Petri Lehtovirta

Pegasus ulos kiitotieltä Turkin Trabzonissa

17 viestiä aiheessa

Lainaa

Lauantaina kiitoradalta suistuneen turkkilaisen matkustajakoneen miehistöä on kuultu. Onnettomuuden syyksi on paljastunut oikean moottorin voimapiikki, joka aiheutti koneen hallinnan menettämisen. Asiasta kertoi uutistoimisto AFP.

”Kun teimme tavanomaisia laskeutumistoimia ja hidastimme nopeuttamme, oikea moottori alkoi yhtäkkiä alkoi nostaa kierroksia tuntemattomasta syystä”, koneen lentäjä oli kertonut tutkijoille AFP:n mukaan.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005525269.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Sami Puro kirjoitti:

"Lauantaina kiitoradalta suistuneen turkkilaisen matkustajakoneen miehistöä on kuultu. Onnettomuuden syyksi on paljastunut oikean moottorin voimapiikki, joka aiheutti koneen hallinnan menettämisen. Asiasta kertoi uutistoimisto AFP. "

Voikos tuohon tehopiikkiin olla muuta syytä kuin vahingossa tönäisy tehoasetuksiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asia selviää varmaan heti, kun lentotilan ja ohjaamokeskustelun tallentimet on luettu. Kaikki tarvittava data on jo ehkä saatu.

Eilen tuli illalla National Geographic kaapelikanavapaikalta 40 lentoturmatutkinta ohjelma, jossa oli vähän samantapainen onnettomuus. Siinä A-320 laskeutuu pimeässä ja sateessa Brasiliaan. Koneen toisen moottorin suihkujarru oli kytketty huollossa pois päältä. Kapteeni tekee laskussa kohtalokkaan virheen. Hän jättää vahingossa oikeanpuoleisen moottorin tehot laskeutumisen jälkeen täysille. Kovasta jarrutuksesta huolimatta kone kääntyy vasemmalle ja törmää rakennukseen tuhoisin seurauksin.

Tämä ei tietenkään liity mitenkään Turkin tapaukseen. Ihmiset tekevät virheitä. Tietokoneet vähemmän.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 minuuttia sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Eilen tuli illalla National Geographic kaapelikanavapaikalta 40 lentoturmatutkinta ohjelma, jossa oli vähän samantapainen onnettomuus. Siinä A-320 laskeutuu pimeässä ja sateessa Brasiliaan. Koneen toisen moottorin suihkujarru oli kytketty huollossa pois päältä. Kapteeni tekee laskussa kohtalokkaan virheen. Hän jättää vahingossa oikeanpuoleisen moottorin tehot laskeutumisen jälkeen täysille. Kovasta jarrutuksesta huolimatta kone kääntyy vasemmalle ja törmää rakennukseen tuhoisin seurauksin.

https://aviation-safety.net/database/record.php?id=20070717-0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa kävikin ilmi bussin logiikka, eli jos toinen reverssi U/S niin kahvat molemmat taakse ja kone itse tietää ettei siihen rikkinäiseen puoleen lisätä tehoa. Toimiiko bojo samoin, vai onko miinan paikka jos vetää vivut taakse niin nostaa molempien tehoja. Silloinhan se tietysti alkaa kampeamaan, kun vain toisen puolen luukut ovat auki ja se moottori jarruttaa ja toinen työntää minkä pystyy... Näitä harvoin harjoitellaan simussakaan, kun normaalisti, jos ei ole kuin yksi reverssi niin ei ole myöskään kuin yksi käyvä moottori.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Juhani Sarell kirjoitti:

Tuossa kävikin ilmi bussin logiikka, eli jos toinen reverssi U/S niin kahvat molemmat taakse ja kone itse tietää ettei siihen rikkinäiseen puoleen lisätä tehoa. Toimiiko bojo samoin, vai onko miinan paikka jos vetää vivut taakse niin nostaa molempien tehoja. Silloinhan se tietysti alkaa kampeamaan, kun vain toisen puolen luukut ovat auki ja se moottori jarruttaa ja toinen työntää minkä pystyy... Näitä harvoin harjoitellaan simussakaan, kun normaalisti, jos ei ole kuin yksi reverssi niin ei ole myöskään kuin yksi käyvä moottori.

Kyllä noilla lennetään yhdellä reverssillä, sanoisin että aika useinkin. Ja huoltotoimenpiteenä kuuluu tuo reverssin aukeaminen estää sekä moottorista että kahvasta. Kahvasta se estetään mekaanisesti rautalangalla, jolloin sitä ei kyllä saa auki vaikka vetäisi vahingossa.

Live From The Flightdeck Facebookissa:

From a reliable source working at Fly Pegasus:

"FO PF, intended to disconnect autopilot at minimums. Pressed TOGA instead of AT disconnect, Captain took controls and manually retarded the thrust levers while AT still engaged. 
Aircraft dispatched with right reverser inop, left reverser used upon landing but autothrottles still engaged, right thrust lever advanced during the flare"


Eli toinen reverssi olisi siis ollut inoppina, mutta (jos ylläoleva pitää paikkansa) tässä tapauksessa olisi siis kohellettu autokaasun irrottamisen kanssa. Ei ole kovin harvinaista, että autokaasua irroitettaessa painaa väärää nappia eli TOGAa. Käytännössä ei aiheuta isompaa vaaraa kun ylösvedon voi vielä keskeyttää ja jatkaa lähestymistä manuaalisesti. Kumpikaan kuskeista ei irroittanut autokaasua, joten vasemmalla oli reverssi ja oikea työnsi eteenpäin. Jos kahvat vetää taakse autokaasun ollessa päällä, autokaasu lisää tehoa kun kahvoista päästää irti. Bussissa autokaasu irtoaa, kun kahvat vetää taakse ja TOGA taas valitaan työntämällä kahvat täysin eteen. Molemmissa toteutuksissa on omat hyvät ja huonot puolensa.

En ole ihan täysin varma onko tuo autokaasun tehonlisäys mahdollinen reverssin ollessa auki, mutta ylläoleva on joka tapauksessa pelkkää spekulaatiota.

Muokattu: , käyttäjä: Tuomas Reinikainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka yleistä on liikenneilmailussa vaihtaa ohjaavaa ohjaajaa (PF) juuri minimeissä tuollaisen (mahdollisen) höppämölön sattuessa ja vielä viedä kone maahan asti ylösvedon sijaan?

-M-

Muokattu: , käyttäjä: Matti Huoviala

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei varmaan ihan kauhean yleistä, mutta kyllä noita tapahtuu loppuvedossakin, tosin eri syistä. Kippari tietysti tekee aina mitä parhaaksi näkee, mutta samalla myös riskit kasvavat jos tilanne tulee yllätyksenä ja matalalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos haluaa löytää tästä ikävästä ja todennäköisesti inhimillisestä syystä johtuvasta tapahtumasta jotain positiivista, niin sellainenkin löytyy. Hyvin usein varsinkin lyhyet kotimaan lennot suunnitellaan läpitankkauksella eli tankeissa on polttoainetta useampaa kuin yhtä legiä varten. Onneksi nyt ainakin runkotankit lienevät olleet tyhjät. Pari kipinää väärässä paikassa olisi muutoin saattanut aiheuttaa vähän kuumemmat oltavat koneissa olijoille. Näyttää tuo runko vähän sellaiselta, että on raavittu kiviä matkalla alas.

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Kuvalehti SK 3 19.1.2018 s. 8: "Turkkilainen matkustajakone melkein mereen" :  "Onnettomuuden syyksi paljastui moottorin voimapiikki, joka aiheutti koneen hallinnan menetyksen."

Kyllä Suomen Kuvalehti tietää!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään