Pasi Pirttikoski

Lentosotakoulu 14.1.1943

11 viestiä aiheessa

Lentosotakoulu toimi jatkosodan aikana pääasiassa Kauhavalla. Syystä jota en vielä tunne, siellä sattui laskuvarjon putoaminen(!) koneesta 14.1.1943. Onneksi varjo löytyi vajaan kuukauden päästä ja se saatiin takaisin käyttöön. Kyseessähän on ns tähystäjän varjo, jota ei normaalisti pidetty kiinni valjaissa, vaan se otettiin ja kiinnitettiin "hädän tullen" valjaisiin ennen hyppyä.

En löytänyt digiarkistosta LentoSK:n sotapäiväkirjaa, joten haen enshätään tätä kautta apua. Mitä siellä tapahtui?

59aef7c4258b4_Pudonnutvarjo-lentosotakoulu.jpg.6128d8caf427ad7eec822917a0dcc09f.jpg

Ote LentoSK:n lähettämästä asiakirjasta (Kansallisarkisto T-19448/8).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pasi, en tiedä vastausta kysymykseesi. Totean kuitenkin, että LeSK:ssa "Koneryhmä 2" :lla oli kiireinen päivä tuo 14.1.1943. Ryhmälle kuuluneet VL Tuisku -koneet operoivat lentokonepäiväkirjojen mukaan seuraavasti:

TU-151  välillä 09:30-15:15. Tutustumislentoja. Tehty 7 laskua (= 7 matkustajaa?),

TU-154 välillä 09:50-15:00. Tutustumislentoja. Tehty 7 laskua,

TU-164 välillä 10:00-15:00. Tutustumislentoja. Tehty 7 laskua,

TU-166 välillä 10:20-14:50. Tutustumislentoja. Tehty 6 laskua.

Kaikki nämä Tuiskut olivat tähystäjäkoneversioita leveällä "takatoosalla" varustettua mallia. Pelkkää arvailua, olisiko joku tutustutettava onnistunut tähystämössä avaamaan varjopakkauksen (jota ei siis pidetty valjaisiin kiinnitettynä) ja sen myötä varjo lähtenyt peräsimiä väistellen taivaan tuuliin?

Varjohan saatiin takaisin käyttöön, olisiko siitä tehty kuulustelupöytäkirjaa?

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain siellä on sattunut, muttei siitä ainakaan isompia papereita kirjoitettu. Selasin läpi LentoSK:n arkistomapin T-21638 (4 Pöytäkirjat 1941 - 1944, Poistoehdotukset, lentovauriot, kuulustelut, tutkinnat) mutta ei siellä ko. tapahtumaan liittyvää löytynyt.

Koneita oli kylläkin rikottu urakalla.

Pitää jatkaa selvittelyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pari sivua Kauhavan lentopäiväkirjasta 14.1.43. Tuo Stigulla SZ-10 tehty "etsiskelylento" saattaa viitata pudonneeseen laskuvarjoon.. Koneen toosaan on istutettu oppilas Kaila, joka aikaisemmin oli ollut jo tutustumislennolla Tuiskulla. Onko hänellä osuutta tapahtumiin sitä voimme vain arvailla? Varjohan löytyi myöhemmin. Tähystäjäoppilaana tällä kurssilla (Täh.K 7) oli myös Matti Oravisto. Hänestä tuli myöhemmin näyttelijä.

IMG_3710.JPG

IMG_3711.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä nämä Raimon spekulaatiot ovat varmasti oikeansuuntaisia ja lähinnä totuutta. Samana päivänä suoritettu etsiskelylento Stigulla sopii hyvin kuvioon, ja jos mukana on ollut oppilas Kaila, niin todennäköisesti hän on ollut Tuiskussa kyydissä, kun varjo on pudonnut. Onko Raimo tarkempaa tietoa, millä Tuiskulla oppilas Kaila oli lentämässä tutustumislennon? Jos sitä kautta löytyisi vaikka k.o. koneen lentopäiväkirjasta jokin merkintä? Eli koneethan olivat TU-151, -154, -164 tai -166.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen samaa mieltä Raimon ja Jukan kanssa. Syyttävä sormi osoittaa kohti oppilas Kailaa. Tuon Kauhavan lentopäiväkirjan mukaan hän olisi ollut vänrikki Tuomiston ohjaaman  TU-151:n kyydissä. Kailan etunimen ensimmäinen kirjain on vähän epäselvä.

Minkä kurssin oppilaita Kaila oli? Löytyisikö kurssikertomusta mistään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pasi, tämän päiväkirjan mukaan po. Kaila oli vänrikki Vuorisen ohjaamassa Tuiskussa, TU-151! Erehdyttävästi se toinen henkilö taas nimeltään Kaisla.

Kaila, Niilo Klaus, synt. 16.10.1922 Oulu.

Suorittanut 3.1.1943 alkaneen Tähystäjäkurssi 7 (Täh.K 7). Lentomerkki (Tähystäjälle): Honoris Causa K 297.

Ks. Kohtalokkaat lennot (1.painos) tapaus 359. HE-59 (SD+EE) joutui kaukopartiolennolla tekemään pakkolaskun vihollisen puolelle Laatokan Karjalassa 13.8.1944. Ohjaaja, lentomestari Nuutio kaatui pyrkiessään omalle puolelle ja mekaanikko Tammi jäi sotavangiksi. Tähystäjä, vänrikki Kaila ainoana selviytyi linjojen läpi omalle puolelle.

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niilo Klaus Kaila oli Tähystäjäkurssi 7:n oppilaita (IUK/IRUK 13). Kurssiaika oli 03.01.1943-06.04.1944.

Kaila palveli sittemmin Os. Jaurissa. Elokuun 13. päivänä 1944 hän oli tähystäjänä HE-59:ssä, joka oli viemässä kaukopartiota retkelleen. Kone joutui ilmatorjuntatuleen ja teki pakkolaskun vihollisen puolelle. Kaila käveli takaisin omien puolelle, kuten teki myös koneen ohjaaja Viljo Aleksi "Ville" Nuutio (ent. Nilsson), jonka kävi kuitenkin huonosti, kun oman kenttävartion miehistö ampui hänet erehdyksessä 15. elokuuta.

Kaila sai Suomen lentomerkin Honoris Causa (nr. 297) 25.08.1944.

Heikki

Pahus; Raimo ehti hetkeä ennen.

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Kauranne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo, katsoin epätarkasti. Koneen olin sentäs nähnyt oikein. Kaila on "tuttu" mies tuon HE-59 tapauksen takia.

Konepäiväkirja tai herrojen lentopäiväkirjat voisivat avata tapahtumaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen käynyt konekirjat läpi. Ei TU-151:n eikä kolmen muunkaan Tuiskun lentokone(päivä)kirjoissa ole merkintöjä pudonneesta laskuvarjosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voi harmi. Hienoa ja kiitos Raimo kun käyt läpi dokumentteja. Miten olisi Lentosotakoulun huoltotoimiston tai taisteluvälineryhmän päiväkirjat? Netistä löytyy vain talvisodan aikuisia sotapäiväkirjoja.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään