Olavi Uotila

Tietyöt

16 viestiä aiheessa

Viime perjantai-iltana, Turun motarilla:

Turku-Salo välillä, Helsinkiin päin, oli tietyömerkki ja samalla 120 km/h rajoitus muuttui 80 km/h:ksi. Oli uusi asvaltti, kaikki tiemerkinnät tehty. Tämä pätkä oli 3 km pitkä.

Sama toistui myöhemmin, mutta 1 km pituisena. Mitään työkoneita tms ei ollut paikalla, eikä muutenkaan eronnut millään lailla valmiista tiestä.

Tämä ei todellakaan lisää kunnioitusta rajoitusmerkkejä kohtaan. Muistelen lukeneeni, ehkä viime vuonna, että aiheettomien merkkien jättämisestä paikoilleen

voi työmaasta vastaava saada rapsut. Kuinkahan tämä sanktio on purrut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on tyypillistä, kuten itsekin kirjoitit, kun uusi päällyste on laitettu. Asvaltista kun muodostuu öljyä jonkin aikaa päällysteen päälle. Täällä päin eräs tuttavamme tempaisi autonsa ns rusinaksi kaiteeeseen, kun auto lähti öljyisen pinnan ansiosta lapasesta ja päätyi kaiteseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainittakoon, että tietyö- ja nopeusrajoitusmerkkien yhteydessä ei ollut tienpinnan mahdollisesta liukkaudesta varoittavaa merkkiä.

Havainto Vantaalla eilispäivältä: Kehä 3 ja Korso/Sipoon liittymien välissä, Lahden suuntaan, vasemmanpuoleinen kaista asvaltoitu uudelleen. Ainoa tiemerkintä, joka oli jäljellä, oli oikeanpuoleinen valkoinen "pengerviiva"; muut tiemerkinnät vielä tekemättä. Rajoitus 120 km/h koko ajan. Jotain erikoista ja erilaista näissä käytännöissä on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. Itäväylällä on ollut jo hetken aikaa Kulosaaren puoleisen itään johtavan vasemmankaistan vasemmassa laidassa kaksi "tötteröä" ja nopeusrajoitus on pyhät talvet 40 km/h. Kyllä motivoi ☝️Fakinhaivei. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä näitä piisaa. Minua on askarruttanut usein ja ankarasti väliaikaisen nopeusrajoituksen päättyminen. Esim. aiheellisesti työmaan vuoksi satasesta pudotettu sallittu maksimi nopeus liikennemerkillä viiteenkymppiin. Työmaa jää taakse, eikä uutta, viidenkympin korvaavaa nopeusmerkkiä ole näköpiirissä. Ei ole eikä ihan heti aina tule. Pitääkö siis körötellä viittäkymppiä aina seuraavalle merkille saakka vain sen takia, ettei kukaan ole viitsinyt huomioimaan asiaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos miettii ja laskee tarkasti ajan "häviämisen" kannalta lyhyen tietyömaan kohdalla vauhdin hidastamista, niin tässä faktat: 

Oletetaan kilometrin mittainen tietyö moottoritiellä. Tietyömaalla on 80 km/ h nopeusrajoitus. Ylinopeutta ajaen (120 km/h) tuon kilometrin ajaa 30 sekunnissa. Vastaavasti nopeudella 80 km/h saman matkan ajamiseen kuluukin jo hurjat 45 sekuntia. Eli ajassa häviää vain noin 15 sekuntia.;)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys onkin muusta kuin "ajansäästöstä". Kun liikennettä on runsaasti, tuollaiset turhat nopeusmuutokset aiheuttavat turhaa haitari-ilmiötä liikenteen sujuvuudelle. Lisäksi, turhat asiat tuntuvat kiusanteolta tienpitäjän puolelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Jos miettii ja laskee tarkasti ajan "häviämisen" kannalta lyhyen tietyömaan kohdalla vauhdin hidastamista, niin tässä faktat: 

Oletetaan kilometrin mittainen tietyö moottoritiellä. Tietyömaalla on 80 km/ h nopeusrajoitus. Ylinopeutta ajaen (120 km/h) tuon kilometrin ajaa 30 sekunnissa. Vastaavasti nopeudella 80 km/h saman matkan ajamiseen kuluukin jo hurjat 45 sekuntia. Eli ajassa häviää vain noin 15 sekuntia.;)

Kyllä Tarmo jaksaa! Ajattele nyt,jos rajoitus on siis aiheeton,merkit "unohdettu peittää tai poistaa" ,tiemiesten työaika päättynyt tai jostain muusta "force majeure" syystä tuo rajoitus jäänyt päälle!  Annan sinulle Tarmo tykkäyksen uutteruudestasi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 minuuttia sitten, Olavi Uotila kirjoitti:

Lisäksi, turhat asiat tuntuvat kiusanteolta tienpitäjän puolelta.

Katutöissä nopeusrajoituksilla on kuitenkin ihan tarkoituksensa. Onhan tässä kysymys myös työtä tekevien oikeudesta turvallisempaan työympäristöön.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä! Mutta kun työmaa on valmis, eikä miehiä eikä koneita ole enää missään näkyvissä. Se on se turha(uttava) asia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tarkemmin tunne tapausta, mutta voihan olla että alueella vielä liikkuu työmiehiä ja autoja tarkastamassa ja sen vuoksi se on edelleen työmaa-aluetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ole kuullut, että Saksassa urakoitsija maksaisi jokaisesta tunnista jonka aikana nopeusrajoitusta on laskettu. Tämä taatusti motivoisi urakoitsijaa olemaan unohtamatta turhia rajoituksia tielle. Samaa periaatetta voiis soveltaa myös tietyön aikaisiin merkintöihin, ne kun melkein aina on unohdettu tehdä, tai sitten ne on niin puutteellisia, että tietyön edistyessä muuttuvien kaistojen paikannuksessa tarvittaisiin selvänäkijää tai vähintäänkin kristallipalloa. Tästä pahin esimerkki oli Länsiväylällä Lapinlahden sillan korjaus muutamia vuosia sitten. Se oli miltei joka päivä muuttunut, mutta opasteet olivat aivan retuperällä... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävipä tässä toissa viikonloppuna kun ajelin Salosta kohti pääkaupunkiseutua - siellä ennen ensimmäistä tunnelia nopeus laski 120 km/h -> 100 -> 80 -> 60 km/h ja taulussa luki tiehäiriö ja nuolet näyttivät, että tunnelin toinen kaista on kiinni (punanen X). Noh, siinä ajettin taas kuin ne kuuluisat lampaat peräkanaa. Tuli ensimmäinen tunneli - ei mitään. Tuli toinen tunneli - ei mitään. Lopulta Karnaisten tunnelissa oli yksi auto parkkeerattu ajokaistojen ulkopuolelle, eli oli siis pois ajoväylältä. Mutta kun se oli ohitettu niin 60 kmh senkun jatkui ja vielä viimeisessäkin tunnelissa oli punainen X. Heti kun tunnelit loppui niin 120kmh. En nyt osaa tarkalleen sanoa kuinka pitkä matka on suurinpiirtein 1km ennen ekaa tunnelia siihen kunnes vika tunneli loppuu - olisko noin 10km. Tämä matka siis 60 kmh sen takia, että Karnaisissa oli yksi auto parkkeerattu ajoväylän ulkopuolelle. Helv***n hienoa!

Itse törmään tuohon tietyön päättymisestä ilmoittavan merkin puuttumiseen lähes joka päivä. Tällä hetkellä esim. Järvenpäässä nopeus hidastetaan 30 km/h, mutta alennetun nopeuden loppumisesta ei mitään merkkiä, vaikka tietyö on vaan noin 15m matkalla. Toinen asia mihin Suomessa törmää on se, että aika harvoin täällä on työntekijöitä noilla tietyö alueilla. Tiet saadaan auki ja paskaan kuntoon ja sitten sen korjaaminen kestää iäisyyden. Esim. Amerikassa hommia paiskitaan kellon ympäri. Täällä isoja väyliä kuten esim. vt.4 niin siltarempat kestää koko kesän. Ihan pelleilyä. Mutta autoilun kehitysmaa - sitä mä aina sanon ja pysyn kannassani. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kodin lähellä tehtiin sillalla jotain hommia, kaiteita ehkä rempattiin  ja sai se tie lopulta uuden pinnankin. Ei vaan mahdu pieneen päähäni se nopeusrajoitusten logiikka. Alkuun oli 30-rajoitus, kaiteiden vieressä betonimuurilla erotettu noin metrin työtila, jossa joskus jopa joku työskenteli. Henkilöautot mahtui vastakkain kavennetullakin osalla. Sitten oli monta päivää, kun ei tehty mitään ja olipa ne betonimuuritkin kadonneet ennen asfaltointia tietenkin. Edelleen rajoitus 30, vaikka ei mitään työtä menossa moneen päivään. Kunnes eräänä päivänä olikin taas työhenkilöitä sillalla, vastaavasti kaiteiden vieressä, niin sitten olikin rajoitus 50km/h.

Nyt olen jo pari viikkoa ainakin huomannut Tammelassa, hiukan Portaaseen päin, on tietyömerkki ja keiloilla erotettu asfaltin reunassa noin 5m matkalla vajaan metrin osuus. Mitään siinä ei ole tapahtunut koko aikana, joku hyvin pieni, käytännössä huomaamaton, painuma on tiessä, aivan asfaltin reunassa, ei haittaisi mitään, paljon suurempaa kuoppaa ja töyssyä on tarjolla joka suuntaan. Sentään rajoitus on muuttumaton sillä kohtaa, 50 sillä osalla tietä. Milloinkohan ne Hämeen hitaat siinä jotain aikoo tehdä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkuviikolla ajoin kt41 kohti Huittista etelästä päin. Pari kilometriä ennen Huittisia, noin 300m ennen vasemmalle Säkylään menevää tietä, oli 50:n rajoitusmerkki. Mitään ei työn näköistäkään ollut siinä. Sitten 200m myöhemmin, noin 100m ennen risteystä, alkoi taas 80:n rajoitus. Samalla huomasin että Säkylän tien puolella oli keskikorokkeella jotain kaivuuta tehty. Ei kyllä minun aivokapasiteettini riittänyt keksimään tuon(kaan) paikan merkintöjen ideaa.

Saman Säkylän tien risteyksessä on myös mielenkiintoinen etäisyysmerkintä. Keskikorokkeessa lukee Säkylä 28 ja parin sadan metrin päässä on matkaa enää 26 km.

https://goo.gl/maps/N1f627R2tgt 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään