Jukka Nisula

Kittilässä sattunut turma

42 viestiä aiheessa

"Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut alustavan tutkinnan Kittilän lentoasemalla iltapäivällä 4.1.2018 tapahtuneesta onnettomuudesta, jossa on kuollut yksi henkilö liikesuihkukoneen oven käsittelyn yhteydessä. OTKES aloittaa tämän illan aikana paikkatutkinnan." #ilmailu

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/lentokoneen-ovi-iskeytyi-voimalla-pain-miehiston-jasen-kuoli-kittilan-lentokentalla/6719272#gs.ghpyzRs

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"–Paljon emme tässä vaiheessa vielä tiedä, mutta lentokoneen miehistön jäsen on menehtynyt avatessaan lentokoneen ovea. Kone on ilmeisesti ollut valmistautumassa lennolle, kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen Lännen Medialle.

–Minulla ei ole vielä tietoa menehtyneen kansallisuudesta, mutta kone on ulkomaan rekisterissä. Se on liikesuihkukone, sellainen 7–8-paikkainen, Aaltonen kuvailee."

 

https://www.lapinkansa.fi/lappi/yksi-kuoli-kittilan-lentoasemalla-lentokoneen-ovenavauksessa-tapahtuneessa-onnettomuudessa-200647076/

Muokattu: , käyttäjä: Sebastian Viinikainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvien perusteella kone on seissyt platalla jonkin aikaa. Onko mahdollista että koneen sisällä ilmanpaine olisi ollut eri kuin ulkopuolinen ilmanpaine?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 minuuttia sitten, Teemu Lokka kirjoitti:

Kuvien perusteella kone on seissyt platalla jonkin aikaa. Onko mahdollista että koneen sisällä ilmanpaine olisi ollut eri kuin ulkopuolinen ilmanpaine?

Tai ihan vaan kylmä kuin **** ****ssä ja hydraulivaimennus hyödytön ja kaveri ei osannut odottaa tätä? :/

Nimimerkillä useamman kerran kunnon pakkaskelillä farmariauton takaluukun päähänsä saanut.. IS:n haastattelema Nikunen sanoo allaolevaa, joten mahdollisesti sähkömoottori/voimansiirto lahonnut ja hydrauliikat ihmiselämälle kelvottoman lämpötilan takia löysinä kuin poromiehen muna?

Lainaa

Nikusen mukaan ovessa on hydraulivaimennus ja sähkömoottori, joka avaa oven. Jos toinen pettää, toisen pitäisi varmistaa oven hallittu alastulo.
– Jos molemmat pettävät, ovi rojahtaa suoraan alas täydellä painolla.

 

Muokattu: , käyttäjä: Eerik Kiskonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
24 minuuttia sitten, Teemu Lokka kirjoitti:

Kuvien perusteella kone on seissyt platalla jonkin aikaa. Onko mahdollista että koneen sisällä ilmanpaine olisi ollut eri kuin ulkopuolinen ilmanpaine?

Varmasti on ollut pientä ilmanpaine-eroa. Kuitenkin niin pieni, että ei ole voinut olla tässä selittävä tekijä. Koneiden suunnittelussa, testauksessa ja tyyppihyväksynnöissä mitoitetaan rakenteet ja liikkuvat osat kestämään huomattavasti suurempia ilmanpainevaihteluja.

Jos nyt jotain pitäisi heittää, tuntematta yhtään noita artikkeleja tarkemmin oven mekaniikkaa, niin voisi arvailla oven avaushydrauliikan hajonneen ja ovi päässyt yllättäen kiepsahtamaan saranoiden varassa tuhoisin seurauksin. Ovatko lennelleet osat hydrauliikasta peräisin vai jotain muuta osia mitä tapahtumassa on ovessa tai sen ympäristössä rikkoutunut? Se selviää nopeasti tutkinnassa.

Miksi hydrauliikka pettänyt? Ja mahdolliset varmistusjärjestelmät/rajoittimet eivät ole toimineet. Tekninen vika? Osan pettäminen? Kuluminen? Raaka-aineen laatuongelma? Jäätynyttä lunta-vettä väärässä paikassa?

Ja sitten on foliohattuteoria. Mafian/rikollisten asettama räjähde pamahti kentällä tyhjässä koneessa eikä vasta ylhäällä FL350:ssa. Missään ei kyllä ole mainintaa varsinaisista räjähdejäljistä ja mustuneista eikä -äänestä. Ja siinä tapauksessa siellä kyllä vilisisi liuta muitakin viranomaisia sankemmin joukoin. Olisi varmasti KTT ollut suljettuna kunnes räjähdekoirat olisivat tutkineet paikat. Sekä mahdollisia tiesulkuja sijoitetun maamme pohjoisosiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossakin kerrottiin lentoemännän olleen tapahtumahetkellä sisällä koneessa. Minun veikkaukseni: Tultu kylmälle koneelle, pantu APU käyntiin, että saadaan sisälle lämpöä ja valoa. Lentäjät kiertämään konetta, ovi kiinnni, että lämpiää nopeammin. Syntyi paine-ero, joka riitti tapahtuneeseen.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Jossakin kerrottiin lentoemännän olleen tapahtumahetkellä sisällä koneessa. Minun veikkaukseni: Tultu kylmälle koneelle, pantu APU käyntiin, että saadaan sisälle lämpöä ja valoa. Lentäjät kiertämään konetta, ovi kiinnni, että lämpiää nopeammin. Syntyi paine-ero, joka riitti tapahtuneeseen.

Voiko näin tapahtua ehjälle ovelle vai kuuluuko teoriaan, että jotain oli hajonnut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan G150:n ovessa paineentasausluukkua? Koitin googlen kuvista kattoa ja vähän siinä näyttäisi sen luukun tapainen olevan, mutten varmaksi mene sanomaan. Tietysti se on voinut jäätyä kiinni, hydraulijouset eivät toimi kuten pitäisi kylmässä ja jos vielä tuo hidastava sähkömoottori on ollut rikki, niin voi olla käynyt näin. Sillon ei tarvita isoa painetta sisälle, kun tuollainen neliömetrin kokoluokkaa oleva kappale saa alkuvauhtia. Huonoa onnea tietysti, että on osunut kuolettavasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilen, että ei ole paineentasausluukkua, ja näin voi tapahtua, vaikkei mikään hajoaisikaan, mikäli pelkkä APU:n vuodatusilma tekee riittävän paine-eron ulosvirtausventtiilin ollessa auki (kuten sen pitäisi tuossa tilanteessa olla). En tunne pikku-Gulfstreameja, joten en osaa varmasti sanoa, mutta joissakin koneissa ei ole mitään asiaa avata ovea, ellei APU AIR ole ollut hetken aikaa OFF.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Miten ovi avataan tällaisessa tilanteessa? Ulkoa jostain kahvasta vai miten?

En tiedä mitä tarkoittaa "tässä tilanteessa". Jos lentäjäpoika menee koneeseen, hän avaa sen kahvasta ulkoa. Ehkä nyt on tapahtunut niin. Ehkä jotakin muuta, toinen vaihtoehto on, että se on avattu sisältä. Muita vaihtoehtoja en keksi.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa kontribuutioni FFOT:lle. Kuvassa G150 S/N 228 VP-BMA Hangö Internationalilla 2009-06-13. Valitettavsti en osannut ennakoida ja ottaa detaljikuvaa ovesta.

Rodney

5a4fdff8ccf10_G150SN228VP-BMAEFHN2009-06-13.thumb.jpg.ff3bdeb76fe18c3fd61a00b87f8e2bc8.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, sitä juuri tarkoitin, että jos APU on käynnissä, ja ovet kiinni - ulkopuolinen tarkastus työn alla - ja palataan sisään. Onko olemassa joitakin säännöksiä, jossa otettaisiin huomioon esim. nuo lämpötilat koneen ulkopuolella ja sisällä? Onko olemassa tiettyjä proseduureja miten asia pitäisi hoitaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Juuri nyt, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

No, sitä juuri tarkoitin, että jos APU on käynnissä, ja ovet kiinni - ulkopuolinen tarkastus työn alla - ja palataan sisään. Onko olemassa joitakin säännöksiä, jossa otettaisiin huomioon esim. nuo lämpötilat koneen ulkopuolella ja sisällä? Onko olemassa tiettyjä proseduureja miten asia pitäisi hoitaa?

Lämpötiloilla ei tämän asian kanssa ole mitään tekemistä. Paine-eroilla on. Tutkijalautakunta tutkii, mitä on tapahtunut. Maassa ei pitäisi koneen kaikkia luukkuja sulkea, jos APU tuottaa ilmaa koneen sisälle. Koneen sisältä homma on helppo hoitaa, APU AIR asentoon OFF, hetken odotus ja paine-eron tasaannuttua ovi auki. Mutta jos koneessa on vain kabiinihenkilö, joka ei osaa tuota tehdä, ollaan ongelmien äärellä. Tätä sopii tutkijoiden pohtia, ja kehittää asian ohjeistusta, sikäli mikäli huomaavat aiheelliseksi.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Lämpötiloilla ei tämän asian kanssa ole mitään tekemistä. Paine-eroilla on. Tutkijalautakunta tutkii, mitä on tapahtunut. Maassa ei pitäisi koneen kaikkia luukkuja sulkea, jos APU tuottaa ilmaa koneen sisälle. Koneen sisältä homma on helppo hoitaa, APU AIR asentoon OFF, hetken odotus ja paine-eron tasaannuttua ovi auki. Mutta jos koneessa on vain kabiinihenkilö, joka ei osaa tuota tehdä, ollaan ongelmien äärellä. Tätä sopii tutkijoiden pohtia, ja kehittää asian ohjeistusta, sikäli mikäli huomaavat aiheelliseksi.

Kiitos, Juha. Tämä selvittää jo paljon, minulle. Luinko jostain, että sekä kapteeni, että peräsmies olisivat olleet koneen ulkopuolella tarkistustehtävässä? Jos koneessa oli sisällä ainoastaan kabiinihenkilö, niin toimintakulttuurissa tuntuu olevan hiukan viilattavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Juuri nyt, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Kiitos, Juha. Tämä selvittää jo paljon, minulle. Luinko jostain, että sekä kapteeni, että peräsmies olisivat olleet koneen ulkopuolella tarkistustehtävässä? Jos koneessa oli sisällä ainoastaan kabiinihenkilö, niin toimintakulttuurissa tuntuu olevan hiukan viilattavaa.

Näin olen ymmärtänyt. Se, onko toimintakulttuurissa viilattavaa, ja jos niin miltä osin, selviää tutkimuksissa. Se, että molemmat pilotit ovat ulkona, ei välttämättä vielä ole vika toimintakulttuurissa. Silloin jää ihmeteltäväksi kuka ja kenen luvalla/käskystä sulki oven. Mutta kunhan tutkivat.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi numeroa isomman gulffin ohjeita kylmissä toimimiseen. Puhutaan jään poistosta kun apu laitetaan lämmittämään konetta ja ovi kiinni.  If APU is operating with APU AIR selected to ON, ensure the outflow valve and pressure relief valve are fully open. http://code7700.com/g450_cold_weather.htm

Muokattu: , käyttäjä: Jori Lamberg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Jori Lamberg kirjoitti:

Löytyi numeroa isomman gulffin ohjeita kylmissä toimimiseen. Puhutaan jään poistosta pressure reliefin päältä kun apu laitetaan lämmittämään konetta ja ovi kiinni. http://code7700.com/g450_cold_weather.htm

Lennän työkseni tuota isompaa gulffia, ja vielä yhtä pykälää sitäkin isompaa. Kaikki tuo on tuttua sinänsä, en tiedä minkälaiset pressure relief valvet tai outflow valvet pikku-Gulfstreamissa on, sillä kun ei ole oikein kunnon sukulaisuuttakaan isompiin. Oleellista tässä mielestäni on se, että koneessa on APU:n käydessä ollut sisällä vain kabiinihenkilö. Isossa G:ssä tulee paine-eroa pelkän APU:n vuodatusilmasta kaikkien outflow- ja pressure relief venttiilien auki ollessa niin paljon, että ovea ei voi tai ainakaan kannata avata ennenkuin APU AIR on ollut hetken pois päältä ja paine-ero tasaantunut. Paljon mahdollista, että pienemmässä koneessa on sama tilanne, ehkä jopa pahempi.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ihan maallikkona ihmettelen, että eikö koneessa ole systeemiä, jolla riittävän suuren paine-eron ollessa kyseessä ovea ei voi vaan yksinkertaisesti avata? Puhutaan nyt siis tästä nimenomaisesta Gulfstreamista.

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

No ihan maallikkona ihmettelen, että eikö koneessa ole systeemiä, jolla riittävän suuren paine-eron ollessa kyseessä ovea ei voi vaan yksinkertaisesti avata? Puhutaan nyt siis tästä nimenomaisesta Gulfstreamista.

Hyvää ihmettelyä. Voi avata, kun paine-ero on tasaantunut. Sisäpuolella pitää silloin olla joku ihminen, joka osaa sen tasata. Toinen vaihtoehto on sammuttaa APU, ehkä sen saisi jotenkin ulkopuolelta sammutettua, jossakin joskus lentämässäni koneessa oli tämmöinenkin mahdollisuus. Olen kai ollut liian kauan alalla ja/tai lentänyt liian monta tyyppiä, kun en muista mikä kone se oli ja miten toimi. Mutta tässä tullaan siihen fiksuun päätelmään, että koneen ovea ei pidä sulkea, ellei sisällä ole henkilöä, joka osaa käyttää APU:a. Ehkä tutkijalautakunta tekee tästäkin suosituksia, jos katsoo aiheelliseksi, ja jos tästä on ollut kysymys. Sitähän emme tiedä.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 minuuttia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Voi avata, kun paine-ero on tasaantunut. Sisäpuolella pitää silloin olla joku ihminen, joka osaa sen tasata.

Onko joitakin mittareita tai merkkivaloja, joista voi todeta paine-eron tasaantuneen riittävästi? Missä ne sijaitsevat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään