Lari Nylund

Southwestin B737 moottorivaurio 17.4.2018

15 viestiä aiheessa

Alkutiedot Aviation Heraldin uutisesta käännettynä:

• Lentoyhtiö: Southwest Airlines

• Lentokone: Boeing 737-700, N772SW.

• Lento: WN-1380 New York La Guardia-Dallas Love

• 143 matkustajaa ja 5 miehistön jäsentä.

• Matkalentokorkeudessa FL320 vasen moottori (CFM56) vaurioitui.

• Kone teki hätälaskun Philadelphiaan.

• Yksi kuollut, seitsemän sai ensiapua kentällä.

Tarkemmin aiheesta, mukana kuvia:

http://avherald.com/h?article=4b7725fb&opt=0

 

HS uutinen, mukana mm. kuvakaappaus Flightradarista.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005645859.html

 

Lentäjän ja lennonjohtajan välinen englanninkielinen radioliikenne englanniksi tekstitettynä:

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Lari Nylund
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alustavasti on selvinnyt, että 1-moottorin puhaltimen siipi on irronnut kiinnityksestään väsymismurtuman seurauksena. Tapaus näyttää parin vuoden takaisen tapauksen toistolle, jolloin saman yhtiön saman konetyypin saman tyyppiselle moottorille tapahtui samanlainen vika samasta syystä. Silloin moottorityypille määrättiin moottoreiden tarkastuksiin liittyvä AD, mutta on toistaiseksi epäselvää kuuluiko nyt hajonnut moottori silloisten tarkastusten piiriin.

Flight global

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan tämä oikeaan ketjuun:

Lentoposti.fi: Matkustaja vaarassa imeytyä ulos kun Southwestin 737:n moottori hajosi lennolla

New Yorkin La Guardian kentältä Dallasiin matkalla olleen Southwest Airlinesin Boeing 737-700 -matkustajakoneen (N772SW) vasen moottori vikaantui lennolla. Sen etuosa hajosi ja irronneet kappaleet rikkoivat yhden ikkunan matkustamosta. Nopea paineen lasku oli ilmeisesti imeä ikkunapaikalla istuneen matkustajan ulos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettava onnettomuus. Mietin tilannetta, jos istuinvyö on tiukasti kiinni ja ikkuna hajoaa aivan vieressä. Pysyykö ihminen silloin turvallisesti istuimessa? Istuinvyön ollessa auki tilannen on tietenkin aivan erilainen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Koneen lentäjä Tammie Jo Shults, 56, on entinen F-18 Hornet -hävittäjäkoneen pilotti. Shults oli ensimmäisiä naisia Yhdysvaltain laivaston hävittäjälentäjänä."

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005646213.html

 

 "Kahden lapsen äiti Jennifer Riordan, 43, oli palaamassa kotiin Albuquerqueen työmatkalta New Yorkista, kun karmiva tapahtumasarja keskeytti kotimatkan noin 20 minuuttia nousun jälkeen. Muiden matkustajien piti vetää hänet takaisin koneen sisään, sillä hän oli lähes imeytynyt ulos lentokoneen rikkoutuneesta ikkunasta. Riordan menehtyi myöhemmin vammoihinsa."

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005646994.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Screenshot_20180419-092126.thumb.jpg.55f8eb2339c4075f7117c9b9527e1770.jpg

Maailmalla uutisiin asti levinneen Facebook-videon nähtyään varmasti jokainen koneissa työskennellyt ja safety demonsa huolellisesti seurannut sekä safety cardinsa lukenut matkustaja on varmasti kiinnittänyt huomionsa samaan asiaan, jonka tämä kuvasarja on nostanut ihan aiheellisesti esille.

Toivottavasti asiaan kiinnitetään huomiota, koska selkeästi viesti oikeasta toimintatavasta ei ainakaan tällä lennolla ole mennyt perille.

Näistä tilanteista on onneksi ilmailussa tapana ottaa aina opiksi ja keskustella asiallisesti.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Jori Lamberg kirjoitti:

EASAlla on ad 2018-0071 vielä avoinna, mutta FAAlla ei ole mitään cfm56-7 fan tarkastusta.

FAA suunnittelee julkaisevansa parin viikon kuluessa tarkastusvaatimuksen, joka koskisi tiettyjä CFM56-7B-moottoreita.

Lainaa

On Wednesday, the FAA said it would issue a directive in the next two weeks to require ultrasonic inspections of fan blades on some CFM56-7B engines after they reach a certain number of takeoffs and landings. Blades that fail inspection would need to be replaced.

It was not immediately clear how many planes would be affected. Last year, the FAA estimated that an order would cover 220 engines on U.S. airlines. That number could be higher now because more engines have hit the number of flights triggering an inspection.

http://www.orlandosentinel.com/news/sns-bc-us--southwest-airlines-emergency-landing-20180419-story.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ittellä kiinnitti huomion että nyt tehty "emergency descent" oli profiililtaan aika maltillinen, liukua tehtiin (vain) hieman reilut 3000 jalkaa minuutissa mikä on aikalailla tavanomainen pystynopeus. Ymmärtääkseni alas tullaan normaalisti 5000-10000 ft/min, mikäli paineistus menetetään. Mikähän tähän voisi olla syynä?

 

Da_zt__X4AId4qk.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Janne Hannula kirjoitti:

Ittellä kiinnitti huomion että nyt tehty "emergency descent" oli profiililtaan aika maltillinen, liukua tehtiin (vain) hieman reilut 3000 jalkaa minuutissa mikä on aikalailla tavanomainen pystynopeus. Ymmärtääkseni alas tullaan normaalisti 5000-10000 ft/min, mikäli paineistus menetetään. Mikähän tähän voisi olla syynä?

Enpä kyllä tiedä yhtään matkustajakonetta, jolla tultaisiin 10000 fpm alaspäin emergency descenttiä varsinkaan tuolta korkeudelta normaalilta matkalento/matkanousunopeudelta, konehan oli kuitenkin suhteellisen matalalla.

Yleisesti ottaen koneilla ei muutenkaan lennetä kovin kovaa silloin kun niissä epäillään mahdollista rakennevauriota ja liuku voidaan tehdä ilman ylimääräisen vastuksen lisäämistä. Tämäkin kone käsittääkseni vaurioiden vuoksi vielä hiljensi nopeuttaan matkalla kohti kenttää.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/19/2018 at 04.30, Lari Nylund kirjoitti:

 

Maailmalla uutisiin asti levinneen Facebook-videon nähtyään varmasti jokainen koneissa työskennellyt ja safety demonsa huolellisesti seurannut sekä safety cardinsa lukenut matkustaja on varmasti kiinnittänyt huomionsa samaan asiaan, jonka tämä kuvasarja on nostanut ihan aiheellisesti esille.

Toivottavasti asiaan kiinnitetään huomiota, koska selkeästi viesti oikeasta toimintatavasta ei ainakaan tällä lennolla ole mennyt perille.

Näistä tilanteista on onneksi ilmailussa tapana ottaa aina opiksi ja keskustella asiallisesti.

 

 

Piti hieman tarkemmin katsoa ja miettiä mikä tässä oli ongelma. Hyvin tiedän, että hengitystieahtaumista kärsivät ja paineistamattomilla (purje)lentokoneilla yli kolmen kilometrin korkeudessa lentävät saavat viiksillä lisähapen sierainten alle. Silti ei heti välähtänyt tämä asia. Aika monta kertaa lentäneenä ja aina ensi kertaa uudella lentoyhtiöllä tai konetyypillä lentäessä tulee tarkasti seurattua  safety demo. Eikä tässä kuitenkaan välähtänyt. Ensimmäisenä tuosta kuva-arvoituksesta tuli mieleen, että pitääkö maskia painaa koko ajan tiiviisti naamaa vasten.

Tein pienen 'kuinka käytän happimaskia lentokoneessa' gallupin oman perheen päivällisellä ja työpaikan lounaalla. Kaikki mainitsivat: 'ensin itselle ja sitten lapselle/kaverille'. Kymmenestä vastaajasta yksi sanoi lisäksi johdattelematta, että maski nenän ja suun päälle.

Piti mennä ihan youtubesta katsomaan eri lentoyhtiöiden safety videoita. Toden totta, kyllä siellä lähes järjestetään joka yhtiöllä sanotaan: 'Place it over your mouth and nose'. Pientä variaatiota sanajärjetyksissä. Totta tosiaan käskevät laittamaan maskin nenänkin päälle.

Ainoastaan oma Finnairimme A350 ja A321 videoissa kertoo: 'put the mask on as shown'. Lähinnä siinä tulee mieleen, että maski naamalle ja piuhat pään taakse. Ei mitenkään painoteta missä kohtaa ja mitä peittäen maskin pitää olla naamalla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Happinaamareissakin näyttää olevan eroja; tuon keskimmäisen kuvan naamari muistuttaa jo enemmän tavanomaista paperista hengityssuojainta, jota tuskin kukaan yrittää sovittaa kasvoilleen niin, että nenä jää suojaimen ulkopuolelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Enpä kyllä tiedä yhtään matkustajakonetta, jolla tultaisiin 10000 fpm alaspäin emergency descenttiä varsinkaan tuolta korkeudelta normaalilta matkalento/matkanousunopeudelta, konehan oli kuitenkin suhteellisen matalalla.

Minusta tuo näytti olleen grafiikan mukaan liki FL320.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
51 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Minusta tuo näytti olleen grafiikan mukaan liki FL320.

Aivan. Painekatoa ajatellen suhteellisen matalalla, eli työnnettävissä parissa minuutissa sellaiseen korkeuteen, jossa selviää hengissä ilman lisähappeakin, ja käytännössä lähes välittömästi sellaiseen korkeuteen, jossa ylipainehappea ei tarvita vaan ulkoilman paineessa oleva 100 % happi riittää toimintakyvyn säilyttämiseen. Tilanne on hypoksian kannalta hyvin erilainen jos verrataan vaikkapa pintoja 320 ja 420 keskenään.

https://www.skybrary.aero/index.php/Time_of_Useful_Consciousness

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Southwest on lähettänyt lennon 1380 matkustajille 5000 dollarin shekin ja 1000 dollarin matkustusvoucherin toivoen, että asiakkaat edelleen luottaisivat Southwestiin.

Lainaa

Southwest Airlines is sending checks to cover "immediate financial needs" of passengers who were on Flight 1380, which suffered a mid-air engine failure Tuesday, forcing an emergency landing.

"We value you as our customer and hope you will allow us another opportunity to restore your confidence in Southwest as the airline you can count on for your travel needs," the Dallas-based carrier's CEO, Gary Kelly, said in the letter that accompanied the $5,000 check and a $1,000 travel voucher sent to passengers.

https://www.dallasnews.com/business/southwest-airlines/2018/04/20/southwest-flight-1380-passengers-get-5000-checks-airline

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään