Sami Puro

Matkustajakone pudonnut Venäjällä

37 viestiä aiheessa

Lainaa

Venäläisen Saratov Airlinesin operoima matkustajalentokone on pudonnut maahan Moskovan alueella. Kyydissä oli alustavien tietojen mukaan 71 ihmistä. matkustajia oli 65, miehistöä kuusi.

Silminnäkijät kertoivat uutistoimisto Interfaxille, että kone oli pudotessaan tulessa. Interfaxin lähteen mukaan miehistöllä eikä matkustajilla ollut mitään selviämisen mahdollisuuksia.

Lentokone katosi hetken kuluttua noustuaan lentokentältä Moskovasta. Kone oli tyyppiä Antonov An-148.

Venäjän viranomaiset ovat vahvistaneet, että lentokone on pudonnut maahan Moskovan ulkopuolella.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005562159.html

https://www.rt.com/news/418466-passenger-jet-missing-russia/

Muokattu: , käyttäjä: Sami Puro

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon flightradarin tietojen perusteella nopeus on ensin tippunut 300 solmusta noin 250 solmuun ja sitten nopeasti noussut melkein 400 solmuun, jonka jälkeen nopeasti taas tippunut alle 300 solmun. Ja samanaikaisesti kun nopeus on pudonnut jyrkästi alaspäin tuosta noin 400 solmusta on myös korkeus alkanut jyrkästi vähenemään.       Hetkellisesti korkeus on noussut muutama sata jalkaa yli kuudentuhannen kun nopeus on käynyt taas kertaallen yli 300 solmun mutta sitten on tultu alaspäin ja lujaa. Korkeuskäppyrä päättyy noin 3000 jalkaan.

Törmäys?? Pannu tulessa? Tuskinpa pommi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
44 minuuttia sitten, Pertti Pallari kirjoitti:

Eikös tuo lentoyhtiö ole mustallalistalla?

 

Ei tosiaan oo. Käyny Vantaalla ja Rovaniemelläkin 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole mustalla listalla mutta v.2015 tavattu ohjaamosta ulkopuolinen henkilö,josta syystä yhtiön ulkomaan lennot laitettiin kieltoon.Seuraavana vuonna kielto purettiin Saratov-yhtiön omasta hakemuksesta.

Muokattu: , käyttäjä: Jaakko Männistö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen pirstaleet levinneet laajalle alueelle. Eikös tämä viittaa siihen että se on hajonnut jo ilmassa. Jos hajoaminen olisi tapahtunut vasta maahan osumisen yhteydessä niin pirstaleethan olsivat suppeammalle alueelle keskittyneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Aleksi Hämäläinen kirjoitti:

Ei tosiaan oo. Käyny Vantaalla ja Rovaniemelläkin 

No niinpä onkin, päässä ei tiedot aina päivity . 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Tero Tuominen kirjoitti:

Lentoposti.fi: Antonov An-148 -matkustajakone syöksynyt maahan Venäjällä - 71 menehtyi

Voisiko näiden linkkien mukana laittaa aina jonkin referaatin (pari kappaletta) mitä sieltä löytyy (= ei tarvitse arvuutella onko mitään uutta vai vain saman toistoa).

(koskee kaikkia linkkejä; vähän tämä hyvä tapa päässyt täällä viime aikoina unohtumaan)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

33 minutes ago, Sami Puro said:

Voisiko näiden linkkien mukana laittaa aina jonkin referaatin (pari kappaletta) mitä sieltä löytyy.

Totta kai! Jotenkin tuo lainausten esille laittaminen hankaloitui kun sivusto uudistettiin. Mutta mennään näillä.

Lentoposti.fi: Antonov An-148 -matkustajakone syöksynyt maahan Venäjällä - 71 menehtyi

http://www.lentoposti.fi/uutiset/antonov_an_148_matkustajakone_sy_ksynyt_maahan_ven_j_ll_71_menehtyi

"Venäläisen Saratov Airlinesin Antonov An-148-100 -matkustajakone (RA-61704) on syöksynyt sunnuntaina 11. helmikuuta maahan Moskovasta tapahtuneen lentoonlähdön jälkeen. Koneessa oli 65 matkustajaa ja kuusi miehistön jäsentä.

Antonov An-148-100 oli lennolla 6W713 Moskovan Domodedovon (UUDD) kiitotieltä 14R Orskiin (UWOR). Onnettomuus tapahtui pian lentoonlähdön jälkeen. Kaikki koneessa olleet menehtyivät."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjaaja on kertonut lennonjohdolle teknisestä ongelmasta ja aikoi tehdä hätälaskun Zhukovskyn kentälle. Kone oli lähtenyt Domodedovon kentältä.

Lainaa

The pilot told air traffic control operators that there was a technical malfunction, a source familiar with the inquiry told the Russian Gazeta.ru media outlet. The Saratov Airlines plane was also reportedly planning to attempt an emergency landing at an airport in the town of Zhukovsky.

https://www.rt.com/news/418485-russia-plane-crash-malfunction-report/

Toisaalla sama uutiskanava taas kertoo, ettei mitään ilmoitusta ongelmista tai hätäkutsua ole ollut:

Lainaa

Preliminary reports however indicate the pilots did not report any technical failures, nor did they activate a mayday call, according to Russia’s Investigative Committee.

https://www.rt.com/news/418507-an-148-crash-moment-cctv/

Lentoarvotallennin on löydetty.

https://www.rt.com/news/418481-black-box-bodies-found/

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väliaikauutisena, Rossiya on ollut kovasti tyytymätön An-148:n luotettavuuteen. Konetyypissä on jonkinlainen vikatilanne yli 15 kertaa niin usein per lentotunti kuin yhtiön Airbuseissa. Yhtiöllä on ollut tilanne, jossa 92 päivän mittaisella periodilla yksi An-148:ista seisoi lentokelvottomana 89 päivää. Koneen A-huolto ottaa noin 4-kertaisen määrän aikaa verrattuna valmistajan ilmoittamaan ohjeaikaan. Vikoja on ollut joka puolella konetta, moottoreissa, sähköissä, APUissa ja laskutelineissä, eikä koneeseen tehdyt parannukset ole korjanneet tilannetta.

Flight global

Muokattu: , käyttäjä: Tero Hannula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Tero Hannula kirjoitti:

Väliaikauutisena, Rossiya on ollut kovasti tyytymätön An-148:n luotettavuuteen. Konetyypissä on jonkinlainen vikatilanne yli 15 kertaa niin usein per lentotunti kuin yhtiön Airbuseissa. Yhtiöllä on ollut tilanne, jossa 92 päivän mittaisella periodilla yksi An-148:ista seisoi lentokelvottomana 89 päivää. Koneen A-huolto ottaa noin 4-kertaisen määrän aikaa verrattuna valmistajan ilmoittamaan ohjeaikaan. Vikoja on ollut joka puolella konetta, moottoreissa, sähköissä, APUissa ja laskutelineissä, eikä koneeseen tehdyt parannukset ole korjanneet tilannetta.

Lienee vaikuttavana syynä sille, että Rossiya poisti konetyypin laivastostaan keväällä 2015. Samat koneyksilöt siirtyivät juurikin kyseiselle Saratov Airlinesille.

Muokattu: , käyttäjä: Kalle Heinonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alustava tieto mustasta laatikosta näytti, että pitot-putkien lämmitys oli pois päältä koko lennon ajan. Se aiheutti kapteenin nopeusmittarin jumiutuksen ja myöhemmin sen näyttämän arvon putoavan 0:aan. Miehistö yritti lentää koneen käsin sitä kuitenkin onnistumatta.

Tässä on koko tarina asiasta

http://www.mak-iac.org/rassledovaniya/an-148-100b-ra-61704-11-02-2018/

Muokattu: , käyttäjä: Peter Zakrevski

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Peter Zakrevski kirjoitti:

Alustava tieto mustasta laatikosta näytti, että pitot-putkien lämmitys oli pois päältä koko lennon ajan. Se aiheutti kapteenin nopeusmittarin jumiutuksen ja myöhemmin sen näyttämän arvon putoavan 0:aan. Miehistö yritti lentää koneen käsin sitä kuitenkin onnistumatta.

Tässä on koko tarina asiasta

http://www.mak-iac.org/rassledovaniya/an-148-100b-ra-61704-11-02-2018/

Ei oikein tuo venäjä taivu, mutta sitä vaan ihmettelen, että pitot-putken tukkeutuessa ja koneen noustessa ylöspäin nopeusmittarin pitäisi ymmärtääkseni näyttää liikaa...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
39 minuuttia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Ei oikein tuo venäjä taivu, mutta sitä vaan ihmettelen, että pitot-putken tukkeutuessa ja koneen noustessa ylöspäin nopeusmittarin pitäisi ymmärtääkseni näyttää liikaa...

 

Näinhän se vanhojen oppien mukaan menee. Ihmetyttää, että pitottien lämmitys olisi ollut pois päältä. Ei kai missään nykyaikojen liikennekoneissa ole erikseen katkaisijan takana? Eri asia tietysti, jos breikkeri on lauennut, mutta siitäkin pitäisi tulla varoitus.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin an-148 simulaatiossa on kolme nappia pitot lämmitykseen. Napit sijaitsevat oikeassa laidassa overhead paneelissa. Simulaattori antaa varoituksen jos ne unohtuu pois päältä. Oikeasta elämästä ei tietoa. Luulisi että tulisi takeoff configuraatio varoitus.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Englanninkielisestä käännöksestä kun lukee,

https://translate.google.com/translate?sl=ru&tl=en&js=y&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.mak-iac.org%2Frassledovaniya%2Fan-148-100b-ra-61704-11-02-2018%2F&edit-text=

niin lentoarvotallennin taltioi kapteenin nopeusmittarin (MVP1) lukemat ja standbynopeusmittarin (MVP3) lukemat. Perämiehen mittarilukemia ei taltioida. Ero mittarien näyttölukemien välillä alkoi 2,5 min lentoonlähdön jälkeen mittarien näyttäessä  465 km/h. Yleisesti ottaen, kapteenin lukemat putosivat lopulta nollaan, mutta standbymittarin lukemat kasvoivat nousten juuri ennen maahansyöksyä jopa 800 km/h lukemiin, oltuaan välillä mm. 540 km/h.

Pari lainausta 13.2.2018 tekstin. viimeisestä luvusta:

Lainaa

A special situation began to develop approximately 2 minutes 30 seconds after the separation (lentoonlähtö) at an altitude of about 1300 meters and an instrument speed of 465-470 km / h, when the discrepancies in the speed readings from MVP1 (air parameters module) (LPD1) of the left pilot and MVP3 , standby)(started?).

Lainaa

at an altitude of about 2000 meters, this one-time command was registered again, and this time the rate from MVP3 was larger and continued to grow, and the rate from MVP1 continued to fall.

Lainaa

The speed readings from the MVP1 continued to fall and after 34 seconds the autopilot was turned off. The speed readings from the MVP3 were 540-560 km / h.

After that, while maintaining the speed values from the MVP1 0 km / h, the velocity values from MVP3 (to 200 km / h and below) began to fall rapidly. Later, the aircraft was transferred to an intensive decline with pitch angles to a diving of 30-35 degrees and vertical overload to 0 g.

The collision with the earth occurred around 11:27:05. Before the collision with the ground, the speed readings from the MVP3 began to increase intensively and by the time the collision amounted to about 800 km / h. The speed readings from the MVP1 continued to be equal to 0.

Asia ei ehkä ole niin yksinkertainen kuin tässä selitetty, koska MVP1 on "air paramters module" josta näköjään saadaan myös korkeustiedot eikä pelkästään nopeusnäytöt, eikä korkeusnäyttöjen välillä mainita olleen eroa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä siis nuo uutistiedot palavasta koneesta jo ennen maahan iskeytymistä lienevät puppua eli monesti niin tyypillisiä "silminnäkijähavaintoja"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään