Juha Paulavuo

Vaaratilanne Helsinki-Vantaalla, työkoneita kiitotiellä

10 viestiä aiheessa

Helsinki-Vantaalla tutkitaan vakavaa vaaratilannetta: onnettomuustutkintakeskuksen mukaan lennonjohto oli antanut matkustajalentokoneelle lähtöluvan kiitotielle, jonka alueella oli ollut samanaikaisesti luvallisesti kolme työkonetta.

 Tilanne on tapahtunut Helsinki-Vantaan lentoasemalla tänä aamuna noin puoli kymmeneltä.

https://yle.fi/uutiset/3-10036361

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoposti uutisoi ensimmäisestä tapauksesta, että ATR oli törmätä kunnossapitokalustoon. Sääli että on lähdetty iltapäivälehdistön malliin mukaan eli haetaan draamaa vaikka väkisin.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/norran_atr_72_ja_kunnossapidon_ty_koneet_olivat_t_rm_t_helsinki_vantaalla_otkes_tutkii_tapausta

 

Kalustokin oli rullaustiellä ja kone ilmassa mutta törmäystä vaan haetaan väkisin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin tuolloin Vilnaan, ja hetken jo luulin, että se vaaratilanne olisi koskenut käyttämääni Norran ATR-konetta. Kone llähti 9.40, eli ihan samoihin aikoihin. Näin kentällä tuota aurauskalustoa, mikä sinäsnä ei pitäisi olla mitenkään poikeuksellista. Tilanne kyllä pysäytti...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

Ensimmäisessä 23.1.2018 tapahtuneessa vaaratilanteessa lennonjohto antoi matkustajalentokoneelle lentoonlähtöluvan kiitotielle, jolla ja jonka alueella käytettiin kiito- ja yhdystievalojen lumenpoistossa kolmea työkonetta. Työkoneita olivat kaksi traktoria ja yksi lumilinko.

Toisessa 24.1.2018 tapahtuneessa vaaratilanteessa liikelentokone rullattiin erehdyksessä aktiiviselle kiitotielle, jota oli lyhyellä loppuosalla lähestymässä matkustajalentokone. Lennonjohto huomasi maaliikennetutkalta tilanteen ja käski liikelentokonetta pysähtymään välittömästi. Lisäksi lennonjohto käski lähestymässä olevaa matkustajalentokonetta tekemään ylösvedon.

.https://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/ilmailuonnettomuuksientutkinta/2018/hkAJUMpFp/L2018-02_Helsinki-Vantaa_TUTKINTASELOSTUS.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

23.1 ja 24.1 tapahtumien tutkinnat on valmistuneet ja turvallisuudsuosituksia annettu.

https://turvallisuustutkinta.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2018/10/helsinki-vantaanlentoasemalla23.ja24.1.2018tapahtuneidenilmailunvakavienonnettomuuksienvaaratilanteidentutkintavalmis-suosituksiaturvallisuudenkehittamiseksi.html

Lainaa

Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi onnettomuustutkinnan ilmailun vakavien onnettomuuksien vaaratilanteista Helsinki-Vantaan lentoasemalla 23. ja 24.1.2018. Vaaratilanteista ei aiheutunut henkilö-, materiaali- tai ympäristövahinkoja. Vakavien onnettomuuksien vaaratilanteiden tutkintaa tehdään ilmailun turvallisuuden parantamiseksi, onnettomuuksien ehkäisemiseksi ja tilanteista oppimiseksi.

Ensimmäisessä 23.1.2018 tapahtuneessa vaaratilanteessa lennonjohto antoi matkustajalentokoneelle lentoonlähtöluvan kiitotielle, jolla ja jonka alueella käytettiin kiito- ja yhdystievalojen lumenpoistossa kolmea työkonetta. Työkoneita olivat kaksi traktoria ja yksi lumilinko.

Toisessa 24.1.2018 tapahtuneessa vaaratilanteessa liikelentokone rullattiin erehdyksessä aktiiviselle kiitotielle, jota oli lyhyellä loppuosalla lähestymässä matkustajalentokone. Lennonjohto huomasi maaliikennetutkalta tilanteen ja käski liikelentokonetta pysähtymään välittömästi. Lisäksi lennonjohto käski lähestymässä olevaa matkustajalentokonetta tekemään ylösvedon.

Onnettomuustutkintakeskus antaa kolme suositusta turvallisuuden parantamiseksi ja vahinkojen torjumiseksi.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Finavia Oyj ja ANS Finland Oy käsittelevät jatkossa lentoaseman kunnossapidon ja lennonjohdon välisen yhteistyösopimuksen noudattamatta jättämiset poikkeamina, jolloin ne tulevat analysoitua asianmukaisesti. Ensimmäisessä 23.1. tapahtuneessa vaaratilanteessa lentoaseman kunnossapitoa koskevaa yhteistyösopimusta ei noudatettu. Kunnossapitotöiden ennakointi olisi parantanut turvallisuutta vähentämällä yllättäviä häiriöitä lennonjohtotyössä.

Toiseksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että ANS Finland Oy ja Finavia Oyj kehittävät lennonjohdon tietojärjestelmän kosketusnäyttöjä siten, että lentokoneet ja maa-ajoneuvot erottuvat niillä selvästi toisistaan. Ensimmäisessä 23.1. vaaratilanteessa lennonjohtajan sähköliuskanäytöllä lumityökoneita näyttävät ajoneuvoilmaisimet eivät erottuneet selvästi lentokoneita ja kiitoteitä ilmaisevista liuskoista.

Lisäksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Liikenteen turvallisuusvirasto varmistaa lentoyhtiöiden tarkastuksissa, että rullausta koskevissa toimintamenetelmissä on huomioitu ohjaamomiehistön tilannekuvan jatkuva ylläpito. Toisessa 24.1. vaaratilanteessa liikelentokoneen ohjaamomiehistö keskittyi lentoonlähtöä edeltävän rullauksen alussa tarkastuslistan läpikäymiseen eikä seurannut riittävästi lentokoneen kulkua.

Tutkintaselostus: https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/ilmailuonnettomuuksientutkinta/2018/hkAJUMpFp/L2018-02_Helsinki-Vantaa_TUTKINTASELOSTUS.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Vakavien onnettomuuksien vaaratilanteista" - onko taas keksitty puolihuolimattomasti uusi termi? Mikähän siinä on, että normaali luokittelu ei tällä kertaa riittänyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkintaselostuksen tiivistelmän on kääntänyt englannin kielelle R&J Language Service - näin kertoo tutkintaselotus. Käännöksen olettaisi siis olevan hyvälaatuinen. Katsotaanpa.

Lainaa

 

"Ensimmäisessä 23.1.2018 tapahtuneessa vaaratilanteessa lennonjohto antoi matkustajalentokoneelle lentoonlähtöluvan kiitotielle, jolla ja jonka alueella käytettiin kiito- ja yhdystievalojen lumenpoistossa kolmea työkonetta. Työkoneita olivat kaksi traktoria ja yksi lumilinko."
 
"In the first incident, on 23 January 2018, the Air Traffic Control (ATC) cleared a business jet to take off from a runway on and around which three runway maintenance vehicles were working. Two tractors and one brush blower were clearing snow off of runway and taxiway lights."

 

Matkustajalentokone (ATR-72) on siis englanniksi business jet, ja lumilinko on englanniksi brush blower. Ihan normaalia, jos kääntäjä olisi iltalehden toimittaja ja käännös olisi englannista suomeksi, mutta miten asiantuntijaorganisaationa itseään pitävä viranomainen voi moista roskaa julkaista?

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään