Pasi Pirttikoski

Konetunnistusta

24 viestiä aiheessa

Tälläinen kuva tuli (sähköisesti) käsiini maininnalla, että laskuvarjohypylle lähdössä. Herrojen varustus ei näytä suomalaiselta enkä ainakaan minä osaa konettakaan tuosta tunnistaa. Olisko tätä kautta apua konetunnistukseen?

 

Tuntemato_mod.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa on useampia kohtia jotka viittaavat Heinkel He 115 -meritoimintakoneeseen.

Tässä kuva konetyypin vertailua varten. (Kuva: Lentäjän Albumi 2, Toivo Sorsa, PM-julkaisut 1979).

Lentäjän Albumista lainaamani kuvan kuvateksti kokonaisuudessaan: "HE-115. Osasto Malinen, keväthuollossa Valtion Lentokonetehtaalla Tampereella keväällä -43. Ohjaamossa kapt. Yrjö Lemminki ja kolmas vasemmalta, suuntima-antenni kainalossa mekaanikko, ylik. Kauko".

IMG_2459.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Liitetty Lentäjän Albumin kuvateksti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä nyt vain arvailu mutta onko sama koppalakkinen kaveri ohjaamossa ja nuo kaksi suikkapäistä toinen istuu siivellä ja toinen kasvihuoneella.Eli olisivat varustuksesta huolimatta kotimaisia.Mielestäni koppalakissa on kotimainen merkki ja taitto.Tuollaista pusakkaa en kyllä ole kotimaisilla nähnnyt, mutta miksei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone on selvästi Heinkel He 115, kiitos varmistuksesta. Onko sitten kyseessä He 115C tai Norjasta saatu He 115N jää epäselväksi (toistaiseksi). Tiettävästi norjalaisesta HE-115 tunnuksella meillä lentäneestä koneesta ei pudotettu hyppääjiä kertaakaan. Sitävastoin Saksalaistunnuksin (6H+CK) lentäneestä koneesta pudotettiin kaukopartiomiehiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla oikeanpuoleisella joka lienee lentäjä on mielestäni aika varmasti RAF:n Irvin-lammasnahkatakki mikä ei sinänsä tunnista paljon mitään. Ne olivat haluttua kamaa kansallisuudesta riippumatta ja jopa Adolf Gallandilla oli sellainen. En tiedä onko Ilmavoimiemme lentäjillä ollut niitä käytössä mutta en muista nähneeni valokuvissa. Koppalakissa en erota Ilmavoimiemme kotkaa ja kokardia(?) ympäröivä lehvä on mielestäni ylhäältä umpinainen kun sitä vertaa esimerkiksi edellisen threadin Ilmavoimien vänrikin kuvaan.

Tuon keskimmäisen henkilön suikka näyttää mielestäni liian korkealta ollakseen suomalainen.

Rodney

P.S. Yksi iso puute ilmailukirjallisuudessamme on ettei Ilmavoimiemme univormuista, merkeistä ja lentovarusteista ole julkaistu kirjaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuolloinhan lentäjien jos muittenkin vaatevarustus oli mitä kirjavin, jalkineissa löytyi lapikkaista kumitossuihin, oli verkkareita ja haalareita, nahkatakkeja josjonniinmoisia kuen kuvista olemme nähnneet.Tuskin nuo ensimmäisessä kuvassa olevat tosissaan hyppyhommiin ovat menossa, eiköhän ole tehtävälle lähtö tai saapuminen kyseessä, meinaan lakit eivät ainakaan sovi hyppyihin ja vähiin jää miehistö jos kolmekkin hyppää.Mene tiedä, saksalainen tuo koppalakki ei ainakaan mielestäni ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapiolta hyvä huomio!

Ettei kuvassa oleva lammasnahkatakkinen ohjaaja olisi norjalainen luutnantti Helge Dahl?

Ilmailu/Janarmo: "Aselevon tultua voimaan Norjassa luutn. Helge Dahl pakeni tämäntyyppisellä, vain n. 50 tuntia lentäneellä koneella 8.6.-40 Trömsöstä Petsamoon, jossa se internoitiin. Siitä tuli meille HE-115".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HE-115 kohdalla vaihtoehdot lienevät Saksa, Ruotsi, Norja, RAF (entiset norjalaiset koneet), Suomi HE-115 ja Bulgaria. HE-115 Suomeen saapuessaan on varteenotettava vaihtoehto mutta positiivinen tunnistus tarvittaisiin.

Rodney

 

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lapin Ilmailuhistoria I (Jaakko Alakulppi, 1999) kirjassa löytyy noin sivun pituinen kuvaus norjalaisten paosta Suomeen 8-9.6.1940 mutta siinä on vain yksi kuva ja sekin Hover M.F. 11 koneesta Suomen Ilmavoimien palveluksessa NK-172 tunnuksella.

Rodney

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norjalaisia nämä herrat voisivat hyvinkin olla. Oliko Lapin Ilmailuhistoria I kirjassa mainintaa siitä, että montako norjalaista tuli koneiden mukana Suomeen? Olisko viisi oikea luku?

Alla kokonainen kuva, joskaa se ei paljon auta. Vaattetus on herroilla kirjavaa.

 

Tuntemato_koko.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/5/2018 at 12.08, Pasi Pirttikoski kirjoitti:

Oliko Lapin Ilmailuhistoria I kirjassa mainintaa siitä, että montako norjalaista tuli koneiden mukana Suomeen? Olisko viisi oikea luku?

"Niinpä 8.6.-9.6. Petsamon Salmijärvelle saapui kolme Hover M.F.11 -vesikonetta sekä yksi HE-115, jotka purettiin ja kuljetettiin Helsinkiin varastoitavaksi. Koneiden mukana saapui kaikkiaan 40 norjalaista, ja heidätkin internoitiin eli asetettiin valtion valvontaan." 

Kun vertaa Tapion laittamaa kuvaa (etenkin vasen silmä/silmäkulma) niin eikö kyseessä ole sama henkilö siiven päällä eli Luutnantti Knut Skavhaugen?

Rod

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin linkin kirjan mukaan luutnantti Skavhaugen lensi yhden Norjan Kalleista eikä Heinkelin mutta oli Salmijärvellä samaan aikaan.

Tuo että koneet Alakulpin mukaan purettiin ja kuljetettiin Helsinkiin varastoitavaksi kuullostaa kyllä aika oudolta mutta ei liity tunnistamiseen mitenkään.

Rod

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tiedämme, kone on Heinkel He 115
mitä luulemme, kuvassa on luutnantti Skavhaugen
mitä emme tiedä, missä ja milloin kuva on otettu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rodney, kyllä näyttää vahvasti siltä että kaikki nuo neljä norjalaiskonetta kuljetettiin (maitse?) Santahaminaan Erillisen Lentolaivueen (Er.LLv) haltuun varastoitaviksi ja korjattaviksi. Santahaminassahan sijaitsi tuolloin Mekanikkokoulu. Olen katsonut kaikkien internoitujen koneiden lentokonekirjat, eikä niistä ole tässä selvityksessä apua.

Yhdessä Valtion Lentokonetehtaan (VL) paperissa 11.12.40 kerrotaan HE-115:n kellukkeiden korjauksesta (paikkauksesta), joka ei kuitenkaan taannut pitävyyttä. Pvm:llä 9.7.41 määrätään internoitujen koneiden kunnostamisesta ja tilaamaan kolmen norjalaisen vesikoneen (NK-) tarkastus ja kunnostaminen. Kolme "Norjan Kallea" lennettiinkin saman päivänä aikana (15.7.41) Helsingistä Tampereelle. (Huom! lentäjiä oli kuitenkin vain kaksi näitä siirtoja hoitamassa nimittäin lentomestari Siltavuori ja vänrikki Halme, joista Halme teki kaksi keikkaa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/7/2018 at 10.04, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Rodney, kyllä näyttää vahvasti siltä että kaikki nuo neljä norjalaiskonetta kuljetettiin (maitse?) Santahaminaan

OK, I stand corrected. Kuitenkin outoa sillä Salmijärveltä autokuljetus ainakin Rovaniemelle ja loppumatka ehkä junalla. Ja nämä periaatteessa lentokelpoisilla koneilla. Tosin HE-115 koneessahan oli ollut moottoriongelma jonka takia se ei lentänyt muiden Heinkelien tavoin Shetlandiin.

5/7/2018 at 10.00, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Mitä tiedämme, kone on Heinkel He 115
mitä luulemme, kuvassa on luutnantti Skavhaugen
mitä emme tiedä, missä ja milloin kuva on otettu

Juuri näin.

Rod

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
stand

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyviä kommentteja. Sain yksityisviestin josta liitän osan tähän:

"...vasemmalta 2. on koneen pitkäaikainen ohjaaja ltm Yrjö Lemminki. Muista ei hajuakaan, paitsi isommassa kuvassa Lemmingin oikealla puolella mekaanikko ylik. Kauko. "
Korjattu (uusi) teksti:
"  Piti kirjoittaa vasemmalta 3. (jolla on se Irvin-takki) on Lemminki. (2.ei ole Lemminki, mutta ehkä koneen miehistöä tai VL:n mies)."

Koneesta kaikki ollaan yhtämielä.
Henkilöistä on nyt toinen kanta, eli kyseessä ei olisi norjalaislentäjiä vaan meikäläisiä.

Muokattu: , käyttäjä: Pasi Pirttikoski

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok., muutetaan sitten tarinaa;)Todettakoon kun lentokonekirjaa selaa, ettei lentomestari Yrjö Lemminki ollut pitkäaikainen HE-115:n ohjaaja. Lemminki aloitti Osasto Malisessa 15.5.43 (ensilento HE-115:llä 20.5.) ja hänen sotansa päättyi HE-115:n tuhoon sekä sotavangiksi joutumiseen 4.7.43. Sen sijaan lentomestari Parikka oli se koneen pitkäaikainen ohjaaja, myös ylikersantti Kaukolle kertyi kokemusta pitkäaikaisena koneen mekaanikkona.

Lentäjän Albumista lainaamani kuvan kuvateksti kokonaisuudessaan: "HE-115. Osasto Malinen, keväthuollossa Valtion Lentokonetehtaalla Tampereella keväällä -43. Ohjaamossa kapt. Yrjö Lemminki ja kolmas vasemmalta, suuntima-antenni kainalossa mekaanikko, ylik. Kauko".

Yrjö Lemminkiä on tituleerattu vaikka millä sotilasarvolla; Lentomestari 1938, res.luutnantti 1939 sekä kapteeni 1946. (Kiitos koosteestasi Heikki K.). HE-115:n lentokonekirjan eri kohdissa mainitaan Lemminki sekä lentomestarina että luutnanttina.

Tarjotaan uutta kuvaa luutnantti Skavhaugen tilalle. Luutnantti ja koelentäjä Esko Halme oli usein tekemisissä HE-115 kanssa, sopinee siten hyvin kuvaan.

 

IMG_0762.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain tarkennuksia (tein jo muutokset edelliseen, mutta näkyvyyden vuoksi myös tämä uusi viesti)

" Piti kirjoittaa vasemmalta 3. (jolla on se Irvin-takki) on Lemminki. (2.ei ole Lemminki, mutta ehkä koneen miehistöä tai VL:n mies)."
 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni Halme ei ole 2 kuvan koppalakkinen, tosin vain mielestäni.1 kuvan pitkätakkinen mies sopii hyvin Tampereen koelentäjä Aarre Siltavuori ulkonäköön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään