• 0
Kimmo Jeromaa

Erityis VFR

Kysymys

Alla muutama aiheeseen liittyvä kysymys:

 

  • Onko erityis VFR:ään nykyään SERA -aikana joku määritelmä pilotin kokemukselle, kun muistelisin että aikoinaan oli 100h tiimaa + PPL (voin toki olla väärässä myös muistikuvineni)?
  • Lisäksi onko konetyypillä mitään merkitystä SFVR lentoon, esim. Ultrat?
  • Laskukierroksessa sai aikoinaan muistikuvani mukaan lentää ilman SVFR:ää vaikka VMC minimit eivät täyttyneet. Miten nykyään?

 

Kiitos vastauksista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

4 vastausta kysymyksen

  • 0
14 tuntia sitten, Kimmo Jeromaa kirjoitti:

Alla muutama aiheeseen liittyvä kysymys:

 

  • Onko erityis VFR:ään nykyään SERA -aikana joku määritelmä pilotin kokemukselle, kun muistelisin että aikoinaan oli 100h tiimaa + PPL (voin toki olla väärässä myös muistikuvineni)?
  • Lisäksi onko konetyypillä mitään merkitystä SFVR lentoon, esim. Ultrat?
  • Laskukierroksessa sai aikoinaan muistikuvani mukaan lentää ilman SVFR:ää vaikka VMC minimit eivät täyttyneet. Miten nykyään?

Kiitos vastauksista.

 

Terve,

1) Ei ole
2) Ei ole (pl. helikopterit, jotka voivat lentää huonommassa säässä kuin kiinteäsiipiset)
3) Ei saanut ainakaan viimeiseen 10 vuoteen, mutta tässä kohtaa menee varmaan nyt sekaisin suunnitteluminimi ja SVFR :-)

Se kokemusvaatimus jota muistelet, on koskenut suunnitteluvaatimuksia, määräys oli OPS M1-16 mutta se on kumottu pois. SERA ei sinänsä liity tuon määräyksen kumoamiseen mitenkään, vaan kumoamistarve on lähtenyt Part-FCL:n/Air Opsin suunnalta. SVFR ei myöskään liittynyt asiaan suoraa, vaan silloinen määräys käsitteli yleisesti ottaen lentotoimintaa alle 5 km näkyvyyksillä ottamatta kantaa siihen, oliko toiminta VFR vai SVFR.

Valvomattoman lentopaikan tapauksessa vmc-minimi on 1,5 km jos nopeus oli max 140 KIAS, eli mitään SVFR:ää ei siinä toiminnassa ollut, kun koko termi liittyy vain valvotun lentopaikan lähialueella toimimiseen alle valvotun ilmatilan vmc-minimin, joka on valvomatonta korkeampi. Valvotulla kentällä (lennonjohdon toiminta-aikana) 1,5-5 km näkyvyys tai alle 1500 ft pilvikorkeus edellytti ja edellyttää toki edelleen SVFR-selvityksen.

Vanhojen hyvien aikojen muistoksi kuva muistelemastasi retromääräyksestä:opsm1-16.png.caeea62f3c0d0eb9816c554a8fbe9dc3.png

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  • 0

Kumotun OPS M1-16 kohta 2.1.2 on siirretty määräykseen OPS M2-11  "Lentotoiminta kansallisen sääntelyn piiriin kuuluvilla ilma-aluksilla" (kohta 5.5 Sääolosuhteet NCO.OP.160). Koskee ultria ja autogyroja.

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  • 0

Jassoo. Ja tosiaan hyvä huomioida vielä se, ettei asiassa mene sekaisin suunnittelu- ja toimintaminimi.

Eli siis vaikka suunnitteluminimi on tuo korkeampi lennon aloittamista varten, niin se ei estä sitä, etteikö lennon aikana saisi lentää huonommissakin olosuhteissa (lentosääntöjen minimien mukaan) jos sää on ennustettua huonompi. Tällöin myös valvotun lentopaikan lähialueella saa erityis-vfr-selvityksen. Toisaalta erityis-vfr-selvitystä tarvitaan myös niissä tilanteissa valvotun lentopaikan lähialueella, joissa suunnitteluminimi 1000 ft pilvikorkeus täyttyy, mutta vallitseva pilvikorkeus on alle 1500 jalkaa, samoin kuin tuossa lentopaikan läheisyydessä tapahtuvassa toiminnassa, jota voidaan lentää 3 km näkyvyydellä / selvästi erossa pilvistä.

 

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  • 0
8 tuntia sitten, Armin Zuger kirjoitti:

Kumotun OPS M1-16 kohta 2.1.2 on siirretty määräykseen OPS M2-11  "Lentotoiminta kansallisen sääntelyn piiriin kuuluvilla ilma-aluksilla" (kohta 5.5 Sääolosuhteet NCO.OP.160). Koskee ultria ja autogyroja.

On muuten tavallaan erikoista, että OPS M2-11 sallii lennon aloittamisen ultralla huonoissakin olosuhteissa, jos lentäjällä on LAPL(A), vaikka LAPL(A) ei edellytä perusmittarilentotaitoa. Toki sama oikeus LAPL(A)-miehellä on myös lentokoneella toimiessa, vaikkei osaamista olisikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään