Ilkka Mäkelä

Italia antaa Alitalialle 300 miljoonaa euroa lisää lainaa

23 viestiä aiheessa

Italian valtio antaa Alitalialle aikaisemman 600 miljoonan euron lisäksi vielä 300 miljoonaa euroa lainaa. Aikaisemman lainan kestoaikaa pidennettiin syyskuuhun 2018 asti. Varteenotettavia ostotarjouksia ei ilmeisesti ole tullut, koska tarjousten jättöaikaa pidennettiin huhtikuun 30. päivään 2018 asti.

Lainaa

Italy will lend Alitalia another EUR€300 million (USD$355 million) as it continues its search for a buyer for the heavily loss-making airline.

The new loan was approved by the Italian cabinet in an emergency decree on Friday. The decree also extended the term of Alitalia’s existing €600 million loan to September 2018.

Lainaa

The deadline for offers to acquire the airline was also extended in the emergency decree from Monday to April 30, 2018.

https://news.airwise.com/story/italy-extends-alitalia-loan-to-1-billion-dollars

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Että Alitalia saa 300 miljoonaa euroa lisää lainaa. Enpä olisi ikinä uskonut:laugh:. Kylläpä tuli puskista, täydellisenä yllätyksenä:cool:. Taidan uskoa, että minulla on ennustajan lahjoja jos väitän, ettei tämä veronmaksajien rahan pumppaaminen edes jää tähän 300 miljoonaan. Ja sitten seuraavaksi ollaan mutkan kautta EU:n kukkarolla eli minun ja sinun kukkarolla. Juhalle vastakysymys, että ovatko Italiaanot välittäneet aiemminkaan meidän yhteisistä pelisäännöistä? 

Seppo 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietojen mukaan kolme yhtiörypästä olisivat tehneet tarjouksensa Alitalian liiketoiminnasta;

Lufthansa olisi kiinnostunut ainoastaan "uudelleenjärjestetystä Alitailasta"

Lainaa

Lufthansa submitted a document with its ideas for a "new Alitalia". The airline said it would only be interested in a restructured Alitalia.


Samoin EasyJetin taakseen kokoama konsortio

Lainaa

U.K. budget carrier EasyJet (EZJ.LN) also submitted a new expression of interest for a restructured Alitalia as part of a consortium. Various media reports have pointed to potential interest from Air France-KLM (AF.FR), Delta Air Lines Inc. (DAL) and Cerberus Capital Management LP, as part of EasyJet's consortium.

Ja kolmas Alitaliasta kiinnostunut taho olisi Wizz Air

Lainaa

According to Italian business newspaper, low-cost airline Wizz Air Holdings is the third party interested in the Italian carrier.

 

Veikkaanpa että keskustelu jatkuu huhtikuuhun - en osaa vain sanoa että minkä vuoden...

https://www.marketwatch.com/story/deutsche-lufthansa-among-3-bidders-for-alitalia-2018-04-11

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EU:n komissio on päättänyt aloittaa tarkemmat tutkimukset siitä, ovatko Italian valtion Alitalialle antamat 900 miljoonan euron lainat laitonta valtionapua. Komission mielestä laina-aika on nyt venähtänyt liian pitkäksi (toukokuusta 2017 ainakin joulukuuhun 2018), kun hätälainan kesto ei saisi ylittää kuuttta kuukautta. Sitäpaitsi komissio epäilee, että lainarahoja on käytetty muuhunkin kuin ehdottoman välttämättömään tarpeeseen.

Lainaa

EU-kommissionen har beslutat starta en fördjupad undersökning om Italiens brygglån på 900 miljoner euro till krisdrabbade Alitalia utgör otillåtet statsstöd.  - 

Kommissionen har invändningar mot tidsrymden för brygglånet, från maj 2017 till åtminstone december 2018. Normalt är gränsen för räddningslån sex månader.

Vidare hyser kommissionen tvivel om statsstödet är begränsat till det allra nödvändigaste.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2018/04/23/flyg-eu-undersoker-om-statsstod-till-alitalia-ar-lagligt.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas pitää todeta kuin entinen mies, että "tulipa yllätyksenä". Että joku rohkenee epäillä italiaanojen toimineen vastoin luterilaista puritaanisuutta ja lainkuuliaisuutta jakaessaan meidän yhteisiä verorahoja Alitalialle. Ja ikäänkuin sattumalta kaikki tämä italialaisen Euroopan Keskuspankin pääjohtaja Mario Draghin silmien alla. Uskaltaisikohan ennustaa, että eteläeurooppalaiset EU:n kirstunvartijat yhdessä Marion Draghin kanssa junailevat asiat siten, että loppupeleissä nämä epäillyt laittomasti annettujen rahojen velkasaatavat kansallistetaan jokaisen EU-kansalaisen maksettaviksi. Ja sitä päätöstä ennen henkitoreissaan oleva Alitalia tarvitsee vielä muutama sata miljoonaa pysyäkseen pystyssä. Sekin rahoitus pitää vielä jotenkin junailla, vaikka entisetkin maksusuoritukset ovat laillisuustutkinnan alla. Mutta kyllä sielläpäin Eurooppaa tällaiset pikkujutut osataan hoitaa, vaikka meitä pohjolan asukkeja tämä teatteri vähän jo kuumottaa.  

Seppo 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Italian valtiolle 51% yhtiöstä kunnes ostaja löytyy:

https://airwaysmag.com/airlines/the-alitalia-novel-continues-italian-government-to-re-take-51/

Jokunen miljardi tarvittaisiin lisää rahaa:

Lainaa

To keep Alitalia running, over €5.5 billion are needed within the next couple of months, he says. “€3 billion for new planes, €1 billion to renew the AOC, and €1.5 million to pay off the €900 million debt that the airline has with the government.”

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alitalian 20 vuotta kestänyt farssi pitää saada kouluesimerkiksi siitä, mitä tarkoittaa isännätön raha. Esimerkiksi siitä, kuinka rahaa käytetään härskisti kaikkeen muuhun mihin pitäisi eikä kukaan kanna vastuuta mistään. Esimerkiksi siitä, kuinka ammattiyhdistysliike ja röyhkeät poliitikot pyörittävät yhteisten varojen rahasampoa tarvitsematta uhrata ajatustakaan moraalille tai etiikalle. Tämä on italialainen versio VVO-Yhtymä Oyj / Kojamo Oyj:n toiminnasta eli elävä esimerkki siitä, mitä tapahtuu kun veronmaksajien intressi ja ammattiyhdistysliikkeen intressi ovat ristiriidassa. Sekä italialainen että suomalainen esimerkki ovat osoituksia siitä, kuinka poliitikot siunaavat vääriä päätöksiä yhä uudelleen ja uudelleen kun saavat kymmenyksensä itsekin. Logiikka toiminnalle on sama molemmissa maissa. Saadaan helppoa vaalirahaa seuraaviin vaaleihin sekä vähän itsellekin. Naurattaisi jos tämä rakenteellinen korruptio olisikin vain Italian ongelma. 

Seppo 

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7/28/2018 at 18.46, Jarmo Kohtanen kirjoitti:

Italian valtiolle 51% yhtiöstä kunnes ostaja löytyy:

https://airwaysmag.com/airlines/the-alitalia-novel-continues-italian-government-to-re-take-51/

Jokunen miljardi tarvittaisiin lisää rahaa:

 

Italian valtio tosiaan haluaa uudelleenkansallistaa tappiollisen Alitalian säilyttämällä 51 % osuuden, kunnes löytyy "yksityinen partneri" joka ottaa haltuunsa loput 49 %. Mistähän sellainen mahtaisi löytyä, kun valtiolla on enenmmistö? Artikkelin kirjoittajan mielestä idea on harhaisen mielikuvituksen tuotetta.

Silläaikaa kilpailija Air Italy kasvaa Qatar Airwaysin hankittua 49 % osuuden ja qatarilaiset aikovat toimittaa Air Italyn käyttöön 30 Boeing 787:ää, jolloin Air Italyn kaukolaivasto olisi suurempi kuin Alitalian tämänhetkinen.

Lainaa

This is just so delusional. So the Italian government isn’t going to “rescue” the airline, but rather is going to “re-launch within a strategic transport plan?” All while the government is the primary shareholder? There’s simply no way this is going to end well. Beyond that, what partner would want to take a 49% stake in the airline when the government owns the other 51%?

What makes the timing of this especially interesting is that Air Italy is presently growing like crazy, and wants to become Italy’s new “national airline.” This comes after Qatar Airways bought a 49% stake in the airline. Qatar Airways plans to send 30 Boeing 787s their way, so over the coming years the airline will have a longhaul fleet that’s larger than Alitalia’s.

https://onemileatatime.com/italian-government-alitalia-stake/

Air Italyllä on wikipedian mukaan nyt 13 konetta, joista 2 A330- ja 2 B767-kaukolentokonetta:

https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Italy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka Mäkelän eräässä toisessa ketjussa (Usea arabimaa katkaissut yhteydet Qatariin, lentoja peruuntuu) kerrotaan Etihadin valitelleen, että osa tappiollisesta tilikaudesta johtui mm. Alitalian menetetyistä investoinneista. Muistissahan on, että 2014 Etihad lankesi italiaanojen myyntipuheiden lumoihin ja sijoitti 560 miljoonaan riihikuivaa euroa Alitaliaan. Taitavia ovat olleet pojat puhumaan Arabit pyörryksiin, en voi kuin kateellisena todeta. Lupasivat lisäksi, että italialaiset vähemmistöosakkaat ja valtio sijoittavat reilun miljardin. Maalailtiin sinisiä ajatuksia siitä, kuinka Alitaliasta tulee tämän "ainutkertaisen" investoinnin ansiosta yksi johtavia eurooppalaisia lentoyhtiötä. Nyt muutamaa vuotta myöhemmin Alitalian pääjohtaja kehuu, että Etihadin sijoitus oli hyvä sijoitus. Saatiinhan arabimiljoonilla työllistettyä parituhatta Italialaista pariksi vuodeksi. Mahtaa Etihadin johtajia harmittaa, kun oikein Alitalian johtajatasolla kiitetään siitä, kuinka Arabit auttoivat Italialaisten työllistämisessä. Voi hyvin miettiä, että tuskin Arabien päätavoite oli pelkästään se italialaisten työllistäminen, mikä seikka taas kiistatta oli Italiaanojen päätavoite. Täältä Suomesta Arabit olisivat saaneet aivan kohtuuhinnoilla sellaista liikkeenjohdon konsultointia, että olisivat nyt reilut puoli miljardia rikkaampia. Tervetuloa vaan konsultoitaviksi muutkin miljonäärit, jotka harkitsevat sijoittamista Alitaliaan.:cool:     

Seppo

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8/25/2018 at 20.25, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Silläaikaa (Alitalian) kilpailija Air Italy kasvaa Qatar Airwaysin hankittua 49 % osuuden ja qatarilaiset aikovat toimittaa Air Italyn käyttöön 30 Boeing 787:ää, jolloin Air Italyn kaukolaivasto olisi suurempi kuin Alitalian tämänhetkinen.

https://onemileatatime.com/italian-government-alitalia-stake/

Air Italyllä on wikipedian mukaan nyt 13 konetta, joista 2 A330- ja 2 B767-kaukolentokonetta:

https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Italy

Air Italyn kesäsesonki on onnistunut ilmeisen hyvin. Qatar Airways liisaa Air Italylle tänä vuonna 5 A332:ta, joilla korvataan 767:t. Airbusit puolestaan korvataan uusilla 788:lla toukokuusta alkaen. Qatar toimittaa Air Italylle lisäksi 20 737 MAX 8:aa, nekin suoraan tehtaalta.

Lainaa

Qatar Airways is leasing five of its Airbus A330-200s to Air Italy this year, replacing aging Boeing 767-300s. The A330s will, in turn, be replaced from May 2019 by new Boeing 787-8s taken from Qatar Airways’ existing orders with the US manufacturer. Air Italy will also receive 20 Boeing 737 MAX 8s—again, from Qatar’s orderbook.

The Italian carrier reported Sept. 20 that it had seen strong results from both its new international and domestic route sectors.

Air Italyn reitit Milanosta Miamiin ja New Yorkiin ovat keränneet kesällä 90 % penkeistä täyteen matkustajia. Sardiniasta lähtevä Italian sisäinen liikenne on jo saavuttanut 500000 matkustajan rajan.

Lainaa

Although having only launched services from Milan Malpensa to Miami and New York JFK in June, the airline said it had recorded load factors of more than 90% to both destinations. Services from its Olbia, Sardinia, base to 11 Italian destinations had also racked up more than 500,000 passengers between June and September.

Air Italy aloitti sunnuntaina liikenteen myös Aasian suuntaan, eli Bangkokiin. Delhi ja Mumbai ovat seuraavina vuorossa. Talvella yhtiö vain lisää vuoroja ja liikennöi jo nyt myös Afrikan kohteisiin (Accraan, Dakariin, Kairoon ja Lagosiin)..

http://atwonline.com/airports-routes/air-italy-boosts-frequencies-after-strong-summer

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alitalian lentäjät ja matkustamotyöntekijät itkevät nyt, että yhtiö on valumassa entistä syvemmälle kuoppaan ja vaativat valtiota (tietysti) takaamaan yhtiön tulevaisuuden.  Firmahan pitäisi saada myydyksi jollekin (tarpeeksi tyhmälle) ostajalle lokakuun loppuun mennesssä, mutta halukkaita ei näy missään, ja aika on kulumassa loppuun..

Lainaa

Alitalia flight and cockpit crew are expressing increased alarm that the embattled airline has begun sliding into another abyss and want reassurances from the government about its future.

The three trade unions representing pilots and cabin crew—Anpac, Anpav, and ANP—have joined forces and formed FNTA, Italy's National Federation of Air Transport, to speak “with one voice when we meet with the government,” according to Anpac secretary-general Antonio Divietri.

“We are running out of time,” Divietri told AIN, referring to the October 31 deadline for the closing of the long-running sales process of the Italian flag carrier, which has operated under special administration since May last year. The Italian government this past May pushed back the deadline for selecting a buyer for Alitalia by six months while also postponing the repayment of a €900 million ($1.04 million) government-guaranteed bridge loan to December 15.

Työntekijät siis vaativat valtiolta vastauksia, ja jollei niitä ala kuulua, uhkaavat aloittaa lakon :laugh:ja siitähän varmasti olisi apua?

Lainaa

“We are mobilizing,” he warned, however. Pilots and cabin crew, he explained, will prepare to initiate industrial action if the government doesn’t soon produce a reassuring response.

https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2018-10-03/alitalia-pilots-and-cabin-crew-want-clarity-airlines-future

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas on keksitty uusi viritelmä, jossa kontrolli Alitaliassa pysyisi Italian valtiolla: Italian valtionrautatiet (FS, Ferrovie dello Stato), joka on 100 %:sesti valtion omistama, on jättänyt tarjouksen Alitaliasta  Muita jonkinlaisen tarjouksen jättäneitä ovat Easyjet ja Delta. Mitään yksityiskohtia näistä ei ole vielä kerrottu, mutta valtionrautateiden sekaantuminen velkaiseen lentoyhtiöön jotenkin epäilyttää?

Mm. Lufthansa ei suostu olemaan valtiorautateiden kanssa missään tekemisissä, mikä varmaankin on järkevää. Italialaisia yksityisiä kumppaniehdokkaita ei löydy mistään.

Lainaa

ITALIAN State Railways (FS) has submitted a formal expression of interest for the acquisition of airline Alitalia, going head-to-head with EasyJet and Delta Airlines in its bid to take over Italy’s ailing flag carrier.

German airline Lufthansa has also publicly rejected working with FS. “Investing is out of the question for us alongside a state-owned entity,” says CEO Mr Carsten Spohr.

https://www.railjournal.com/financial/fs-launches-bid-acquire-alitalia/

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas olisi hyvä oppitunti suomalaisille poliitikoille siitä, kuinka saadaan EU-tukia aivan eri tarkoitukseen mihin tuen antaja on sen tarkoittanut. Alitalia on periaatteessa samanlainen yhtiö kuin Finnair, Lufthansa tai mikä muu tahansa normaalissa kilpailuympäristössä toimiva lentoyhtiö. Sen on hyvin vaikea anoa avustuksia infransa kehittämiseen. Sitävastoin Valtion Rautateiden on helppo perustella raha-anomuksiaan infransa parantamisella. Rakennetaan uusia kiskoja, parannetaan syrjäseutujen palveluja, pienennetään päästöjä kun logistikkka siirtyy kiskoille jne. Sitten loppupeleissä tuskin kukaan tulee jälkikäteen kyselemään, mihin nämä avustusrahat on tosiasiassa käytetty. Ja jos tuleekin, kysyjälle vastataan viiden vuoden viiveellä jotain pajunköyttä. Näin toimii Italia.

Seppo    

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan Italiassa sikälainen "Valtion Rautatiet" sensijaan on kuin Suomen VR aikaisemmin, eli Ferrovie dello Stato Italiane S.p.A. (FS) omistaa muun muassa Italian rautateistä valtaosan omistavan ja sitä hallinnoivan  Rete Ferroviaria Italiana -yhtiön, junaliikennettä harjoittavan Trenitalian, maan suurimmat rautatieasemat omistavan Grandi Stazioni -yhtiön sekä Busitalia - Sita Nord -linja-autoyhtiön. Jossa varmasti keskinäinen subventio vaikka konserniavustuksina on mahdollinen.

Mutta senverran tarkennusta, että Suomessa Valtion Rautatiet -nimistä organisaatiota ei enää ole (ollut pitkään aikaan sitten 1995), vaan täällä on VR Oy, joka on "vain" liikennöitsijä. Siinä suhteesssa periaatteessa EU sääntöjen mukaisesti ihan samassa suhteessa kuin Finnair. Paitsi valtion tai kuntien ostaman ostoliikenteen se saa ilman kilpailua vuoteen 2024 asti. Sen jälkeen kilpailun pohjalta (jos kilpailijoita ilmestyy...). Mutta kiskoja ja rautatieverkkoa hoitaa ja hallinoi Liikennevirasto. Joka toki urakoi työt ja yksi, mutta vain yksi, urakoitsija on ollut VR Track Oy, mutta senkin VR Yhtymä Oy myi pois. Elikä siitä VR Oy ei mitään "subventiota" meillä saa. Jostain syystä niin kansa kuin mediakaan eivät tätä muista/tiedä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä minun on vaikea ymmärtää, että meillä helposti puhutaan kateelliseen sävyyn niistä EU maista, jotka eivät EU:n sääntöjä kunnolla tai ei ollenkaan noudata. Ei minusta Italiaa tai Alitaliaa kannata kadehtia, huonosti menee kummallakin, vain pari esimerkkiä. Suomella ja Finnairilla menee paljon paremmin, aika lailla Euroopan kärkeä. Saksalla, joka tunnetaan pilkuntarkkana sääntöjen noudattajana, menee kanssa aika mukavasti kuten myös sikäläisillä yhtiöillä. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Pentti tarkennuksista. Tarkoitin nimenomaan Italian "Valtion Rautateitä". Kateellisuus ei ehkä ole paras termi kuvaamaan pohjolan asukkaiden tunnetta seuratessaan kuinka Välimeren maat käyttävät yhteisiä rahojamme. Vitutus ja voimattomuus lienevät osuvampia. He kuitenkin määrittävät pelin hengen ja me voimme saarnata moraalista vaikka maailman tappiin, he eivät muuta tapojaan. Ainoa tapa saada jonkinlaista tasapuolisuutta on pelata peliä heidän säännöillään.

Seppo

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Italian varapääministeri on antanut jokseenkin sekavan lausunnon, jonka mukaan Alitaliasta pitäisi saada "uusi yhtiö lisäämättä siihen italialaista rahaa, ja sen pitäisi palvella maata markkinaehtoisesti. Alitalia oli poliitikkojen pankkiautomaatti liian monen vuoden ajan".

Lainaa

The government is aiming to set up a newco to relaunch Alitalia "without putting in more money (belonging to) the Italians," Deputy Premier and Labour and Industry Minister Luigi Di Maio said Thursday.
    "The airline was an ATM for politics for too many years", he said.
    Di Maio said the goal was to get the airline to "serve the country" via a "market operation".
    EasyJet and Lufthansa made bids for a restructured Alitalia earlier this year while Ferrovie dello Stato (FS) rail group recently bid for some Alitalia units.

http://www.ansa.it/english/news/2018/11/29/alitalia-newco-without-italian-money-di-maio_96e88a97-247f-4879-b94d-75782db83e00.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päätin jo olla kommentoimatta enää tätä aihetta mutta piru ohjasi sormeni taas näppikselle. Ei ole italialaiselle ministerille helppoa kertoa mitä julkisuudessa voi ja samanaikaisesti peitellä todellista tarkoitusta. Ensinnäkin "laittamatta lisää italialaista rahaa" tarkoittaa sananmukaisesti, että ulkolaiset veronmaksajat ja ehkä investoijat ovat ainoat vaihtoehdot. Toiseksi "palvella maata" eli Italiaa. Italian lentoliikennemarkkinat ovat jo pitkälti luisuneet ulkolaisten käsiin. Ministeri tarkoittaa selkokielellä, että ulkolaisten rahoilla pitäisi savustaa ulkolaiset kilpailijat pois Italian markkinoilta, että uudesti syntynyt Alitalia voisi "markkinaehtoisesti" vallata takaisin Italian markkinat. Siinä sitä riittää savottaa, kun Alitalian kulurakenteella yrittää savustaa Ryanairia ulos markkinoilta markkinaehtoisilla menetelmillä. Kolmanneksi viittauksella poliitikkojen pankkiautomaattiin ministeri taas tarkoittaa, etteivät kilpailevan puolueen poliitikot saisi päättää yhtiön toiminnasta, vaan siihen kelpaa vain ministerin oman puolueen puhtoiset avainhenkilöt. Ja silloinhan tyypilliseen italialaiseen tapaan loppuu kaikenlainen rötöstely muiden rahoilla. 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään