Mika Laakso

Lentokonetunnistus

12 viestiä aiheessa

Kaverilla on vanha valokuva lentokoneesta, ja kun ei sitä tunnistanut, niin lähetti siitä kuvan mulle. En tunnistanut minäkään. Olisiko joku Siebel?

IMG_5748.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on jo haastavampi. Asiantuntijat huomenna varmaan tunnistavat raadon jos ei muusta niin laskutelineen pyörästä? Fokker? 

Rod

P.S. Valokuvakansion alkuperä ja muut kuvat saattaisivat auttaa tunnistuksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valokuvakansion alkuperä? nämä valokuvat ovat hyvän ystäväni sisaren jäämistöä. Vanhapiika, antiikkikeräilijä, asui 40 vuotta Ruotsissa, viimeiset 20 vuotta Tukholmassa. Kuoli pari vuotta sitten. Aiemmin täällä kysymäni valokuvat, JU-52 / Blenheim, Bristol Bulldog ja LaGG-3 ovat samasta lähteestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensivaikutelmani kuvasta: Ruotsissa tapahtunut vaurio 1930-luvulla. Yhdellä miehistä on päässään ruotsalainen sotilaslakki tsuikka/venelakki. Kone näyttäisi olevan Fokker C.V-D (S 6A), siis sotilaskone. Jonkun verran hämää koneen isohko koko vertaillessa miehiin... lopuksi kyssäreitä???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Ensivaikutelmani kuvasta: Ruotsissa tapahtunut vaurio 1930-luvulla. Yhdellä miehistä on päässään ruotsalainen sotilaslakki tsuikka/venelakki. Kone näyttäisi olevan Fokker C.V-D (S 6A), siis sotilaskone. Jonkun verran hämää koneen isohko koko vertaillessa miehiin... lopuksi kyssäreitä???

Kyllä se siltä minustakin näyttää, hyvin todennäköisesti Ruotsissa sattunut. Alla on lista Flygvapnetin Fokker C.V-D - ja E- (J 3/S 6) -kaputeista eli havereista. Lähes joka yksilön perässä on "haveri" -merkintä, joten vaikea on kohdistaa tuota kuvaa, varsinkaan kun koneen tunnus ei näy. Kuitenkin se on kesällä sattunut, pyöräkone ja ihmisten vaatetus kertoo ajankohdan. Muutama haveri on selostettu yksityiskohtaisemmin.

http://www.svfplhist.com/

- valitse vasemmasta reunasta konetyyppi "flygplan", sen jälkeen kohta "sammanställning", niin haveriluettelo aukeaa.

Jukka

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haverin syy taitaa olla törmääminen sähkölinjaan, tuosta johtonipusta, johon tuo yksi kaveri nojaa päätellen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai olisiko sähkölinjan sijasta kyse köysistöstä jolla varmistettu koneen pysyminen paikoillaan? Kone näyttäisi olevan rinteessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin näyttää löytyvän. Kuten myös parikymmentä vuotta vanhemmasta kirjasta Anttonen/Valtonen "Luftwaffe Suomessa 1941-1944", sivu 131.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään