Mika Laakso

JU-132

9 viestiä aiheessa

Löytyi pari "uusvanhaa" valokuvaa JU-132 koneesta. SIH 15 Meritoimintakoneet-kirjasta löytyy koneen historiasta mm. seuraavaa: "5.3.53 luovutettiin varikolle loppuunajettuna. 24.3.53 poistettiin". Missäköhän kuvat on otettu? Toisessa kuvassa ei näy tunnuksia, mutta olisiko sama JU-132 jo romutusvaiheessa? Vai mikä oli Junkers W 34 / K 43 koneiden kohtalo lentouran jälkeen?

FullSizeRender (3).jpg

FullSizeRender (7).jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaan vahvasti Härmälää. Yhteyskoneet romutettiin pääosin siellä, on tullut juuri eräästä syystä tutkittua aihetta. Ainakin Rajavartioston viimeiset Junkers W.34 -koneet  romutettiin Tampereen Härmälässä (Lentovarikko). Tyyppi oli käytössä Rajavartiostossa vuoteen 1950 saakka. Viimeiset Junnut, eli Ilmavoimien JU-133 poistettiin 1952 ja JU-132 1953. Takana oleva lekohalli on mielestäni Härmälän halli, ja samaten maisema takana omakotitaloineen. Taitaa siellä pilkistää itse lentoasemarakennuskin. Romutettavat koneet oli sijoitettu juuri tuon hallin lounaispuolelle kiitotien eteläpuolelle, kuten kuvassakin näkyy, sekä osa vastapäätä hallia.

Taustalla (ensimmäinen kuva) oleva kone muistuttaa Mraz Sokolia. Se voisi olla esim. Sokol M1D OH-CHC, jonka ostivat 9.5.1953 Risto Mäntykoski, Reijo Kari (Toijala) ja Paavo Bollström (Jämi). Kone siirtyi kesäkuussa 1953 yksinomaan Reijo Karin nimiin, hän asui Toijalassa ja lensi siis todennäköisimmin Härmälästä. Jos ja kun JU-132 poistettiin 1953, niin yksi yhteen menevät vuosiluvut.

Vuoden 1956 ilmakuvissa romutettavia koneita ei enää näy ja Härmälän kenttä siistitty. Sokolkin tuhoutui uuden omistajan toimesta samana vuonna.

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukka tiedoista! Löysin vielä JU-132 koneesta tuollaisen jutun Siivet 3/2008-lehdestä, tätä tapausta ei mainita SIH 15-kirjassa?

IMG_6304.JPG

IMG_6305.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo Uolamon kirjasta "Härmälä, Tampereen lentokenttä" (Apali, 2004) löytyy tietoa lentokoneiden hautausmaasta, huutokaupoista ja romutuksista. Teoksessa mainitaan JU-131 ja JU-135 jotka romutettiin aiemmin kuin JU-132 poistettiin. Ilmeisesti viimeinen suurempi huutokauppa pidettiin 11.12.1952 ja koneet piti olla siirrettynä pois alueelta 31.3.1953 mennessä. 

Hallikuvat teoksessa tukevat Jukan tulkintaa että nuo kaksi JU-kuvaa on otettu Härmälässä.

Rodney

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Seppo Uolamon kirjasta "Härmälä, Tampereen lentokenttä" (Apali, 2004) löytyy tietoa lentokoneiden hautausmaasta, huutokaupoista ja romutuksista. Teoksessa mainitaan JU-131 ja JU-135 jotka romutettiin aiemmin kuin JU-132 poistettiin. Ilmeisesti viimeinen suurempi huutokauppa pidettiin 11.12.1952 ja koneet piti olla siirrettynä pois alueelta 31.3.1953 mennessä. 

Hallikuvat teoksessa tukevat Jukan tulkintaa että nuo kaksi JU-kuvaa on otettu Härmälässä.

Rodney

Juuri näin, myös Merivartiostolle (MVL) 1945 siirretyt ja vuonna 1949 ja 1950 poistetut Junkers W.34-koneet OH-MVK ja OH-MVF (eli ex JU-124 ja JU-218) romutettiin Lentovarikolla Tampereella. Minulla on valokuva, jossa näkyy kaksi JU-koneenromua, toisessa näkyy siniristilippu peräsimessä, kuten näissä MVL:n koneissa oli maalattu. OH-MVI (ex JU-127) oli se kolmas MVL:n kone, ja poistettiin 1949, mutta sen tiedoissa ei mainita "viimeistä leposijaa". Veikkaan Härmälää sillekin, koska kuten aiemmin kirjoitin, niin lähdetietojeni mukaan käytöstä poistetut yhteyskoneet romutettiin pääosin Härmälässä.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uolamo kirjoittaa 2. tammikuuta 1950 järjestetystä suuresta huutokaupasta "jossa myytiin kaikkiaan 62 lentokonetta" ja listaa tyypit mukaan lukien Junkers W.34. Mainitsee myös romutuksen alkaneen huhtikuussa paikalle tuodussa sulatusuunissa.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Huutokaupassa Tampereen Härmälässä 2.1.1950 myytiin kaksi Junkers K 43 -aihiota (JU-127, JU-128).

- Huutokaupassa Kuoreveden Hallissa 22.6.1950 myytiin yksi Junkers K 43 -aihio (JU-124), kaksi Junkers W 34 -aihiota (JU-131, JU-135) sekä Junkers F.13 (JU-120).

Tässä JU-133:n lopullinen loppu:

 

 

IMG_7309.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JU-135 koneen kaputti 27.6.1949. Sain otteen evl. Seevestä kertovasta kirjasta, lisämaininnalla että mutta olisi hyvä myös mainita, että kenttä oli niin vetinen ja huono
ja kenties kone oli hiukka ylikuormassa?

Mika-kaput004.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytteeksi ylläoleviin kirjoituksiin:

Koneen ohjaajalla (Seeve) oli ennalta epäilyksiä lentokentän käyttökelpoisuuden suhteen: "Ajoin henkilöautolla 5-hengen kuormalla pisintä kiitotietä [650 m.] pitkin todetakseni pyörien painumisen. Jälki oli n. 2-4 sm syvä nopeuden ollessa 20 km/t.". Lisäksi: "Totesin kentän pinnan kävellessäni melko kiinteäksi ja joustavaksi joskin mättäiseksi ja vallinneiden sadesäiden jälkeen vielä kosteahkoksi".

Onnettomuuden jälkeen. Seeve: "Määräsin paikalle rientäneistä VI- ja SZ -koneiden henkilöstöstä tutkijalautakunnan". Lautakunnan muodostivat luutnantti, kersantti ja lentokonemekaanikko.

Onnettomuutta koskeva liiteluettelo sisältää: ohjaajan kertomuksen, kolmen todistajan (kaikki kolme koneen aliupseerimiehistöä) kertomukset sekä piirroksen. Sen sijaan tutkijalautakunnan raporttia ei luetteloon ole kirjattu. Onko sellaista A4:sta tehtykään, vai onko lautakunnan PÄÄTÖS luettavissa vain ainoastaan muutamasta pakollisesta kohdasta raportin takakannessa? (ks. liite). Ainakin yhdessä todistajalausunnossa missä viitataan kahdeksaan mukanaolijaan, on lyijykynällä tehty reunahuomautus: "Suurehko kuorma, vaikka polttoainetta ei ollutkaan täyttä määrää" (Reunahuomautus: polttoainetta 200 litraa vähemmän = n. 2 miehen paino) Toisaalla sanotaan myös että matkalaukkuja ei lastattu mukaan koneeseen.

Tuossa Mikan laittamassa kirjan liitteessä kerrotaan, Lento aiottiin suorittaa vanhalla 1-moottorisella Junkers Ju-34:lla. Koneen tekniikka ei aiheuttanut onnettomuutta vaikka iältään vanha olikin (valm. n. 1934). Tähän onnettomuuteen päättyi JU-135:n lennot ja kokonaislentoajaksi kertyi 2650 tuntia 20 minuuttia, kun JU-132:lla oli vastaava aika 4096 tuntia 45 minuuuttia.

 

 

 

IMG_8747.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään