Joakim Tikkanen

Finnair MPL:n ja SIOn haku 2017-2018

54 viestiä aiheessa

Uusi haku ja uusi ketju.

Tänään 1.8.2017 aukesi jälleen haku Finnairin MPL-koulutukseen sekä Suomen Ilmailuopistoon.

Hakulomake:
https://rekry.saima.fi/smarthome/open_job_view.html?did=21018&lang=fi&jc=79&id=00007050

Pääsykoemateriaali (mikäli joutuu kirjalliseen pääsykokeeseen):
http://www.finaa.fi/fi/koulutus/ammattilentajan-opinnot/paasykoemateriaali.html

Valintaprosessin kuvaus:
https://company.finnair.com/fi/toihin-finnairille/liikennelentajat/liikennelentaejien-paasyvaatimukset

Hakuaika päättyy 31.8.2017.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lappu laitettu vetämään, koska näönkorjauksesta oli tässä haussa hieman erilaista speksiä kuin ennen.

Aiemmin olen tullut hylätyksi paperivalinnassa -3.5D taittovirhekorjauksen takia, kun raja on ollut -3D, joka mainitaan vielä ainakin täällä: 

http://www.finaa.fi/fi/faq--/faq-.html

Sen sijaan kun nyt näissä uudemmissa haun yhteyteen linkatuissa lähdemateriaalissa mainitaan vain suoraan tuo Part-MED, jossa maksimikorjauksen raja -5D. Elättelinkin nyt toivoa, että se ei olisi ainakaan automaattisesti heti karsiva tekijä.

http://www.finaa.fi/upload/hakudokumentit/terveysvaatimukset-sio-kesakuu-2017.pdf

https://company.finnair.com/fi/toihin-finnairille/liikennelentajat/liikennelentaejien-paasyvaatimukset/tarkemmat-terveysvaatimukset

Muokattu: , käyttäjä: Hannu Johansson

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten saiko muut sähköpostiin kuittausta tuosta terveysselvityksen jättämisestä? Itselle tuli vain hakemuksen jättämisestä, mutta ei terveysselvityksestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25.8.2017 at 18.53, Henri Lundberg kirjoitti:

Miten saiko muut sähköpostiin kuittausta tuosta terveysselvityksen jättämisestä? Itselle tuli vain hakemuksen jättämisestä, mutta ei terveysselvityksestä.

Ei tullut siitä kuittia, vain hakemuksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laput laitettu vetämään parasta toivoen! Jos tällä kertaa ei tärppää, niin olisiko PPL suorittaminen ennen seuraavaa hakua fiksu vaihtoehto? Avaisiko tämä ovia muihinkin kouluihin?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

5 minuuttia sitten, Jarno Ronkainen kirjoitti:

Laput laitettu vetämään parasta toivoen! Jos tällä kertaa ei tärppää, niin olisiko PPL suorittaminen ennen seuraavaa hakua fiksu vaihtoehto? Avaisiko tämä ovia muihinkin kouluihin?  :P

Aiemmista lupakirjoista ei saa hyvityksiä koulutuksessa, joten rahallisesti katsoen ei ole ehkä fiksua.

Toisaalta tässä hakukierroksessa oli yli 4000 hakijaa, joista luultavasti hyvin suurella osalla ei ole mitään lupakirjaa. Tältä kannalta katsoen PPL- tai LAPL-lupakirja voi osoittaa sinulla olevan muita hakijoita parempi motivaatio alaa kohtaa ja se voi olla jossain tapauksessa se ratkaiseva tekijä, joka tuo kutsun psykologisiin testeihin.

PPL-lupakirjan hankkimista toki puoltaa se, että lentäjien markkinat ovat tällä hetkellä todella hyvät. Niin sanottu modulaarinen koulutuspolku (PPL-lupakirja, päällikkönä kerättävää lentokokemusta, ATPL-teoriat, ME/IR-kelpuutus, CPL-lupakirja ja MCC-kurssi) voi olla ihan fiksu vaihtoehto, jos sen pystyy tekemään töiden ohessa. Osalle ATPL-teorioiden lukeminen on valtava työmäärä, toisille helpompi. Lento-osiot taas menevät yleensä melko helposti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Harri Kontturi kirjoitti:

 

Aiemmista lupakirjoista ei saa hyvityksiä koulutuksessa, joten rahallisesti katsoen ei ole ehkä fiksua.

Toisaalta tässä hakukierroksessa oli yli 4000 hakijaa, joista luultavasti hyvin suurella osalla ei ole mitään lupakirjaa. Tältä kannalta katsoen PPL- tai LAPL-lupakirja voi osoittaa sinulla olevan muita hakijoita parempi motivaatio alaa kohtaa ja se voi olla jossain tapauksessa se ratkaiseva tekijä, joka tuo kutsun psykologisiin testeihin.

PPL-lupakirjan hankkimista toki puoltaa se, että lentäjien markkinat ovat tällä hetkellä todella hyvät. Niin sanottu modulaarinen koulutuspolku (PPL-lupakirja, päällikkönä kerättävää lentokokemusta, ATPL-teoriat, ME/IR-kelpuutus, CPL-lupakirja ja MCC-kurssi) voi olla ihan fiksu vaihtoehto, jos sen pystyy tekemään töiden ohessa. Osalle ATPL-teorioiden lukeminen on valtava työmäärä, toisille helpompi. Lento-osiot taas menevät yleensä melko helposti.

Oho, en odottanut noin korkeaa hakijamäärää. 

Tapahtuisiko ATPL -  teorioiden opiskelu modulaarisesti etänä omaan tahtiin? Näin opiskelu voisi töiden ohella onnistuakin, tosin lainaa kurssimaksuihin joutuisi ottamaan. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jarno Ronkainen kirjoitti:

Oho, en odottanut noin korkeaa hakijamäärää. 

Tapahtuisiko ATPL -  teorioiden opiskelu modulaarisesti etänä omaan tahtiin? Näin opiskelu voisi töiden ohella onnistuakin, tosin lainaa kurssimaksuihin joutuisi ottamaan. 

No menee jo vähän säikeen aiheen ohi, mutta...

ATPL-teoriat voi lukea etänä (~80% tunneista) ja lähijaksot on yleensä jaettu vähän koulusta riippuen ~9kk suoritusaikaa silmäillen. ATPL-teorioiden opiskelun saa aloittaa, kun on PPL-lupakirja hallussa ja viranomaiskokeet on suoritettava 18kk aikana.

Hinnallisesti modulaarinen on tyypillisesti hiukan integroituja halvempi ja ehkä parhaana puolena on se, että viranomainen sallii modulaarisessa opiskelussa etäopinnot - integroiduissa malleissa puolestaan joutuu istumaan arkipäivät koulussa ja töiden tekeminen siinä samalla on aika hankalaa.

Hintapolitiikkana jos ajattelet että PPL-lupakirja maksaa noin 10-15 tuhatta, ATPL-teoriat noin 5 tuhatta, tuntien kerryttämiseen 20 tuhatta ja ME/IR + CPL hiukan suorituspaikasta riippuen 30 tuhannen nurkilla (ulkomailla). Lopuksi vielä ennen lentoyhtiöön työllistymistä on käytävä parin viikon mittainen ja noin 5 tuhannen hintainen MCC, eli miehistöyhteistyökurssi. Eli SIO:n 15 tuhannella tarjoama lupakirjakokonaisuus maksaa omalla rahalla modulaarisesti hankittuna noin 80 tuhatta. Tietysti SIO:n koulutus on hieman minimivaatimuksia laajempi.

Trafin sivuilta saat tietoa Suomessa toimivista kouluttajista:

https://www.trafi.fi/ilmailu/koulutus/lentajaksi

Ja tuolta löytyvän "ATO Kouluttajat" listan mukaan suomalaisista kouluista Aeropole ja Patria tarjoaa ATPL-teorioiden etäopiskelua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 minuuttia sitten, Harri Kontturi kirjoitti:

No menee jo vähän säikeen aiheen ohi, mutta...

 

Paljon kiitoksia kuitenkin! :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Atte Forsström kirjoitti:

Viestiä tuli Finnairilta, että jos terveyskysely on ok, niin pääsykokeisiin pääsis :)

Sama juttu! Onko tiedossa paljon karsintaa tapahtui tuosta n. 4000 hakijasta tässä vaiheessa?

Laitoin itse prioriteetin MPL-koulutukselle. Näin 30v ja täysin alanvaihtoa suunnittelevana ajattelin sen tarjoavan nopeammat ja varmemmat puitteet Bussin puikkoihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama homma täälläkin. 

Hain MPL-koulutuslinjalle lähinnä iän takia. 

Viestissä sanotaan, että "sinut on valittu esikarsinnasta suoraan soveltuvuustesteihin!".

Meinaakohan tämä, ettei tarvitsisi kirjallisiin kokeisiin osallistua? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin olen sen ymmärtänyt. Itelle tuli kutsu nimenomaan pääsykokeisiin, joten FAA:n opus pitäisi olla hyvin hallussa niihin mennessä. 

Muokattu: , käyttäjä: Juhani Katajisto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Toni Kesti kirjoitti:

Meinaakohan tämä, ettei tarvitsisi kirjallisiin kokeisiin osallistua? 

Joo näin minäkin ymmärtäisin, että kirjalliseen pääsykokeeseen ei tarvitsisi osallistia, vaan suoraan soveltuviin. Itse kanssa mahdollisesti menossa nimenomaan pääsykokeisiin ja siinä viestissä luki: "Pääsykokeen perusteella jatkoon valitut kutsutaan soveltuvuustesteihin." 

Toki noissa soveltuvuustesteissäkin varmasti kirjallista on. 

9 tuntia sitten, Juhani Katajisto kirjoitti:

Sama juttu! Onko tiedossa paljon karsintaa tapahtui tuosta n. 4000 hakijasta tässä vaiheessa?

Viime kurssihaussa ei tainnut olla pääsykoetta ja nyt on, joten mutulla sanoisin, että aika vähän on papereiden perusteella karsittu. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Atte Forsström kirjoitti:

Minkähänlainen tuo pääsykoe mahtaa olla? :hmm:

SIO 2013-ketjussa oli paljon puhetta sen ajan kokeesta. Jos on yhtään samanmallinen niin kyseessä monivalintakoe FAA:n materiaalin pohjalta, reilut 90 kysymystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutinen aiheeseen liittyen:

Lainaa

Porissa toimivaan Suomen Ilmailuopistoon pyrkii tänä syksynä yli 4 300 hakijaa, mikä on kaikkien aikojen ennätys. Hakijoiden määrä on yli kaksinkertaistunut viime syksystä. Ilmailuopiston mukaan hakijoiden ikäjakauma vaihtelee alle 20-vuotiaista 67-vuotiaisiin. Joukossa on paljon alan vaihtajia kätilöistä insinööreihin.

Yli 4 000 hakijasta opistoon hyväksytään alle sata.


https://yle.fi/uutiset/3-9843145

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotta saadaan tähänkin threadiin kaikki klassikot, niin minkälaista matematiikkaa on odotettavissa? SIO2013 threadin mukaan ne on helpohkoja päässälaskuja, mutta varmaan pitää olla lukion pakolliset matikan ja fysiikan kurssit hyvin hallussa jos mielii hyviä pisteitä? Eli trigonometria, toisenasteen yhtälöt, voiman momentti jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9/21/2017 at 15.24, Miro Lehessaari kirjoitti:

Jotta saadaan tähänkin threadiin kaikki klassikot, niin minkälaista matematiikkaa on odotettavissa? SIO2013 threadin mukaan ne on helpohkoja päässälaskuja, mutta varmaan pitää olla lukion pakolliset matikan ja fysiikan kurssit hyvin hallussa jos mielii hyviä pisteitä? Eli trigonometria, toisenasteen yhtälöt, voiman momentti jne.

Trigonometria ehkä, mutta toisen asteen yhtälöt eivät liity käytännön lentotoimintaan mitenkään, enkä jaksa uskoa, että niitä olisi "koepatteriin" otettu mukaan. Testaus liittyy (ainakin liittyi ennen) nopeuteen (ja tarkkuuteen) suhteellisen yksinkertaisten tehtävien osalta. Onko luku 649 jaollinen seitsemällä? Paljonko on 5392+819? Taisi olla vuoden 2013 haku josta itse pääsin opistolle, sen jälkeen testaus on tosin muuttunut, koska vuonna 2013 tehtiin joitakin puolustusvoimien toteuttamia testejä (esim. nelikenttä), joita sen jälkeen ei enää ole ollut.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terveystietokysely meni läpi -4 diopterin laseilla. Näemmä Finnair käyttää nykyään tota EASAn MED1 rajaa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos täällä ketään, jolta pyydettiin terveyskyselystä lisäselvitykisä? Itse laitoin eilen lisäselvitykset menemään ja mietin, että kuinkahan kauan tuloksia saa odottaa? S.postissa sanottiin, että viimeistään 9.11 tulisi tietoa, mutta onko joku lähettänyt ja saanut jo vastauksia? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Multa haluttiin kanssa lisätietoja. Laitoin vielä saman päivän aikana (2.10) vastauspaketin takaisin eikä ole sen jälkeen kuulunut mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään