Tatu Koiranen

EFJY lento-onnettomuusvaara (Hawk)

22 viestiä aiheessa

47 minuuttia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Tyhmä kysymys- miksi kone ei voisi mennä laskuun esimerkiksi Rissalaan tällaisessa tilanteessa? No, hieno lasku kuitenkin :thmbup:

Mietin samaa. Taitaa kuulua tähän Showpisnekseen :) Gripenin  lento jäi näkemättä . Jäi myös näkemättä se hieno F-35 ilmassa ;)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyttäsin Jas Gripenin ja Hornetin lentoja, koko iltapäivän. Hiukan pitää ihmetellä, miksei niitä voitu lentää, kun Hawk oli saatu turvallisesti alas. Hiukan tuota ihmetteli muukin läheinen seurakunta. Keli mainio, ja ajallisesti tuohon olisi mennyt kolme varttia ehkä. :thmbdn::( 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
48 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Kyttäsin Jas Gripenin ja Hornetin lentoja, koko iltapäivän. Hiukan pitää ihmetellä, miksei niitä voitu lentää, kun Hawk oli saatu turvallisesti alas. Hiukan tuota ihmetteli muukin läheinen seurakunta. Keli mainio, ja ajallisesti tuohon olisi mennyt kolme varttia ehkä. :thmbdn::( 

Sen takia, että kentälle ei voinut laskeutua ennen kun HW oli saatu siirrettyä pois kiitotiealueelta. Siellä oli mm. yksi yleisilmailukone (vissiin palolento) toista tuntia odotuksessa ennen kun pääsi laskeutumaan.

Näytöskoneella on huono lähteä ilmaan, jos ohjelman jälkeen polttoaine ei riitä odotteluun ja kiitotie ei ole käytettävissä laskeutumiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Sen takia, että kentälle ei voinut laskeutua ennen kun HW oli saatu siirrettyä pois kiitotiealueelta. Siellä oli mm. yksi yleisilmailukone (vissiin palolento) toista tuntia odotuksessa ennen kun pääsi laskeutumaan.

Edelleen ihmetyttää, miksei Hawkia saatu pois, kun se kuitenkin pystyi laskeutumaan vanteella. Toinen ihmetyksen aihe on, että Jyväskylän alueella ei ilmeisesti ole muita kenttiä, jonne palolento voisi divertata odottelemaan, eikä pyörisi rinkiä ilmassa polttoainetta kuluttaen.

Lainaa

Näytöskoneella on huono lähteä ilmaan, jos ohjelman jälkeen polttoaine ei riitä odotteluun ja kiitotie ei ole käytettävissä laskeutumiseen.

Millä näytöskoneella ja minkä ohjelman jälkeen? Eihän Gripen ja Hornet edes ehtineet kuin odotuspaikalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
30 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Edelleen ihmetyttää, miksei Hawkia saatu pois, kun se kuitenkin pystyi laskeutumaan vanteella. Toinen ihmetyksen aihe on, että Jyväskylän alueella ei ilmeisesti ole muita kenttiä, jonne palolento voisi divertata odottelemaan, eikä pyörisi rinkiä ilmassa polttoainetta kuluttaen.

Millä näytöskoneella ja minkä ohjelman jälkeen? Eihän Gripen ja Hornet edes ehtineet kuin odotuspaikalle.

No vaurioitunutta konetta ei välttämättä lähdetä repimään sieltä nurmikolta vain ajamalla paikalle ja lyömällä aisa kiinni. Tämän luulisi olevan aika selvää.

Laskeutumiskommentti koski Gripeniä ja Hornettia. Et sä voi lähteä lennolle, jos polttoaine ei riitä määräkentälle. Kuten ei olisi ohjelman jälkeen riittänyt, kun EFJYyn laskeutuminen ei olisi ollut mahdollista.

Miksi palolentokoneen olisi pitänyt mennä muualle? Eli ensin lentää johonkin, josta saa polttoainetta? Kuopioon? Sitten kuitenkin lentää vielä takaisin Jyväskylään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

No vaurioitunutta konetta ei välttämättä lähdetä repimään sieltä nurmikolta vain ajamalla paikalle ja lyömällä aisa kiinni. Tämän luulisi olevan aika selvää.

Laskeutumiskommentti koski Gripeniä ja Hornettia. Et sä voi lähteä lennolle, jos polttoaine ei riitä määräkentälle. Kuten ei olisi ohjelman jälkeen riittänyt, kun EFJYyn laskeutuminen ei olisi ollut mahdollista.

Miksi palolentokoneen olisi pitänyt mennä muualle? Eli ensin lentää johonkin, josta saa polttoainetta? Kuopioon? Sitten kuitenkin lentää vielä takaisin Jyväskylään.

Oliko Hawk nurmikolla? Aijaa. En tiennyt. Olisi se omin voimin voinut siirtyä syrjään. Tuskin olisi teline rullauksessa vaurioitunut sen enempää  kuin laskussakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Tumi Hämäläinen said:

Oliko Hawk nurmikolla? Aijaa. En tiennyt. Olisi se omin voimin voinut siirtyä syrjään. Tuskin olisi teline rullauksessa vaurioitunut sen enempää  kuin laskussakaan.

Lentäjä sammutti koneen moottorin jo kiitotiellä ennen nurmikolle ajautumista. Kuitenkin tässä ajatellaan aina ensin turvallisuutta eikä pilalle mennyttä loppunäytöstä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Oliko Hawk nurmikolla? Aijaa. En tiennyt. Olisi se omin voimin voinut siirtyä syrjään. Tuskin olisi teline rullauksessa vaurioitunut sen enempää  kuin laskussakaan.

Pelkällä vanteella ei rullata. Laskuun tullaan, kun on pakko. 

Näissä tämmöisissä tapauksissa aina ihmetyttää miten viisaita täydet maallikot on, ja vielä se, miten tosi tyhmiä on ne, jotka näitä hommia oikeasti tekee...:).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Pelkällä vanteella ei rullata. Laskuun tullaan, kun on pakko. 

Näissä tämmöisissä tapauksissa aina ihmetyttää miten viisaita täydet maallikot on, ja vielä se, miten tosi tyhmiä on ne, jotka näitä hommia oikeasti tekee...:).

Sopiihan näitä ihmetellä. Aina pitää myös ihmetellä ja spekuloida jos ei tiedä. Se on myös yksi näiden palstojen tarkoitus.

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin itse odottelemassa loppunäytöstä ja muita viimeisiä esityksiä jo autoni lähellä. Pelkäsin ruuhkaa, jota ei sitten ollutkaan...

Hawkien lähtiessä jonossa savut päällä loppunäytökseen, ihmettelin viimeisen eli nelosen jäämistä joukosta ja hetken luulin sen keskeyttävän kiidon. Syy selvisi jonkin ajan kuluttua radiosta ( Jyväskylän Ylen toimitus). Sitten vain odottelimme.

Kone tuli nätisti laskuun , mutta aivan vauhdin jo ollessa hiipunut ei vanne enää oikein luistanut ja kone tempautui aika vikkelästi nurmikolle. Vanteen raahautuminen näkyi myös savuna ja kuului äänenä. Samanlainen raapimisääni kuin kotimatkalla autoni takapyörästä, jossa oli hetken kai kivi levyn ja suojakilven välissä.

Sain  muutaman kuvan ”matkazoomilla”. Kone kääntyi nurmikolle melkein heti tuon ensimmäisen kuvan jälkeen. Vrt. kiitotien merkinnät. Savun ja lähinnä tomun hälvettyä pelastusyksikötkin olivat jo paikalla. 

Ymmärrän hyvin kaikki varotoimet. Hiljaisellakin vauhdilla kone ehti hyvin nurmikolle.

Mukana myös kuva ensimmäisen koneen lähdöstä. Loput olivat jo savun seassa ja en niitä kuvaillut.A2456F05-A085-45D4-B825-0E31DCF55BD7.thumb.jpeg.5367f9b1ea4ccf14096160b6d467b7c0.jpeg086F2405-A332-4AA9-9C33-73D481C426EF.thumb.jpeg.98e1b6616e435766d49c7ff23ba00214.jpeg

5B21FD07-8FBE-4808-A0F4-64219834C986.jpeg

1168E190-3977-4E74-BB44-BF6173833211.jpeg

2C177BA0-0C76-4B9A-8B54-7CFBF4D76769.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikalla olleena koin, että yleisö ymmärsi hyvin, että ohjelma viivästyisi Hawkin tapauksen johdosta. Hawkin tultua alas kenttäkuulutuskin antoi ymmärtää, että kiitotien harjauksen jälkeen ohjelma jatkuu. Yllätys oli melkoinen, kun lopulta kuulutettiin, että kiitos ja näkemiin. Kohtalainen määrä ihmisiä odotti vielä epäuskoisena, kunnes oli pakko uskoa, että kai tämä oli tässä sitten. Yleisön valuessa pois Hawk hinattiin samalla pois nurmikolta. Jotka tämän näkivät, ihmettelivät entistä enemmän, miksi ohjelmaa ei jatkettu Gripenin ja Hornet soolon osalta. Myöhästyminen olisi ollut poikkeustapauksen myötä ymmärrettävä, mutta homman viheltäminen poikki ilman selityksiä ei ollut asiallinen tapa. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan oli syytä tarkistaa ensin kunnolla, mikä renkaan rikkoi sekä tarkistaa rata hyvin. Hawkien oli myös tarkoitus lentää koko näytöksen lopetus. Se nyt joka tapauksessa jäi lentämättä. Joskus on parempi ja varmempi tehdä ikäviäkin päätöksiä. Nämähän olivat Ilmavoimien 100-vuotisjuhlat, joten väellä oli illalla varmaan jo muutakin sovittua ohjelmaa.

Mikon kuvat ovat hyvät, kiitos niistä. Nähtävästi oli hyvä päätös vetää kone ilmaan eikä keskeyttää kiito. Konehan olisi siinä saattanut kammeta ja vieläpä kohti yleisöä....

Reissu oli omalta osaltani hyvä. Jopa pysäköinti onnistui, tulo Tikkakosken kautta vanhaa Saarijärven tietä Nelostien sijaan oli ruuhkatonta. Jäätelöä tosin jonotimme noin 30 minuuttia, munkkikahvit onnistui nopeammin. Isojen yleisötapahtumien järjestäjien kannattaisi ottaa oppia Jukolan viestistä.

Jorma

ps.

Lennettinkö tänään se loppunäytös ?

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hups, vai saatiin se Haukka sittenkin nurtsilta pois! Kun luuttuajatkin olivat jo sliipanneet aanan, niin olisihan tuo ollut kiva nähdä vielä pätkä Isoa Ilmailua päivän päätteeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16.6.2018 at 20.28, Tatu Koiranen kirjoitti:

Sen takia, että kentälle ei voinut laskeutua ennen kun HW oli saatu siirrettyä pois kiitotiealueelta. Siellä oli mm. yksi yleisilmailukone (vissiin palolento) toista tuntia odotuksessa ennen kun pääsi laskeutumaan.

 

Ei sitten palolentokone laskenut sotaväen puolen rullaustielle, johon hyvä tulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juha Lampi kirjoitti:

No hups, vai saatiin se Haukka sittenkin nurtsilta pois! Kun luuttuajatkin olivat jo sliipanneet aanan, niin olisihan tuo ollut kiva nähdä vielä pätkä Isoa Ilmailua päivän päätteeksi.

Juu, saatiin. Eikä siihen ihan hirveästi aikaa mennyt. Mielellään olisi katseltu ne loputkin ja kaikkein mielenkiintoisimmat episodit, mutta järjestelyt kyllä mielestäni tällä kohtaa ontuivat. Olkoonkin kyseessä poikkeustapaus. Sanovat nyt sitten "ei niin täydet maallikot" mitä tahansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Markku Koponen kirjoitti:

Ei sitten palolentokone laskenut sotaväen puolen rullaustielle, johon hyvä tulla.

Jos maanomistajan luvalla laskeudutaan, niin sama olisi ollut silloin tulla sille kiitotielle siinä vaiheessa. Ja kiitotielle se olisikin varmaan tullut siinä vaiheessa jos polttoaine ei olisi sallinut odottaa enempää. Se on ihan ok sen jälkeen, kun koneella on fuel emergency, eli on menossa reserveille, vaikka kiitotien käyttö normaalioperointiin ei olisikaan mahdollista.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään