Lari Nylund

HS: "Helikopteri putosi jokeen New Yorkissa"

20 viestiä aiheessa

AINAKIN kaksi ihmistä on kuollut New Yorkissa Yhdysvalloissa, kun kuutta ihmistä kuljettanut helikopteri putosi jokeen sunnuntaina paikallista aikaa.

Matkailuyrityksen punainen helikopteri putosi Manhattanin itäpuolella kulkevaan East River -jokeen lähellä Upper East Siden kaupunginosaa noin kello seitsemän illalla paikallista aikaa.

”Se ikään kuin osui sivuttain ja kellahti”, kertoi Upper East Sidella asuva silminnäkijä Brianna Jesme, 22.

HELIKOPTERIN lentäjä pääsi irti turvavöistään itse, mutta viisi matkustajaa piti irroittaa, kertoi palopäällikkö Daniel Nigro lehdistötilaisuudessa. Kaksi heistä kuoli onnettomuuspaikalla, Nigro kertoi.

Kolme muuta matkustajaa vietiin sairaalaan kriittisessä tilassa. Myös lentäjä vietiin sairaalaan tarkkailtavaksi. Hän ei tiettävästi loukkaantunut.

Paikalla oli pelastustöiden aikaan kova virtaus ja kylmät olosuhteet.

HELIKOPTERIA käyttänyt Liberty-niminen yritys järjestää helikopterilennätyksiä New Yorkissa. Nyt kopterin oli vuokrannut joukko valokuvaajia, kertoi poliisipäällikkö James O’Neill.

Helikopteri on mallia Eurocopter AS350.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005600346.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoposti.fi: Viisi kuoli helikopterin pudotessa New Yorkin East Riveriin - kyseessä operaattorin kolmas lentoturma 

http://www.lentoposti.fi/uutiset/viisi_kuoli_helikopterin_pudotessa_new_yorkin_east_riveriin_kyseess_operaattorin_kolmas_lentoturma

Kuvauslennätyksiä New Yorkin Manhattanilla tarjoavan Liberty Helicopters -yhtiön Eurocopter AS350 Ecureuil -helikopteri on pudonnut East River -jokeen New Yorkissa. Turma sattui sunnuntaina 11. maaliskuuta noin iltaseitsemältä. Viisi matkustajaa sai surmansa. Kyseessä oli jo operaattorin kolmas lentoturma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko noissa hekoissa kelluntatyyny vakiona/normaalisti?
Videolla näkyy vaalea möykky kopterin alla ennen veteen iskeytymistä ja aivan videon lopussa vasemman kyljen puolella oranssi pallura.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kopteriyrittäjän kolmas lentoturma, mutta silti yhtiö mainostaa sivuillaan "lentäneensä turvallisesti yli 29 vuotta":

Lainaa

IN BUSINESS AND FLYING SAFELY FOR OVER 29 YEARS

https://www.libertyhelicopter.com/why-liberty-sp-376446093.html

No, mainos on mainos...

Ja sääntöihin kuuluu, ettei mitään muuta henkilökohtaista saa ottaa mukaan matkustamoon paitsi kameran:

Lainaa

With the exception of cameras, there are no personal belongings permitted on the helicopter.  For the safe keeping of your personal belongings we strongly recommend utilizing the lockers we provide in our facility. Tokens for these lockers are available at the ticket counter and can be purchased for $2.00 at the time of check-in. Lighters, keys, hand bags, knapsacks, makeup and any other personal belongings are not permitted on board the helicopter.

https://www.libertyhelicopter.com/about-sp-2001052626/safety.html

Miksi lentäjä sitten pitää mahdollisena, että "yksi matkustajien laukuista" olisi vahingossa painanut kiinni polttoaineen hätäsulkuventtiilin, tjsp? Säännöistä luistettu tätä keikkaa varten ja matkustamo täynnä tavaraa? Ja miksi hätäsulku olisi matkustajien ulottuvilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

New Yorkilaiset senaattorit vaativat tutkimusta siitä, miten FAA on voinut sallia lennot ovet avattuina (kuvasta päätellen itse asiassa ovet kokonaan poistettuina) sekä niin tiukkojen turvavaljaiden käytön, ettei niiden avaaminen hätätilanteessa onnistu tarpeeksi nopeasti. Perjantaina FAA onkin kieltänyt vastaavat lennot toistaiseksi.

Toisaalta asian ymmärtää siltä pohjalta, että kyseessä oli valokuvauslento, jossa ovet ovat esteenä laadukkaiden kuvien saamiselle.

Lainaa

A deadly helicopter crash has prompted New York's senators to call for an investigation into how the Federal Aviation Administration ever approved open-door helicopter sightseeing flights and tight harness systems.

https://www.foxbusiness.com/markets/senators-want-to-know-how-faa-approved-open-door-flights

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12/03/2018 at 20.02, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Miksi lentäjä sitten pitää mahdollisena, että "yksi matkustajien laukuista" olisi vahingossa painanut kiinni polttoaineen hätäsulkuventtiilin, tjsp? Säännöistä luistettu tätä keikkaa varten ja matkustamo täynnä tavaraa? Ja miksi hätäsulku olisi matkustajien ulottuvilla?

Koska ei tuollaisessa kopterissa ole mitään eristettyä matkustamoa vaan se on "pienkone", matkustajia istuu etupenkilläkin? :)

Kyseiset vivut ovat keskikonsolin takaosassa penkkien välissä, ilmeisesti polttoaineen virtauksen säätövipu oli kyseessä eikä varsinainen hätäsulku joka on sen vieressä mutta pienempi, lattiaa vasten ja rautalankalukittu.

Ja harvoin tuollaisia "ei tavaraa mukaan" rajoituksia useimmissa maissa noudatetaan, vaikka sellaiset julkisille sivuille olisikin kirjattu. Suomessa eri asia, mutta jenkeissäkin asenne moisten noudattamiseen on jo paljon löyhempi..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
38 minuuttia sitten, Eerik Kiskonen kirjoitti:

Koska ei tuollaisessa kopterissa ole mitään eristettyä matkustamoa vaan se on "pienkone", matkustajia istuu etupenkilläkin? :)

Kyseiset vivut ovat keskikonsolin takaosassa penkkien välissä, ilmeisesti polttoaineen virtauksen säätövipu oli kyseessä eikä varsinainen hätäsulku joka on sen vieressä mutta pienempi, lattiaa vasten ja rautalankalukittu.

Ja harvoin tuollaisia "ei tavaraa mukaan" rajoituksia useimmissa maissa noudatetaan, vaikka sellaiset julkisille sivuille olisikin kirjattu. Suomessa eri asia, mutta jenkeissäkin asenne moisten noudattamiseen on jo paljon löyhempi..

Anteeksiantamatonta jos matkustaja voi tosiaankin "tiputtaa" ilma-aluksen tietämättään ja "vahingossa". Siis vintta ei ole edes pilotin etusektorissa,miksi tuon sallitaan tapahtuvan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee hieman asian ohi, mutta on Suomessakin lennätetty "siviilejä" ennen kaksipaikkaisen Hornetin takapenkillä. Jospa olisi vahingossa vetäissyt heittoistuimen kahvasta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 minuuttia sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Menee hieman asian ohi, mutta on Suomessakin lennätetty "siviilejä" ennen kaksipaikkaisen Hornetin takapenkillä. Jospa olisi vahingossa vetäissyt heittoistuimen kahvasta!

Tossa toki se ero, että se "siviili" on jollain tavalla koulutettu siihen takapenkkikeikkaan. Eli tietää, että mitä siellä voi tehdä ja mitä ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
46 minuuttia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Anteeksiantamatonta jos matkustaja voi tosiaankin "tiputtaa" ilma-aluksen tietämättään ja "vahingossa". Siis vintta ei ole edes pilotin etusektorissa,miksi tuon sallitaan tapahtuvan?

Niin no.. Ihan jokaista kahvaa sinne etusektoriinkaan ei saa sijoitettua, ja täydellisessä maailmassa voisi olettaa että AS350 kaltaisen "työkalun" matkustajatkin on ohjeistettu varomaan hallintalaitteita ja ovat siihen kykeneviä. Tälläisessä turistikäytössä toki moinen ei ikävä kyllä toteudu aina..

Eihän tässä varsinaisesti ole ongelmana se tuotiinko kopteriin laukkuja jotka saattavat kuvauslennolla olla jossain määrin tarpeellisiakin, vaan todennäköisesti enemmän se että pilotti ammattilaisena ei riskiä ymmärtänyt ja valvonut sekä tarpeeksi rautalangasta vääntäen ohjeistanut kontrolleja varomaan. Toki myötävaikuttajana sitten tuon kahvan sijoitus, ylimääräinen tavara ohjaamossa jne, olettaen että tapahtuma nyt meni arvuutellun kaltaisesti. Nimimerkillä etupenkilläni ei pyöri matkustajalla kameralaukkuja tms, ne ovat takana jossain ja sieltä saa sitten ojennella etupenkkiläiselle tavaraa jos tarpeen...

Se kyseinen onneton vipu on tuo keltainen kuvan vasemmassa laidassa, kolmen vivun setti joista keltainen on polttoainevirtauksen säätö ja oikeanpuoleinen pieni punainen varsinainen cut-off.

arimg911-6---Eurocopter-AS350-B2-Pilot-Seat.jpg.df3398c7c6cc0727ab75d5556c35ae1b.jpg

5ab009f6d6e38_arimg914-9-EurocopterAS350Collective.jpg.60e8905df8752cbf412dbf56eea15072.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 minuuttia sitten, Jukka Siirilä kirjoitti:

Tossa toki se ero, että se "siviili" on jollain tavalla koulutettu siihen takapenkkikeikkaan. Eli tietää, että mitä siellä voi tehdä ja mitä ei.

Kyllä vaan. Olin itse katsomassa Turussa. Taidat tarkoittaa rouva puolustusministeriä vuonna 1992 sinikeltaisen Hornetin kyydissä?  

Löysin pari videotahttps://www.youtube.com/watch?v=vjEWyaKmIQY

https://www.youtube.com/watch?v=KfQNNgCn5zo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Kyllä vaan. Olin itse katsomassa Turussa. Taidat tarkoittaa rouva puolustusministeriä vuonna 1992 sinikeltaisen Hornetin kyydissä? 

En minä tarkoita ketään. Itse otit puheeksi Hornetin takapenkillä lentäneen siviilit.

Mutta proseduuriin kuuluu se, että takapenkkiläinen ohjeistetaan riittävästi jotta selviää siellä takana eikä aiheuta vaaraa lentokoneelle eikä lentäjälle. (eikä tietenkään siinä sivussa sivullisille)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Eerik Kiskonen kirjoitti:

Niin no.. Ihan jokaista kahvaa sinne etusektoriinkaan ei saa sijoitettua, ja täydellisessä maailmassa voisi olettaa että AS350 kaltaisen "työkalun" matkustajatkin on ohjeistettu varomaan hallintalaitteita ja ovat siihen kykeneviä. Tälläisessä turistikäytössä toki moinen ei ikävä kyllä toteudu aina..

Se kyseinen onneton vipu on tuo keltainen kuvan vasemmassa laidassa, kolmen vivun setti joista keltainen on polttoainevirtauksen säätö ja oikeanpuoleinen pieni punainen varsinainen cut-off.

 

OK. Siis "vänkärin" puolella näyttää olevan pleksisuojaus,mutta takatoosaan päin avoin yhteys,eli riski on kuitenkin olemassa? Näin maallikkona tulkitsisin,että tämä ikävä onnettomuus aiheutui tosiaankin pilotin laiminlyönnistä olla ohjeistamatta matkustajia joilla oli mukanaan ylimääräistä kamaa.( Jos se nyt sitten yleensä oli vika-asennossa tuo p-a virtauksen säätö? ) Noo,tutkijakomissio on aloittanut.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Eerik Kiskonen kirjoitti:

Kyseiset vivut ovat keskikonsolin takaosassa penkkien välissä, ilmeisesti polttoaineen virtauksen säätövipu oli kyseessä eikä varsinainen hätäsulku joka on sen vieressä mutta pienempi, lattiaa vasten ja rautalankalukittu.

Ja harvoin tuollaisia "ei tavaraa mukaan" rajoituksia useimmissa maissa noudatetaan, vaikka sellaiset julkisille sivuille olisikin kirjattu. Suomessa eri asia, mutta jenkeissäkin asenne moisten noudattamiseen on jo paljon löyhempi..

Ihan kaasuksi (throttle) sita vipua noin yleisemmin nimitetaan..

Ja se pleksi noissa kuvissa on joku jalkiviritys, joillain saitsarifirmoilla noita nakyy, ei kaikilla. Tehtaalta moista ei saa.

 

Sitten pari asiaa ihan lyhyesti sanon. Naita voitte pitaa faktoina jotka perustuvat kokemukseen:

1. On kaytannossa mahdotonta, että jonkun tavaran tippuminen kaasun (tai ylimalkaan minkaan noista vivuista) paalle sammuttaisi moottorin. Kaasu voi toki menna “over ride” eli pois governor kierrosalueelta. Siis jos oikein paska saka kay mutta ei se siita sammu. Ainut mita voisin teoreettisesti kuvitella on tilanne jossa esim. jonkin laukun hihna takertuu kaasuun kiinni. Ja sittenkin pitaa olla kylla tosi huono paiva. Jos katsotte tuota edella postattua kuvaa siita kaasuvivusta niin huomaatte, etta siina “liikevarassa” on kaksi hahloa, siis sellaista syvennysta. Toinen ihan takana ja toinen noin puolivalissa. Se toinen hahlo on se missa kaasu on normaalisti lennon aikana kun governor hoitaa kierrossaadon. Se kaasuvipu on viela kevyesti jousikuormitteinen sinne hahlojen suuntaan eli vasemmalle. Kaytannossa kaasuvipu siis “putoaa" sinne hahloon sita eteenpain tyonnettaessa (nostettaessa kierroksia ennen lentoonlahtoa). Tama tarkoittaa, etta saadakseen moottorin sammumaan sita vipua pitaa ensin liikuttaa oikealle ja sitten vetaa oikein reilusti jotta se putoaa sinne taaimmaiseen hahloon (kaasu kiinni). Jos siihen paalle vain jotain putoaa niin jos se vipu johonkin suuntaan liikkuu niin kylla se on eteenpain, ei taaksepain.

 

2. Siita varmasti kaydaan paljon depattia etta onko ylimalkaan viisasta tarjota taman tyyppisia kuvauslentoja amatooreille vai pitaisiko ne jattaa ammattilaisten hommiksi. Viisi amatooria, kaikki kuvausvaljaissa, ovet auki/pois, jengi istuu puoliksi ulkona koneesta, kella minkakinlainen kamera ja kaikki hosuu eri suuntiin ja on jannaa... What could possibly go wrong?.. No, fakta on, etta toiminta on ollut taysin lain ja maaraysten mukaista viime perjantaihin asti. Sinansa siis operaattoria ei voi syyttaa vilpista tai laittomuuksista. Briefingit jne. on annettu ennen lentoa, ymmartaakseni naille kuvauslennoille ne on kohtuullisen kattavia, noin tunnin mittaisia. Siina ehtii kayda kylla asioita lapi.

En mitenkaan osaa ajatella, etta siella koneessa olisi tuossa tilanteessa ollut irtonainen laukku. Silloin kun mennaan ovet irti niin koneessa ei ole mitaan irtonaista. Tai sitten tulee viela jannempaa kun se tavara on pyrstoroottorissa. Tama on tasan varmasti kayty myos briefingissa lapi. Libertylla on jokaiselle “kuvaajalle” lokero niiden hallissa johon kaikki irtotavara kuuluu ennen lentoa jattaa. Eika jotain laukkua oikein pysty koneeseen salakuljettamaankaan niin ettei kukaan huomaisi. Siina ennen lentoa kun ymparilla pyorii useampi firman edustaja lentajan lisaksi.

 

Olisihan tuosta varmasti useampi selvinnyt mikali kyseessa olisi ollut normaali saitsari. Kuvausvaljaiden kiinnityksen irroitus voi olla yllattavankin hankala temppu akkiseltaan kylmassa vedessa, ylosalaisin.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA on antanut uudet määräykset ovet auki-tyyppisille kuvauslennoille. Turvavaljaiden pitää olla FAA:n hyväksymää mallia (onnettomuuskopterin valjaat olivat rakennustyömiesten turvavaljaita ja kiinni kopterissa siten, että valjaiden irrotuspiste oli karabiinihaka selässä olkapäiden välissä paikassa, mihin matkustajan oli mahdotonta itse ylettyä) ja varustettu pikalukitusjärjestelmällä, jonka matkustaja pystyy itse avaamaan ilman muiden henkilöiden apua. Operaattorit tarvitsevat lisäksi FAA:n auktorisoinnin turvavaljaiden käytölle, jonka saadakseen operaattorin on lähetettävä FAA:lle hyväksyttäväksi video, josta selviää käytettävä pikalukitusjärjestelmä. Veitsien tai muiden ylimääräisten työkalujen käyttöä valjaista vapautumiseen ei jatkossa hyväksytä.

Lainaa

Under the new rules, any supplemental passenger restraint systems (SPRS) must have quick-release capabilities. Passengers also have to be properly secured using FAA-authorized restraints at all times. In addition, operators now need an FAA Letter of Authorization (LOA) to use an SPRS. Requesting a LOA includes filling out an online form and submitting a YouTube video demonstrating the restraint’s release method. Qualifying systems “must not require the use of a knife to cut the restraint, the use of any other additional tool, or the assistance of any other person … [and] must not require passenger training beyond what would be provided in a preflight briefing.”

https://www.avweb.com/avwebflash/news/FAA-Issues-New-Doors-Off-Flight-Rules-230835-1.html

Uudet säännöt kokonaisuudessaan: https://www.faa.gov/documentLibrary/media/Notice/N_8900.457.pdf

Vertical Magazine on jo maaliskuussa julkaissut pitkän artikkelin onnettomuudesta, jossa kerrotaan mm. ettei lentoja operoineen yhtiön johto välittänyt saamistaan lukuisista turvallisuuteen liittyneistä varoituksista, vaan pyrki lähinnä maksimoimaan operaatioiden määrän. Liberty lensi näitä lentoja itse asiassa FlyNYON-nimisen firman lukuun: Jos asia kiinnostaa, juttu on mielenkiintoinen.

https://www.verticalmag.com/news/faa-targets-flynyon-company-behind-craze-doors-off-flights/?utm_source=vertical-daily-news-top-story&utm_campaign=vertical-daily-news&utm_medium=email&utm_term=top-story&utm_content=V1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään