• 0
Kaisa Rantanen

Lentokoneiden tunnistaminen paljaalla silmällä

Kysymys

Katselen lentokoneita pääasiassa kotipihaltani tai lähialueelta, kun ne lähestyvät lentokenttää muutaman sadan metrin korkeudessa laskutelineet alhaalla. Näkyy hyvin lentoyhtiön maalaukset ja Finnairin a350-koneista näkyy usein myös rekisteritunnus siiven alta, mutta muuten lentokoneen tyyppi on minulle arvailua. A350 erottuu kokonsa takia, samoin Norran ATR-koneet, mutta voiko esim. Finnairin A319, A320 tai Emppuja erottaa toisistaan ihan vain alhaaltapäin katsoen, ja jos voi, niin miten?

Muokattu: , käyttäjä: Kaisa Rantanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

7 vastausta kysymyksen

  • 0

Embraerin voi erottaa esim bussista vaikkapa paatelineiden kohdalta jos koneet kulkevat ylitsesi. Embossa ei ole rungossa luukkuja vaan sellaiset pyoreat aukot, tai jos telineet ovat viela sisalla niin pyorat ovat nakyvissa. Bussissa on luukut, ja ne ovat kiinni kun teline ei ole liikkeessa. 737:ssa ei myoskaan ole luukkuja mutta se on muodoiltaan pulleampi kuin suikula Embo. 

Katselee netista koneiden kuvia ja etsii silmalle sopivia tunnistusmuotoja. Laskuvalojen sijoittelusta voi tunnistaa koneita myoskin.

Koneiden tunnistus on kokenut samanlaisen inflaation kuin poikavuosina hyvin hanskassa ollut autojen ja koneidenkin tunnistus muotojen perusteella. Lentokoneet ja autot alkaneet kaikki olemaan samaa tyylitonta massaa. :( Akkinainen ei pysty. 

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Olavi Rautio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  • 1

Kyllähän noita A320 sarjalaisia voi erottaa ainakin pituudesta. Myös Embraeri on erilainen kuin pikku bussit joten muodosta voi erottaa. Paras tapa kuitenkin on mikäli koneen rekisterin näkee ja siitä sen tunnistaa. Esimerkiksi Finnairilla A319 on OH-LV_, A320 OH-LX_ ja A321 OH-LZ_ alkuisia. Embraerit puolestaan ovat OH-LK_ alkuisia. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  • 1

Myös valot tosiaan ovat hyvä keino kuten Jouni avasikin. Strobet vilkkuvat bussissa kahesti kun taas esimerkiksi Boeingin tuotteissa vain kerran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  • 0

Ennen vanhaan hyvään aikaan korkealla lentävistä koneista kuului ääni ja koneista jäi pitkät vanat, jotka menivät yli taivaankannen. 

Nykyiset koneet ovat tulleet huonommiksi.:)

Ei niitä silloinkaan tunnistanut. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  • 0

Tarmon kommentti vaatii suomennoksen:-\.

Kaisalle vinkiksi: Oli se lentolaite pienkone tai isompi,kun saat siiven alta koneen tunnuksen talteen ja googletat sen,saat aika paljon tietoutta koneyksilöstä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  • 0

Kiitoksia vastauksista!

Toki olen googletellut noita rekisteritunnuksia, tosin näen ne vain isommista koneista. Pienemmissä koneissa tekstin koko on ilmeisesti pienempi, joten sitä ei näe kunnolla.

Flightradaristakin joskus tarkistan, veikkasinko ylimenevän koneen oikein tai mikä ihme siinä menikään, mutta mieluummin kännykän pitäisin taskussa.

Täytyy jatkossa siis kiinnittää enemmän huomiota lentokoneen muotoon ja pituuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään