Sami Puro

Lentovero käyttöön Ruotsissa

22 viestiä aiheessa

Lainaa

Ruotsalaiset maksavat pian lentoveroa – Berner tyrmää: Ei sovi Suomeen, voisi haitata Finnairia

Ruotsalaiset maksavat lentolipuistaan huhtikuun alusta lähtien uutta veroa, josta on käyty maassa kiivasta keskustelua. Lentoliikenteen päästöjen hillitsemiseen tähtäävä lentovero jakaa mielipiteet täysin myös Suomessa.

Vero määräytyy Ruotsissa lennon pituuden mukaan, eli mitä pidemmälle matkustaja lentää, sitä kalliimpi maksu on. Halvimmalla eli noin kuudella eurolla pääsee, jos lentää kotimaassa ja Euroopassa. Lennosta EU:n ulkopuolelle maksettavaa kertyy noin 25 euroa, jos matka on lyhyempi kuin 600 mailia eli 965 kilometriä, ja noin 40 euroa, jos matka on pidempi.

...

- Ruotsissa vero on saanut suhteellisen paljon kritiikkiä osakseen. Sen ympäristövaikutuksia pidetään vähäisinä, mutta veron ennakoidaan aiheuttavan haittaa matkailulle, lentokentille ja alueiden tasa-arvolle, Berner tyrmää.

...

Lentoyhtiö SAS on uhannut muuttaa pitkien lentojensa lähdöt Tanskan pääkaupunkiin Kööpenhaminaan. Norwegian puolestaan sanoo arvioivansa uudelleen toteuttaako se suunnittelemansa lisälennot Eurooppaan Tukholman Arlandasta.

...

Berner huomauttaa, että Suomessa lentoliikenne on nojannut Aasian yhteyksiin ja Helsinki-Vantaan lentokenttä asemaansa Aasian ja Euroopan välillä.

- Pitäisi hyvin tarkasti arvioida miten veroratkaisu toimisi ja kuinka paljon se vaikuttaisi haitallisesti nimenomaan tähän kilpailuun. Jos verojärjestelmä rakennettaisiin niin, että se ei haittaisi näitä toimintoja, sen tuotto ja vaikutukset päästöihin jäisivät vähäisiksi, Berner torjuu.

https://yle.fi/uutiset/3-10112780

Vaikka suomalaiset ovatkin aika hyviä omien asioiden sotkemisessa, niin onneksi tästä ei ole innostuttu (paitsi viherväki)..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomi kun niin tykkää ottaa mallia Ruotsista, niin en näillä tämänhetkisillä gallup-luvuilla ihmettelisi lainkaan vaikka lentovero löytyisi heti seuraavan hallituksen asialistalta. 

Eihän tuossa verossa sinällään mitään erikoista ole, onhan näitä ollut jo vuosia muissakin maissa. Norjakin korotti tälle vuodelle veroaan hurjasti yhdellä kruunulla 83 NOKiin. 

Korjatkoon joku jos olen väärässä, mutta ymmärtääkseni näiden kahden naapurimaan vero eroaa siten, että siinä missä Norjassa määränpäällä ei ole väliä, niin Ruotsin tapauksessa esimerkiksi ARN-HEL-NRT verotetaan suurimman asteikon (400 SEK) mukaisesti eikä vain ensimmäisen lennon (60 SEK) perusteella.

Sveriges riksdag: Lag (2017:1200) om skatt på flygresor

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 minuuttia sitten, Antti Salste kirjoitti:

Korjatkoon joku jos olen väärässä, mutta ymmärtääkseni näiden kahden naapurimaan vero eroaa siten, että siinä missä Norjassa määränpäällä ei ole väliä, niin Ruotsin tapauksessa esimerkiksi ARN-HEL-NRT verotetaan suurimman asteikon (400 SEK) mukaisesti eikä vain ensimmäisen lennon (60 SEK) perusteella.

Sveriges riksdag: Lag (2017:1200) om skatt på flygresor

Niin, eikö tuo määräydy Ruotsista alkavan lennon lippuun sisältyvien lentojen mukaan? Tämä muuttaa toteutuessaan aika paljon Helsinki-Vantaan asemaa kun ainakin omien lentolippujen hintojen perusteella on kannattanut aikaisemmin (nyt) ostaa Arlandasta alkavia lentoja. Sehän olisi käsittämättömän tyhmä veto poliitikoilta jos vesittäisivät heti tämän ruotsalaisten kädenojennuksen.

 

  :cool:

Muokattu: , käyttäjä: Markku Vainio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jaa, itse asiassa tuon suuruisella verolla ei liene paljonkaan merkitystä lentämisen määrään. Hyvä puoli olisi ehkä se, että karsii ns turhia lentelyitä. Mitä on sittten turha lentely, sen voi jokainen arvottaa itsekseen.

Omiin lentelyihini tuon kokoinen vero ei vaikuttaisi mitään on kyse sitten työ-taio vapaa-ajan matkoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

No jaa, itse asiassa tuon suuruisella verolla ei liene paljonkaan merkitystä lentämisen määrään. Hyvä puoli olisi ehkä se, että karsii ns turhia lentelyitä. Mitä on sittten turha lentely, sen voi jokainen arvottaa itsekseen.

Omiin lentelyihini tuon kokoinen vero ei vaikuttaisi mitään on kyse sitten työ-taio vapaa-ajan matkoista.

Mun mielestä hinnanmuodostus ja kilpailukykynen hinta verrattuna siihen kenellä yksittäisellä henkilöllä on varaa mihinkin on vähän eri asioita. Jos mulla on x miljoonaa rahaa niin silti kannattaa jostain  syystä tuhlata rahat johonkin tiettyyn lippuun. Ajatellaan esimerkin omaisesti kahta viimeistä varausta Tukholmasta:

ARN-FRA-JFK-FRA-ARN (LH) 2272 SEK + siihen perään ARN-KEF-ARN (WW) 463 SEK ja jos pakollisen HEL-ARN-HEL lennolle tulevaa veroa ei oteta huomioon, niin hinta nousee näillä kahdella lentolipulla noin 10-15% joka on mielestäni sen verran, etten sitä mielelläni maksaisi. Jos taas ostelee kaiken maailman myynnissä olevia lippuja niin sitten on kai varaa maksaa pieni lisäverokin.

 

  :cool: 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se tiedetään, että lentolippujen hintajouston vailkutus on melkoinen. Sekä sen suhteen, mikä lentoyhtiö ja -yhteys valitaan, että lähdetäänkö matkalle ylipäätään. Tämän takia lentolippujen hintaviidakko on sellainen kuin on ja toisaalta halpayhtiöt pärjäävät aika hyvin. 

Mutta perusongelmahan on, miten pienentää kasvihuonekaasujen määrää, jotta maapallo ei lämpiäisi liikaa liian nopeasti. Heti kun jotain ehdotetaan, niin välittömästi todetaan, että se haittaa businesta nostamalla kustannuksia. Lentäminen tuottaa toki "vain" sen 4-5% kasvihuonekaasuista (ja vain n. 2,4 % CO2 päästöistä), mutta kaikki lasketaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurilla lentoasemilla, maailman metropoleissa kannattaa tutustua etenkin check in- ja bag drop- tiskeihin. Siellä ihmiset työntävät ilma-aluksen uumeniin mitä erilaisempia painavia laatikoita ja valtavia matkalaukkuja. Bisnesjakkaran ostaneet tarvitsevat kaksinkertaisen serviisin, laajakuvanäytön, hierovan moottoripunkan ja ykkösluokka suihkun. Ei osaa hävettää kasvihuonepäästöt kun yleensä matkustaa polvet suussa ja matkatavarat povitaskussa, vaikka lentäisi parikymmentä kertaa maapallon ympäri.

 

  :cool:  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä nyt on vain Tekniikka&Talous lehden kysely, mutta mitä Ruotsi edellä, sitä Suomi perässä...

Lainaa

Lentovero myös Suomeen? Näin vastasivat kansanedustajat: "Lintuvero? Kuka sellaista esittää?"

Kansanedustajista yllättävän moni suhtautuu T&T:n kyselyssä myönteisesti Ruotsin tyyppiseen lentoveroon.

Ruotsi ottaa huhtikuun alusta käyttöön erityisen lentoveron. Sen suuruus on kuusi euroa Euroopan lennoilla, ja pidemmillä lennoilla joko 25 tai 40euroa.

T&T lähetti kyselyn eduskunnan valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston varsinaisille ja lisäjäsenille. Kyselyllä kysyttiin pitäisikö Suomen ottaa lentovero käyttöön. Toiseksi kysyttiin, paljonko olisi sopiva lentovero 500 euron hintaiselle lentolipulle.

Yhdestätoista edustajasta kyselyyn vastasi yhdeksän.

---

Kaikki eivät ole tulleet uutta veroa ajatelleeksi lainkaan.

"Lintuvero? Kuka sellaista esittää?", parahtaa keskustan kansanedustaja Olavi Ala-Nissilä.

Hänkään ei kuitenkaan paljastu sinänsä verokauhuiseksi. "Lentoveroa ei ole näillä näkymin tulossa, mutta en menisi asiasta takuuseen hamaan maailman tappiin saakka."

[...]

https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/lentovero-myos-suomeen-nain-vastasivat-kansanedustajat-lintuvero-kuka-sellaista-esittaa-6708187

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä on tietenkin suuri ero pitääkö veroa teoreettisena ajatuksena järkevänä vai haluaako Suomen ottavan sen nykytilanteessa käyttöön.

Muokattu: , käyttäjä: Kalle Rantanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun veroa nyt maksetaan vain Ruotsista lähtevistä lennoista, onko verotuskin sidottu vain siihen ekaan väliin? Eli jos Ruotsista lentää EU:n sisäisen lennon vaikkapa Helsinkiin ja siitä vedetään oletusarvoisesti 60 SEK veroa, onko verokohtelu sama myös siinä tapauksessa, että samalle lipulle on kirjoitettu Bangkokin jatkolento Helsingistä? Eli ryöstetäänkö 400 SEK vain suorilta Ruotsista lähteviltä kaukolennoilta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vero määräytyy lentolipulla seisovan päätepisteen mukaisesti.

Lainaa

Med slutdestination avses den destination som framgår av resedokumentationen.

Eli esimerkiksi ARN-HEL-BKK verotetaan suurimman asteikon mukaisesti.

Transfer tai transit -matkustajia vero ei koske, toisin sanoen esim. HEL-ARN-LAX ei lentoverolla veroteta.

Lainaa

4 § Flygskatt ska inte betalas för

---

4. passagerare som ankommit till en flygplats i Sverige och därifrån fortsätter flygresan med samma flygplan (transitpassagerare) enligt vad som framgår av resedokumentationen, eller
5. passagerare som ankommit till en flygplats i Sverige och därifrån fortsätter med ett annat flygplan (transferpassagerare) om den efterföljande flygningen enligt vad som framgår av resedokumentationen påbörjas inom 24 timmar.

Lag (2017:1200) om skatt på flygresor

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veron tarkoitus on siis vähentää lentojen päästökuormitusta. Onko sen tarkoitus vähentää matkustamista kalliimpien lippujen ansiosta. Vai käytetäänkö kertyneet verovarat lyhentämättöminä ympäristöystävillisimpiin ilmailuratkaisuihin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, Ruotsissa on seuraavat valtiopäivävaalit 9. syyskuuta tänä vuonna. Seuraavan hallituksen asialistalle sopisi hyvin lentoveron kumoaminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä tullaan Ruotsin peesissä.

Voidaan yhdessä Ruotsin kanssa pelastaa maapallo, jos tätä kerran ensisijaisesti ympäristösyillä ajetaan.

Lainaa

HS-gallup: Enemmistö suomalaisista valmis maksamaan haittaveroa lento­matkustamisesta

Yli puolet suomalaisista olisi valmis lentomatkustamisen haittaveroon ilmastosyistä.

Helsingin Sanomien Kantar TNS:llä teettämän tutkimuksen mukaan 53 prosenttia suomalaisista kannattaa ja 37 prosenttia vastustaa lentoveroa.

Harva on sen sijaan itse vähentänyt lentämistä ympäristösyistä. Yhteensä 17 prosenttia kertoo vähentäneensä lentämistä huomattavasti tai jonkin verran päästöjen vähentämiseksi.

---

HS-gallupin perusteella lentovero näyttää Suomessa olevan hieman suositumpi kuin Ruotsissa. Svenska Dagbladetin maaliskuisessa tutkimuksessa 48 prosenttia ruotsalaisista kannatti lentoveroa.

HS.fi 4.5.2018

Lainaa

Luonnonsuojeluliitto esittää Suomeen lentoveroa - yli puolet suomalaisista kannattaa

Suomen luonnonsuojeluliitto esittää, että Suomi ottaa käyttöön monien muiden Euroopan maiden tavoin lentoveron, jolla hillittäisiin lentoliikenteen päästöjen erittäin nopeaa nousua. Verotulot tulisi kohdistaa ilmastonmuutosta hillitsevien liikennemuotojen tukemiseen.

--

Vero on vasta ensimmäinen toimi, jolla hillitään lentomatkailun päästöjen rajua kasvua, liitto muistuttaa. Lentoliikenteen fossiiliset polttoaineet ovat edelleen täysin verovapaita ja ulkomaan lennot arvonlisäverottomia.

Luonnonsuojeluliitto ehdottaa, että lentoveron käyttöönotto otetaan mukaan jo nykyisen hallituksen ensi vuoden budjettiin syksyn budjettiriihessä. Viimeistään se tulee sisällyttää seuraavan hallituksen hallitusohjelmaan toteuttamista varten. Lentoverolla kerättävät tulot tulisi kohdistaa vähäpäästöisen liikenteen, kuten raideliikenteen, parantamiseen.

Liiton mielestä sopiva lentoveron taso voisi olla samaa luokkaa kuin muissa Euroopan maissa. Tällöin maksettaisiin vajaan kympin vero kotimaan lennoista kun taas kaukolennoista maksettaisiin useamman kymmenen euron vero (kts. taulukko 1).

SLL.fi 4.5.2018

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin lentoveron korottaminen entisestään tulee olemaan ympäristöpuolueen (Miljöpartiet) vaaliteemana syyskuun parlamenttivaaleissa. Siitäkin huolimatta, että Ruotsin maaseutu valittaa joutuneensa kärsimään veron takia, Norwegian on vähentämässä vuoroja Pohjois-Ruotsista Arlandaan ja SAS on vaihtamassa Hong Kongin reitin lähtöpaikaksi Kööpenhaminan, jossa ei ole lentoveroa, Arlandan sijasta mm. kannattavuussyistä. Sitäpaitsi yleisökyselyissä 52 % vastanneista vastustaa lisäkorotuksia.

Lainaa

Första april infördes flygskatten i Sverige och Miljöpartiet går till val på en ny höjning. Ett förslag som uppskattas bland rödgröna väljare, men inte i befolkningen i stort.

Men när väljarna får frågan om huruvida flygskatten ska höjas är entusiasmen lägre. 52 procent säger nej medan 38 procent säger ja till att höja flygskatten visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av SVT.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/majoritet-sager-nej-till-hojd-flygskatt

Tanska, Irlanti ja Hollanti ovat poistaneet lentoveronsa käytöstä. Portugali päätti v. 2014 olla ottamatta veroa käyttöön. Skotlanti suunnittelee veron pienentämistä ja poistoa kokonaan. Tutkimusten mukaan Iso-Britannian BKT on pienentynyt 17 miljardia euroa korkean lentoveron takia.

Lainaa

Danmark som Irland har avvecklat sina flygskatter. Nederländerna avskaffade sin redan året efter dess införande. Detta efter att landets BNP minskat med 11 miljarder kronor. Portugal beslöt just i slutet på 2014 att inte införa en flygskatt efter en utredning. I Skottland planerar man att justera ned skatten med målet att ta bort den helt. Studier visar att Storbritannien gått miste om 178 miljarder kronor i BNP mellan 2013 och 2015 på grund av dess höga flygskatt.

https://www.svensktflyg.se/i-fokus/flygskatt/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä ihmettä, minä kun luulin että tämä on vihreiden toiveunia tämä lentovero? Nimittäin Finnairin bisnesmallille, jossa vain murto-osa matkustajista on suomalaisia, tekisi tämä isoa haittaa.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/256935-tuleeko-lentovero-suomeen-petteri-orpo-valayttaa-telle-sdpn-timo-harakka-ja-keskustan

Lainaa

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok) väläyttää vihreää valoa lentoverolle Talouselämän haastattelussa. Orpon mielestä lentoveroa pitää harkita vakavasti.

Vihreät ehdotti Suomeen uutta lentoveroa esitellessään eduskuntavaalitavoitteitaan keskiviikkona eduskuntaryhmän kesäkokouksessa. Vihreät perustelee esitystään sillä, että lentopolttoaineesta ei nykyisin makseta veroa.

Tuleeko lentovero?

”Sitä pitää harkita vakavasti. Parasta olisi löytää EU-tasolla yhteinen ratkaisu”, Orpo vastasi Talouselämälle.

Puolueiden eduskuntaryhmät ovat olleet kuluvalla viikolla koolla kesäkokouksissaan. Niiden perusteella ympäristö ja ilmaston muutos näyttää nousevan vaaliteemaksi. Sekä sosialidemokraatit että kokoomus esittelivät ilmastotavoitteitaan ja keskustan puheenjohtaja, pääministeri Juha Sipilä totesi puheessaan, että Suomesta on tehtävä ilmastotaistelun suurvalta.

Uusi Suomi kysyi SDP:ltä ja keskustalta, mitä mieltä ne ovat lentoverosta. Sdp suhtautuu veroon varauksella.

”Sdp esittää kestävän kehityksen arvonlisäveroa, jossa yksittäisten pisteverojen (lentovero, muovivero, sokerivero) sijaan kaiken toiminnan ympäristövaikutus huomioitaisiin verotuksessa. Lentoveron vaikutukset on tutkittava huolellisesti”, vastaa puolueen eduskuntaryhmän valtiovarainvastaava Timo Harakka tekstiviestissä.

Pitäisikö siis demareidenkin mielestä lentoveroa harkita vakavasti?

”Tutkitaan sentään ensin huolella vaikutukset”, Harakka vastaa tarkentavaan kysymykseen.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen on vastauksessaan vielä kriittisempi ja käytännössä torppaa veron tässä vaiheessa.

”Hyvät lentoyhteydet ovat erittäin tärkeä asia sekä Suomen sisällä ja Suomesta maailmalle. Lentäminen on varsin arvokasta muutoinkin, eikä siihen enää isoa lisähintaa kaivata. On myös tärkeää, että edelleen vahvistamme Helsingin asemaa kansainvälisen lentoliikenteen keskeisenä hubina, solmukohtana. Uusi vero voisi toimia tätä vastaan”, Kaikkonen viestittää Uudelle Suomelle.

”Emme näe lentoveroa tässä kohtaa perustelluksi, mutta Ruotsin kokemuksia on hyvä seurata. Lentoliikenteen ilmastovaikutuksiakaan ei pidä vähätellä.”

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Orpo parka pelkää omia parin vuoden takaisia toilalujaan niin paljon että on joutunut lähtemään populismin tiellle kun vaalit lähenee. Säälittävää ja sairasta hädänalaisen poliitikon vikinää.

Orpon oikea paikka olisi syvällä vasemmalla, kokoomukselle vain häpeäksi niinkun muutama muukin kok-puheenjohtaja matkan varrella mutta he ovatkin tajunneet lähteä maasta.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin lentoveroon liittyen, lentoveroa kannattava ympäristöpuolueen (miljöpartietin) ministeri Isabella Lövin lentelee kuitenkin surutta itse veronmaksajien piikkiin ja komeasti bisnesluokassa, kun taas mm. pääministeri pärjää halvemmilla (turistiluokan) lipuilla, niinkuin matkustusohjeissa sanotaan. Viimeisimmän kauden aikana ympäristöministeri on käyttänyt lentomatkoihinsa 1,5 miljoonaa kruunua eli 144000 euroa. Yksi käynti New Yorkissa maksoi 2630 €, kertoo Expressen..

Lainaa

 Klimat-och biståndsminister Isabella Lövin (MP) flyger ofta business class trots att statsråd ska välja det billigaste alternativet. Det avslöjar Expressen som granskat hennes reseräkningar. Totalt har hon flugit för 1,5 miljoner kronor under den senaste mandatperioden. Snittpriset på en resa har legat på 28 000 kronor.

https://www.fokus.se/2018/08/isabella-lovin-flyger-for-over-en-miljon-gar-emot-direktiv/

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/lovins-skyhoga-flygnotor-valjer-business-class-over-hela-varlden/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkyykö Ruotsin vero lipun hinnassa? Voiko lipun ostaa verolla tai ilman? Ainakin Finnairin sivu antoi Tukholman lennoille vain yhden hinnan. Itsellä oli äskettäin Ticketin kautta ostettu Finnairin lento Tukholma-Chicago ja Finnairin sivun kautta hankittu HEL-ARN, tosin varattu ennen veron voimaantuloa. Ilmeisesti jos lennot olisi olleet eri yhtiöillä, ei pelkän matkustajan nimen perusteella voi niitä yhdistää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään