Jari Ahola

Nextjet konkursiin, kertoo Iltalehti

35 viestiä aiheessa

7 minuuttia sitten, Juha Paulavuo kirjoitti:

Lensikö muita reittejä Suomeen/Suomessa kuin Tukholma-Pori ja Pori-Helsinki?

Ainakin Air Ålandin lennot, eli Maarianhamina-Turku ja Maarianhamina-Tukholma. Ja vissiin vielä Kokkola-Tukholma.

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tukholma - Kokkola  ja suunnitelmissa oli, en tiedä oliko jo alkanut:

Lainaa

Uusi Uumaja-Göteborg reitti liikennöidään CRJ-200 tyyppisellä, 50 paikkaisella suihkukoneella, ja viikonloppuisin reitti ulottuu myös Kokkola/Pietarsaareen. Matkustajana voit nyt joustavasti lentää välillä Kokkola/Pietarsaari - Uumaja - Göteborg perjantaisin, sunnuntaisin ja maanantaisin. Aikataulu ja lisätietoa läydät täältäUumaja - Göteborg

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 minuuttia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Ainakin Air Ålandin lennot, eli Maarianhamina-Turku ja Maarianhamina-Tukholma. Ja vissiin vielä Kokkola-Tukholma.

Kokkola-Uumaja-Göteborg vkonloppuisin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Åland irtisanoo koko henkilökuntansa, 7 henkilöä, jotka olivat vuokrattu NextJetille.

Lainaa

Detta har också konsekvenser för Air Åland som har hela sin personal på sju personer uthyrd till Nextjet. Vi har informerat personalen om att vi blir tvungna att säga upp alla då avtalet med Nextjet genom konkursen upphör.

http://www.nyan.ax/nyheter/nextjet-ansoker-om-konkurs/

Finnair taitaa kuitenkin lentää Maarianhaminassta Turkuun ja Helsinkiin? Puuttumaan jää siis vain Tukholma-yhteys?

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://yle.fi/uutiset/3-10207665

Lainaa

Porin kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen kertoo lentoyhtiö Nextjetin konkurssin tulleen kaupungille yllätyksenä.

– Ei osattu tätä odottaa. Nyt täytyy istua alas ja miettiä, mikä on mahdollista ja realistista toteuttaa, Luukkonen toteaa Porin-lentojen tulevaisuudesta.

Porin kaupunki oli lupautunut maksamaan Nextjetille markkinointirahaa yhteensä 3,5 miljoonaa euroa. Rahaa ehdittiin maksaa ennen konkurssiuutista 150 000 euroa, mikä on teoriassa mahdollista saada takaisin yhtiön konkurssipesästä.

– Se on mahdollista, mutta pidetään sitä tällä hetkellä epätodennäköisenä.

Ja mielenkiintoisena yksityiskohtana toisesta jutusta (https://yle.fi/uutiset/3-10208179) mainittuna, että iso osa on suomalaisomistuksessa:

Lainaa

Ruotsissa toimiva, suureksi osaksi suomalaisomisteinen NextJet-lentoyhtiö on hakeutunut konkurssiin. Sen kaikki lennot peruttiin välittömästi.

NextJet on Ruotsin suurin alueellinen lentoyhtiö. Se ei ole saanut toimintaansa kannattavaksi ja se on kärsinyt talousvaikeuksista jo pitkään.

Suomalaiset yritykset Herrfors, Solving, Air Åland ja Alandia Air omistavat yhteensä 72 prosenttia NextJetistä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsalainen alueellinen lentoyhtiö BRA aloittaa Nextjetin konkurssin myötä loppuneen reitin Jönköpingistä Tukholmaan kahden viikon kuluttua, kuitenkin Brommaan eikä Arlandaan..

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=12668

Seitsemän ruotsalaista lentokenttää on vielä kokonaan ilman liikennettä Tukholmaan:

Lainaa

- Hemavan-Tärnaby

- Vilhelmina

- Lycksele

- Arvidsjaur

- Gällivare

- Kramfors-Sollefteå

- Karlstad

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=12665

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/16/2018 at 16.54, Sami Puro kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-10207665

Porin kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen kertoo lentoyhtiö Nextjetin konkurssin tulleen kaupungille yllätyksenä.

– Ei osattu tätä odottaa. Nyt täytyy istua alas ja miettiä, mikä on mahdollista ja realistista toteuttaa, Luukkonen toteaa Porin-lentojen tulevaisuudesta.

Oli tosiaan täysi yllätys, kun yhtiön omia koneita oli seissyt jo pitkän aikaa maassa kun ei ollut rahaa korjata niitä, ja lentoja lensi poriinkin ties mikä itäblokin operaattori (enpä just muista ko. putkan nimeä).

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
59 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Oli tosiaan täysi yllätys, kun yhtiön omia koneita oli seissyt jo pitkän aikaa maassa kun ei ollut rahaa korjata niitä, ja lentoja lensi poriinkin ties mikä itäblokin operaattori (enpä just muista ko. putkan nimeä).

Puolalainen Sky Taxi SP-MRC lensi Porin lentoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/18/2018 at 11.00, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Ruotsalainen alueellinen lentoyhtiö BRA aloittaa Nextjetin konkurssin myötä loppuneen reitin Jönköpingistä Tukholmaan kahden viikon kuluttua, kuitenkin Brommaan eikä Arlandaan..

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=12668

 

BRA aloitti lennot Jönköpingistä Brommaan tänään aamulla. Kone lähtee itse asiassa Halmstadista Ruotsin länsirannikolta ja tekee välilaskun Jönköpingissä poimien sikäläiset matkustajat kyytiin. Asiaa juhlistettiin Jönköpingissä nauhanleikkauksella, kakkutarjoilulla ja puheita pitämällä.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6964108

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsalainen lähinnä rahtia lentävä yhtiö Amapola Flyg on pikakilpailutuksen avulla valittu lentämään NextJetiltä ylijääneet reitit Arlandasta Kramforsin kautta Hemavaniin, Vilhelminaan ja Lyckseleen. Lennot alkavat 1. heinäkuuta ja pikakilpailutus mahdollistaa sopimuksen teon vain tammikuun loppuun asti. Amapola Flygillä on itsellään vain kolme matkustajaversiota Fokker 50:stä, omien sivujensa mukaaan itse asiassa vain kaksi. Amapola sanookin käyttävänsä lennoilla alihankkijoita, joista ei vielä ole mitään tietoa. Omat koneet Amapola saisi käyttöön vasta ensi vuoden lokakuussa.

Lainaa

Den första juli ska de första flygningarna äga rum, men kontraktet gäller bara till den sista januari. Det är den längsta tid som är tillåten när en myndighet inte genomför en normal upphandling med hänvisning till ett så kallat nödförfarande.

– Men vi sätter ganska omgående igång och upphandlar trafiken efter den tidpunkten, säger Lena Erixson.

Amapola sysslar i huvudsak med fraktflyg och har idag bara tre passagerarflygplan i drift.

– Vi kommer inte att flyga själva, utan vi kommer att ta in underleverantörer som vi har relationer med sedan innan. Förhoppningsvis får vi chansen att fortsätta åtminstone fram till oktober nästa år och så kan vi börja fasa in vår egen kapacitet, säger Amapolas vd Erik Selén.

Biljettpriset är reglerat och för passagerarna blir det därför ingen prisskillnad.

Lainaa

Sträckorna som berörs är avgångarna från Arlanda till Hemavan (via Kramfors), Vilhelmina och Lycksele. Avgångarna och antalet flygstolar ska bli desamma som när Nextjet trafikerade sträckorna.

https://www.hd.se/2018-05-30/amapola-flyg-ab-ersatter-nextjet

http://www.amapola.nu/flygplansflotta.html

Erikoiselta tuntuu muuten se, että Air Ålandin etusivulla ei mainita vielä tässäkään vaiheessa NextJetin konkurssista mitään. Vasta, kun yrittää varata lippua klikkaamalla NextJetin logoa, tulee esiin tiedote NextJetin konkurssista.

http://www.airaland.com/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

19 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Ruotsalainen lähinnä rahtia lentävä yhtiö Amapola Flyg on pikakilpailutuksen avulla valittu lentämään NextJetiltä ylijääneet reitit Arlandasta Kramforsin kautta Hemavaniin, Vilhelminaan ja Lyckseleen. 

Niin tuo pikaisesti avattu Jönköpingin reittihän lennetään myös Amapola Flygin kalustolla, joten jonkin verran heillä on ylimääräistä kapasiteettia ollut. Selvästikin Amapola Flyg ei itse ota matkustajaliikenteen reittiriskiä, vaan lentää joko BRAn riskillä olevia tai ostopalveluina tuotettavia reittejä. Nuo Fokkerithan on vanhoja (sympaattisia) romuja, joten tässä on ehkä nyt sopiva tilaisuus ottaa muutama uusi ostoreitti hoidettavaksi joka ehkä mahdollistaisi satsaukset kaluston uusimiseen.

Toki voihan siinä käydä niinkin, että BRA ottaa vastuullaan olevat reitit jollakin aikavälillä itselle operoitavaksi, jolloin Amapola Flygillä saattaakin olla kaikki matkustaja-Fokkerit ylimääräisenä. Tähänkin noiden muutamien ostoreittien hoidettavaksi ottaminen sopisi. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotta asiat menisivät vielä enemmän sekaisin, flygtorget.se kertoo NextJetin konkurssipesän hoitajan myyneen NextJetin koko lentotoiminnan uudelle norjalaiselle omistajalle, kalatalousfirma Olsen Gruppen A/S:lle, joka siis aikoo aloittaa lentoliikennebisneksen Norjassa, Ruotsissa ja myös Suomessa uudella nimellä ja on myös änkeämässä MHQ-ARN-reitille, sekä mahdollisesti muuallekin Suomeen NextJetin entisille reiteille..

Jos asiasta syntyy riitaa, enpä osaa sanoa, kumpi on vahvoilla, konkurssipesä vai maakuntahallitus, joka siis päätti DAT:in ottamisesta MHQ-ARN-reitille. 

Lainaa

Redan efter knappt tre veckor efter konkursen har konkursboet efter Nextjet genomfört försäljning av den tidigare flygverksamheten. Det är det norska fiskeriföretaget Olsen Gruppen AS som nu tar ett steg in på den svenska marknaden i akt och mening att starta ett helt nytt flygbolag med ett nytt namn och verksamhet i Sverige och Norge. Det tidigare namnet Nextjet är inte aktuellt att använda. Avsikten är dock tydlig, så snart som möjligt, redan inom någon vecka, ska en av Nextjets tidigare linjer, Arlanda – Mariehamn återupptas, i första skedet med en inhyrd underleverantör som står för trafiken. Därefter ska man eventuellt även ta upp några av de andra linjer som idag ligger nere. Det kan i så fall bland annat gälla Stockholm – Karlstad och en del av trafiken i Finland. Att det så snabbt gått att få till stånd affärerna har legat i konkursförvaltaren advokat Lars-Henrik Anderssons intresse.   

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=12692

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Jotta asiat menisivät vielä enemmän sekaisin, flygtorget.se kertoo NextJetin konkurssipesän hoitajan myyneen NextJetin koko lentotoiminnan uudelle norjalaiselle omistajalle, kalatalousfirma Olsen Gruppen A/S:lle, joka siis aikoo aloittaa lentoliikennebisneksen Norjassa, Ruotsissa ja myös Suomessa uudella nimellä ja on myös änkeämässä MHQ-ARN-reitille, sekä mahdollisesti muuallekin Suomeen NextJetin entisille reiteille..

Jos asiasta syntyy riitaa, enpä osaa sanoa, kumpi on vahvoilla, konkurssipesä vai maakuntahallitus, joka siis päätti DAT:in ottamisesta MHQ-ARN-reitille. 

Maakuntahallituksen infraministeri Mika Nordberg sanoo tässä Ahvenanmaan radiolle (audio), että maakunta ilmeisesti on puoltanut 7 kk:n hankintaa (ilmeisesti sitten DAT:ilta), mutta neuvottelee myös konkurssipesän-Olsenin kanssa antaen heille aikaa huomispäivään klo 12 mennessä jatkaa vanhaa Nextjetsopimusta joka ilmeisesti oli vuoteen 2020 asti.

https://alandsradio.ax/nyheter/flygavtal-overfors-annan-operator

Vähän kyllä epäilin tuota DAT-kuviota, että jättäisikö maakunta omat lentoyhtiöintressinsa Alandia Airissa niin tylysti pois kuvioista. Tällä tavalla pelastetaan todennökisesti myös saarimaakunnan omaa lentobisnestä joka todennäköisesti otti aika reilusti takkiinsa NJ:n konkurssista.

Muokattu: , käyttäjä: Jan-Erik Andelin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, olipas monimutkaista. Norjalainen Olsen, tanskalainen DAT ja ruotsalainen Goldcup eivät sitten olleet eri pesää.

Norjalainen Olsen-ryhmän vahva mies Ola A. Olsen yritti pyörittää Flyviking-yhtiötä Wideröen pienkenttäverkostossa mutta epäonnistui. Tämän jälkeen hän laittoi Next Move-nimisen yhtiön puitteissa pystyyn muutaman kotimaan reitin, jonka DAT nyt operoi alihankkijana. Next Move osti Nextjetin, muttaa välttääkseen sekaannuksia Next Move vaihtaakin nimensä Leapiksi. Nextjetin lentotoiminnan ruotsalaiseksi operaattoriksi tulee Olsenin niinikään omistama ruotsalainen Goldcup joka nyt vaihtaa nimensä Air Scandiciksi. DAT ilmoittaa tänään vain että heitä on kysytty operoimaan acmi-periaatteella Nextjetin vanhoja lentoja.

Huomenna ymmärykseni tästä kuviosta saattaa taas olla toinen.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälleen uusia lentoyhtiöiden nimiä on tullut esiin. NextJetin toimitusjohtajana konkurssiin asti toiminut Magnus Ivarsson aikoo perustaa Air Leap-nimisen uuden yhtiön, joka lentäisi Karlstad-Arlanda-reittiä NextJetin konkurssin jälkeen. Lupia vasta haetaan, mutta jo kesällä aiotaan lentää "muitakin reittejä".

Lainaa

Flygbolaget Air Leap, vars vd Magnus Ivarsson var vd för Nextjet fram till konkursen, ska enligt ett pressmeddelande börja trafikera linjen mellan Karlstad och Arlanda under augusti. De har sökt operativ licens och operativt drifttillstånd enligt pressmeddelandet där de också skriver att de under sommaren kommer börja flyga ett flertal andra linjer.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=6968575

Amapola Flyg ottaisi puolalaisen Sprint Airin alihankkijaksi Hemavan-Kramfors-Arlanda-reitille Saab 340:llä:

Lainaa

Sprint Air får då hand om linjen mellan Hemavan och Arlanda och sätter in en SAAB340. Den ska dessutom slingas via Kramfors.

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=12693

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Leap on sitten joo ilmeisesti "tänään" se Olsen-tekijä joka on tulossa, ja joka ilmoittaa aloittavansa myös lennot Kokkola/Pietarsaareen heinäkuussa!

Ahvenanmaan sisäpiiristä vahvistamaton tieto että MHQ-lennot aloitetaan liettualaisen DOT:n ATR42:llä, mutta sitten saadaan myöhemmin perinteinen Saab 340 linjalle.DOT taitaa olla tanskalaisen DAT:in tytäryhtiö.

http://www.mynewsdesk.com/se/nextjet/pressreleases/nytt-flygbolag-paa-den-skandinaviska-marknaden-2526390

Muokattu: , käyttäjä: Jan-Erik Andelin
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä puolta NextJetin konkurssista ei ole taidettu vielä käsitellä: Yhtiöltä ja emoyhtiöltä jäi eri tahoille, mm. leasingyhtiöille, huoltoyrityksille, alihankkijoille ja useille lentokentille velkaa noin 100 miljoonaa SEK eli 9,7 miljoonaa euroa.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/nextjetkonkursen-de-riskerar-att-forlora-pengar

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään