Sami Puro

Palolentäjillä pitää kiirettä

2 viestiä aiheessa

https://yle.fi/uutiset/3-10230007

Lainaa

Jaakko Männistöllä ja Jari Sivulalla ei ole nyt toukokuussa ollut ongelmaa, miten käyttäisivät vapaapäivänsä. Kaksikon ovat pitäneet kiireisinä palolennot, joita on lennetty Seinäjoen lentokentältä kahdesti päivässä suuren metsäpalovaaran vuoksi jo lähes parin viikon ajan.

Tiistai-iltana Männistö ja Sivula valmistautuivat lentämään Seinäjoen palolentotukikohdan tämän vuoden 25. lennon. Tukikohdassa ei muisteta, milloin viimeksi metsäpalovaara olisi ollut näin suuri.

– Olen ollut pian nelisenkymmentä vuotta näissä touhuissa mukana, mutta näin kuivaa kautta ei ole ollut ja nyt eletään vasta toukokuuta, Seinäjoen palolentotukikohdan päällikkönä toimiva Männistö kertoo.

– Minä olen ollut mukana touhussa jo 80-luvun alkupuolelta. Tämä on ollut todella poikkeuksellinen kevät ja kesä, kun lennetään näin tiuhaan ja metsäpalovaroitus on ollut voimassa näin pitkään, Jari Sivula lisää.

Metsäpaloindeksi ilmaistaan asteikolla 0–6. Kun indeksi on 4 tai yli, lähtee palolentokone ilmaan ilman erityistä käskyä. Ilmatieteen laitoksen mukaan indeksi on nyt korkeimmillaan eli kuusi.

Vuodet eivät ole samanlaisia, sillä viime vuonna Etelä-Pohjanmaan alueella ei tehty yhtään palolentoa.

Palolennoilla on Sivulan mukaan ennaltaehkäisevä vaikutus. Metsäpalot on helpompi havaita taivaalta käsin ja pelastuslaitos pystytään opastamaan palopaikalle tarkasti.

– Kun oikea metsäpalo syttyy, on kiire ja tosi kyseessä. Palolennot ovat nyt tarpeen. Nopealla reagoinnilla voidaan pelastaa paljon ja säästää monta työtuntia palomiehiltä, itsekin palomiehenä työskentelevä Sivula kertoo.

Palolennot toteutetaan Etelä-Pohjanmaalla vapaaehtoisvoimin. Lentoringissä on mukana kymmenen lentäjää ja parikymmentä tähystäjää.

Seinäjoen palolentotukikohta lentää aina saman reitin: Seinäjoelta Lapuan Tiistenjoen kautta Ähtärinjärven ylle ja sieltä Kristiinankaupungin ja Vaasan seudun kautta takaisin kotikentälle Seinäjoelle.

Lisää tarinaa ym. linkistä videon kera.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään