Petri Valo

Jet2 vaikeuksissa Ibizalla

4 viestiä aiheessa

Tämmöinen uutinen tuli bongattua

 

http://www.yorkshireeveningpost.co.uk/news/terrifying-moment-plane-fell-from-the-sky-during-flight-to-leeds-bradford-airport-as-passenger-texted-his-goodbyes-1-8659184

Uutisen mukaan Jet2 matkustajakone joutui äkisti pudottamaan korkeutta matkustamon ilmanpaineen laskun johdosta. Kapteeni oli kuuluttanut "emergency descent" ilman mitään lisätietoa. Aviate, navigate, communicate on toki koko ajan mielessä, mutta olisivat varmaan matkustajat olleet melko tyytyväisiä, jos asian olisi voinut ilmaista hieman paremmin. Ja ylipäätään, jos matkustajat kuulevat sanan emergency niin puoliakaan ei kiinnosta onko sen jälkeinen sana landing vai descent. Puolella menee täysin ohi koko kuulutus, puolet niistä jotka kuulevat jäävät pohtimaan oliko se descent vai sittenkin landing. Joten lopulta maksimi 25% matkustajista ymmärsi mitä lauseessa sanottiin, mutta heistäkään suurin osa ei tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa.

Jos matkustamon ilmanpaine alkaa laskea niin onko tilanne niin kriittinen kuin tässä uutisessa annetaan ymmärtää? Elikkä voiko tilanne tosiaan olla se, että kapteenilla ei ole aikaa tehdä muuta kuin työntää sauvaa ja heittää pari sanaa matkustamoon? Varsinkin kun tässä uutisessa käytetään ilmaisua "minor fault". Se, että kuinka paljon tässä uutisessa liioitellaan todellista tilannetta on sitten asia erikseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä siinä vähän tällä tavalla käy, että se alkukuulutus on hyvin lyhyt. Kabiinihenkilöstö tietää kyllä kahdesta sanasta mitä tehdä. Sen jälkeen kun varoitukset syttyvät ja pilotit sanovat ne kuuluisat "mitä perkelettä nyt", alkaa aika työntäyteinen rupeama, molemmille. Eikä se kuuluttaminen happinaamari päällä nyt mitään varsinaista herkkua ole ja äänenlaatu on aika huono eli mieluummin kuulutetaan tarkemmin kun ollaan 10.000 jalassa jolloin voidaan ottaa happinaamarit pois.

Seppo

  

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, että tällaisestakin aiheesta saadaan negatiivinen juttu. Tokihan se voi ahdistaa, kun ei tiedä mitä tapahtuu. Jos kyseinen matkustaja olisi seurannut lentoa edeltävää turvademoa, olisi tilannekuvakin saattanut olla parempi.

Syitä siihen, että kuulutus tuossa vaiheessa jää vähän lyhyeksi, on muutamia. Ensinnäkin tuo "emergency descent" -kuulutus on tarkoitettu matkustamohenkilökunnalle, ei matkustajille. Se on samoja vakiofraaseja kuin vaikka ennen lentoonlähtöä ja laskua kuulutettavat lyhyet lauseet. Toiseksi, kyseisessä tilanteessa lentäjät ovat jo maskit päässä, eikä kuulutuksesta välttämättä saisi muutenkaan mitään selvää. Kolmanneksi, ohjaamossa on tuossa tilanteessa paljon muutakin tekemistä kuin jutella matkustajille.

Matkustajan mielestä aika tuntuu pitkältä, eivätkä lentäjät tee mitään. Todellisuudessa oven takana tienataan juuri sillä hetkellä sitä ulkopuolisten mielestä ylisuurta palkkaa. Lentäjät kun yleensä vain istuvat, juovat kahvia, lukevat lehtiä ja heidät voisi muutenkin korvata tietokoneella.

Jet2 lentää 737:lla, joten voisin avata tilannetta hieman kyseisen konetyypin kohdalta.

Kun matkustamon paine laskee, ohjaamossa kuuluu merkkiääni. Tätä seuraa ensimmäisenä toimenpiteenä happimaskien pukeminen. Maksimikorkeudessa TUC (time of useful consciousness) on noin 15 sekunnin luokkaa. Sen jälkeen ei tarvitse enää tehdä mitään. https://fi.wikipedia.org/wiki/Helios_Airwaysin_lento_522

EDIT: Tuo lyhyt TUC siis nopean painekadon tapauksessa. Jos paine häviää hitaammin, on aikaakin enemmän.

Kapteeni ottaa yleensä ohjat kyseisen konetyypin ollessa kyseessä, tässä voi kuitenkin olla yhtiökohtaisia eroja.

Perämies aloittaa toimenpiteitä ulkomuistista.

1. Don oxygenmasks and set regulators to 100%.

2. Establish crew communications.

3. Pressurization mode selector............MAN

4. Outflow VALVE switch..........Hold in CLOSE until the outflow VALVE indication shows fully closed

5. If cabin altitude is uncontrollable:

Passenger signs ....................ON

PASS OXYGEN switch ................ON

►►Go to the Emergency Descent ( ) checklist on page 0.1

1. Announce the emergency descent. The pilot flying will advise the cabin crew, on the PA system, of impending rapid descent. The pilot monitoring will advise ATC and obtain the area altimeter setting.

2. Passenger signs......................ON

3. Without delay, descend to the lowest safe altitude or 10,000 feet, whichever is higher.

4. ENGINE START switches (both) .........CONT

5. Thrust levers(both)......... Reduce thrust to minimum or as needed for anti-ice

6. Speedbrake................FLIGHT DETENT

If structural integrity is in doubt, limit speed as much as possible and avoid high maneuvering loads.
7. Set target speed to Mmo/Vmo.

------------

Tuo kaikki siis ulkomuistista, maski päässä, kahvi ja iltapulu kädessä. Tämän jälkeen mennään vasta tarkistuslistoille, ettei mitään ole jäänyt tekemättä. Tärkeintä on kuitenkin päästä alaspäin. Kun tullaan turvalliselle korkeudelle, otetaan maskit pois ja aletaan miettiä mihin jatketaan. Vasta kun kaikki valmistelut ja päätökset on tehty, saattaa kapteenilla olla aikaa jutella matkustajille ja kertoa mitä tapahtui. Kyseessä voi todellakin olla "minor fault", mutta alas tullaan varmuuden vuoksi. Toiseksi, tuollaisella matkustajan arvioimalla 40-50 asteen kulmalla siivet olisivat laskeutuneet eri paikkaan rungon kanssa. Todellisuudessa nokka on maksimissaan noin -10 asteen kulmassa alaspäin, todennäköisesti ei edes niin paljoa.

Muokattu: , käyttäjä: Tuomas Reinikainen
10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään