Petri Lehtovirta

Norwegian valahti tappiolle

15 viestiä aiheessa

Nopeasti toimintaansa laajentanut halpalentoyhtiö Norwegian teki 1,4 miljardin Norjan kruunun eli noin 140 miljoonan euron tappion viime vuoden loka-joulukuussa.

Kehnosti sujunut loppuvuosi merkitsi, että koko vuoden tappioksi tuli 1,1 miljardia kruunua, eli noin 110 miljoonaa euroa. Edellisvuonna Norwegian ylsi 1,5 miljardin kruunun voittoon.

 Yhtiö selittää kehnoja lukuja polttoaineen korkeilla hinnoilla, koneiden ja miehistön vuokrilla sekä matkustajille maksetuilla korvauksilla.

Liikevaihto kasvoi loppuvuoden aikana 30 prosenttia ja oli 7,8 miljardia kruunua.

Norwegian kuljetti viime vuonna 33 miljoonaa matkustajaa, 13 prosenttia enemmän kuin 2016. Täyttöaste oli 88 prosenttia ja yhtiö otti käyttöön 32 uutta lentokonetta viime vuoden aikana.

 

https://yle.fi/uutiset/3-10077179


Vuoden 2017 raportit (Q4/2017 on tämä tuorein julkistettu)
https://www.norwegian.com/fi/tietoja-meista/yritys/investor-relations/reports-and-presentations/interim-reports-and-presentations/

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyy kerhoon entiset lentoyhtiöt ennen kuluvan vuoden loppua. Kassatilanne kriittinen ja velkavipu melkoinen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Osatekijä voi olla Norjan kruunun kurssilla:

"Öljyn hinnan noususta huolimatta NOK on heikentynyt sekä euroa että muita kauppakumppanivaluuttoja vastaan”

https://www.salkunrakentaja.fi/2017/12/norjan-kruunu-pikavoitto-valuuttasijoittaja/

Vaikuttaako? Nythän EUR:lla tai USD:lla saa enemmän kruunuja, joten vaikutus lienee paremminkin kruunumääräistä tulosta parantava. Lippujen myynnistähän suuri(n) osa lienee EUR/USD/GBP paitsi lipunmyynti Skandinaviassa (NOK,SEK, DKK). TOKI, menotkin ovat samoin vahvasti EUR/USD pohjaisia, varmaankin aika lailla samassa suhteessa, Norskin skandinaavit saanevat palkkansa paikallisessa valuutassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten toisessa ketjussa kirjoitin, niin ei tämä kyllä hyvältä vaikuta. Norwegian kun ei Chapter 11:een voi turvautua kuten moni amerikkalainen lentoyhtiö muinoin.

Kenties Norwegian selviytyy vielä turvaan Q3:lle tekemään rahaa, mutta tuskin saa aikaan tarpeeksi selvitäkseen ensi talvikauden syvenevistä tappioista. Kustannukset eivät ainakaan ole kontrollissa. Bjorn Kjosin omistusosuus on niin suuri, ettei kritiikille taida löytyä sijaa yhtiön sisältä eikä muiden omistajien kuuntelulle.

Olisihan Norwegianin kaatuminen tosi iso kolaus Skandinavian maiden ja Suomen ilmailulle, ei vähiten tuhansille työntekijöille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Antti Salste kirjoitti:

Kuten toisessa ketjussa kirjoitin, niin ei tämä kyllä hyvältä vaikuta. Norwegian kun ei Chapter 11:een voi turvautua kuten moni amerikkalainen lentoyhtiö muinoin.

Norjan konkurssilainsäädännössä ei sitten ilmeisesti ole mitään ch11 vastaavaa järjestelyä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2/17/2018 at 13.46, Antti Salste kirjoitti:

Bjorn Kjosin omistusosuus on niin suuri, ettei kritiikille taida löytyä sijaa yhtiön sisältä eikä muiden omistajien kuuntelulle.

Velkojien sana painaa paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Kari Matti Nissinen kirjoitti:

Hö, mitenkä nyt Norskit eteenpäin menee, bojoja tilauksessa reilu määrä.....

Jos siltä näyttää, ettei itsellä ole käyttöä, niin liisaa ulos Arctic Aviation Assetsin kautta?

http://www.lentoposti.fi/uutiset/norwegian_aloitti_a320neo_koneiden_ulosvuokrauksen

Kysyntääkin varmaan on, jos lentobisneksessä yleisesti vaihteeksi taas menee hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17/02/2018 at 23.27, Tatu Koiranen kirjoitti:

Norjan konkurssilainsäädännössä ei sitten ilmeisesti ole mitään ch11 vastaavaa järjestelyä?

Myönnettäköön, etten ole norjalaisen konkurssilainsäädännön asiantuntija, mutta tällaisen kuvan olen saanut kun olen seurannut muun muassa Air Berlinin ja Alitalian tapauksia.

22/02/2018 at 20.22, Tauno Hermola kirjoitti:

Jos siltä näyttää, ettei itsellä ole käyttöä, niin liisaa ulos Arctic Aviation Assetsin kautta?

http://www.lentoposti.fi/uutiset/norwegian_aloitti_a320neo_koneiden_ulosvuokrauksen

Kysyntääkin varmaan on, jos lentobisneksessä yleisesti vaihteeksi taas menee hyvin.

Kysyntää varmasti olisi enemmän, jos Norwegianin tilaamissa lentokoneissa ei olisi ongelmallisia PW1100G -moottoreita. Lisäksi HK Express -yhtiöltä on tilapäisesti kielletty laivaston kasvattaminen (tosin emoyhtiö HNA taitaa sumplia asian).

Viime kesältä:

Lainaa

The problem is, the A320neos have the Pratt & Whitney GTF engine. Customers try to push out deliveries of these aircraft to mid-2018, when the engine will have its final fixes for today’s problems. Norwegian thus has six A320neo this year which are difficult to place, with a further 13 arriving next year (Figure 2).

To take delivery of GTF-based A320neos during 2017 is not a good idea for a lessor. When the engine runs trouble-free, the impressive fuel performance (clearly better than advertised) is what the market will remember. This is what a current operator tells us. But right now, the engine is a challenge to operations.

Therefore, it will be difficult to place Norwegian’s A320neos with reasonable lease rates for at least the next 12 months. Each A320neo that cannot be placed costs parking fees, and has no lease payments to cover the financial costs of the purchase.

Each aircraft which is not operating with a lease customer costs Norwegian ~$0.4m per month. With six aircraft scheduled for 2017 and 13 for 2018, the deficits on the leasing arm could quickly reach $20m-$30m, with no easy short-term fix. This compares to a yearly profit for Norwegian of $50m in the last 12 months.

Leeham News 11.7.2017: Is Norwegian in trouble?

Eikä ongelmia ole vieläkään täysin ratkaistu, asiasta on ihan suomeksikin kirjoitettu parisen viikkoa sitten:

Kauppalehti 10.2.2018: Airbus jäädyttää uutuuskonemallinsa toimituksia ja keskeyttää testilennot moottoriongelman takia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Antti Salste kirjoitti:

Kysyntää varmasti olisi enemmän, jos Norwegianin tilaamissa lentokoneissa ei olisi ongelmallisia PW1100G -moottoreita. Lisäksi HK Express -yhtiöltä on tilapäisesti kielletty laivaston kasvattaminen (tosin emoyhtiö HNA taitaa sumplia asian).

Se kysymys, johon vastasin, koski kuitenkin Norwegianille tulevia, mahdollisesti tarpeettomia, Boeing 737 ja 787 koneita; A320neon ongelmat eivät ole relevantteja.

Tietenkin A320neon ongelmat ovat relevantteja Norwegianille niiden A320neo koneiden osalta, jotka on jo alun pitäen tarkoitettu ulos liisattaviksi ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Se kysymys, johon vastasin, koski kuitenkin Norwegianille tulevia, mahdollisesti tarpeettomia, Boeing 737 ja 787 koneita; A320neon ongelmat eivät ole relevantteja.

Tietenkin A320neon ongelmat ovat relevantteja Norwegianille niiden A320neo koneiden osalta, jotka on jo alun pitäen tarkoitettu ulos liisattaviksi ;)

Toki, mutta 737-koneet on tietääkseni hyvin pitkälle suunniteltu tulevan Norwegianin omaan laivastoon. Maxit sitten korvaavat vanhoja koneita, joita on niitäkin myyty jo aika määrä pois. 

Tosin pitkässä tähtäimessä vähän kaikki on epärelevanttia, jos Norwegian myy koko liisausyksikön pois rahan tarpeessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norwegianin kyykky näytti jääneen väliaikaiseksi.
 

Lainaa

 

Norwegian julkaisi toisen kvartaalin tuloksensa:

Yhtiö kasvatti liikevaihtoaan vuodentakaisesta 7,8 miljardin Norjan kruunusta 10,2 miljardiin kruunuun.

Norwegianin ebitdar-tulos eli liiketulos lisättynä poistoilla ja lentokaluston leasingmaksuilla nousi peräti 64 prosentilla 990 miljardista Norjan kruunusta 1,68 miljardiin Norjan kruunuun.

Tulokseen vaikuttivat erityisesti yksikkökustannusten lasku. Laskua oli 0,35 kruunusta 0,29 kruunuun eli 19 prosenttia.

Tarjottujen matkustajakilometrien (ASK) määrä kasvoi 48 prosentilla vuodentakaiseen nähden. Kasvu on yhtiön historian nopeinta.

Toisen kvartaalin aikana yhtiö kuljetti noin 10 miljoonaa matkustajaa. Nousua vuodentakaiseen oli 16 prosenttia.

 

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/norwegianin-tulos-ja-liikevaihto-nousukiidossa--kasvatti-liiketulostaan-64-prosentilla/UCEwqXt2

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Norwegian on edelleen ainakin puolikyykyssä, operationaalisesti kun tulos ei varsinaisesti ollut mitenkään erityinen.Ylipäätään 300 miljoonaa NOK plussalla ei ole yrityksen liikevaihto huomioiden mitenkään erityisen hyvä tulos ottaen lisäksi huomioon talven aikana tehdyt tappiot. Kasvun tuleva hidastuminen pitäisi ainakin parantaa tilannetta.

Norwegian ilmoitti myös samalla tänään avaavansa lokakuussa Kööpenhaminaan oman kaukoliikenteen tukikohdan, jonne palkataan 80 lentäjää. Tähän asti pilottien kotiasemat ovat olleet muualla.

Lainaa

Norwegian opretter 80 nye pilotstillinger i København, når man til oktober efter planen etablerer en ny base for de lange ruter ud af Skandinavien.

Basen åbnes i forbindelse med opstarten af vintersæsonen 2018/2019 og skal servicere Norwegians voksende antal skandinaviske langdistanceruter.

https://www.check-in.dk/norwegian-aabner-ny-langrutebase-koebenhavn/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään