8 viestiä aiheessa

Hei

Usean vuoden sivusta seuraamisen jälkeen minäkin loin tunnukset foorumille ja heti tietysti kyselemässä.

Oheinen kuva on Sa-kuva.fi:stä (kuvanumero 111077) ja kysymys, tunnistaako kukaan kuvassa olevaa mahdollisesti Lentolaivue 24:n ohjaajaa? Ohjaajia komennettiin laivueen ohjausasemille "kiikarikurssille", koska heillä oli taktista silmää ilmatilanteelle. Mies pitelee venäläisen RSB-radion mikrofonia, joka viittaisi Ilmavoimen kalustoon.

Kuvatekstin mukaan "Ilmavalvontaa. Vihollisen koneita näkyy ja heti menee ilmoitus radioasemalle, mistä se toimitetaan laivueisiin." Paikaksi ilmoitetaan Seivästö ja kuvaaja Sot.virk. A.Viitasalo. Päivämääräksi tietokone on arponut 1942.09.13.

Viereisissä kuvanumeroissa on kuvia Viipurin torjuntakeskuksesta ja laskuvarjostimien kuivattamisesta Immolassa.
On myös kuva BW-373:sta, jonka kerrotaan Suomen ilmavoimien historia nro 1:ssä olevan Römpötistä elokuun alussa 1942.

Sotapäiväkirjoista ei ole löytynyt tietoa ohjaajien päivystyksestä ohjausasemilla. Kuvan paikkaa en ole pystynyt varmasti tunnistamaan, mutta laivueella oli ohjausasema Seivästöllä. 

T: Jussi Harola

111077pienempi.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omasta puolestani toivotan Sinut tervetulleeksi Foorumille pähkäilemään visaisia kysymyksiä. Taisit juuri tuliaiseksi sellaisen tässä jo esittääkin. Vaikka LLv 24:n lentopäiväkirjassakaan ei ohjausasemien miehitystä käsitellä, laitan silti kyseisestä päiväkirjasta keräämäni luettelon ohjaajista joilla oli lentoaktiiviteettiä syyskuussa 1942 eli olivat ainakin rivissä. Kuvan miestä en tunnista, mutta jos hän on 24:n ohjaajia, on luettelo paikallaan jos sen perusteella osattaisiin yhdistää nimen ja kasvot.

Kersantit: Immonen, Järvi, Kauppinen, Lilja, Lyly, Pakarinen, Vesa.

Ylikersantit: Ahokas, Ginman, Huotari, Vahvelainen.

Vääpelit: Alho, Ikonen, Kinnunen.

Lentomestarit: Juutilainen, Pyötsiä, Rimminen.

Vänrikit: Ahlsten, Herrala, Lampelto, Pasila, Puro, Riihikallio.

Luutnantit: Lakio, Lumme, Metsola, Mäkinen, Pokela, Salovaara, Savonen, Suhonen, Teromaa, Törrönen.

Kapteenit: Karhunen, Luukkanen.

SA-kuvan kerrotaan otetun 13.9.42. Tuon päivän aikana lensivät 1./ Lentolaivue 24:n Brewsterit yhden 3-koneisen partiolennon, ajalla klo 14:40-15:20, johon osallistuivat:

BW-393, kapteeni Luukkanen,

BW-373, vänrikki Pasila,

BW-382, lentomestari Rimminen.

 

Tuollainen Jussin esilletuoma Lentokoneradio RSB on Suomen Ilmavoimamuseossa vitriinissä: "Lähetintä käytettiin maakäyttöiseksi modifioituna myös tukikohdissa ja ohjausasemilla".

IMG_0723.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentolaivue 24:n 1.lentueen sotapäiväkirjasta:

22.8.-4.9.-42 oli vääpeli "Napu" Mannila komennettuna Seivästön radioasemalla:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=2900843

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=2900849

edit: Vääpeli Mannilasta löytyy SA-kuvista tämä kuva numero 97016, jossa hän on hieman muiden takana. Kuvan voi ladata tietysti isommaksi sieltä, jotta piirteet näkyy paremmin. 

http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_preview_max&lang=FIN&doc_id=7aa7d4236721365516acc36abbca1593&archive=&zoom=YES

Tässä kuva kirjasta "Kalevi Keskinen- Kari Stenman: Suomen Ilmavoimien Historia 26 Ilmavoitot osa 1". Mielestäni Jussi Harolan laittaman SA-kuvan henkilö voisi hyvinkin olla vääpeli Paavo "Napu" Mannila. Piirteet ovat samankaltaiset. SA-kuvien päivämäärissä on pieniä heittoja, tässä oikeastaan vain muutama päivä, kun vertaa lentueen päiväkirjan merkintöihin.

IMG_20180516_0001.jpg

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka löysi, on kyllä sama mies. Vääpeli Mannilalla, kuten muillakin, oli elokuussa 1942 aika tavalla lentoja: oli etsintää, torjuntaa; ilmataistelu Tollin majakan luona, BL:n suojausta ja matkalentoa Römpötti-Immola-Römpötti. Viimeisen lennon ennen komennusta Seivästön radioasemalle hän teki 20.8. Ohjausasemakomennuksen jälkeen Mannilan sotalennot jatkuivat etsintälennoilla Seiskarilla 4.10. Elokuussa ei Mannilalla ei ollut vakiintunutta yhtä Brewsteriä, vaan hän lensi vuoroin koneilla BW-373, -376, -377, -382, kunnes lokakuussa näyttää BW-373 asettuneen hänen "nimikokseen".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo, vääpeli Paavo Mannila sopii kuvioon ja kuvaan. Hän oli lyhyt mies, taisi olla laivueen lyhin ja siltä tuo SA-kuvankin mies vaikuttaa olevan. Kari Stenmanin kirjassa Kaartinlaivue on sivuilla 44-45 kolme ryhmäkuvaa vuodelta 1941, joissa näkyy myös Mannila hyvin. Kun lukee tuota Raimon laittamaa ohjaajalistaa, niin en minäkään heistä ketään laittaisi kuvassa olevaksi. Niin tunnettuja nimiä kaikki ovat ja varsin tuttuja kasvoja kirjoista ja kansista vuosien varrelta. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiesin kyllä, että tällä foorumilla tehdään ihmeitä. Mutta kyllä tämä silti jaksaa hämmästyttää.

Olen tämän parin päivän aikana käynyt kirjallisuutta läpi noiden Raimon ja Jukan vihjeiden pohjalta, mutta sillä välin foorumilla taidettiin olla jo maalissa.

Mannila löytyy SA-kuvasta nro 97017 äärimmäisenä oikealla. Kuva on samasta tilanteesta kuin Jukan vinkkaama 97016 mutta siinä kasvot näkyvät kokonaan. Kieltämättä hyvin saman oloinen mies.

Alkuperäisen kysymyksen kuvassa ei ole arvomerkkejä, mutta tarkemmin katsoen miehen suikassa näyttäisi olevan hammaslaitainen miehistökokardi (jollainen siis vääpelillä olisi). Ja jos litteä kokardi näkyy, pitäisi myös sen alapuolella oleva pulleampi leijonanappi näkyä. Sitä ei kuitenkaan erotu ja tuossa sa-kuvassa 97017 Mannilan suikasta puuttuu leijonanappi.

Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpa edelleen samassa yhteydessä Hirvaksessa 31.5.1942 otettu SA-kuva nr 97014 ja osasuurennos. Vääpeli Mannila vasemmassa reunassa suikka päässä.

Jukka

 

97014(2).jpg

97014(2) – kopio.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukalta veistoksellinen SA-Kuva "aliupseereita Sununjoen rannalla":)Mannilalla oli ollut edellisenä päivänä ilmassa säpinää, oli yksi ilmataistelu, BL:n suojauslento sekä matkalento jolloin lentueellinen koneita saapui Nurmoilasta Hirvakseen. Lentopäiväkirjan mukaan oli 31.5. "vapaapäivä" lentojen suhteen.

Hirvaksen lentokentän karttapiirroksen mukaan lonkkaa vedetään majoitusalueella.

Kartan mukaan tuokin kohta missä miehet makailee on aika jyrkkä rinne vesirajaan.

IMG_1104 Hirvas.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään