Petri Valo

Vyönsolki turvatarkastuksessa

14 viestiä aiheessa

Uutisissa Finavia on kertonut, että vyötä ei tarvitse enää poistaa turvatarkastuksessa paitsi jos solki piippaa.

Ensimmäisen kerran itselleni tilanne tuli vastaan juurikin Helsinki-Vantaalla, kun olin vyötä ottamassa pois ja turvatarkastaja sanoi, että ei tarvitse ja totesin takaisin, että "oletko nyt ihan varma". Vastaus oli jotakuinkin mene vaan läpi ja tottakai se portti piippasi. Ja sitten riisut kuitenkin sen vyön, kävelet takaisin ja taas läpi.

En tiedä onko tässäkään taas mitään järkeä, koska omalla kohdallani tiesin, että vyöni piippaa, mutta tarkastaja ei uskonut ja käski kävellä läpi vyö päällä. Kait luuli, että olisi nopeampaa :D Aika harvassa taitaa olla vyöt jotka ei piippaa vai kuinka? Onko jotakin spesiaalia "lentokenttä" vyönsolkea, jonka metalli ei piipittele?

Uutisessa on myös maininta läpivalaisusta, jossa tietokonetta ei tarvitse ottaa erilleen laukusta. Tästäkin on kyllä kokemuksia muilta kentiltä, joissa ovat suorastaan hypänneet väliin, kun yritin ottaa kannettavan pois kantolaukusta. Ei kuulemma tarvinnut...

Tästä muistuu myös mieleen kokemus, kun lensin Huippuvuorille. Minulla oli mukana korkeapaine sytkäri (en edes tajunnut menomatkalla) käsimatkatavaroissa. Menomatkalla ei mitään ongelmaa. Takaisin tullessa yksi turvamies sanoi, että et voi ottaa mukaan, toinen sanoo, että voit ottaa ruumaan ja kolmas varmaan ei välittänyt koko tilanteesta. Elikkä summa summarum, aika paljon on loppujen lopuksi vastuuta ihan sillä fyysisellä henkilöllä joka siellä tarkastuksessa on.

Tässä linkki uutiseen

http://www.is.fi/matkat/art-2000005214224.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika paljon on tosiaan kiinni siitä kuinka tarkka turvatarkastaja siellä työpisteellä on. Minulla oli kirjassa semmoinen muovinen kirjanmerkki ja Oulusta Helsinkiin lentäessä ei ollut mitään ongelmaa ja kukaan ei sitä huomannut mutta lähdettäessä Helsingistä takaisin tutkivat läpivalaisun jälkeen reppuani pitkään, kunnes se kirjanmerkki mikä oli näkynyt siinä läpivalaisukuvassa löytyi.

Yhdessä vaiheessa(n. viisi vuotta sitten) Helsinki-Vantaalla ei turvatarkastuksessa tarvinnut ottaa vyötä pois mutta usein ulkomailla piti. Sitten se jossakin vaiheessa taas muuttui niin, että vyö pitää myös Helsingissä ja muilla Suomen lentoasemilla ottaa pois turvatarkastuksessa. Nyt se on sitten jälleen muuttumassa takaisin, ilmeisesti. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä olen joutunut aina riisumaan henkselit pois. Kysyin kerran HK:lla että mites saan houst pysymään ylhäällä. Turvatarkastaja, nainen, sanoi että monet pistävät jo muovinaruilla housut roikkumaan. Bangkokissa ei välitetty kummastakaan, ei vyöstä eikä henkseleistä. Erilaisia käytäntöjä eri maissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulle on kerrottu että ei siinä ole kyse pelkästään vyön soljesta. Vyö on pitänyt laittaa läpivalaisuun sen tähden että nähdään onko vyön sisään piiloitettu jotain, tai että vyön ja housunkauluksen väliin ei voi piilottaa mitään esinettä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Orlyssa pari vuotta sitten: shortsit jalassa turvatarkastukseen. Vyöt ja muut hihnalle ja metallinilmaisimen läpi. Piippasin ja minut haluttiin tarkastaa tarkemmin. Kädet ylös ja tässä kohtaa shortsini tipahtivat lattiaan ja siinä sitten oltiin alushousut jalassa turvassa. Noh, tässä vaiheessa tarkastaja antoi luvan toisella kädellä pitää shortseja ylhäällä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kangasvyöt piippaa lähes poikkeuksetta soljen suuren metallimäärän vuoksi, muut vyöt eivät yleensä pidä mekkalaa (pl. kilo rautaa sisältävät moottoripyörävyöt). Sanoisin, että noin 10% kaikista vöistä piippaa. Vyön jättäminen päälle nopeuttaa turvatarkastusta, kun sitä ei tarvitse pukea ylleen metallinilmaisinportin jälkeen jumittaen koko turvatarkastuksen toimintaa. Tottakai jos tietää itse, että vyö piippaa niin kannattaa jättää se sitten läpivalaisuun. Sanoo vain rohkeasti että tiedät vyön piippaavan. ::) Jos matkustaja ei tiedä piippaako vyö, on järkevämpää antaa matkustajan kokeilla kävellä portin läpi se päällä. Jos piippaa, vyö riisutetaan, ja matkustaja kävelee portin läpi uudelleen, jolloin selviää oliko vyö syy piippaukseen. Useat matkustajat ottavat (vanhasta tottumuksesta? piippaamiskokemuksista?) jo valmiiksi vyön pois ennen turvatarkastusta jolloin estetään varmasti vyön piippaus. :laugh: Lähtökohtaisesti sen voi kuitenkin pitää päällään. Myös henkselit voi pitää päällä ja niitten hälyttäessä(niistäkään kaikki ei piippaa) voidaan ne pitää päällä, jolloin hälytyksen syy selvitetään käsimetallinilmaisimella.

En näkisi järkeä siinä, että vyön piipatessa todettaisiin vyön olevan hälytyksen syy riisumatta sitä. ::) En myöskään näe siinä järkeä miksi huomiota herättävä kirjanmerkki annettaisiin mennä, ennen kuin varmistetaan sen olevan oikeasti kirjanmerkki. Kyseessä on kaikkien turvallisuus. Se että koneessa olisi kielletty esine, ei tarkoita että sen sinne kantanut henkilö sillä mitään pahaa saisi aikaiseksi. Better safe than sorry.

EDIT: Tottakai jos matkustaja kysyy, että tarviiko vyötä ottaa pois ja tarkastaja näkee heti, että kyseessä on todennäköisesti piippaava vyö, on se käytännön kannalta paljon järkevämpää vain pyytää matkustajalta vyö läpivalaisuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noin 15 v sitten koettua:

Lennolle Rovaniemelle, Helsingissä turvasta läpi ilman ongelmia. Paluumatkalle Ivalosta: Aivan samat vaatteet kuin Helsingistä lähtiessä. En pääse silmukasta millään läpi. Vanhempi turvatarkastajatar ottaa siis lopulta käsityökalunsa, ja aloittaa työnsä kengistäni. Niissä on 1 x 1,5 mm metallikoriste soljessa. Piippaa. "Mitä teillä on kengissänne?" Vastaan: "Jalat". Työkalu etenee kohti vyönsolkea, joka piippaa. "Teillä on metallinen vyönsolki." "Ahaa, taitaa olla harvinainen laatuaan." No, pääsen kuitenkin koneeseen.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulle on kerrottu että ei siinä ole kyse pelkästään vyön soljesta. Vyö on pitänyt laittaa läpivalaisuun sen tähden että nähdään onko vyön sisään piiloitettu jotain, tai että vyön ja housunkauluksen väliin ei voi piilottaa mitään esinettä.

Tämän kyllä ymmärrän ja uskon näin olleenkin.

Toisaalta onhan miellyttävämpä kävellä turvasta läpi vyö päällä, koska sen ainainen riisuminen voi olla myös rasittavaa (ja kuten joku jo totesi housut kintuissa kopeloitavana oleminenkaan ei ole pois suljettua kun siitä vyöstä on luopunut). Mutta mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää. Itse ainakin taidan edelleen kiltisti riisua vyöni  :) Tai sitten ostan paalinarua...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

..Kädet ylös ja tässä kohtaa shortsini tipahtivat lattiaan ja siinä sitten oltiin alushousut jalassa turvassa..

Mulle tuli tän kirjoituksen myötä lähes pakottava tarve lähteä Orlyyn löysillä housuilla, jotka pysyvät ylhällä vain vyön avulla. Ja alushousut jätän kokonaan pois pilaamasta tilannetta :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan se erikoista, että eri maissa turvatarkastukset ovat erilaisia vaikka luulisi kaikkialla mentävän samoilla säännöillä...

Eräs omalla kohdalle sattunut yllätys oli Helsinki-Bryssel-Dublin-Dubai-Sydney lennon jälkeen, kun Sydney-Melbourne lennolle mennessä turvatarkastaja pyysi avaamaan laukkua. Samat tavarat oli mukana olleet koko matkan. No, syyksi paljastui kynsileikkurien ja kynsisaksien oleminen samassa laukussa. Kuulemma vain yhdet saisi olla mukana, joten toiset piti jättää heille... Kyllä siinä hetken mietti kuinka vaarallista se olikaan ollut matkustaa lähes 20000 km niiden kanssa. Onneksi olivat tarkkoja ja tuo 1000 km mentiin turvallisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla omassa vyössä ns. normaali kokoinen solki, joka piippaa töihin mennessä melkein joka toinen kerta.  :laugh: Helpompi se on ottaa pois jos ite sattuu epäilee että piippailee niin ei koko linjasto hidastu sen takia että joutuu uusiksi kävelemään portin läpi.

t. ToniH

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

kun sitä ei tarvitse pukea ylleen metallinilmaisinportin jälkeen jumittaen koko turvatarkastuksen toimintaa.

Kannattaisikohan ne turvatarkastusalueet suunnitella niin, että ne sopisivat asiakaspalveluun. Jos linjan päässä ei ole varattu tilaa tavaroiden pakkaamiselle tai vyön takaisin laittamiselle, ei tämä tietenkään ole asiakkaan ongelma. Kyse on kuitenkin meidän kaikkien turvallisuudesta.

Ja se, että alkaisi keskustella linjan alussa olevan henkilön kanssa vyön metallimääristä tai piippausominaisuuksista on tuhoon tuomittu ajatus, sen verran monenlaista hiihtäjää ja käytäntöä on Suomessa ja maailmalla.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä tulin tiistaina Zagrebista (hieno aivan uusi kenttäterminaali, Franjo Tudjman). Mulla on keinolonkka, joka piippaa aivan vuorenvarmasti jokaisessa turvatarkastuksessa. Nyt kuitenkaan systeemi ei regoinut mitenkään. Sen sijaan jälkeeni portista kävellyt, normiluustolla varustettu portugalilainen kolleega joutui todella perusteelliseen tutkimukseen. Olen ollut siinä luulossa, että kone mittaa metallin yhteismäärää ja jos se ylittää tietyn rajan, sen pitäisi hälyttää tästä. Mieleen tuli, että onko systeemi sittenkin viritetty piippaamaan sattuamanvaraisesti, koska lonkassani oleva kilon metallimötikän pitäisi kaikissa tilanteissa laukaista piippaus, jota sitten aina seuraa käsikopelointi. Ainoa havaittava ero tässä taas on se, että Tukholmassa sen tekee joskus naispuolien tarkastaja...

Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään