10 viestiä aiheessa

onkohan etua tai haittaa työn hakemisessa jos on opiskellut lupakirjoja useammassa lentokoulussa? vaikuttaakohan mahiksiin jos on vaihtanut koulun toiseen itselleen sopivampaan ennen valmistumista?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mitään sanottavaa merkitystä, on aika tavallista, että ihmiset suorittavat modulaarisen kurssin osia (PPL, CPL, ME/IR, MCC) eri kouluissa, vaikka osa tietysti ostaakin kaiken samasta paikasta "kurssimuotoisesti".

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

okei hyvä kun kouluja ja opettajia tuntuu olevan niin moneen lähtöön nykyään niin ei ole sitten ihan jumissa jos jossain ei homma toimisikaan halutusti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan samaa aihetta liipaten.

Jos suorittaa lentokoulutuksen teoriapuolen siihen liittyvine kokeineen, ja tilanne muuttuukin niin ettei lento-osuutta pysty heti suorittamaan, meneekö tehdyt osasuoritukset jossain vaiheessa vanhaksi ja pitää tehdä uudestaan? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FCL.025 kohdan (c) mukaisesti menee, eli LAPL, PPL, BPL ja SPL hyväksytysti kokonaisuudessaan suoritetut viranomaiskokeet on voimassa 24kk ja sitten CPL ja IR-kokeet 36kk. Aika lasketaan siitä, kun viimeinen osakoe on suoritettu koesarjassa. Koesarja puolestaan pitää saada suoritettua 18kk kuluessa ensimmäisestä kokeesta viimeiseen kokeeseen.

EDIT: Linkki tuohon Part-FCL:ään tässä...
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1524553458669&uri=CELEX:02011R1178-20160408

 

Jos haluat tehdä joustavalla aikataululla, niin suosittelen seuraavaa:
1) Käy PPL-teoriat etänä ja suorita viranomaiskokeet. Esimerkiksi Blueskies ja Urheiluilmailuopisto tarjoavat etäopintoina noita teorioita edulliseen hintaan. Noin 1500 eurolla saa. Blueskies kyllä tarjosi kesällä arkipäivinä suoritettavaa LAPL-kurssia 5000 eurolla lentoineen (http://www.blueskies.fi/?sivu=uutiset&uutinen=97). LAPLin korotus PPL:ään helpohko projekti.
2) Suorittele PPL-lupakirja sopivaksi katsomassasi vaiheessa ja paikassa. Kerhoissa yleensä halvempi, mutta aikataulut vellovampia.
3) Keräile lentotunteja ja suunnittele ATPL-teorioiden suorittelua
4) Käy ATPL-teoriat ja tee viranomaiskokeet (kurssi noin 5000 euroa)
5) Käy CPL+MEP+IR paketti jossakin. Rakas naapurimaamme Ruotsi on tässä kotimaata huomattavasti edullisempi jo lähtökohtaisesti sen takia, että Ruotissa lentokoulutus on alv 0% ja Suomessa alv 24% pohjaista. Hintapolitiikka on noin Ruotsin 25000€ vastaan Suomen 50000€ noista lento-osista.

 

Käytännön työlistymiseen ei ole vaikutusta sillä, missä olet koulusi käynyt (poislukien lentoyhtiöiden suoraan sponsoroimat ns "cadet pilot"-koulutusohjelmat).

Muokattu: , käyttäjä: Harri Kontturi
Linkki Part-FCLään unohtui
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Jaakko Rantavuori kirjoitti:

Tuleeko LAPL-"välivaiheesta" paljon ylimääräisiä oppitunteja ja rahanmenoa, verrattuna suoraan PPL:ään opiskeluun?

Periaatteessa pitäisi olla halvempi, koska koululentoja on vähemmän. CPL:ää varten joudutaan kuitenkin lentämään tunteja kasaan, ja siinä ratkaisee kokonaismäärä, ei määrä lupakirjan saamisen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
29 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Periaatteessa pitäisi olla halvempi, koska koululentoja on vähemmän. CPL:ää varten joudutaan kuitenkin lentämään tunteja kasaan, ja siinä ratkaisee kokonaismäärä, ei määrä lupakirjan saamisen jälkeen.

Tässä tapauksessa CPL ei ole tavoitteena, ikä alkaa jo nelosella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Jaakko Rantavuori kirjoitti:

Tässä tapauksessa CPL ei ole tavoitteena, ikä alkaa jo nelosella.

LAPL(A) periaatteessa sitten. Tosin, jos oppiminen vaatii vähän enemmän kuin minimitunnit, niin ero PPL:ään jää aika pieneksi loppujen lopuksi.

LAPL(A) muuttuu PPL(A):ksi lentokokemuksen keräämällä ja lentämällä PPL(A)-lentokokeen. Teoriakurssi ja viranomaiskokeet ovat samat kummassakin, eli niitä ei tarvitse tehdä uudestaan. LAPL(A)- ja PPL(A)-lentokoneiden ero on siinä, että PPL(A)-lentokokeessa tarkastetaan kaikkien LAPL(A):n osaamisvaatimusten lisäksi perusmittarilentotaito ja radiosuunnistuslaitteiden käyttötaito.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vastauksista. Kuviohan on yksinkertaisempi ja sujuvampi kuin osasin kuvitellakaan.

 

Yllättävää että koulutusfirmojen sivuiltakaan ei löydy selkokielistä kuvausta näistä. Voisi vaikka edistää harrastajien ja ammattilaisten kiinnostusta asiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään