Timo Koski

SAS:n kone liukasteli Turussa

13 viestiä aiheessa

Turussa happeningin poikasta:

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3704354/Turun+lentokentalla+lahelta+piti+tilanne

Lainaa

– SAS:n Helsingistä saapunut reittilento on laskeutumisen jälkeen joutunut liukuun. Varotoimenpiteenä on asiasta tehty hälytys. Tapahtumasta ei tullut loukkaantuneita, tiedotteessa kerrotaan.

Kuka osaa kertoa, milloin SAS olisi tuota reittiä lentänyt?  Mitään divertteja ei lasketa. Tämä oli ainakin varmasti Tukholmasta tulossa FR24:jänkin mukaan.

 

EDIT: Tämä pitää oikein pidemmin kopioida, nyt on sellaista tuubaa tuo juttu. Tosin reitti on sentään oikein.

Lainaa

Tukholmasta tullu laskuun, kiitotienpäässä joutunu luisuun, sen jälkeen kun on ollu luisussa pystätyny kuluu ohjeistukseen, että apukippari lyö lhäylytyksen läpi varotoimenpiteenä. Pääsi ajamaan omillaan plattalle, pelastuslaitos yhdessä lentokentän pelastuslaitoksen kanssa tarkitssteettiin että 88 4 henk suullisesti että kunnossa. Nyt kenttä kiuinni tällä hetkellä varotoimenpiteenä. Lentojenttähenk vtarkistaa ettei oo menny turvafvasurteita.

Onnettomuustutkintakeskus on jo ollu yhteydessä. Kenttään ja lentäjiä ohjeistettu.

 

En oo lento alan asiantuntija mut jos lentokone tekee sivuliirtoa niin ei kuuluis olla. Ollaan aina lähellä isompaa onnettomuutta. Vaikka ollaan oltu ja hallitustu tullu laskuun kiitotielle, ei se niin leveä oo, sit voi jotain käydäkin. Näkisin että iso läheltäpititilanne. Onnettomuusututkinkakteskus arvioi myöhemmin. Maallikkona Ollaan oltu lähellä isompaakin onnettomuutta.

 

Muokattu: , käyttäjä: Timo Koski
juttua päivitetty lehdessä (siansaksalla)
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turkkarin netissä on nyt tällainen juttu: http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3704354/Turun+lentokentalla+iso+lahelta+piti+tilanne++kone+liukasteli+laskussa.

– Kone oli kiitotien päässä joutunut luisuun. Kukaan 92 koneessa olleesta ei loukkaantunut. Kone pääsi omin avuin pois kiitotieltä, kertoo päivystävä palopäällikkö Marko Rostedt.

Ohjeistuksen mukaisesti vastaavan tilanteen jälkeen tehdään aina hälytys varotoimenpiteenä. Lentokenttä on toistaiseksi suljettuna tapahtuneen vuoksi. Rostedtin mukaan lentokentän henkilökunta käy läpi kiitorataa varmistaakseen, ettei lentokentän turvavarusteita ole hajonnut luisussa. Palomestarin mukaan kelillä oli osuutta asiaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, nyt sinne oli sentään saatu jotain suhteellisen järjellistä tekstiä aikaiseksi muutamaa minuuttia myöhemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin lukevinani jommasta kummasta Iltapäivälehdestä, että SAS:n kone olisi päätynyt nokka tulosuuntaan eli pyörähtänyt 180°. Mutta en nyt löydä sitä uutisointia netistä.

Jos kyseessä ei ole lentäjän tarkoituksella tehty liike backtrackia varten, niin kyllä tilanne on ollut vakava.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005423303.html

https://www.ilkka.fi/uutiset/kotimaa/matkustajakone-lähti-liukuun-lumisateisella-turun-lentokentällä-1.2433308

Tästä tulee mieleen Jyrki Laukkasen esitelmä kerran Ilmailumuseolla (DC-Yhdistyksen kerhoilta). Hän laskeutui Gloster Gauntletilla, kone pyörähti 180° ja teki osan laskukiidosta perä edellä. Ihailijoita riitti sen jälkeen Jyrkin ympärillä. "Miten sä oikein ton teit?"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Pekka Suuronen kirjoitti:

Olin lukevinani jommasta kummasta Iltapäivälehdestä, että SAS:n kone olisi päätynyt nokka tulosuuntaan eli pyörähtänyt 180°. Mutta en nyt löydä sitä uutisointia netistä.

Näin tuo Avherald väittäisi joo. http://avherald.com/h?article=4b02cbfb&opt=0

Joku voisi muuten siirtää tämän omaksi ketjukseen, lentoasemauutisten kanssa ole mitään tekemistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on kyllä (ehkä) ollut iso kolari lähellä. Näin uskallan väittää. Tuurilla ja taidolla ollut varmaankin osuutta lopputulokseen ettei air crash investigation- sarja saanut uutta materiaalia. 

Spekulointi on ehkä turhaa näillä olemassa olevilla tiedoilla, mutta jos kitkat ovat olleet hyväksyttävissä rajoissa,niin millä konstilla koneen saa pyörähtämään laskukiidossa? Sivutuulta ei kaiketi ole ollut?

Kone pompannut uudestaan ilmaan kosketuksesta, miksi? Takatuuli?

Mikä on saanut koneen pyörähtämään kiitotiellä laskukiidossa? Reverssi feilannut? Anti-skid ei ole ollut käytössä tai ollut viallinen?

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Sami J Sallinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 minuuttia sitten, Sami J Sallinen kirjoitti:

Tässä on kyllä ollut iso kolari lähellä. Näin uskallan väittää. Tuurilla ja taidolla ollut varmaankin osuutta lopputulokseen ettei air crash investigation- sarja saanut uutta materiaalia. 

Spekulointi on ehkä turhaa näillä olemassa olevilla tiedoilla, mutta jos kitkat ovat olleet hyväksyttävissä rajoissa,niin millä konstilla koneen saa pyörähtämään laskukiidossa? Sivutuulta ei kaiketi ole ollut?

Kone pompannut uudestaan ilmaan kosketuksesta, miksi? Takatuuli?

Mikä on saanut koneen pyörähtämään kiitotiellä laskukiidossa? Reverssi feilannut? Anti-skid ei ole ollut käytössä tai ollut viallinen?

 

 

 

Lentoasema kuten muukin Turku oli tuohon aikaan täynnä loskapaskaa, joten oletan, että se oli syy. Tuskin oli edes aurattu kunnolla, kun lunta satas jatkuvalla syötöllä.

Muokattu: , käyttäjä: Joni Aalto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Sami J Sallinen kirjoitti:

 Sivutuulta ei kaiketi ole ollut?

Kone pompannut uudestaan ilmaan kosketuksesta, miksi? Takatuuli?

 

Tuossa avheraldista relevantit METARit:

EFTU 251750Z AUTO 12012KT 1700 SN OVC005/// 00/M00 Q1008=
EFTU 251720Z AUTO 13014KT 2100 -SN OVC005/// 00/M00 Q1008=

Ja lasku oli kiitotielle 26.

Muokattu: , käyttäjä: Jesse Lindsberg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin onko mitään hajua, missä vaiheessa laskukiitoa ja millä nopeudella? Jos nyt ihan loppuvaiheessa ja pienellä nopeudella liukasteli, ei ehkä niin dramaattista.

Mutta Turussa on sattunut SAS:lle ennenkin http://turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/ilmailuonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/ilmailu1997/b91997lvaaratilanneturunlentoasemalla30.12.1997.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Sami J Sallinen kirjoitti:

 

Kone pompannut uudestaan ilmaan kosketuksesta, miksi? Takatuuli?

Mikä on saanut koneen pyörähtämään kiitotiellä laskukiidossa? Reverssi feilannut? Anti-skid ei ole ollut käytössä tai ollut viallinen?

 

 

Kyllä kait nuo ammattireiskatkin noita koneitaan pomputtelee ja kiitotiellä liukastelee,ei siihen aina välttämättä niin selvää syytä tarvitse löytyä,siis ainakaan noihin pomppuihin.....

Niin ja olihan siellä aika loskat kiitotiellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/ilmailuonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/2018/l2017-05liikennelentokoneenhallinnanmenetyslaskukiidossaturunlentoasemalla25.10.2017.html

Lainaa

Keskiviikkona 25.10.2017 reittilennolla SK4236 Tukholmasta Turkuun oli 88 matkustajaa ja neljä miehistön jäsentä. Lentokone laskeutui Turkuun kello 20.24. Laskeutuessa sen nopeus ei pienentynyt odotetulla tavalla. Laskukiidossa lentokone lähti loivasti sivuluisuun oikea kylki edellä ajautuen samalla kohti kiitotien oikeaa reunaa osuen kiitotien reunavaloihin. Lentokoneen ollessa kääntyneenä poikittain kiitotielinjaan nähden sen maanopeus oli vielä 42 solmua (78 km/h). Lentokone pysähtyi noin 160 metriä ennen kiitotien päätyä kiitotien keskilinjan lähettyville siten, että se oli pyörähtänyt 196 ° vastapäivään tulosuuntaansa nähden.

Kovan laskeutumisen jälkeen paino laskutelineellä keveni hetkellisesti niin paljon, että lentokoneen järjestelmä tulkitsi sen olevan ilmassa ja esti moottorijarrutuksen. Lumisade oli kerryttänyt kiitotielle yli 10 mm kerroksen loskaa. Lentokone joutui loskaliirtoon heti maakosketuksen alettua. Loskaliirron takia lentokoneen pyörät eivät lähteneet pyörimään riittävällä nopeudella, joten jarrutuksessa pyörien lukkiintumista estävä järjestelmä ei aktivoitunut. Päällikön ja myöhemmin perämiehen samanaikainen jarrupolkimien painaminen piti pyörät lukossa lentokoneen pysähtymiseen saakka.

Sivuluisun aikana lentokoneesta lähetettiin mayday-hätämerkki. Lennonjohto ilmoitti hätäkeskukseen matkustajalentokoneen lento-onnettomuudesta ja välitti ohjaajalta saadut tiedot, joiden mukaan ilmeisesti ei ole vaurioita eikä henkilövahinkoja. Hätäkeskus teki hälytyksen tehtävälajina ilmaliikenneonnettomuus, pieni. Hälytyksestä jätettiin ensihoito pois keskustelematta pelastustoiminnan johtajan kanssa. Alkuvaiheessa ei ollut tietoa lentokoneen pyörähdyksen vakavuudesta tai mahdollisista vahingoista.

Tapauksesta ei aiheutunut henkilövahinkoja. Lentokoneen päälaskutelineiden renkaat kuluivat käyttökelvottomiksi ja niihin tuli vaurioita kiitotien reunavaloihin osumisesta. Lentokone oli vaurioiden, tarkastusten ja vaihdettavien osien takia Turun lentoasemalla viisi päivää. Viisi Turun lentoaseman kiitotien reunavaloa rikkoutui ja ne jouduttiin korvaamaan uusilla.

Tapahtuman vuoksi Turun lentoaseman ainoa kiitotie 08/26 suljettiin lentoliikenteeltä Notamilla kello 20.50–22.00 väliseksi ajaksi. Tämän takia lähtöä Turusta odottanut reittilento Maarianhaminaan pääsi lähtemään yli kaksi tuntia myöhässä.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että

• Finavia Oyj tarkistaa nykyiset kiitotieolosuhteiden arviointimenettelyt ja kunnossapitokäytännöt sekä reagoinnin muuttuviin olosuhteisiin ja toteuttaa näiden pohjalta tarvittavat muutostoimenpiteet.

• Irlannin ilmailuviranomainen IAA valvoo, että CityJet-yhtiön suoritusarvolaskennan menetelmät ovat riittäviä varmistamaan turvallisen operoinnin eri olosuhteissa.

• Kanadan ilmailuviranomainen (TC) valvoo, että Bombardier informoi käyttäjiä moottorijarrutuksen toimintalogiikasta eri tilanteissa.

• CRJ-sarjan lentokoneille tyyppihyväksynnän myöntänyt Kanadan ilmailuviranomainen (TC) valvoo, että Bombardier osoittaa, että vesiliirron alkamisnopeudet on määritelty riittävän luotettavalla tarkkuudella huomioiden nykyään käytettävät rengastyypit.

• Sisäministeriö yhdessä Hätäkeskuslaitoksen kanssa selvittää, miten nopea hälytystieto lennonjohdosta saadaan välitettyä hätäkeskukseen nykyaikaisilla teknisillä ratkaisuilla.

Tutkintaselostus: https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/ilmailuonnettomuuksientutkinta/2018/Ke98gmwor/Tutkintaselostus_L2017-05.pdf

 

Edit: Tuossa kun lueskelin tutkinnan läpi, niin aika hidasta on tuo kunnallisen pelastuspalvelun toiminta ja hälyttäminen. Tapahtuma sattui kello 20.24 ja ensimmäinen (ei lentoaseman) yksikkö kohteessa klo 20.35, toinen klo 20.41, kolmas klo 20.46. Kymmenessä minuutissa, oli tilanne miten hyvä/huono tahansa, on koko homma jo aikalailla ohi (pl. ensihoito). Käytännössä pelastuspalvelun vaste perustuu siihen pieneen kalustoon mitä lentoasemalla on kunnossapidon miehittämänä (= yksi sammutusauto ja yksi vaahtoyksikkö).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään