2 viestiä aiheessa

Lentoturmatutkimuksia tv-ohjelmista jäi tämä erityisesti mieleen. DLH:n rahtilento Brysseliin ja charter lento Moskovasta Barcelonaan törmäsivät lentopinnalla 360.   Noin 1/10 sekunnin muutos suuntaan tai toiseen olisi estänyt onnettomuuden. Kaikki täällä tietävät miten paljon toimintaa koneen lähtöön liittyy, matkustajat koneeseen, koneen rullaus, lupa mennä kiitotielle, koneen  lähtötarkastuslistojen läpikäynti, kiihdytys ja hiljalleen lentopinnalle nousu.  Koneet lentävät yli 800 km/t ja törmäävät noin 90 asteen kulmassa. Lennonjohdossakin tapahtui: Oli yö ja toinen lennonjohtaja meni keittämään kahvia (juuri silloin) lennonjohdon yksi monitori oli huollon takia poissa käytössä, yksin jäänyt lennonjohtaja  joutui keskittymään kentälle myöhässä saapuneeseen   koneeseen, kun huomasi uhkaavan tilanteen ilmassa ja huusi hätääntyneenä Moskovan koneelle, että alas alas.  Tupolev kone taas hälytti ylös ylös.  Kapteeni totteli lennonjohtoa ja törmäys tapahtui. DHL:n rahtilento laski korkeuttaan koneen antaman ohjeen mukaisesti ja törmäys tapahtui  34 890 jalan korkeudessa.   Jotenkin tuntui ohjelmaa katsoessa, että kohtalo oli ihan päättänyt, että törmäyksen on tapahduttava, vaikka niin ei tietenkään ole.   Minua ihmetytti  miksi molemmille koneille annettiin sama lentopinta. Tutkimusraportissa siihen ei puututtu, joten se ei liene ollut virhe. Tässä linkki yhteenvetoon :       https://fi.wikipedia.org/wiki/Überlingenin_lento-onnettomuus ja tässä tutkimusraportti:

http://www.bfu-web.de/EN/Publications/Investigation Report/2002/Report_02_AX001-1-2_Ueberlingen_Report.pdf?__blob=publicationFile             

Kaiken kaikkiaan tosi surullinen onnettomuus.

Muokattu: , käyttäjä: Rainer Karvonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1/19/2018 at 20.40, Rainer Karvonen kirjoitti:

Minua ihmetytti  miksi molemmille koneille annettiin sama lentopinta. Tutkimusraportissa siihen ei puututtu, joten se ei liene ollut virhe. Tässä linkki yhteenvetoon :       https://fi.wikipedia.org/wiki/Überlingenin_lento-onnettomuus ja tässä tutkimusraportti:

http://www.bfu-web.de/EN/Publications/Investigation Report/2002/Report_02_AX001-1-2_Ueberlingen_Report.pdf?__blob=publicationFile             

Kaiken kaikkiaan tosi surullinen onnettomuus.

Sen takia, että lennonjohtaja ei aiemmin tajunnut lentoratojen kohtaavan ilman riittävää sivuttaisporrastusta. Ei niitä käyttökelpoisia lentokorkeuksia kovin montaa siellä taivaalla (oikeassa korkeuden suuruusluokassa) kuitenkaan ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään