Timo Nurmi

Lentovero Ruotsin malliin

25 viestiä aiheessa

Lentovero on täysin mitätön ja merkityksetön ilmaston lämpenemisen ehkäisykeino. Rahat mennevät lähinnä valtion pohjattomaan kassaan. Paljon pahempi saastuttaja on esimerkiksi sellainen laivaliikenne, jossa tarpeettomia tavaroita tai niiden raaka-aineita rahdataan edes takaisin pitkin valtameriä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Pekka Holopainen kirjoitti:

Lentovero on täysin mitätön ja merkityksetön ilmaston lämpenemisen ehkäisykeino. Rahat mennevät lähinnä valtion pohjattomaan kassaan. Paljon pahempi saastuttaja on esimerkiksi sellainen laivaliikenne, jossa tarpeettomia tavaroita tai niiden raaka-aineita rahdataan edes takaisin pitkin valtameriä.

Niin tai erilaiset risteilyalukset, joilla rahdataan risteilymatkustajia ei minnekkään. Samaan kategoriaan lasken myös nuo eri yhtiöiden "risteilyalukset" Suomen ja Ruotsin/Viron välillä.

Niilläkin tehdään monta turhaa reissua pelkästään viinan/oluen tai jonkin muun huvittelun takia.

Tosin itse ymmärrän lentoveron, se saisi tulla voimaan jokaisessa maassa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Harri Mattila kirjoitti:

...

Tosin itse ymmärrän lentoveron, se saisi tulla voimaan jokaisessa maassa.

Toki minäkin ymmärrän ja hyväksyn verotuksen yleensäkin eräänä keinona ohjailla ihmisten kulutustottumuksia terveempään/parempaan suuntaan. Onhan meillä ollut iät ajat korkea alkoholiverotuskin. Ei sekään tosin Suomesta juomista ole lopettanut. ;D

 

Ajatukseni meni siihen suuntaa, että ei kannata kuvitella "Eläköön meillä on lentovero! Nyt maailma pelastuu!"

 

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Holopainen
kirjoitusvhreät

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4.5.2018 at 19.03, Pekka Holopainen kirjoitti:

 

... Paljon pahempi saastuttaja on esimerkiksi sellainen laivaliikenne, jossa tarpeettomia tavaroita tai niiden raaka-aineita rahdataan edes takaisin pitkin valtameriä.

 

 

Faktat kuntoon, kiitos. Meri- ja lentoliikenne kuluttavat EU:n tilastojen perusteella suunnilleen yhtä paljon polttoainetta: https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/transport-final-energy-consumption-by-mode/assessment-8. Hiilidioksidipäästöjä tulee suunnilleen samassa suhteessa. Muistakin päästöistä puhuen, milloinhan suihkuturbiineihin vaaditaan asennettavaksi esimerkiksi katalysaattoreita, tai niissä aletaan käyttää LNG:tä  kuten laivoilla uusien päästömääräysten johdosta ( https://yle.fi/uutiset/3-9259891)? No, lentopetroli ei sisällä paljon rikkiä esimerkiksi raskaaseen polttoöljyyn verrattuna, mutta typen oksideja tulee turbiineistakin melko paljon.

Meritse kuljetetaan noin 90 prosenttia Suomen viennistä  ja 77 prosenttia tuonnista (http://www.logistiikanmaailma.fi/kuljetus/merikuljetus/merikuljetukset-suomessa/) . Aika tarpeellista tavaran kuljetusta minun mielestäni varsinkin Suomessa, jota voi pitää  lähes saarena yhteyksiensä suhteen. Enpä keksi mitään tarpeetonta tavaran laivakuljetusta tähän hätään, vaikka laivaus toki onkin lentokuljetuksiin verrattuna halpaa (€/tn/km).

Aiheeseen- miksi tarvitaan taas uusi vero, kun lentomatkustamista verotetaan jo nyt lippujen hinnoissa monin eri tavoin? Jos on tarvetta, näitä veroja ja veronluonteisia maksuja voisi vain säätää sen sijaan, että keksitään taas uusi tarpeeton lisäke verotukseen. Amerikassa verotusta jopa pyritään yksinkertaistamaan ja selkeyttämään, miksei meillä?

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
Pientä tarkennusta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moniko laiva, tai mikä osuus kaupallisessa liikenteessä olevista laivoista, toimii LNG:llä?

2 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Aiheeseen- miksi tarvitaan taas uusi vero, kun lentomatkustamista verotetaan jo nyt lippujen hinnoissa monin eri tavoin? Jos on tarvetta, näitä veroja ja veronluonteisia maksuja voisi vain säätää sen sijaan, että keksitään taas uusi tarpeeton lisäke verotukseen. Amerikassa verotusta jopa pyritään yksinkertaistamaan ja selkeyttämään, miksei meillä?

Kansainvälisen lennon lippu on suomesta myytynä alv0, kotimaan sisäisessä lipussa on alv10%. Käytetty polttoaine on verotonta. Lentokoneistakaan ei makseta tuontitullia, eikä niihin kohdistu arvonlisäveroa. Mitään muitakaan veroja ei lippuihin kohdistu.

Se, että joku yhtiö kirjoittaa lippuun sanan "tax" ei tarkoita, että kyse on verosta. Joillain lentoyhtiöillä on tapana ilmaista esimerkiksi lentokenttämaksuja (esim. matkustajamaksu, turvamaksu, prm-maksu) "veroina" vaikka kaikki nuo maksut ovat suomen tapauksessa kahden yrityksen väliseen liikesuhteeseen perustuvia maksuja, eikä niillä ole mitään tekemistä verotuksen kanssa (eivätkä ole edes veroluonteisia). Jossain toisessa maassa saattaa joku vastaavista maksuista tai kokonaan toinen maksu olla veromuotoinen, mutta ei täällä.

Siitä olen sinänsä ihan samaa mieltä, että mitään ylimääräistä veroa ei nytkään pidä lisätä, se on vain omaan jalkaan ampumista kv-markkinoilla.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lngllä kulkevat laivat ovat vasta tulossa yhtenä ratkaisuna IMO:n päästömääräysten toteuttamiseksi. Kun ja jos aikanaan laivojen tuottamien saasteiden määrä per suorite on näiden toimenpiteiden seurauksena vielä selvästi nykyistäkin pienempi kuin lentoliikenteessä,  perustellut paineet lentoliikennettäkin kohtaan kasvavat, sekä päästöjen että haittaverojen suhteen.

Kansallisen tason, kilpailijoita tiukemmat "rankaisu" verot tai päästömääräykset ovat kuitenkin tosiaan omaan jalkaan ampumista, ellei sitten kaikki Suomessa operoivat lentoyhtiöt joudu samalle viivalle. Vaikea kuvitella, kuinka tämä voitaisiin toteuttaa.

Olisiko fiksumpi vaihtoehto säätää jo olemassa olevia veronomaisia navigointi- maapalvelu- ja muita vastaavia maksuja, joita joutuvat maksamaan kaikki operoijat, vieläpä suhteessa käytettyihin resursseihin? Esimerkiksi Finavia ei tietenkään ole valtio, eikä sille maksetut korvaukset veroja, mutta jos valtio haluaa, on sillä ainoana omistajana valtaa määrätä siitä millaisia maksuja peritään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

...

/uutiset/3-9259891)? No, lentopetroli ei sisällä paljon rikkiä esimerkiksi raskaaseen polttoöljyyn verrattuna, mutta typen oksideja tulee turbiineistakin melko paljon.

...

 

No, en minä määriä tietääkseni maininnutkaan. Tuo laivaliikenteen saastuttavuus on pahempaa ja niissähän käytetään mitä tahansa polttoainetta kunhan se vain on halvinta mahdollista (mukavuuslipun alla seilaavat rahtialukset ainakin). Tästä tuli YLEn tv-kanavalla (en muista mikä niistä) jokin aika sitten dokumenttiohjelma. Mukavuuslipuista tulisi päästä kansainvälisillä sopimuksilla eroon kokonaan. Se parantaisi monta muutakin asiaa.

 

Tarpeettomilla tavaroiden ja raaka-aineiden rahtaamisella tarkoitin paitsi asiaa kirjaimellisesti (koskien kaiken maailman rihkamaa) myös sitä, että globaali kapitalismi siirtää raaka-aineet maapallon toiselle puolelle tarvittaessa, jos se tuote niistä siellä tehdään halvemmalla ja sitten tuotteet taas ympäri maapalloa. "Ennen vanhaan parempina aikoina" tuotteet valmistettiin siellä missä niitä tarvittiin ja niin lähellä raaka-aineita kuin mahdollista.

 

Kaikki nämä tekijät ja "miljoona" muuta johtavat ennen pitkää kestämättömään tilanteeseen. Ihminen tuhoaa maapallon elinkelpoisuuden ja lopulta sen mukana myös itsensä ensimmäisenä eläinlajina maailmassa, jos nykyinen meno jatkuu .

 

Mitä verotukseen tulee niin rakastakaa verojanne. Ne ovat ihmisten omaksi parhaaksi (enkä nyt tarkoita vain miljonäärejä).

 

:)

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Holopainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Se, että joku yhtiö kirjoittaa lippuun sanan "tax" ei tarkoita, että kyse on verosta.

Ilmailussa on monia jäänteitä ja pahoja pinttymiä mistä ei päästä eroon oikein millään. Yksi niistä on juuri tämä "verojen" esittäminen veroina asiakkaille. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Kansallisen tason, kilpailijoita tiukemmat "rankaisu" verot tai päästömääräykset ovat kuitenkin tosiaan omaan jalkaan ampumista, ellei sitten kaikki Suomessa operoivat lentoyhtiöt joudu samalle viivalle. Vaikea kuvitella, kuinka tämä voitaisiin toteuttaa.

 

Jos kaikki Suomessa operoivat lentoyhtiöt verotetaan kipurajalle, Finnairin Aasian matkustajat siirtyvät käyttämään toisen värisiä jostain muualta operoivia lentoyhtiöitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/6/2018 at 10.36, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Ilmailussa on monia jäänteitä ja pahoja pinttymiä mistä ei päästä eroon oikein millään. Yksi niistä on juuri tämä "verojen" esittäminen veroina asiakkaille. 

Yksi syy on varmaan siinä, että eräät yhtiöt markkinoivat ainakin tietyillä markkina-alueilla lippujensa hintoja ilman näitä "veroja", jotka sitten hassusti lisätään lippuhintaan kun varausprosessi on edennyt siihen pisteeseen että se on maksua vaille valmis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tätä asiaa on nyt ruvettu rummuttamaan siihen tahtiin, että en yllättyisi laisinkaan mikäli ensi vuonna SDP:n johdolla muodostetun hallituksen hallitusohjelmaan olisi kirjattu lentoveron periminen. Mitä Ruotsi edellä, sitä Suomi perässä. Näin on menty vuosikymmeniä, joten miksi tämän asian suhteen tilanne olisi yhtään sen erilainen?

Asiaan pitäisi nimenomaan ensisijaisesti saada EU:n/Euroopan laajuinen ratkaisu. Maailmanlaajuista konsensusta kun ei taida ihan heti löytyä.

Lainaa

Toistuvat kotimaan lennot rasittavat ilmastoa enemmän kuin kaukomatka kerran vuodessa

Oulu-Helsinki-väli on ylivoimaisesti Suomen suosituin lentoyhteys, jolla lentää lentää vuosittain lähes miljoona ihmistä. Samalla syntyy iso osa Suomen lentoliikenteen hiilidioksidipäästöistä.

---

Lentoliikennettä seurataan yhä tarkemmin

Teollisuudesta tuttua päästökauppaa sovelletaan myös lentoliikenteeseen. Se on ainoa liikennemuoto, joka on mukana EU:n päästökaupassa.

Lentoliikenteen päästökauppa Euroopan talousalueella alkoi vuonna 2012. Ensi vuoden alussa päästöseurantaa on tarkoitus tiukentaa, sillä valmisteilla olevassa mallissa yhtiöt raportoisivat myös kaikkien kansainvälisten lentojensa päästöt.

---

Euroopassa lentäville yhtiöille jaetaan ja myydään vuosittain satojen miljoonien arvosta päästöoikeuksia, joista lentoyhtiöiden maksettavaksi jää 15 prosenttia. Viiden vuoden aikana lentoyhtiöt ovat maksaneet päästöoikeuksista yli 200 miljoonaa euroa.

Euroopan lennoilla hiilidioksidipäästöjä syntyy vuosittain enemmän kuin Suomen vuotuiset kokonaispäästöt.

https://yle.fi/uutiset/3-10167917

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vihreät toivat tänään julki ilmastoajatuksiaan, ja haluavat Suomeen muun muassa lentoveron.

yle.fi 22.8.2018: Vihreiden Aalto: Suomen on otettava käyttöön lentovero ja luovuttava uusien talojen öljylämmityksestä

Lainaa

Vihreät haluaa Suomeen lentoveron. Ruotsi otti lentoveron käyttöön huhtikuun alusta.

– Lentovero on tietysti hankala, koska se ei ole yksin Suomen asia, mutta silti Suomi voisi päättää lentoverosta myös yksin. Nykyisin lentämisen hinta on harhaanjohtava verrattuna sen päästöihin, sanoo Krista Mikkonen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

STT:n kyselyn mukaan puolueista ainoastaan Vasemmistoliitto ja Vihreät kannattavat lentoveroa.

Katsotaan sitten vaalien jälkeen kääntyykö takkeja.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005904207.html

Lainaa

Eduskuntaryhmistä vihreät ja vasemmistoliitto kannattavat lentoveroa. Kaksikko olisi valmis esittämään veroa hallitusohjelmaan seuraavien eduskuntavaalien jälkeen, kertoo uutistoimisto STT.

STT kysyi eduskuntaryhmiltä näkemyksiä siitä, miten lentämisen ympäristövaikutuksia pitäisi vähentää. Kysely tehtiin yhdeksälle suurimmalle ryhmälle.  

Vihreiden mielestä haittavero on lentoliikenteessä tärkeä tapa ohjata kulutusta. Vihreiden mukaan vero pitäisi määritellä suhteessa lennon pituuteen. 

[...]

Muut STT:n kyselyssä mukana olleet puolueet suhtautuivat lentoveroon kielteisesti.

Keskustan eduskuntaryhmä ilmoitti suhtautuvansa veroon varauksellisesti.

Kokoomus halusi EU-tason ratkaisun. Ryhmänjohtaja Kalle Jokinen huomautti, että lentoliikenteen kansainvälisyyden vuoksi kansallisten toimien vaikutus on pieni.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli tänään Iltalehdessä olleet tiedot tulevasta hallitusohjelmasta pitävät paikkaansa, kansallista lentoveroa ei aiota toistaiseksi toteuttaa:

Lainaa

Suomi tukee päästökaupan laajentamista kaikkiin lentoliikenteen ilmastoon vaikuttaviin päästöihin. Vaihtoehtoisesti voidaan selvittää lentopolttoaineen veron tai lentomaksun käyttöönottaminen EU:n laajuisesti.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/dd48af35-ee5f-49fc-b74f-3b3e8e377081

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt myös Ranska suunnittelee lentoveroa, joka lisättäisiin Ranskasta lähtevien lentojen lipunhintaan. Ranskan sisäisillä ja EU:n sisäisillä lennoilla vero olisi turistiluokassa 1,50 €. Suurin veron määrä olisi bisnesluokan lennolla EU:n ulkopuolelle, 18 €. Veroa ei perittäisi maahan sisääntulevilta lennoilta. Liikenneministerin mukaan verokertymä käytettäisiin investointeihin, jotka kohdistuvat vähemmän saastuttaviin liikennemuotoihin, kuten rautateihin.

Lainaa

France is set to introduce an "eco-tax" for all flights from French airports, the government has said.

Economy class tickets on flights within France or the EU will have a tax of €1.50 imposed. Business class tickets for flights out of the EU will have the highest tariff of up to €18.

"We have decided to put in place an eco-tax on all flights from France," Ms Borne said during a news conference on Tuesday.

The tax will only apply to outgoing flights and not to those flying into the country.

Ms Borne said the money raised by the tax will be invested in in less-polluting transport, such as rail.

https://www.bbc.com/news/business-48922049

Air France vastustaa hanketta, eikä varmaankaan ole ainoa lentoyhtiö, joka tekee niin:

Lainaa

“This tax would represent an additional cost of over 60 million euros per year for the Air France group,” the company said in a statement.

It said 50% of its flights were operated out of France, notably for its domestic network, where losses amounted to over 180 million euros in 2018.

https://www.reuters.com/article/france-airlines-tax-airfrance/air-france-says-planned-french-eco-tax-would-be-extremely-penalizing-idUSFWN24A0MT

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansalaisaloite #lentovero :n saamiseksi Suomeen on ottamassa viimeisen viikon loppukiriään. Varsin maltillisesti kannatusta kerännyt aloite on kasvattanut allekirjoittajien määrää lähes 18 -tuhanteen, joka on toki vielä kaukana tavoitteena olevasta 50k rajasta. Erityisesti Twitterissä on käynnissä ankara kampanja allekirjoitusten keräämiseksi.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/4252

(tämä ei ole kehoitukseni mennä allekirjoittamaan, kukin omantunnon mukaan...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norja on keskeyttänyt sikäläisen lentomatkustajaveron perimisen jo vuodelta 2020 ja nyt myös vuodelta 2021.

Lainaa

Originally, the air passenger tax was abolished for 2020. It has now also been abolished for 2021.

https://www.skatteetaten.no/en/business-and-organisation/vat-and-duties/excise-duties/about-the-excise-duties/air-passenger-tax/has-been-abolished-temporarily-for-flights-between-1-january-2020-and-31-october-2020/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaosto tiedottaa, että se on aloittanut lentoveroon liittyvän kansalaisaloitteen käsittelyn.

Hienoa, että verojaosto on ripeästi puolentoista vuoden jälkeen alkanut käsitellä asiaa. Ajankohtahan on sopiva veron saamiseksi aikaan hidastamaan matkustajalentoliikenteen kasvua koronan jälkeen.

Rodney

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään