Esa Muikku

Ilmataistelu 20.2.1940 Mouhijärven päällä

10 viestiä aiheessa

Sattui vastaan vanha uutinen

http://alueviesti.fi/2013/03/13/muistolaatta-mouhijarven-ilmataistelu-oli-osa-kotikontujemme-talvisotaa/

Uutinen kertoo yhdestä (jaetusta) pudotuksesta. Kirja "Suomen ilmavoimat II 1928-40" tuntee kaksi pudotusta (taulukko s. 140: Rautakorpi, FR-116 ja Nissinen, FR-98), mutta kirjan "Kaartinlaivue. Lentolaivue 24 sodassa" taulukko sivulla 195 sivuuttaa pudotukset ko. päivältä. Tekstissä s. 27 mainitaan osasto Aholan kahdesta pudotuksesta. Kirja "Suomen ilmavoimien historia 27. Ilmavoitot, osa 2" tunnistaa tapaukset sivuilla 6 (Nissinen) ja 30 (Rautakorpi), samoin taulukko sivulla 125 kirjassa "Suomen ilmavoimien historia 17. LeR 2".

Montakos konetta siellä nyt sitten tiputettiinkaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LLv.24. Ilmataistelukertomus 20.2.1940 klo 12:25-13:50. Loimaa-Mouhijärvi. SB syöksyi palavana alas hajoten ilmassa. Tapasimme vääp. Rautakorven ja alikers. Vahvelaisen kanssa 13 SB:tä Loimaan yläpuolella 6000 m:n korkeudessa. Otin korkeutta lisää ja syöksyin suurella nopeudella vasemmanpuoleisen koneen kimppuun. Ammuin 200-50 m. etäisyydeltä. Oikea moottori syttyi tuleen. Kun väistin, ampui vääp. Rautakorpi samaa konetta. Kone jäi koko ajan muodostelmasta. Vääp. Rautakorpi väisti pois, jolloin hyökkäsin uudelleen. Tällöin leimahti koko kone tuleen mennen syöksykierteeseen ja hajoten ilmassa. Yksi mies hyppäsi varjolla koneesta. Ammuin vielä kahta konetta kaukaa joskin ilman näkyvämpää tulosta.

Vääp. Rautakorpi näki tapauksen.

Erikoisia havaintoja: Muut koneet pyrkivät suojaamaan sivulta ammunnan kohteeksi joutunutta konetta.

20.2.40. Ylikers L. Nissinen. FR-98.

 

LLv.24. Ilmataistelukertomus 20.2.1940 klo 12:25-14:10. Loimaa-Mouhijärvi-Tampere. Viholliskone SB. Putosi tulessa Tampereen länsipuolella, Mouhijärven korkeudella. Tapasimme 13 vih.konetta Loimaalla 6000 m:n korkeudessa. Takaa-ajon jälkeen pääsin ampumaan oikeata siipikonetta takaa-alhaalta Oikea moottori alkoi savuttaa, mutta pysyi muodostelmassa. Samalla huomasin ylik. Nissisen ampuvan vasenta siipikonetta. Siitä alkoi oikea moottori palaa, mutta pysyi vielä muodostelmassa. Luulin ylikers. Nissisen vetäytyvän pois ja hyökkäsin tämän jälkeen hänen ampumaansa konetta vastaan. Ammuin sitä ja väistön jälkeen näin koneen putoavan tulessa, ylikers. Nissinen teki kyllä myös syöksyn vielä jälkeeni. Tämän jälkeen siirryin takaisin oikealle siivelle ja ammuin ensiksi ampumaani konetta. Tämä syttyi myös tuleen ja alkoi pudota. Ammuin vielä seuraavaa konetta, josta toinen moottori alkoi savuttaa, pysyen kuitenkin muodostelmassa. Vih.muodostelman jätin Tampereen yläpuolella.

Erikoisia havaintoja: Kun sai toisen moottorin tuleen, niin muodostelmasta erosi 2 konetta ja vetäytyivät tämän ympärille, ikäänkuin suojatakseen sitä.

20.2.40. Vääp. L. Rautakorpi. FR-116.

Alleviivaukset on tehty punakynällä alkuperäisiin taistelukertomuksiin, samoin kuin hyväksytyt ilmavoitot:

Nissiselle: 1 SB. 

Rautakorvelle: 1 SB / 1 savuamaan.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vahvistetaan asia vielä vanhasta Fokker D.XXI-kirjasta (Keskinen-Stenman-Niska: Suomen Ilmavoimien Historia 3, vuodelta 1974). Siinä mainitaan helmikuun 20. päivän tapahtumista sivulla 21, että ”Turussa toimiva Osasto Ahola tuhosi Tampereen suuntaan olleesta  13-koneisesta SB-muodostelmasta kaksi konetta.”

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, erityisesti Raimolle, vastauksista. Kaksi SB:tä siis pudotettiin ja lopputulema tässä jutussa on seuraava:

- Lehtijutussa on unohdettu toinen pudotus tai sitten se on tapahtunut hieman kauempana niin, etteivät jutun silminnäkijät ole sitä havainneet.

- Kirjan "Kaartinlaivue. Lentolaivue 24 sodassa" taulukossa sivulla 195 on tapauksia koskeva puute. (Harmittava pikkukämmi, koska Karihan on kuitenkin asian tutkinut jo vuonna 1974 FR-kirjan ensimmäisen painoksen tekstiä kirjoittaessaan. Tekevälle sattuu.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt näyttää Esa siltä ettei tämä ollut vielä tässä. On tullut asiaa tuntevilta tahoilta vakuuttavaa näyttöä, joka vähentää pudotettujen koneiden määrää ja että myös pommikonemuodostelman konetyyppikin on ollut toinen. Toivottavasti kirjoittelu tästä tapauksesta saa jatkoa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raimo: Kyllä, näin näyttäisi olevan ja olen saanut tänään yhteydenottoja asian tiimoilta.

Muokattu: , käyttäjä: Esa Muikku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinkuin Raimo jo antaa ymmärtää, Mouhijärvellä pudotettiin 20.2.1940 vain yksi vihollispommikone, tyyppiä DB-3 (eikä SB). Viroon tukeutuneen Erillisen Lentoprikaatin tilannetiedotus kertoo tapauksesta seuraavasti:

Erillisen lentoprikaatin esikunnan tilannetiedotus, Haapsalu 20.2.1940 klo 22.00

 

---

 

53 DBAP (tukikohta Kuusikussa)

13 DB-3 konetta pommitti Haapamäen rautatieristeystä klo 13.20 hyvin tuloksin. Kohde on tuhottu. Pudotettiin 120 kpl FAB-100 ja  22 kpl ZAB-50 pommeja. Paluumatkalla 7 Fokker D-21 konetta hyökkäsi Ikaalisten luona. Ilmataisteluissa pudotettiin 6 Fokker-hävittäjää. Oma DB-3 joutui alasampumaksi, miehistö v.ltn Bajev, tähystäjä ltn Belokoz, kk-ampuja/radisti ltn

Grovalov, 2. kk-ampuja Krozhevnikov.

---

Ilmataistelussa pudotettu konemäärä on siis puolin ja toisin raportoitu melko "suurpiirteisesti" - Nissisen, Rautakorven ja Vahvelaisen yhteensä kolme Fokkeria on siis palanneitten pommikonemiehistöjen havaintojen mukaan muuttuneet seitsemäksi koneeksi, jotka yhtä lukuunottamatta "pudotettiin"...    

 

Pudotettu pommikone oli siis DB-3 nro 2417, miehistö kaatui (olisi mielenkiintosta mikäli paikallisen suojeluskunnan tms ilmoitukset havaitusta laskuvarjosta löytyisivät):

 

- v.ltn, lentueenpäällikkö Ivan Aleksejevitsh Bajev

- ltn Igor Nikitovitsh Belokoz

- ltn Nikolai Fedorovitsh Grovalov

- vääp Ivan Nikolajevitsh Krozhevnikov

 

Ks. Red Stars osa 7, sivut 215 (53 DBAP osio) ja sivu 317 (tappioluettelo)

 

 

  

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Calle! Tässä yksi todiste lisää koneen alas ampumisesta.

 

 

IMG_2184.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5.12.2017 at 19.46, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Niinkuin Raimo jo antaa ymmärtää, Mouhijärvellä pudotettiin 20.2.1940 vain yksi vihollispommikone, tyyppiä DB-3 (eikä SB). Viroon tukeutuneen Erillisen Lentoprikaatin tilannetiedotus kertoo tapauksesta seuraavasti:

Erillisen lentoprikaatin esikunnan tilannetiedotus, Haapsalu 20.2.1940 klo 22.00

 

---

 

53 DBAP (tukikohta Kuusikussa)

13 DB-3 konetta pommitti Haapamäen rautatieristeystä klo 13.20 hyvin tuloksin. Kohde on tuhottu. Pudotettiin 120 kpl FAB-100 ja  22 kpl ZAB-50 pommeja. Paluumatkalla 7 Fokker D-21 konetta hyökkäsi Ikaalisten luona. Ilmataisteluissa pudotettiin 6 Fokker-hävittäjää. Oma DB-3 joutui alasampumaksi, miehistö v.ltn Bajev, tähystäjä ltn Belokoz, kk-ampuja/radisti ltn

Grovalov, 2. kk-ampuja Krozhevnikov.

---

Ilmataistelussa pudotettu konemäärä on siis puolin ja toisin raportoitu melko "suurpiirteisesti" - Nissisen, Rautakorven ja Vahvelaisen yhteensä kolme Fokkeria on siis palanneitten pommikonemiehistöjen havaintojen mukaan muuttuneet seitsemäksi koneeksi, jotka yhtä lukuunottamatta "pudotettiin"...    

 

Pudotettu pommikone oli siis DB-3 nro 2417, miehistö kaatui (olisi mielenkiintosta mikäli paikallisen suojeluskunnan tms ilmoitukset havaitusta laskuvarjosta löytyisivät):

 

- v.ltn, lentueenpäällikkö Ivan Aleksejevitsh Bajev

- ltn Igor Nikitovitsh Belokoz

- ltn Nikolai Fedorovitsh Grovalov

- vääp Ivan Nikolajevitsh Krozhevnikov

 

Ks. Red Stars osa 7, sivut 215 (53 DBAP osio) ja sivu 317 (tappioluettelo)

 

 

  

Tunnen Kyröskoskella asuvan v. 1923 syntyneen veteraanin, jonka sota alkoi tuona päivänä. Hän oli sotilaspoikana mukana 3 miehen mukana jäljittämässä laskuvarjolla hypännyttä miehistön jäsentä. Jäljet johtivat pellolla olevaan latoon, jota yksi ryhmän jäsen meni tarkistamaan. Päästyään ladon ovelle sisältä ammuttu laukaus tappoi hänet. Muut ryhmän jäsenet olivat kauempana asemissa ja tulittivat latoa japanilaisilla sotilaskivääreillään yhden lähtiessä hakemaan apua.  Kun apu saapui lentäjä löytyi ladosta kuolleena.  Hänet haudattiin kenttähautaan. Sodan jälkeen ruumis palautettiin Neuvostoliittoon. Se ei ole selvinnyt kuka tämä hypännyt miehistön jäsen oli, mutta asia lienee tiedossa jossain.

t. Eero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Eerolle lisätiedoista! Pakkolaskun tehneiden tai laskuvarjolla hypänneiden neuvostolentäjien pidätys ei ollut suinkaan mikään vaaraton tehtävä - ensimmäinen talvisodassa kaatunut upseeri oli taiteilija Akseli Gallen-Kallelan poika luutnantti Jorma G-K joka yhdessä ratsumestari Adolf Ehrnroothin kanssa lähti pidättämään Kannaksella 1.12.1939 kaksi hypännyttä pommituslentäjää, mutta joutui toisen pidätettävän lentäjän surmaamaksi. Seuraanneessa laukaustenvaihdossa molemmat neuvostolentäjät saivat surmansa.  

Mouhijärvellä kaatunut sotilas oli sotamies Martti Lehtonen; tapauksesta on kerrottu mm. Simo Penttilän kirjassa "Mouhijärvi 1939-1945" (1992). Martti Lehtosen henkilötiedot Esko Lammen kirjasta "Mouhijärven sotaveteraanit 1939-1945" (2016).

  

IMG_1186pak.JPG

IMG_1187pak.JPG

IMG_1188pak.JPG

IMG_1189pak.JPG

IMG_1190pak.JPG

IMG_1196.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään