Seppo Kohonen

Tuulilasin pyyhkijät?

12 viestiä aiheessa

Viime viikonlopun sateessa ajaessa tuli mietittyä kaikenlaista.:

Millä nopeudella matkustajakoneiden lasinpyyhkijöitä voi vielä käyttää?. Ovat varmasti tarpeen maassa, mutta tarvitaanko edes pyyhkijöitä enää kun on päästy taivaalle? (Autoni ohjekirja kertoo, että takalasin pyyhkijä pysähtyy automaattisesti yli 170 km/h vauhdissa. Olen uskonut kokeilemattakin:P )

Autojen laseille myydään pinnoitteita, joilla vesi virtaa pois lasilta jo pienessäkin nopeudessa. Käytetäänkö vastaavia lentokoneissa?

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneissa on yleisesti käytössä "pissapoikia" joista lentelijä voi ruiskuttaa lasille nestettä joka toimii näiden "viis sateesta" mömmöjen tavalla. Rikkihän tämmöiset yleensä on. :)

Jossain nähnyt ~200kt rajoituksen mutta tämä on oppimattoman mutua, ja toisaalta eipä niitä pyyhkimiä juuri lähestymistä kummemmissa olosuhteissa (ilmassa) taida tarvita. Jollain on varmasti esim puten tai bussin käsikirja käsillä?

Huvittavaa muutenkin, multimiljoonan vehkeissä on kaikkiaan aika primitiiviset tuulilasinpyyhinsysteemit jos vertaa esim autoihin. Toki käyttö on lyhytaikaista mutta siltikin useimmat ovat varsin kulmikkaita toiminnaltaan, ja jos autoissa pitäisivät sellaista mekkalaa niin...

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Olavi Rautio
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolta löytyy jotain B737:sta: http://www.b737.org.uk/iceandrain.htm#Wiper_Controls

Tuossa http://www.b737.org.uk/ngata30.htm, kohdassa  "4.Windows, Windshield and Doors" on vähän lisää tietoa.

Nopeuksista en huomannut mainintaa, mutta NG:n taulussa näkyy palavan "OVER SPEED" valo! Reinikainen tietää? 😉

"Rain Repellent" on vissiin se mömmö, jota ei enää siis käytetä mm. myrkyllisyyden ja ympäristöhaittojen vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koitin googlailla netistä Airbusin ja Boeingin lentokäsikirjoja mutta ainakaan löytämissäni ei ollut mainintaa nopeuksista. Airliners.netin foorumilta löytyi seuraavia mainintoja:

" A-320 series max wiper speed: 230 Knots."

" No wiper speed limit on 737s but they are difficult to park a(gainst the airflow) above about 180 knots. They aren't needed as soon as you leave the ground, so are routinely parked immediately. On a rainy approach, airspeed is low enough such that the airflow does not overpower them."

Eli tuo parisataa solmua osuu aika kohdalleen.

Ja nippelitieto historiasta: Joissain 40-luvun hävittäjäkoneissa voitiin tuulilasille pumpata bensiiniä poistamaan konekivääreistä lähtevää nokea ja moottorista roiskuvaa öljyä. Mitenkähän Hornetissa, jossa siinäkin tykki on tuulilasin alapuolella?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Nopeuksista en huomannut mainintaa, mutta NG:n taulussa näkyy palavan "OVER SPEED" valo! Reinikainen tietää? 😉

"Rain Repellent" on vissiin se mömmö, jota ei enää siis käytetä mm. myrkyllisyyden ja ympäristöhaittojen vuoksi.

Tuo "OVER SPEED" -valo liittyy APUun, ei pyyhkijöihin. Vieressä on "FAULT", jonka kanssa sama homma. Mitään pyyhkijöiden nopeusrajoitusta en itse tiedä 737NG:lle, busseilla se on tuo edellämainittu 230kts. Nuo ei käytännössä tule ikinä vastaan.

Rain repellentiä löytyy edelleen ainakin busseista, Finskillä ainakin 330. 737NG:ssä ei sitä ole, vaan laseissa on pinnoite tuota varten. Ei noita aineita todennäköisesti kovin usein käytetä muutenkaan, kun bussissakin se tulee 30s viiveellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Nopeuksista en huomannut mainintaa, mutta NG:n taulussa näkyy palavan "OVER SPEED" valo! Reinikainen tietää? 😉

 

Ei taida liittyä pyyhkimiin mitenkään, vaan olisko APU:n varoitusvaloja? Kauniita noi 737:n panelit, hujanhajan kaikki. :D

Ei taida missään tyypissä olla uuninnuppia kummempaa käyttöliittymää pyyhkimille.

EDIT: olikin ehditty jo vastailemaan välissä.

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Olavi Rautio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset. Etenkin tuo video kertoi aika lailla kaiken oleellisen:-)

Selvisi tuo pienkoneidenkin pyyhkijöiden puuttuminen. Niiden pyyhkijöiden tarve ei muutenkaan  taida tulla niin äkisti eikä vaadita niin pikaista päällekytkentämahdollisuutta kuin autoissa, eli ohjaimessa ei tarvita viiksiä tai erillisiä kytkimiä pyyhkijöille. Vastaantulijat roiskivat vissiin harvemmin kuraa lasille.

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Selvisi tuo pienkoneidenkin pyyhkijöiden puuttuminen. Niiden pyyhkijöiden tarve ei muutenkaan  taida tulla niin äkisti eikä vaadita niin pikaista päällekytkentämahdollisuutta kuin autoissa, eli ohjaimessa ei tarvita viiksiä tai erillisiä kytkimiä pyyhkijöille. Vastaantulijat roiskivat vissiin harvemmin kuraa lasille.

Paitsi että ei selviä asia pienkoneiden osalta. Hyvin harvassa pienkoneessa potkurivirta riittää lasin puhdistamiseen, ja asia itseasiassa vain korostuu juuri sen takia, että suurimmalla osalla pienkoneista lennetään VFR-lentosääntöjen mukaan, jonka takia lentonäkyvyyden (se mitä lentäjä näkee tuulilasin läpi eteenpäin) pitää kaikissa tilanteissa olla vähintään 1,5 kilometriä, tai joissain ilmatilaluokissa ja korkeuksissa 5 tai 8 km.

Jos Captain Joe ymmärtäisi jotain potkurivoimalaitteen hyötysuhteesta ja luistosta, hän varmaan tajuaisi, että siitä potkurista ei todellisuudessa tule mitään sellaista ilmavirtaa, joka olisi huomattavasti koneen ilmanopeutta suurempi.

Pyyhkijöiden puuttumisen pienkoneista selittää hinta ja käytetyt materiaalit (joka sekin toki liittyy osaltaan hintaan). Pyyhkijä maksaa ja painaa, ja pienkoneiden ikkunat ovat tyypillisesti akryylia tai muuta naarmuuntuvaa muovia, joka ei käytännössä kestä pyyhkimellä hankaamista toisin kuin liikennekoneiden ikkunoissa käytetty lasi. Sateessa lentämistä pyyhkijä helpottaisi huomattavan paljon.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31.10.2017 at 09.24, Seppo Kohonen kirjoitti:

Ja nippelitieto historiasta: Joissain 40-luvun hävittäjäkoneissa voitiin tuulilasille pumpata bensiiniä poistamaan konekivääreistä lähtevää nokea ja moottorista roiskuvaa öljyä. Mitenkähän Hornetissa, jossa siinäkin tykki on tuulilasin alapuolella?

 

Hornetin veden- ja huurteenpoistojärjestelmässä puhalletaan kuumaa ilmaa ilmastointijärjestelmästä tuulilasin ulkopinnalle. Tykin palokaasut ohajautuu koneessa muutenkin enemmänkin rungon sivuille.

Jossain itäkalustossa ruiskutettiin raakaa pirtua lasille, olisko ollut ainakin MiG-21?

 

- T -

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3.11.2017 at 18.31, Tuomas Eronen kirjoitti:

Hornetin veden- ja huurteenpoistojärjestelmässä puhalletaan kuumaa ilmaa ilmastointijärjestelmästä tuulilasin ulkopinnalle. Tykin palokaasut ohajautuu koneessa muutenkin enemmänkin rungon sivuille.

Jossain itäkalustossa ruiskutettiin raakaa pirtua lasille, olisko ollut ainakin MiG-21?

 

- T -

Olen jostain kuullut tarinan tuosta itäisestä raa’asta pirtusta. Sitä oli yritetty korvata denaturoidulla spriillä, mutta kokeilu aiheutti ihmishenkien menetystä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11/3/2017 at 18.31, Tuomas Eronen kirjoitti:

Hornetin veden- ja huurteenpoistojärjestelmässä puhalletaan kuumaa ilmaa ilmastointijärjestelmästä tuulilasin ulkopinnalle.

Nyt kun tajusin etsiä, niin Hornetin manuaalissa tämä onkin selitetty:

http://www.avia-it.com/act/profili_daerei/libretti_velivolo/PA_libretti_PDF/FA-18ABCD.pdf

Sivu. I-2-106A:

2.16.4  Windshield Anti-Ice and Rain Removal System.
The  windshield anti-ice and rain removal system supplies controlled temperature air to the anti-ice/rain removal nozzle to provide airflow over the external surface of the windshield. The area affected is approximately 20 inches to the left and 9 inches to the right of windshield centerline, and at eye level (design eye) and below.

2.16.4.1  Windshield Anti-Ice/Rain Switch.
The windshield anti-ice/rain switch is on the right console aft of the defog handle.

OFF
No anti-ice/rain removal air flow. This center position is lever-locked and the switch must be pulled up before placing it to either of the other two positions.

ANTI ICE
High-volume high-pressure air at 250°F is distributed across the windshield. (250F = ~120C)

RAIN
Low-volume low-pressure air at 250°F is distributed across the windshield.

2.16.4.2  Windshield Hot Display.
If the temperature of the air being distributed across the windshield becomes excessive or the windshield temperature sensor fails a WDSHLD HOT caution is displayed on the DDI

 

MiG-21:stä löytyy lyhyt selitys kirjasta "Civil Airworthiness Certification: Former Military High-Performance Aircraft"

https://play.google.com/store/books/details?id=LyBQBwAAQBAJ&rdid=book-LyBQBwAAQBAJ&rdot=1&source=gbs_vpt_read&pcampaignid=books_booksearch_viewport

s. 1891:

"The typical de-icing system in the MiG-21 is as follows: “On early versions, the cockpit windshield is equipped with an ethyl alcohol de-icing system featuring a 4.5-liter tank in the forward avionics/equipment bay, a spray manifold, and pneumatic valve. The tank is pressurized to 3 kg/cm2.” "

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen
Kirotusvihreitä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään