4 viestiä aiheessa

DC-Yhdistys teki jälleen perinteisen syysretken Rauta ja petrooli-näyttelyyn Riihimäelle. Kulkuvälineenä vuoden 1942 DC-3 (alunperin C-53) OH-LCH, Suomen ainoa lentävä kolmonen. Kapteeni oli Petteri Tarma, förstinä Mikko Jägerholm, purserina Ahti Pohjonen ja mekaanikkona Antti Ruokonen. Mukana oli myös yhdistyksen pj Petri Petäys ja hallituksen jäsenet Hannu Heilala ja Henri Petäys.

Aitaamattomalla (!!!) Hyvinkään lentopaikalla yleisömenestys on aina hyvä. RP17 Hotel Hyv.JPG

 

Itse Rauta ja petroolissa rupeaa olemaan uskomattoman hienosti entisöityjä wanhoja wehkeitä. Tässä John Deere vm 1938. Siihen aikaan ei renkaista tarvinnut murehtia.

Rp17 JD1938.JPG

 

Paljon uudempi John Deere 5010 vm 1965. R6 dieselmoottori, 8,7L, 120 hv. Suomen eksyi vain 3 kpl näitä aikansa muskelikoneita.

59af06794013d_RP17JD5010.thumb.JPG.ec821cf51af95ee1dcd5e2f479d12cc0.JPG 

Sitten taas paljon vanhempi ja vieläpä suomalainen: Åbo Jern Manufaktur Aktiebolagetin valmistama Kullervo "moottorivetäjä" vm 1919. R4, 7,4L, 30 hv bensiini/petroolimoottori. Tämän laitteen historia on ihmeellinen. Se haudattiin maahan v. 1960 ja kaivettiin ylös v. 2000, ilmeisesti muistitietojen perusteella. 59af07a13b336_RP17Kullervo.thumb.JPG.a3c195e8ab284bf2ae23927b5633ba32.JPG

 

Buick Super Dynaflow deLuxe vm 1951 oli aikansa loistoauto jopa USA:ssa. Niinpä tämä autoyksilö on ollut Yleisradion johdon autona. Suora kahdeksikko eli R8, 4,3L, 128 hv. Kaksinopeuksinen Dynaflow ei ollut oikea automaattivaihteisto, koska kuljettajan piti valita manuaalisesti nopeusalueet Low tai Drive. Ah tuota leveää hymyä, jota Audi on yli 60 v myöhemmin matkinut. 59af07f17181a_RP17Buick51.thumb.JPG.7698dd77af3a134447bd8b3a7456eeaa.JPG

 

Mahdollisesti arvokkain esillä ollut ajoneuvo oli Bentley Speed Six noin vuodelta 1930. Huomaa sopiva rekisteri ja pakoputken ulostulo. Auto oli jotain urheiluauton ja kilpa-auton väliltä.

59af083f3434a_RP17BentleySpeed6.thumb.JPG.aae5bdf888088d342efbe76c75ddbe41.JPG

59af0870cfb49_RP17Bentleymoottori.thumb.JPG.49063d3a9e667f2aeb67c9e291b063cb.JPG

 

Kaikki autot eivät olleet niin hienoja. Tästä avo-Cadillacista oli sufletti mennyt jumiin. Auto on ilmeisesti ollut "elementtien armoilla" ja sen huomasi. Nuorimmaiseni kutsui tätä "lauluautoksi".

59af08b22fd92_RP17avoCaddy.thumb.JPG.d67ab887d06f82d8399ffa105a3375e3.JPG

 

Ford Thunderbird ei ollut urheiluauto, mutta monet arvostavat tätä 4Gen (1964-1966) TBirdia eräänä kauneimmista ukkoslinnuista. Tavallisin moottori oli V8, 6,4L, 300 hv, jonka perässä oli 3-nopeuksinen Cruise-O-Matic automaattivaihteisto.

59af09103b31e_RP17Tbird2Gen.thumb.JPG.6fee4f0ab99d034bd1c66e7b3cb102ab.JPG

 

Teijo 30 vm 1976 oli entisen työnantajani eli Wihuri Oy Teijon tehtaiden tekele. Siis valmistettu Suomessa, nykyisessä Salossa. Volkkarin Boxer4, 1,6L moottori jossa voimaa karjahtelevat 45 heppaa. Eipä ollut kuljettajien suosikki. Mm. VR käytti ja tietysti työnantajani. Valmistusmäärä noin 200 kpl.

59af095695c8d_RP17Teijo.thumb.JPG.60812059ac2cb4854cd12c6d0c955ce6.JPG

 

Aah! BSA Shooting Star noin 1960-luvulta. Tiedättehän, että jos brittiläinen moottoripyörä ei vuoda öljyä, se on sen merkki että moottorista on öljy loppu. Siinä mielessä yhteyttä DC-kolmoseen.

59af099c752e1_RP17BSASS.thumb.JPG.8b6ddc19e000db7d1bd50cfad88f867c.JPG

 

Wallis Cub Junior on USAlaisen J.I.Casen maataloustraktori vm 1915. 30 hv bensiini/petroolimoottori. Vaihteisto oli vaatimaton (2 eteen, 1 taakse), ja niin oli myös huippunopeus eli 4 kph. Mutta eihän traktorin silloin tarvinnut olla nopea. Singeli etupyörä oli yhteen aikaan muotia sekä USAssa että Britanniassa. Ainakin ohjausvaihteesta saattoi tehdä todella simppelin!

IMG_7531.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Suuronen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rauta ja petrooli 2017, osa 2

Itäsaksalaisella IFA F9:llä oli Suomessa järkyttävän huono maine.

"Osta IFA, auto paras; sit' ei vohki ykskään varas.

Helppo työntää, kevyt lykkii; ojapenkal' hauska kykkii."

Moottori 2-tahtinen R3 910 cm³ n. 28 hv. Kummajaisia olivat polttoaineen vapaa pudotus (ei polttoainepumppua) ja termosifoninen jäähdytys (ei vesipumppua). Wikipedian mukaan autoa valmistettiin 1949-1956 40.663 kappaletta entisessä Horchin tehtaassa Zwickaussa ja entisessä BMW:n tehtaassa Eisenachissa.

 59b17135eac30_RP17IFA.thumb.JPG.05d57d6f4cc91003915af123e3535d58.JPG

 

Toisaalta myös MZ-moottoripyörässä oli merkintä IFA. Mutta se johtui näistä teollisuuskombinaattijutuista (IFA = Industrieverband Fahrzeugbau). MZ tulee nimestä Motorenwerke Zschopau, eli tehdas oli aivan eri. Toisin kuin IFA-autot, MZ:t nauttivat arvostusta Suomessa. Me "Jassoilla" eli Jawoilla ajavat katsoimme kadesilmin ylöspäin "Mitsien" omistajia.

IMG_7528.thumb.JPG.fb147ebd4c0116e81cf62ac8538d195f.JPGIMG_7493.thumb.JPG.c7075d196815e07ace56e29b565f6f3e.JPG

 

Ja kun Jawoista puhutaan, tässä hieno kolmepuolikas kaksisylinterinen Jasso alkuperäisellä Velorex-sivuvaunulla eli "akantappajalla". Myös sivuvaunussa on logo Jawa. Tällä sai siis kolme henkeä kyytiä. 344 cm³ twin-kone tuotti vaatimattomat 18 hv, mutta silläkin mentiin Suomessa vuosikymmenet. Ja kävihän moottori nätimmin kuin yksimukisissa Jassoissa.

IMG_7495.thumb.JPG.1afb07b4d624886eda0db9eaf38e181e.JPG 

Viimeisen päälle entisöity Pappa-Tunturi huutokaupattiin Hyvinkään Lastentautien tuki ry:n hyväksi. Olin kuulevinani kuulutuksista huutohinnaksi 10.000 eur. Papan oli lahjoittanut Mopedi- ja kalastuskerho MoKa ry.

 IMG_7536.thumb.JPG.389241841f7486008397c7146d484ce7.JPG

 

 Sitten paljon järeämpään kalustoon. Kenworth "Kentsu" W900 on legendaarinen jenkkien semiveturi (puoliperävaunu). Mallia on valmistettu vuodesta 1961 lähtien ja still going strong. Veturi on semicustom, joten siitä on vaikka minkälaisia versioita. Moottoreina voi olla Caterpillar, Cummins, Detroit Diesel tai Paccar, aina 625 hv asti. Suosituin vaihteisto lienee Eaton Fuller Road Ranger 18 + 4. Sillä ajaminen kasvattaa karvoja rintaan. Vähän kokemusta on, vaan ei karvoja sittenkään.

59b179d43c086_RP17KWW900.thumb.JPG.e0709a3d6ace4b32ffbb9064dbdc9ca4.JPG

 

 Tämä Volvo VNL 670 omaa elementtejä sekä amerikkalaisesta että eurooppalaisesta kulttuurista. Lähes kaikki rekkaveturit USA:ssa ovat nokkamalleja. Moottorina joko Volvo tai Cummins, vaihteistona joko Volvo tai Allison. Rekkaveturit valmistetaan Greensboro, North Carolinassa. Volvon tulo USA:an tuli onnellisen sattuman kautta kun amerikkalainen White meni konkkaan 1980. Volvo osti pesän. Alkuun puhuttiin Volvo-Whitesta, mutta nyt White-nimi on lopullisesti kuopattu.

59b17a0fa4fae_RP17VolvoVNL670.thumb.JPG.72f1ba3948c7bc2f0135be8ced575b21.JPG

 

Muistatko vielä ojavalon? Tämä on ajalta ennen 1970 kun halogeeniajovalot tulivat markkinoille. Ideana oli että valonheitin suunnattaisiin ojan puolelle. Mustan ritilän tarkoituksena oli estää vastaantulijan häikäisyä, siis tämä sai olla päällä vastaantulijaa kohdattaessakin. Lamppu oli tavallisesti 35 W hehkulamppu. Valonheittimiä valmistivat mm. Bosch (kuvassa), Hella, Cibié ja Marchal. Tässä autossa ojavalo on kiinnitetty väärin oikealle puolelle kun pitäisi olla vasemmalla. Niitä sai olla vain yksi.

59b17a4f9f07f_RP17Ojavalo.thumb.JPG.97f4c2a3de8cdbfc0dd2cb6e6e52d05b.JPG 

Ford Prefect (E493A) vm 1952 on valmistettu Britanniassa (1949-1953). Se näyttää nykysilmään säälittävän pieneltä autolta, mutta oli aikanaan vähintään keskikokoinen ja neliovinen. Moottori oli R4, 1142 cm³, 30 hv. Wikipedian mukaan valmistusmäärä oli peräti 192000+. Näitä tuli Suomeen runsaasti kauppapoliittisista syistä. Rauta ja petroolissa oli näytillä sekä hieno että vähemmän hieno yksilö.

 IMG_7467.thumb.JPG.9a4494f0695e35df34007ed244c02c43.JPG

IMG_7476.thumb.JPG.c2dc2becb9e6a431a39c6723230c7a57.JPG

 

Packard 8 oli aikansa loistoauto, jota valmistettiin monena versiona, akselivälisenä ja korimallisena vv. 1930-1938. Nimensä se sai suorasta kasista eli R8. Iskutilavuuksia ja tehoja oli välillä 4.7L - 5.7L ja 90 - 120 hv. Varsin matalaviritteisiä moottoreita siis. Autot valmistettiin Detroitissa, viimeiset 1956, jolloin kuuluisa ja maineikas (per. 1899) automerkki puri multaa.

 IMG_7473.thumb.JPG.4ed282e9643564339046f506451bee52.JPG

IMG_7474.thumb.JPG.938ddcca862db678a9e45697b8769f37.JPG

 

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Suuronen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rauta ja petrooli osa 3

Volvo P1800 tunnetaan "Pyhimys"-Volvona, koska Roger Moore käytti sitä TV-sarjassa "Pyhimys" 1962-1969. Korin suunnitteli italialainen Pietro Fruan toimisto. Alkuun auto valmistettiin Englannissa Jensen Motorsilla, mutta v. 1963 tuotanto siirrettiin Göteborgiin. Autoa valmistui vv. 1961-1973 runsaat 47.000 kpl. Moottori oli alkuun R4 1780 cm³ 100 hv, loppupäässä 1986 cm³ 135 hv. Vaihteisto pääsääntöisesti M4, tilauksesta ylivaihteella ("nappinelonen"). Kuvan yksilö on vuodelta 1962 eli alkupään autoja.

Ruotsin kunkku Kalle Kustaa ajoi samanlaisella autolla hurjassa nuoruudessaan.

IMG_7463.thumb.JPG.7bac99fd3ceb517e0a00a559ca420e04.JPG

 

Plymouth (Chrysler) Prowler oli omituinen vehje, jota valmistettiin 1997-2002. Tällä etsittiin 1930-luvun retrolookia. Moottori oli V6 3,5L 247-253 hv. Perässä oli 4-nopeuksinen automaattilaatikko. Takavetoisen 2-paikkaisen sportsterin myynti jäi hyvin vaatimattomaksi, runsaat 11.000 kpl.

 IMG_7478.thumb.JPG.da50027a9deed83ef93ff5899df9ad7f.JPG

 

Buick 8 Roadmaster 2Gen oli tuotannossa 1938-1939. Kori oli aikansa tapaan erittäin tilava. Buickin arvioitiin aikanaan kuuluvan loistoautoluokkaan. Moottori oli Straight-8 ”Fireball” R8 5.2L. Tehoa versiosta riippuen 141-168 hv. Kolmivaihteinen manuaalivaihteisto. Auto oli hyvin raskas.

Buick on käyttänyt Roadmaster-nimeä kolmeen otteeseen. Kuvan yksilö lienee vuosimallia 1938.

IMG_7481.thumb.JPG.55eb024c1deb91919062af434210d024.JPGIMG_7482.thumb.JPG.c14b8636358614a806284b5b6b0c1686.JPG 

Ford Fairlane 500 Skyliner Retractable autoa valmistettiin vv. 1957-1959. Siinä oli ”retractable hardtop”, eli kova katto saatiin sähkömekaanisesti upotettua ”tavaratilaan”, jonka kapasiteetin tuo katto luonnollisesti söi.

Moottorivaihtoehtoja oli V8-malleissa 4.5L-5.8L, tehoiltaan 190-300 hv. Vaihteistoina oli manuaalit 3+1, valinnaisesti ylivaihteella, tai kolmenopeuksiset automaattilaatikot Ford-O-Matic tai Cruise-O-Matic. Autoja valmistui wikipedian mukaan runsaat 48.000 kpl. Rekisterinumeron perusteella voisi olettaa, että kuvan auto on vm 1958.

 IMG_7486.thumb.JPG.fe66531eb26f0dfc2b730d8a9a28064d.JPG

IMG_7488.thumb.JPG.a9f9e248c80633098c6c768bb6105523.JPG

IMG_7489.thumb.JPG.16b9646a0d7a1899d54b05c0fc9d07ea.JPG

 

Güldner on Suomessa vähemmän tunnettu traktorimerkki, mutta se oli merkittävä tekijä kotimarkkinoillaan Saksassa. Tuotantoa kesti vv. 1904-1969 Münchenissä ja Aschaffenbugissa. Kuvan traktori on mallia AF20 vuodelta 1955. 2-sylinterinen diesel kehitti 22-25 hv. Vaihteisto 6+1. Nimi poistettiin Saksan tavaramerkkirekisteristä v. 1991.

IMG_7496.thumb.JPG.60db602a025bc2cfb145d8ec9bd92d11.JPG

 

Hanomag R24 oli saksalainen traktori, jota valmistettiin 1955-1957 suhteellisen pieni määrä, vain noin 3700 kpl. Erikoisuutena oli 2-tahtinen 2-sylinterinen dieselmoottori, jossa oli Roots-tyyppinen ahdin. 1014 cm³ moottori kehitti kunnioitettavat 24 hv pikkuruisesta iskutilavuudestaan. Vaihteisto oli 6 + 2.

Hanomag (Hannoversche Maschinenbau AG) eli 1871-1984 valmistaen moninaisia tuotteita, mm. autojakin. Viimeisenä vuotena tuli konkurssi. Japanilainen Komatsu osti pesän. Nykyisin Komatsu Hanomag GmbH valmistaa erilaisia rakennuskoneita edelleen Hannoverissa.

IMG_7498.thumb.JPG.d182f67fa7c30b2bfba2015446aa0528.JPG

 

M.A.N. (Maschinenwerk Augsburg Nürnberg) on suuri yritys, jonka pääkonttori on nykyisin Münchenissä ja pääomistaja on Volkswagen AG. Yrityksen juuret menevät vuoteen 1758. Nykyisin yritys tunnetaan hyvin esimerkiksi kuorma-autoistaan. M.A.N. myi traktoribisneksen Porschelle 1962.

Tämä M.A.N. 431 Ackerdiesel on jämerä nelivetoinen traktori vuodelta 1957. R4 dieselmoottori kehittää 50 hv. Traktori on kauniisti entisöity uusia renkaita myöten.

IMG_7500.thumb.JPG.25d1e32c33e2a66c1e6896cfe7fe52f4.JPG

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Rauta ja petrooli osa 4

Cadillac Convertiblen vm 1956 omistaja oli saanut hankituksi sopivan rekkarin. 365 CID V8 285 hv perässä oli silloin harvinainen 4-nopeuksinen Hydramatic-automaattiloota. Pastelliväri viittaa vaikkapa TV-sarjaan Miami Vice.

IMG_7479.thumb.JPG.c186d5463ea478b1d1a2703139adc1b8.JPG

 

Aiemmin viitatun ”lauluauton” eli avo-Caddyn ratti: Luulisi olevan ilkeän ajettavan.

IMG_7483.thumb.JPG.8838cad6191c809dc7b6eb9f9f3c5859.JPG

 

Lincoln Premiere vm 1957 oli aikoinaan Ford-konsernin edustuslippulaiva. Brändi on edelleen elossa. Kuuluisia Lincolneja ovat mm. Town Car, Continental ja Navigator.

IMG_7518.thumb.JPG.6ca6028ddc310baf0383d59c87c805aa.JPG

 

Kuuluisa T-mallin Ford eli ”Tin Lizzie” tai ”Leaping Lena” aloitti autoistumisen ensin USA:ssa ja sittemmin koko maailmassa. Autoa valmistettiin 1908-1927 huikeat 15 miljonaa. Moottori oli R4 2.9L 20 hv. Vaihteistona oli planeettavahteisto 2+1 mitä potkittiin jalkapolkimella. Henry Fordin kuuluisa lausahdus oli että ”auton saa minkä värisenä tahansa kunhan se väri on musta”. Motiivina oli että musta oli halvin saatavilla oleva maali.

IMG_7521.thumb.JPG.d2652b7661ceb0029c6d0113a4585c1a.JPG

 

Moto Morini on 1937 perustettu moottoripyörämerkki. Suomessa suhteellisen harvinainen. Yritys on vaihtanut omistajaa niin kuin jotkut sukkia. Yhteen aikaan Morini oli tekijä RR-kilpailuissa. Maailman- ja Imatran-kuulu Giacomo Agostinikin oli kuljettajien joukossa. Kuvasta näkyy, että Morini kuului V2 twin-laulukuoroon.

IMG_7494.thumb.JPG.c27a5bbe43f69d958becc48c45f8ab02.JPG

 

Brittiläinen höyrykone Ruston Proctor vm 1890 on Rauta ja petroolin vakioesiintyjiä. Käynti on hyvin hiljaista ja siistiä polttomoottoreihin verrattuna. Höyrykone käytti viljamyllyä. Taatusti tuoreita jauhoja oli myynnissä.

IMG_7503.thumb.JPG.f8e937df0f9cf1c3260484e6ff8b12e7.JPG

 

Zetor Crystal 12045 edustanee kaikkien Zetoreiden aatelia. Vm 1979 Zetor oli tuotannossa 1979-1984. Siinä oli R6 6842 cm³ 115-120 hv moottori, 16 + 8 vaihteisto, ohjaustehostin ja umpiohjaamo.

IMG_7538.thumb.JPG.1949c75a44c9d9c43c60ba4b9de2d2d9.JPG

 

On siinä pitkälapaisia moottorisahoja. Mahdollisesti käytetty jääkuutioiden sahaamiseen ennen koneellisen jäähdytyksen yleistymistä, esimerkiksi maidon pitämiseen viileänä meijereissä.

Enpäs tiennyt, että Suomessakin on valmistettu moottorisahoja. Hyry oli helsinkiläisen Auto-Koneistamon brändi, joka eli 1950-1960-lukujen vaihteessa. Saksalainen, ruotsalainen ja amerikkalainen kilpailu söivät Hyryn ulos markkinoilta.

IMG_7542.thumb.JPG.8034a427f947202c959d584e47e80494.JPG

IMG_7543.thumb.JPG.3915971816315e3e902c71bcaef3d9d0.JPG

 

Sitten lennettiin Hyvinkäältä takaisin Helsinki-Malmille ja laskeuduttiin Degerin kautta kiitotielle 18. Ensi vuonna uudestaan!

IMG_7548.thumb.JPG.57b22975d0b28b608e6d80462081e693.JPG

IMG_7458.thumb.JPG.8a9404e4b698265eeed5fed0b9914b58.JPG

IMG_3471.thumb.JPG.e882e6a65756a4b6bf3b7b5745df6c9c.JPG

 

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Suuronen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään