• 0
Tumi Hämäläinen

Porrastus lentoonlähdössä_A380

Kysymys

Minkä verran tarvitsee lentoonlähdössä porrastaa perässä lähteviä kun A380 lähtee? Siis lähinnä siipipyörteiden vuoksi. Vai onko tässä mitään sen kummempaa porrastusta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

12 vastausta kysymyksen

  • 3
12/31/2017 at 03.27, John Firth kirjoitti:

Ja sitten siirrytään virtuaali-ilmailun maailmasta reaalimaailmaan. RECATin mukaisesti toimimalla, riippuen siitä, mikä kone perästä on lähdössä, porrastus on joko 100s, 120s, 140s, 160s tai 180s (tai porrastusta ei ole määritelty).

Suomessa käytetään tällä hetkellä 2 minuutin porrastusta A388:n ja heavyn välillä, ja 3 minuutin porrastusta A388 ja mediumin / lightin välillä, sekä 4 minuutin porrastusta kun medium tai light tekee risteyslentoonlähdön A388:n perään.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  • 0
‎3‎.‎1‎.‎2018 at 18.24, Tatu Koiranen kirjoitti:

Suomessa käytetään tällä hetkellä 2 minuutin porrastusta A388:n ja heavyn välillä, ja 3 minuutin porrastusta A388 ja mediumin / lightin välillä, sekä 4 minuutin porrastusta kun medium tai light tekee risteyslentoonlähdön A388:n perään.

Lentääkö jokin yhtiö Suomeen A380:llä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  • 0
3 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Lentääkö jokin yhtiö Suomeen A380:llä?

Ei, mutta on käynyt. Ja kun/jos käy, niin käytetään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  • 0

Tuo RECAT-EU ei tosin ole käytössä vielä juuri missään, ellen aivan väärässä ole. Vasta viime vuonna - eikun siis 2016 - näin Pariisissa ... siitä levinnee muuallekin aikanaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  • 0
12 minuuttia sitten, Sami Puro kirjoitti:

Tuo RECAT-EU ei tosin ole käytössä vielä juuri missään, ellen aivan väärässä ole. Vasta viime vuonna - eikun siis 2016 - näin Pariisissa ... siitä levinnee muuallekin aikanaan.

Juurikin näin. Käytössä Pariisissa CDG:llä ja LBG:llä. Toki kehitteille on sitten potkaistu myös RECAT-2 ja -3, joissa voidaan hyödyntää lisäksi mm. sääolosuhteiden vaikutusta, jolloin tietokone laskee riittävän porrastusminimin. Tuskin tulee käyttöön kovinkaan monelle kentälle, koska vaaditun infrastruktuurin ja sitä kautta rahan määrä on kuitenkin melkoinen.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  • 0
1 tunti sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Ei, mutta on käynyt. Ja kun/jos käy, niin käytetään.

 

Toki muistan yhden A380:n vierailun. Muita ei taida ollakaan. Kiinnitin vain huomiota tuohon "Suomessa" -sanaan, mutta niinhän se menee, että täälläkin pitää olla porrastukset hallussa a) kaiken varalta, b) tulevaisuudesta ei tiedä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  • 0
7 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Toki muistan yhden A380:n vierailun. Muita ei taida ollakaan. Kiinnitin vain huomiota tuohon "Suomessa" -sanaan, mutta niinhän se menee, että täälläkin pitää olla porrastukset hallussa a) kaiken varalta, b) tulevaisuudesta ei tiedä. ;)

Minä muistan kaksi. Emiratesin lähdön satuin näkemäänkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  • 0

Kolme niitä on käynyt:cool: Lufthansa vuonna 2010, Emirates vuonna 2013(?) ja viimeisin Emirates 2017 kesällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  • 0
8 minuuttia sitten, Miko Verno kirjoitti:

Kolme niitä on käynyt:cool: Lufthansa vuonna 2010, Emirates vuonna 2013(?) ja viimeisin Emirates 2017 kesällä.

Oho, no sittenhän täällä on ollut oikein tungosta! :o Siinä tapauksessa porrastussäännöstöt pitää olla hyvin meilläkin hallussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  • 0

Kun porrastus kahden A380 välissä ennen seuraavaa on Suomessa 3-4 vuoden luokkaa, niin seuraavaa voidaan odotella 2020-2021... 

En ole varma toimiiko tällainen linkki aiheeseen, kun tällä hetkellä Dubaissa en ainakaan saanut sitä auki. Täällä A380 on enemmän kuin peruskauraa. Näytti taas parisenkymmentä olevan gatella, kun pari päivää sitten saavuin. 

http://www.asy.faa.gov/safety_products/wake.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  • 0
21 tuntia sitten, Lari Nylund kirjoitti:

Kun porrastus kahden A380 välissä ennen seuraavaa on Suomessa 3-4 vuoden luokkaa, niin seuraavaa voidaan odotella 2020-2021... 

En ole varma toimiiko tällainen linkki aiheeseen, kun tällä hetkellä Dubaissa en ainakaan saanut sitä auki. Täällä A380 on enemmän kuin peruskauraa. Näytti taas parisenkymmentä olevan gatella, kun pari päivää sitten saavuin. 

http://www.asy.faa.gov/safety_products/wake.htm

Ei se aukea täälläkään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään