Jorma Laiho

Volvo Pentan vedentyhjennystulppa

12 viestiä aiheessa

Kaverini etsii purjeveneen  apumoottorin vedentyhjennystulppaa. Moottori on vm. 1982 Norjassa tehty Volvo Penta MD 5C. Tähänasti kaupoista saadut tulpat ei jostain syystä sovi. Niinpä tuossa jököttää puutappi. Toimii se toki noinkin. Mutta mikä ihmeen kierre ja koko tuolla reiällä on ? Joku pulttikin tuohon kävisi,jos oikeaa tulppaa ei löydy. 

WP_20170803_09_39_52_Pro.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei selvinnyt. Tohon on koitettu kourallista erilaisia  tuumaisia Volvon tulppia. Sekä Tampereen että Helsingin Volvomiehiltä.

Kaverini on haarukoimalla tuota tutkinut ja tullut outoon tulokseen,että olisi 9mm reikä. Tuntuu toki oudolta. Tuumaisena kai 3/8" on lähellä, mutta mikä kierre ? UNC ja UNF ? Mutta siis kaupan tulpat ei tonne kuulemma kierry.

Näitä Volvo Penta MD5 variantteja on tehty n. 7000 kpl  Norjassa vuoteen 1982. FIrma oli Marna Motor. Sain sen juuri äsken selville. Firma olemassa. Kysellään niiltä, miten ovat reiän tehneet. Varaosia ei niilläkään enää ole. 9mm pulttia on vaikea löytää, mutta sekin on nyt tiedossa. En ole itse päässyt reikää tulkkaamaan. Toki koivutappihan on ekologinen ratkaisu. Moottorihan on ihan ok muuten.

Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jo on tehty, mallinhan kierteestä saat juuri puutapin avulla, eli kierteeseen kierretään puutappi johon jää jälki kierteestä, puutapin kanssa pultti tai työkaluliikkeeseen jossa kierrekampa ja asia selviää.Tietty luulisi valmistajan merkinneen jonnekkin minkä kierteen teki.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä ehdotin. Mutta. On nyt kuitenkin jääräpäisesti sitä mieltä että on 9mm ja tilasi juuri sellaisen pultin eräästä pulttiliikkeestä. Jäämme odottamaan tuloksia. En ole itse päässyt rassamaan. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, tuli mieleen, että kun on noinkin vanha moottori, niin olisiko siinä joskus joku väkisin yrittänyt tunkea väärällä kierteellä olevaa pulttia, ja siten tuhonnut tai "häirinnyt" alkuperäistä kierrettä? Voisihan tuossa kokeilla vääntää uutta kierrettä. Tai porata reijän isommaksi, ja vetää siihen millikierteen. Tai minkä tahansa tunnetun kierteen.

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kartioreikä, ja tulppa kiertyy vain hieman ennenkuin kiristyy ja tarviaa enemmän momenttia??  Ei kai tohon tavan pultti mene kun ei ole mitään tiivistepintaa ulkopuolella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tavallinen pultti onnistu tuollaisessa, vaatii kyllä tulpan jossa kartiomainen putkikierre, tavallisella pultilla voi liikaa kiristettäessä halkaista valukuoren.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varoitan kaveria ja kysyn suoraan sieltä Marna Motorsilta, minkä ihmeen tulpan tuohon ovat suunnitelleet. Kai niillä joku piirustus jossain on tallessa. Kovasti väittää kaupasta saamiaan epäsopiviksi. Alkuperäisestä oli katkennut se vääntötappi viime syksynä ja sen jälkeen koko murikka on eksynyt jonnekin piiloon....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain syystä Volvo Pentan huolto-organisaatio tukee huonosti vanhempia moottoreita. Tunnen tapauksen jossa vaihdettiin purjeveneen 90-luvun puolivälistä oleva perusterve moottori uuteen vastaavaan, ihan vain sen takia että varaosien saaminen vanhaan oli mahdottoman vaikeaa. Kyseisen veneen kotisatama on kirjaimellisesti huutoetäisyydellä Volvo Pentan merkkihuollosta Helsingin Lauttasaaressa, mutta ei sujunut silti. Maailman merillä tietysti vielä vaikeampaa.

 

Helpoin voisi olla tehdä sinne uudet kierteet tulpalle jos ei alkuperäisen mallista tulppaa löydy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa omituiselta, jos ei Volvon edustajat ole tienneet kierteen olevan 1/8 NPT.  Varmasti joku on jossakin vaiheessa tosiaankin koettanut kiertää siihen väärää tulppaa.  Reikään kuuluu tuollainen "drain cock" -> https://www.asap-supplies.com/eu/volvo-penta-engine-coolant-drain-tap-15744?nosto=nosto-page-product1

Täydellinen tietämättömyys, ymmärtämättömyys sekä jääräpäisyyshän saavat aikaan kaikenlaista.  

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään