Lasse Lehtinen

Vaaratilanne Helsinki-Vantaalla: Portugalilaiskone lähti ilmaan siivet jäässä

8 viestiä aiheessa

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on lähettänyt Portugalin ilmailuviranomaiselle tutkintapyynnön tapauksesta, jossa portugalilaisyhtiö TAP:n Airbus A320 suoritti lentoonlähdön Helsinki-Vantaalta, vaikka koneen siivissä oli selkeästi jäätä. Kone oli viime tiistaina (25.4.) matkalla Helsingistä Lissaboniin.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3494118/Mahdollinen+vaaratilanne+HelsinkiVantaalla+Portugalilaiskone+lahti+ilmaan+siivet+jaassa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos "ilmailutaustaa" omaava henkilö näki tilanteessa punaista, miksei nostanut asiaa esille ennen lähtöä? Oliko kuvien ottaminen tärkeämpää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikamoista. Vastauksena tuohon "miksi ilmailutaustaa omaava henkilö ei nostanut asiaa esille", niin miten asian olisi voinut tuoda esille?

Kun kone lähtee portilta saatat vielä miettiä, että ok mennään de-icingin kautta baanalle.

Sitten huomaatkin, että kone on jo odotuspaikalla ja parhaassa tapauksessa suoraan lähdössä. Mitä meinasit sillä kohtaa tehdä? Nousta penkiltäsi kesken nousukiidon? Painaa nappia jolla kutsutaan henkilökunta? Ei hirveästi vaihtoehtoja enää tuolla kohtaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaaratilannetta ei siis ollut. Siivellä oli avheraldin kuvissakin näkyvää vetistä loskaa joka rullauksen/nousukiidon aikana lotisi taivaan tuuliin, rungolta valunut loska on jäätynyt kuvaajan ikkunaan, siiveltä se ei lennä ikkunaan. Polttoaine plussan puolella ei ollut mahdollista että loska maassa jäätyisi. Rungolla ollut kevyt loska ei juurikaan vaikuta lento-ominaisuuksiin airbussissa.

 

Runkomoottorikoneissa tilanne olisi kriittisempi kun loska/jäätyväloska imeytyisi moottoreihin.

 

Toiminta on toki ollut vastoin nykysääntöjä joiden mukaan siiven pitää olla puhdas. Lentäjät ovat tehneet virheen jättäessään huomioimatta asian. Näin käy aika ajoin, vanhat nk. "tietää", nuoret lukee kirjaa.

 

EFHK:lla kyllä pystyy pysäyttämään koneen em. nappia kilkuttamalla jos huomaa koneen rullaavan ohi jäänpoistoalueen tai muuten tulee paha olo, kone ei silloin vielä ole kiitotiellä.

 

Ja vaikka olisikin ei se ole niin pyhä paikka etteikö voisi pysähtyä.

 

Trv. "taustaa ja taustaa"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toiminta on toki ollut vastoin nykysääntöjä joiden mukaan siiven pitää olla puhdas. Lentäjät ovat tehneet virheen jättäessään huomioimatta asian.

 

Korjaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni A320:lla ole ollut koskaan ennenkään ollut sallittua aloittaa lentoonlähtöä, jos siiven yläpinnalla on lunta, huurretta tai jäätä. Plussan puolella ollut polttoaine ei suojaa spoilereita, siivekkeitä tai laippoja jäätymiseltä. Laippoja ei bussissa muutenkaan saa edes ottaa ulos maassa, ennen kun ne on pesty puhtaaksi.

 

 

SURFACES................................................................CHECKED FREE OF FROST, ICE AND SNOW

All surfaces of the aircraft (critical surfaces: leading edges and upper surfaces of wings, vertical and horizontal stabilizers, all control surfaces, slats and flaps) must be clear of snow, frost and ice for takeoff.

 

Thin hoarfrost is acceptable on the upper surface of the fuselage.

 

On the underside of the wing tank area, a maximum layer of 3 mm (1/8 in) of frost will not penalize takeoff performance.

 

vanhat nk. "tietää", nuoret lukee kirjaa.

 

Tässäkin asiassa on siis menty eteenpäin :-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole lisättävää. 

 

Toki saivartelija ei näe bussin check-listissä sanaa loska, mutta kyllä se rinnastetaan jäänpoistossa listalla näkyviin veden olomuotoihin.

 

""vanhat nk. "tietää", nuoret lukee kirjaa.""

Tässäkin asiassa on siis menty eteenpäin :-)

 

Juurikin näin ja hyvä niin.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikamoista. Vastauksena tuohon "miksi ilmailutaustaa omaava henkilö ei nostanut asiaa esille", niin miten asian olisi voinut tuoda esille?

Kun kone lähtee portilta saatat vielä miettiä, että ok mennään de-icingin kautta baanalle.

Sitten huomaatkin, että kone on jo odotuspaikalla ja parhaassa tapauksessa suoraan lähdössä. Mitä meinasit sillä kohtaa tehdä? Nousta penkiltäsi kesken nousukiidon? Painaa nappia jolla kutsutaan henkilökunta? Ei hirveästi vaihtoehtoja enää tuolla kohtaa.

 

Ilmailualan henkilö tietäisi jo rullauksen alussa, meneekö kone de-icingiin vai ei. Jos menee niin laskusiivekkeet jäävät sisälle käynnistyksen jälkeen. Jos ei mene, niitä avataan samantien kun moottorit on käynnistetty

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään