Klaus Lahti

Paras tie liikennelentäjäksi

16 viestiä aiheessa

Hei!

Haluaisin opiskella liikennelentäjäksi. Olen pyrkinyt selvittämään vaihtoehtoisia koulutusmahdollisuuksia Suomessa, Euroopassa ja USA:ssa. 

Minkälaisia kokemuksia teillä on eri koulutuksista? Onko joillakin kouluilla positiivinen/negatiivinen vaikutus työllistymiseen? Mitkä ovat todelliset koulutuskustannukset?

T. Klaus, Oulu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paras tie varmaan koko Euroopassa lienee Suomen Ilmailuopisto ja nykyinen Patrian avustama hieman nopeampi ja marginaalisesti (15k€) kalliimpi MPL-koulutus. Porukkaa on viimeisen vuoden aikana otettu sisään huomattavasti viime vuosia enemmän. Haku on ollut kaksi kertaa vuodessa, kun normaalisti se on ollut SIO:on vain joka toinen vuosi. Tarkoittaa periaatteessa myös sitä, että sellaisia henkilöitä jotka eivät aikaisemmin olisi nousseet tarpeeksi korkealle hakutesteissä, voivat nyt päästä sisään. Muuten kun Valtio/Finnair sponsoroimalla kuviolla on valmistauduttava pulittamaan Euroopassa väh. 90k€ lupakirjoista ja vaadittavasta kokemuksesta, mitä tarvitaan kaupalliseen lentämiseen. Hommia löytyy aina jostain päin maailmaa ainakin niin kauan kun öljybarrelin hinta ei ole >200$. Laskusuhdanteissa etenkin Euroopasta on vastavalmistuneena vaikea saada töitä. Kouluilla ei loppuenlopuksi ole merkitystä, koska standardit ja lupakirjat ovat samat. Tietenkään halvalla ei laatua välttämättä saa.

http://www.finaa.fi/fi/koulutus/ammattilentajan-opinnot/ammattilentaja--atpl.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Robin Karinen kirjoitti:

Paras tie varmaan koko Euroopassa lienee Suomen Ilmailuopisto ja nykyinen Patrian avustama hieman nopeampi ja marginaalisesti (15k€) kalliimpi MPL-koulutus. Porukkaa on viimeisen vuoden aikana otettu sisään huomattavasti viime vuosia enemmän. Haku on ollut kaksi kertaa vuodessa, kun normaalisti se on ollut SIO:on vain joka toinen vuosi. Tarkoittaa periaatteessa myös sitä, että sellaisia henkilöitä jotka eivät aikaisemmin olisi nousseet tarpeeksi korkealle hakutesteissä, voivat nyt päästä sisään. Muuten kun Valtio/Finnair sponsoroimalla kuviolla on valmistauduttava pulittamaan Euroopassa väh. 90k€ lupakirjoista ja vaadittavasta kokemuksesta, mitä tarvitaan kaupalliseen lentämiseen. Hommia löytyy aina jostain päin maailmaa ainakin niin kauan kun öljybarrelin hinta ei ole >200$. Laskusuhdanteissa etenkin Euroopasta on vastavalmistuneena vaikea saada töitä. Kouluilla ei loppuenlopuksi ole merkitystä, koska standardit ja lupakirjat ovat samat. Tietenkään halvalla ei laatua välttämättä saa.

http://www.finaa.fi/fi/koulutus/ammattilentajan-opinnot/ammattilentaja--atpl.html

Hakua ei sentään SIO:lle ole kahdesti vuodessa ole ollut, mutta kerran vuodessa kuitenkin nyt viimeiset kolme vuotta. Seuraava haku SIO:lle alkaa lokakuussa.

MPL-koulutus maksaa n. 80 tonnia, on se nyt vähän enemmän kuin "marginaalisesti" kalliimpi kuin 15 tonnin SIO.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin MPL tosiaan maksaa 80k sisältäen tyyppikurssin. SIO:n hinta on 15k + tyyppikurssi 29k = 44k. Eli MPL on 36k kalliimpi. Tosin SIO kestää noin 0,5v kauemmin, joten teoriassa MPL:stä pääset nopeammin töihin ja se jonkin verran kaventaa tuota hintaeroa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIO ei tosin sido mitenkään Finnairiin. Esimerkiksi Norran tyyppikurssi ei maksa mitään.

MPL:stä töihin pääsyä rajoittaa olennaisesti se, että se kohdistuu vain Finnairin A32S-koneisiin, eli jos niissä ei avaudu perämiehen paikkoja, niin töitäkään ei ole, kun MPL-koulutuksen saanut ei kelpaa edes saman yhtiön sisällä esimerkiksi A330/A350 CRC:ksi, saati sitten mihinkään tehtäviin muissa yhtiöissä (lähtökohtaisesti nykyisellään, tämä saattaa toki ajan kanssa muuttua jos lainsäädäntöä muutetaan).

Saa nähdä, koska ensimmäiset MPL-kurssilaiset työllistyvät, valmistuneita työttömiähän on nyt jo jonkin verran ja lisää tulossa, mutta käsittääkseni juuri tällä hetkellä ei kovin kummoista perämiestarvetta ole, kun Finnairin kapearunkolaivasto ei ole koneiden puutteen takia kasvanut ihan niin nopeasti kuin on ollut tarkoitus. Toki taloudellinen riski MPL:ssä ei ole tuo 80 tonnia jos työllistymistä ei tapahtuisikaan, vaan rajoittuu siihen opiskeluaikana maksettuun korvaukseen (oliko sekin nyt sitten 15 tonnia, jotain sitä luokkaa ainakin) ja menetettyyn ajankäyttöön.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rahallisesti ajatellen modulaarinen koulutus on edullisin. Voit tällöin tehdä kouluttautumisen ohella ainakin lähes täyspäiväisesti töitä ja sitä kautta ei tarvitse ainakaan niin suurta osuutta koulutuksesta hoitaa lainarahalla.

PPL-teoriat etänä, esimerkiksi Blueskies tai Urheiluilmailuopisto, noin 1500€, viranomaiskokeet päälle ja noin 2000€ paikkeilla ollaan.
-Lentokoulutus (PPL tai LAPL) kerhoympäristössä, luokkaa 5-10k. Laatu vaihtelee, mutta pystyy tekemään töiden ohessa täysin ongelmitta.

ATPL-teoriat etäopintoina (Salpauslento / Aeropole / Patria). Noin 5k€. Aikaa ATPL-teoriapakettiin menee noin 6kk. Viranomaiskokeita 14kpl ja ne maksavat yhteensä noin tonnin.
Lentokokemusta siten, että tulee ~155h kokonaiskokemusta. Eli noin 110h vuokrattavaa PPL:n saamisen jälkeen. Jos jaksaa neuvotella pitkään ja ottaa jotain "pöllövuoroja" kun koneella ei ole mitään muuta käyttöä, niin voi saada luokkaa 100-150€/h hinnalla jonkun 2-paikkaisen koneen. Esim C150 tai C152. Tämänkin voi tehdä töiden ohessa.

Kun kokemus täynnä, niin sitten suorittaa CPL + MEP/IR osiot. Ruotsin puolella palvelu on melko luotettavaa ja hintataso noin 25-30k paikkeilla. Suomessa taitaa olla alkaen 50k sama paketti. Ison osan hintaerosta selittää se, että lentokoulutus on Ruotsissa alv 0% toimintaa, Suomessa alv 24%.
Euroopan itä-blokin alueella noita kursseja tarjotaan halvemmallakin, mutta toisaalta siellä luotettavuus on ainakin kuulopuheiden perusteella mitä sattuu.

 

Modulaarinen koulutus kokonaisuudessaan on myös nopeampi, jos on omaa aktiivisuutta. PPL-vaiheen saa käytyä noin 3-6kk:ssa, siihen ATPL-teoriat ja lentokokemus 6kk ja CPL+ME/IR 3kk. Tällöin paljon puhuttu "zero to hero" tai "0->fATPL" onnistuu jopa alle vuodessa.

 

Paras tie on tietysi sellainen, jossa pääsee tekemään jonkun lentoyhtiön valintakokeet etukäteen ja saa sitä kautta ainakin ehdollisen työpaikkalupauksen johonkin firmaan. Eli samaan tapaan, kuin Suomen ilmailuopistolle valitaan oppilaat. Vastaava valinta- ja koulutustapa on leviämässä muuallekin, kun alalle halutaan enemmän laatua kuin niitä, joilla on rahaa maksaa oma koulutuksensa.

 

-HK

Muokattu: , käyttäjä: Harri Kontturi
Pari täsmennystä ja lisätty kokonaisaikataulu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Harri Kontturi kirjoitti:

Modulaarinen koulutus kokonaisuudessaan on myös nopeampi, jos on omaa aktiivisuutta. PPL-vaiheen saa käytyä noin 3-6kk:ssa, siihen ATPL-teoriat ja lentokokemus 6kk ja CPL+ME/IR 3kk. Tällöin paljon puhuttu "zero to hero" tai "0->fATPL" onnistuu jopa alle vuodessa.

Jos ylläolevaan aikatauluun saa tehtyä Suomessa, ”pöllövuoroilla kun koneella ei ole muuta käyttöä” ja tekee vielä samaan aikaan töitä, niin aika Houdini saa olla.

En sano, etteikö olisi mahdollista, mutta uskaltaisin väittää ettei onnistu ihan keneltä tahansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4.8.2018 at 11.58, Tuomas Reinikainen kirjoitti:

Jos ylläolevaan aikatauluun saa tehtyä Suomessa, ”pöllövuoroilla kun koneella ei ole muuta käyttöä” ja tekee vielä samaan aikaan töitä, niin aika Houdini saa olla.

En sano, etteikö olisi mahdollista, mutta uskaltaisin väittää ettei onnistu ihan keneltä tahansa.

Totta puhut. Yleensä saa joko halvan, laadukkaan TAI nopean tavan. Valitettavasti nämä ovat usein vähän toisensa poissulkevia vaihtoehtoja.

Kuitenkin monilla lentokerhoilla on koneita, jotka ovat todella vähällä käytöllä esimerkiksi arkisin klo 8-14 tai esimerkiksi talven lähestyessä ottaa koneen ja lentää sen vähän etelämpään (vaikkapa parissa viikossa Välimerelle ja takaisin). Vaihtoehtoisesti C150/C152 jota voi lentää autobensalla (STC kunnossa), niin voi yrittää tehdä diilin koneen vuokraamisesta kuivana. Kantaa sitten itse autobensat paikalle ja lentää vähemmillä tehoilla (eikä niillä "vuokratehoilla"), niin pysyy kulut hanskassa. Koulutuksen ulkopuolella tarvittavat 100h blokkiaikaa on järkevästi lennettynä 80h ilma-aikaa, eli siihen kuluu C152-kalustolla vajaa 2000L bensaa. Rotax-vermeellä polttoainekulutus olisi sitäkin pienempi. Briteissä vastaavissa tapauksissa jotkut lentäjäalut ostavat C150 tai C152 koneen itselleen noin 20k€ hintaan, lentävät tarvittavat tunnit äkkiä kasaan ja myyvät koneen pois seuraavalle käyttäjälle ehkä 19k€:lla. Suomeen toki tällainen kulttuuri ei ole rantautunut, joten ei onnistune niin helpolla.

Omakohtaisena kokemuksena: Eräänä alkukeväänä oli kerhon kone vapaana muutaman päivän samaan sasumaan, kuin itselläni oli töistä ja opinnoista vapaata. Lensin matkalentoina kolmessa päivässä lähes 20h kasaan. En toki tehnyt sen suurempaa "pöllövuoron" diiliä, mutta toki siitä varauksesta tuli hyvien tapojen mukaisesti laitettua muille kerholaisille kysely "sopisiko jos ottaisin...?"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
30.7.2018 at 19.12, Tarmo Kallio kirjoitti:

Paras tapa on ehkä mennä ja päästä nykyisten Hornettien kuskin paikalle!

Se on hieno tie, mutta ei helpoin eikä nopein. Huomionarvoista on, että siviilimaailmassa tarvittavien lupakirjojen ja kelpuutusten saaminen ei ole välttämättä sotilaslentokokemuksella ihan läpihuutojuttu, vaikka olisi miten kokenut ja taitava Hornet-pilotti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjäksi haluaisin myös itse. Arvosanojen suhteen ongelmaa ei ole, mutta medikaali mietityttää. Muutama vuosi sitten minulle sattui pyörtymiskohtaus täysin puun takaa, ja haluaisin tietää kuinka paljon tämä vaikuttaa medikaalin saamiseen. Ottavatko ilmailulääkärit vastaan myös lentäjäksi haluavia terveydentilan kartoitusta varten? Kiitos jo etukäteen.

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Petri Seppä kirjoitti:

Lentäjäksi haluaisin myös itse. Arvosanojen suhteen ongelmaa ei ole, mutta medikaali mietityttää. Muutama vuosi sitten minulle sattui pyörtymiskohtaus täysin puun takaa, ja haluaisin tietää kuinka paljon tämä vaikuttaa medikaalin saamiseen. Ottavatko ilmailulääkärit vastaan myös lentäjäksi haluavia terveydentilan kartoitusta varten? Kiitos jo etukäteen.

Pete

Toki ottavat vastaan. Tietysti "täyden varmuuden" saa vain sillä, että teettää ne luokan 1 lääketieteelliseen kelpoisuustodistukseen tarvittavat testit, jolloin kannattaa käytänössä samalla kertaa hakea myös sitä kelpoisuustodistusta. Varsinaisen ilmailulääkärin lisäksi prosessissa on silmälääkäri ja korva/nenä/kurkkutautien erikoislääkäri. Välillä noissa tarkastuksissa löytyy erilaisia synnynnäisiä vikoja/poikkeavuuksia, joista tutkittava henkilö ei ole ollut lainkaan tietoinen. Pelkkä "normaali näkö" ei siis esimerkiksi takaa sitä, että medical lopulta irtoaa. Pyörtymisen osalta voi olla, että joutuu toimittamaan lisäselvityksiä, tai ilmailulääkäri voi edellyttää erikseen neurologin arviointia.

1. luokan medicalia ei saa ihan mistä tahansa, vaan ensimmäinen tarkastus on suoritettava ilmailulääketieteen keskuksessa eli AeMC:ssa. Käsittääkseni halvin vaihtoehto on edelleen Meilahti (samassa talossa toimii myös SOTLK), sinne voi soitella ja kysyä hintaa. Yhteystiedot kaikkiin kolmeen suomen AeMC:hen löytyy täältä: https://www.trafi.fi/liikennejarjestelma/liikenne_ja_terveys/ilmailu_ja_terveys/ilmailulaakarit_2

Kun kuitenkin tarvitaan jonkinmoinen määrä testejä ja vielä kolme erikoislääkäriä, kannattaa varautua siihen, että tarkastus tulee maksamaan jonkin verran, hattuvakiolla sanoisin että 500 euroa ylittyy kyllä, mutta tonnia ei sentään taida normaalisti palaa. Toki tässä tilanteessa voi olla viisainta aloittaa ilmailulääkärin konsultoinnilla tuon pyörtymisen osalta, ja selvittää ainakin se pois alta ensimmäiseksi, ennen muuta varsinaista testausta ja tutkimista.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Toki ottavat vastaan. Tietysti "täyden varmuuden" saa vain sillä, että teettää ne luokan 1 lääketieteelliseen kelpoisuustodistukseen tarvittavat testit, jolloin kannattaa käytänössä samalla kertaa hakea myös sitä kelpoisuustodistusta. Varsinaisen ilmailulääkärin lisäksi prosessissa on silmälääkäri ja korva/nenä/kurkkutautien erikoislääkäri. Välillä noissa tarkastuksissa löytyy erilaisia synnynnäisiä vikoja/poikkeavuuksia, joista tutkittava henkilö ei ole ollut lainkaan tietoinen. Pelkkä "normaali näkö" ei siis esimerkiksi takaa sitä, että medical lopulta irtoaa. Pyörtymisen osalta voi olla, että joutuu toimittamaan lisäselvityksiä, tai ilmailulääkäri voi edellyttää erikseen neurologin arviointia.

1. luokan medicalia ei saa ihan mistä tahansa, vaan ensimmäinen tarkastus on suoritettava ilmailulääketieteen keskuksessa eli AeMC:ssa. Käsittääkseni halvin vaihtoehto on edelleen Meilahti (samassa talossa toimii myös SOTLK), sinne voi soitella ja kysyä hintaa. Yhteystiedot kaikkiin kolmeen suomen AeMC:hen löytyy täältä: https://www.trafi.fi/liikennejarjestelma/liikenne_ja_terveys/ilmailu_ja_terveys/ilmailulaakarit_2

Kun kuitenkin tarvitaan jonkinmoinen määrä testejä ja vielä kolme erikoislääkäriä, kannattaa varautua siihen, että tarkastus tulee maksamaan jonkin verran, hattuvakiolla sanoisin että 500 euroa ylittyy kyllä, mutta tonnia ei sentään taida normaalisti palaa. Toki tässä tilanteessa voi olla viisainta aloittaa ilmailulääkärin konsultoinnilla tuon pyörtymisen osalta, ja selvittää ainakin se pois alta ensimmäiseksi, ennen muuta varsinaista testausta ja tutkimista.

Kiitos vastauksesta. En todennäköisesti ota "koko settiä", vaan lähinnä kiinnostaa tuo kohtauksen vaikutus medikaalin saamiseen. Eli siis haluaisin lääkärin mielipiteen siitä, kannattaako kouluun hakea ollenkaan vai tuleeko seinä vastaan heti alussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Juuri nyt, Petri Seppä kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. En todennäköisesti ota "koko settiä", vaan lähinnä kiinnostaa tuo kohtauksen vaikutus medikaalin saamiseen. Eli siis haluaisin lääkärin mielipiteen siitä, kannattaako kouluun hakea ollenkaan vai tuleeko seinä vastaan heti alussa.

Se riski siinä on, jos tajuttomuus tuli ilman minkäänlaista varoitusta, eikä sille löydetty (tai etsitty) sen enempää syytä. Katso itseäsi lähellä oleva ilmailulääkäri tästä listasta ja käy vastaanotolla: https://www.trafi.fi/filebank/a/1531464900/b254ec6bddb45631a3092a8d3060e03b/31338-ilmailulaakariluettelo.xls

Taulukon ensimmäisessä sarakkeessa on luokka 1 tai 2, valitse mieluumin 1, kun tähtäimessä on myös luokan 1 medical. Lk2 lääkärit eivät voi tehdä luokan 1 tarkastuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka paljon lk1 tarkastuksessa käydään vanhoja potilasasiakirjoja läpi (kuinka monta vuotta) ja mikä vaikutus niillä on medikaalin saamiseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Joni Aalto kirjoitti:

Kuinka paljon lk1 tarkastuksessa käydään vanhoja potilasasiakirjoja läpi (kuinka monta vuotta) ja mikä vaikutus niillä on medikaalin saamiseen?

Ei niitä käydä läpi muutoin kuin siltä osin, kun niitä on tarpeellista käydä. Jos esimerkiksi polvi on leikattu, kannattaa varautua toimittamaan siitä lääkärintodistus/potilaskertomus, tai helpointa on, kun sen ottaa mukaan jo valmiiksi tarkastukseen.

Vaikutus medicalin saamiseen määräytyy lainsäädännön mukaan. Jos henkilö esimerkiksi sairastaa sairautta, jota ko. lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen haltijalle ei sallita, kelpuutusta ei tietenkään myönnetä. Mitän sen laajempaa arviointia niistä ei normaalisti tehdä, eikä niillä yleisinä taustatietoina ole vaikutusta kelpuutuksen myöntämiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään