Olavi Uotila

Päivän lööppi: Autoilijoille sakko jopa 1 km/h nopeusrajoituksen ylityksestä?

54 viestiä aiheessa

Valtion kassakirstu ammottaa tyhjyyttään?

 

Aika hölmöltä tuntuu matematiikka: Jos autojen nopeusmittareiden tarkkuus on 10% luokkaa, niin pitäisi rangaista jo 1% ja sitäkin pienemmistä ylityksistä?

 

Joku urpo sanoo, että ratkaisu on nopeudenvalitsin. Eikä ole, koska sitä ei voi käyttää kaikissa tilanteissa (esim ruuhkaliikenne), ja valittu nopeuskin voi perustua tuohon epätarkkaan nopeusmittariin.

Navigaattori antaa kyllä varsin tarkan nopeuden, jos sellainen on,mutta kuka niitä pieniä numeroita vahtii koko ajan?

Pitäisi olla simppeli GPS/HUD-yhdistelmä, joka heijastaa nopeuden läpinäkyvänä tuulilasille näkökenttään. Kun sellainen on kaikissa autoissa, voitaisiin esittää joitain vaatimuksia.

Olisi paljon enemmän liikenneturvallisuutta lisäävää, kun pyydystettäisiin kännykänräplääjäkuskit ja annettaisiin samantien 100-200€ maksumääräys. Jos se ei jostain syystä riitä, niin samanverran maksumääräystä niille koiranomistajille, jotka eivät taajamassa kerää koiransa jätöksiä.  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumpaankos suuntaan tuo 10% mittarivirhe mahtaa autoissa realisoitua?

'

 

Mittari näyttää liikaa. Mutta, kuinka paljon juuri oman autosi mittari näyttää liikaa? Otapa se huomioon, jos haluat ajaa rajoituksen mukaisesti. Muista tuo lukema 30/40/50/60/70/80/100/120 km/h nopeuksilla, äläkä muista väärin. Voipi tulla sakko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oudolta tuntuu muutoinkin, että nykyisellä digihömppäaikakaudella autojen nopeusmittarit ovat vielä 100v vanhalla tasolla. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mittari näyttää liikaa.

 

Ahaa.

 

Aika hölmöltä tuntuu matematiikka: Jos autojen nopeusmittareiden tarkkuus on 10% luokkaa, niin pitäisi rangaista jo 1% ja sitäkin pienemmistä ylityksistä?

 

Ylläolevan huomioonottaen en näe mitään kauhean polttavaa metrologista ongelmaa noissa virherajoissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

koiranomistajille, jotka eivät taajamassa kerää koiransa jätöksiä.  ;D

 

Koirankakka on 100% luomutuote joka maatuu täydellisesti, toisin kuin tupakantumpit, tyhjät tupakka-askit, karkkipussit...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku urpo sanoo, että ratkaisu on nopeudenvalitsin. Eikä ole, koska sitä ei voi käyttää kaikissa tilanteissa (esim ruuhkaliikenne), ja valittu nopeuskin voi perustua tuohon epätarkkaan nopeusmittariin.

Navigaattori antaa kyllä varsin tarkan nopeuden, jos sellainen on,mutta kuka niitä pieniä numeroita vahtii koko ajan?

Pitäisi olla simppeli GPS/HUD-yhdistelmä, joka heijastaa nopeuden läpinäkyvänä tuulilasille näkökenttään. Kun sellainen on kaikissa autoissa, voitaisiin esittää joitain vaatimuksia.

 

Nykyautojen tekniikka voi parhaimmillaan olla kyllä melko kehittynyttä: löytyy myös aseteltava rajoitintoiminta, joka jo yksinään ratkaisee ongelmasi ;), ja lisäksi saattaa olla edessä ajavaa seuraava etututka, joka yhdessä vakionopeusasäätimen kanssa on myös käyttökelpoinen yhdistelmä ruuhkaliikenteessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Nykyisessä muodossa eli esimerkiksi lievässäkin ylinopeustapauksessa todistustaakka – kuten vaikkapa kuljettajasta otetun valokuvan ja siihen liitetyn tutkalukeman osoittaminen – on valtiolla, kun taas uudessa virhemaksussa syytetyllä on velvollisuus osoittaa maksusta vapautumisen peruste.

 

http://www.is.fi/autot/art-2000005214292.html

 

Kansalainen on automaattisesti syyllinen kunnes toisin todistetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tämä on täysin järetöntä!  :laugh::thmbdn:

Asiaa kun alkaa miettiä miten paljon todellisuudessa lievät ylinopeudet on ollu syynä onnettomuuteen, niin tuskin kovin montaa tapausta löytyy?

 

Onhan se helppoa kytätä ylinopeuksia ja säikytellä autoilijoita, varsinkin talvikelillä jo pelkästään kameratolpat voi aiheuttaa vaaratilanteen liukkaalla tiellä ajaessa lievää ylinopeutta jonka kuljettaja on itse todennu hyväksi tilannenopeudeksi niin kameran välähdettyä yleensä jalka löytyy jarrupolkimelta jonka seurauksena voi tapahtua jo mitä tahansa.

 

Autot kehittyy ja teiden kunto parantuu kokoajan joten miksi myös hyvällä kelillä nopeusrajoitukset ei nousisi? Ei sillä että puolustan ylinopeuksia, mutta järki täytyy olla mukana.

 

Autokanta lisääntyy ja tiet ruuhkautuu niin minun mielestä olisi aiheellista perehtyä turvaväleihin, joita ainakaan pääkaupukiseudulla ei meinaa löytyä oikeen ja sama pätee muuallakin.

Ja myös kaikki muu oheistoiminta ajaessa, syöminen, juominen, puhelimet, kirja, lehdet ja muut härpäkkeet, ne on oikeasti niitä asioita mitkä vaikuttaa turvallisuuteen kun kuljettajan huomio kääntyy ajamisesta muualle.

 

Turvavälit kun parantuisi niin myös ajonopeus samalla laskee ja turvallisuus lisääntyy. Jokainen kuljettaja voi itse miettiä että kannattaako sitä puhelinta käyttää ajon aikana tai tehdä yleensä mitään muuta kun keskittyä siihen olennaiseen luulisi kaikilla olevan sama tavoite, eli päästä turvallisesti perille.  :)

 

Ai niin, valtio saisi lisää rahaa kassaan sakottamalla näistä edellä mainutuista asioista.  :laugh:

 

Mukavaa kevättä kaikille, t. ToniH

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koirankakka on 100% luomutuote joka maatuu täydellisesti, toisin kuin tupakantumpit, tyhjät tupakka-askit, karkkipussit...

 

Vaan laki määrää keräämään ne jätökset taajamissa, maatuivat tai eivät. Ulosteissa on bakteereita. Minä en ainakaan halua, että ne maatuvat autoni lattialle tai eteisen matolle, kauppojen ostoskärryihin tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtion kassakirstu ammottaa tyhjyyttään?

 

Niin,tässähän on juurikin tämän uusimman vouhotuksen prioriteetti.Todella vaivaton rahankeräysmuoto,ilman pienintäkään riskiä tai pelkoa henkisestä tai ruumiillisesta vammautumisesta  ;)  Vois suunnata nämäkin resurssit vaikkapa taajamien ilta ja yövalvontaan. Tai esim.muutaman maaseudulta lakkautetun poliisiaseman palauttamiseen,eipä sekään hassumpi ajatus olisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyautojen tekniikka voi parhaimmillaan olla kyllä melko kehittynyttä...

Hölmö kysymys mutta heitetään tähän sekaan aihetta sivuten. Mites kun nykyautoissa alkaa olemaan jo navisysteemi/GPS vakiona tai aika moni sen ottaa ainakin lisävarusteena. Ottaako nopeusnäyttö sen nopeuden silloin GPS:llä vai? Jos ei niin miksei? Tuolloinhan se nopeus olisi aika tarkalleen oikein eikä olisi mitään mittarivirhettä. Ellei tuolla ole joku tarkoitus, että se mittari näyttää tahallaan enemmän kuin mitä oikeasti on nopeutta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mittari näyttää tahallaan enemmän liki kaikissa autoissa siksi että auton polttoaineenkulutus tuntuisi pienemmältä. Joissakin harvoissa autoissa voi näyttää myös liian vähän mutta siihen en tiedä syytä. Huono mittari?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mittari näyttää tahallaan enemmän liki kaikissa autoissa siksi että auton polttoaineenkulutus tuntuisi pienemmältä. Joissakin harvoissa autoissa voi näyttää myös liian vähän mutta siihen en tiedä syytä. Huono mittari?  ;)

No renkaitten koollahan on suora vaikutus nopeusnäyttöön.Jo pienikin lisäys renkaan ympärysmittaan vähentää perinteisen nopeusmittarin liikanäyttöä. Asia ei ole tavallaan kiinni mittarin kunnosta tai asetuksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottaako nopeusnäyttö sen nopeuden silloin GPS:llä vai? Jos ei niin miksei? Tuolloinhan se nopeus olisi aika tarkalleen oikein eikä olisi mitään mittarivirhettä.

 

Näen potentiaalisesti ikäviä seurauksia siitä, että tunneliin ajaessa nopeusnäyttö:

a) lakkaa toimimasta

b) hyppää vaikka 5 km/h suuntaan tai toiseen kun datalähde vaihtuu.

 

Sen sijaan olisi täysin mahdollista käyttää gps:ää nopeusmittarin kalibrointiin. Mutta jotain se kustantaa ja voi kysyä onko täydellinen tarkkuus kustannusten arvoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No renkaitten koollahan on suora vaikutus nopeusnäyttöön.Jo pienikin lisäys renkaan ympärysmittaan vähentää perinteisen nopeusmittarin liikanäyttöä. Asia ei ole tavallaan kiinni mittarin kunnosta tai asetuksista.

 

Juuri näin, renkaitten koolla on suora vaikutus nopeusnäyttöön ja kun toisaalta on (ainakin ollut, en näistä direktiiveistä tiedä) vaatimus, että nopeusmittari ei saa näyttää liian vähän, niin lopputulos on, että yleensä se näyttää reippaasti liikaa. Pyörien tai voimansiirron akseleiden pyörimisnopeuden mittaaminen ja nopeuden näyttäminen tarkasti ei nykytekniikalla ole ongelma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan ongelman yksi mahdollinen ratkaisumalli se, että otetaan maalaisjärki käyttöön myös lainsäätäjien ja lain tulkitsijoiden keskuudessa. Meinaan, se ei kuulosta kovin järkevältä, jos itse tekee ensin itsestään hölmön mutta vaatii samalla muita kunnioittamaan ja arvostamaan itseään.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omassa autossa tiedän tarkasti ajamani nopeuden. En ole saanut koskaan ylinopeudesta sakkoja ja en tule koskaan saamaankaan.

 

Nykyisessä  autossani on todella hyvä ja tarkka vakionoppari, mutta se ei käytä vielä jarruja alamäessä automaattisesti. Nopeus nousee hiukan liikaa pelkällä moottorijarrutuksella automaattivaihteistolla.  Seuraavassa autossa on varmasti kaikki systeemit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Autokanta lisääntyy ja tiet ruuhkautuu niin minun mielestä olisi aiheellista perehtyä turvaväleihin, joita ainakaan pääkaupukiseudulla ei meinaa löytyä oikeen ja sama pätee muuallakin.

Ja myös kaikki muu oheistoiminta ajaessa, syöminen, juominen, puhelimet, kirja, lehdet ja muut härpäkkeet, ne on oikeasti niitä asioita mitkä vaikuttaa turvallisuuteen kun kuljettajan huomio kääntyy ajamisesta muualle.

 

Turvavälit kun parantuisi niin myös ajonopeus samalla laskee ja turvallisuus lisääntyy. Jokainen kuljettaja voi itse miettiä että kannattaako sitä puhelinta käyttää ajon aikana tai tehdä yleensä mitään muuta kun keskittyä siihen olennaiseen luulisi kaikilla olevan sama tavoite, eli päästä turvallisesti perille.  :)

 

Ai niin, valtio saisi lisää rahaa kassaan sakottamalla näistä edellä mainutuista asioista.  :laugh:

 

 

Tähän pitää vielä lisätä se, että jos lähtee ajoissa liikkeelle, ei tarvitse ajaa ylinopeutta. Kiire on ammattitaidottomuutta. Tai tapa. Asennevamma. Mikä vaan.

 

Ja se turvaväli (vähän OT), johon palataan tuon tuostakin: kaverini takana ajoi auto kiinni puskurissa, kun kaverini joutui jarruttamaan edessä olleen liikenteen vuoksi. Takana tullut ei ehtinyt jarruttamaan tarpeeksi, ja törmäsi kaverini auton perään sillä seurauksella, että työnsi auton vastaan tulevien kaistalle. Sieltäpä tuli juuri vastaan rekka. R.I.P.

 

Tuntuu oikeasti siltä, että autoa ei enää oikein osata ajaa. Turvaudutaan automarkkinoinnin sloganeihiin kaiken maailman hienouksista, mitä auto sisältää: ajat miten ajat, tekniikka paikkaa virheesi. Voin siis keskittyä ihan kaikkeen muuhun. Just!

 

Joo, OT out tältä osin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hölmö kysymys mutta heitetään tähän sekaan aihetta sivuten. Mites kun nykyautoissa alkaa olemaan jo navisysteemi/GPS vakiona tai aika moni sen ottaa ainakin lisävarusteena. Ottaako nopeusnäyttö sen nopeuden silloin GPS:llä vai? Jos ei niin miksei? Tuolloinhan se nopeus olisi aika tarkalleen oikein eikä olisi mitään mittarivirhettä. Ellei tuolla ole joku tarkoitus, että se mittari näyttää tahallaan enemmän kuin mitä oikeasti on nopeutta?

 

GPS ei ole reaaliaikainen. Se laahaa aina vähän jäljessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaan laki määrää keräämään ne jätökset taajamissa, maatuivat tai eivät.

 

Vaan kun ei määrää. Laki määrää keräämään ne hoidetuilta alueilta.

 

Ulosteissa on bakteereita. Minä en ainakaan halua, että ne maatuvat autoni lattialle tai eteisen matolle, kauppojen ostoskärryihin tms.

 

Tässähän on ratkaisu työttömyysongelmaan! Työttömät vain keräämään linnun kakkaa, oravan kakkaa, hirven kakkaa, peuran kakkaa, supikoiran kakkaa, ketun kakkaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Järjestyslaki (27.6.2003/612)

 

Vuoden 2003 puolivälissä voimaan astunut järjestyslaki korvasi kuntien omat järjestyssäännöt. Järjestyslaissa on oma pykälänsä koskien koirakuria (14 §).

 

Koirakuri

 

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)

3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.

Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.”

Lakiin perustuen, mutta myös vastuuntunnosta koiranomistajien tulee kerätä koiriensa jätökset pois taajaan asutuilla alueilla ja yleisillä ulkoilualueilla, kuten puistoissa. Monelta ristiriidalta vältytään, kun koiranomistajat totuttelevat keräämään koiransa jätökset roska-astioihin.

 

Tässäpä tuo kokonaisuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

 

Eli kuten sanoin, hoidetulta alueelta pitää kerätä ja taajaman ulkopuolella ei näköjään edes siltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerro lisää.

 

Esimerkiksi lähestyttäessä nopeusvalvontakameraa tai muuta kohdetta, metrilukemat navigaattorin näytöllä ovat aina pikkasen jäljessä. Ohitin kameran, ja näyttö voi vielä näyttää etäisyyttä kohteeseen luokkaa 20-100 m. Ei hirveästi, mutta kuitenkin. Johtuu ihan vain signaalin kulkuajoista ja/tai vastaanottimesta, tai satelliittien "asennosta".

 

Tällä nyt ei kuitenkaan ole suurtakaan merkitystä, ainakaan minulla. Ajan ihan itse seuraten liikennemerkkejä, ja noudatan nopeusrajoituksia tietyn marginaalin sisällä. Ei minun tarvitse tarkistaa ajonopeutta navista, nopeudet viisarinäytöllä ovat hyvin tiedossa.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään