Ilkka Mäkelä

Air Baltic siirtyy käyttämään pelkästään suihkukonekalustoa

6 viestiä aiheessa

Air Baltic, jota ollaan taas yksityistämässä, on päättänyt luopua kahdestatoista Q400-koneestaan viimeistään silloin, kun niiden leasingsopimukset päättyvät (2021-22) ja hankkia tilalle suihkukonekalustoa. Tilattavina suihkukonevaihtoehtoina tulevat kyseeseen Bombardier Cseries ja/tai Embraer E195-E2. Sitä, kumpi valitaan, ei ole vielä päätetty. Uusien koneiden toimitus saattaa tapahtua jo vuodesta 2019 alkaen, mikäli Q400:t saadaan vuokrattua jollekin muulle yhtiölle leasingsopimusten loppuajaksi. 

Lainaa

Latvian carrier airBaltic, which is in the process of being reprivatized, plans to phase out its 12 Bombardier Q400s and replace them with either CSeries or Embraer E195-E2s.

Lainaa

The Q400s will come off lease around 2021-22, although airBaltic is considering bringing in the jet replacements around 2019-20 and subleasing the Q400s until the end of their terms.

http://atwonline.com/airframes/airbaltic-replace-bombardier-q400s-jets

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Balticin tj. Martin Gaussin mukaan CSeries on entistä vahvempi vaihtoehto korvaamaan yhtiön 737:t ja Q400:t:

Lainaa

Latvian carrier Air Baltic will aim to move to an exclusive Bombardier CSeries fleet with its intention to acquire at least another 14 of the twinjets.

Air Baltic is displaying one of its CS300s at the Dubai air show.

Chief executive Martin Gauss, speaking to FlightGlobal at the show, said that the CSeries would not only replace the Boeing 737-300s and -500s but also the Bombardier Q400s as they approached the end of their lease.

Much of the leased Q400 fleet is around seven or eight years old. The 737 fleet is mainly owned and Gauss says the carrier has the "flexibility" to sell them.

Gauss says the Q400 is unsuitable for longer routes on which the carrier uses the turboprop, such as those to Brussels, Vienna and Prague.

https://www.flightglobal.com/news/articles/dubai-air-baltic-plans-for-cseries-only-fleet-443201/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Air Balticin tj. Martin Gaussin mukaan CSeries on entistä vahvempi vaihtoehto korvaamaan yhtiön 737:t ja Q400:t:

Mielenkiintoisena lisäyksenä kerrotaan, että Air Balticilla oli vahvana tarjokkaana esillä Sukhoi Superjet 100 -kaluston hankinta, mutta siitä luovuttiin "poliittisista syistä"
 

Lainaa

a shareholder agreement included a requirement from the Latvian government that the carrier would not acquire aircraft from Russian military-industrial complexes subject to European Union sanctions.


https://www.flightglobal.com/news/articles/dubai-superjet-had-been-serious-contender-for-air-443203/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kesäkaudella Air Baltic lentää 40 koneella. Syksyllä Boeing-matkustajakoneet saavat lähteä, kun tilalle on tulossa uusia 145-paikkaisia Airbusin A220-300-matkustajakoneita.

– Koneet ovat äärimmäisen taloudellisia lentää, ja samalla vähäpäästöisiä. Mikäli saamme koneen 75 prosenttisesti täyteen, se tekee tulosta lentoyhtiölle, laskee toimitusjohtaja Martin Gauss.

Vuonna 2018 airBaltic kasvatti paikkatarjontaa peräti 18 prosentilla ja kuljetti hieman yli neljä miljoonaa matkustajaa. Yhtiö oli yksi nopeimmin toimintaansa laajentavista lentoyhtiöistä Euroopassa. Kasvu jatkuu myös tänä vuonna, ja tavoitteena on kuljettaa viisi miljoonaa matkustajaa.

Rajua kasvutahtia aiotaan jatkaa ainakin vuoteen 2025 asti, jolloin matkustajia kulkisi koneissa jo 15 miljoonaa.

Yhtiön koneuudistuksen myötä nykyisin Tampereen ja Turun reiteillä käytettävä 76-paikkainen potkuriturbiinikone poistuu liikenteestä viiden vuoden kuluessa, kun yhtiön ainoaksi konetyypiksi jää Airbus A220-300.

– On vielä liian aikaista sanoa, onko konetyyppi liian suuri esimerkiksi Tampereelle ja Turkuun, mutta toivomme, että lentoja voidaan jatkaa, muotoilee Gauss.

 

https://yle.fi/uutiset/3-10839075

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Baltic on maalauttanut yhden A220-300-koneistaan Viron lipun väreihin ja antanut koneelle nimeksi "Tallinn" juhlistaakseen yhtiön menestystä Viron lentomarkkinoilla. Uutisessa kuva koneesta.

Lainaa

To celebrate its good performance in the Estonian market, Latvian carrier Air Baltic has had one of its Airbus A220-300 aircraft, YL-CSJ, painted in the colors of the Estonian flag, and named it Tallinn.

The new livery of the aircraft was completed at Magnetic MRO's facilities at Lennart Meri Tallinn Airport last weekend, Air Baltic said.

Martin Gauss, CEO of Air Baltic, said that his airline sees very strong demand in the Estonian market, and that he expects the number of passengers from Estonia on Air Baltic flights to continue to grow.

https://news.err.ee/957258/air-baltic-paints-airbus-a220-300-in-estonian-colors

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Air Baltic on maalauttanut yhden A220-300-koneistaan Viron lipun väreihin ja antanut koneelle nimeksi "Tallinn" juhlistaakseen yhtiön menestystä Viron lentomarkkinoilla. Uutisessa kuva koneesta.

https://news.err.ee/957258/air-baltic-paints-airbus-a220-300-in-estonian-colors

Tuosta värityksestä voi olla varmaan montaa mieltä.  Rungon värit OK, mutta nuo vaalean vihreät cowlingit sopivat kuin maksamakkara pannukakkuun. No siitäkin yhdistelmästä varmaan joku pitää...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään