Olavi Uotila

Finnair Kitchen Oy

15 viestiä aiheessa

Määräysvaltaa myydään, ja sitten ostetaan takaisin. Kuka voitti, kuka jäi jäppisille?

Tulee mieleen myös Suomen Postin Itella-sekoilut  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotain häikkää näissä Finnairin keittiöfirmoissa ja kuvioissa on kun sakut kääntyi hiljaa pois. Menestyvästä ja valoisasta busineksesta huudettaisiin kilpaa mutta nyt ei löydy mitään yhteistyökumppania.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun hienoja termejä kuten Lean on saatu ilmoille, niin kyllä aina voidaan sivuuttaa riemu kun yhtiörakennetta järjestellään semiomiksi entiteeteiksi, vaikka palveltavia asiakkaita on se yksi ja ainoa.

Toisaalta itselläni ei ole vuosiin ollut havaintoa minkä nakkikiskan onnikassa kuljen HSL-alueella kun haluttiin värityskin yhdenmukaistaa. Kun tilaaja määrittää myös aikataulut ja niin päin pois, niin ainakin itse kummastelisin yrittäjänä että miten tarjouskilpailussa erottuisin muista, sekä miten voisin tehostaa toimintojani, että voisin saada tarjotulla hinnalla dineeroja myös viivan alle.

Voihan sitä peruskoulun limppariautomaattia myös yhtiöittää, sekä ruokalapalvelua kilpailuttaa, mutta tuskinpa se bisnes kovin muuksi on muuttnut Leaneista riippumatta noin kymmenien vuosien tarkastelujaksolla.

Voihan sitä myös ostaa liikennettä alihankkijalta, mutta kun markkinoilla toimi vain yksi alihankkija, niin kannatti ostaa koko vispiläkauppa pohjanmaan lakeuksilta sitten lopulta. Keinotekoiset liiketoiminnot eivät ylipäätään ikinä luo mitään innovaatioita tai tehokkuutta...edes laske tietyn raja-arvon jälkeen enää kulujakaan, juurikin mainituista syistä johtuen.

Nimi on niin karmea, että olis melkein luullut uutista ihan aprillipilaksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pieni lauantaisen myöhäisillan ajatushautomon tuotos: Mitä tekisin, jos minulla olisi sekä cateringfirma että lentoyhtiö, joka on sen cateringfirman suurin asiakas ja haluaisin vähän tienata? No ensin möisin suurella rahalla cateringfirman. Sitten lopettaisin maksuttomat ateriat lentofirmassani ja nekin myytävät ylihinnoittelisin. Että tavoiteltu tulos olisi varma, tilaisin lentoyhtiölleni sellaisia ruokia myytäväksi, joita ei kukaan syö kuin äärimmäiseen nälkään. Se onnistuu jo sillä että maustaa näläntorjuntaan tarkoitetun ruuan sokerilla suolan sijaan ja antaa sille pöperölle hienolta kalskahtavan nimen jota matkustamohenkilökunta sitten kuuluttaa ostettavaksi. Tavoite saavutetaan parissa vuodessa eli että cateringfirmalla ei mene hyvin kun kukaan ei enää halua syödä siltä tilattuja ruokia. Seuraavaksi ostan halvalla sen cateringfirman takaisin ja alan tilata lentoyhtiölleni jälleen sellaista ruokaa jota ihmiset haluavat syödä. Tilaan annoksia, joissa on pari paksua siivua meetvurstia eturuokana, kourallinen kunnollisia lihapullia vanhanajan perunamuussin kanssa pääruokana ja muutama suklaakeksi kahvin kanssa jälkiruokana. Kyytipoikana olutta tai punkkua järkihintaan. Ilokseni huomaisin nopeasti, että matkustajat haluavat jälleen syödä koneen ruokia omien eväiden sijaan ja cateringfirmalla menee taas hyvin.       

Seppo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulee mieleen myös Suomen Postin Itella-sekoilut  ;D

Katkeruus, tuo ehtymätön luonnonvara :P

Itse toivotan Finnair Kitchenille onnea :) Catering on toimiala, joka aina kerää kiitosta asiakkailta ja jokainen asiakas on mielestään merkittävä asiantuntija!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sepon menu toimii varmaan ihan hyvin suomalaisten etelänmatkoilla, mutta mitähän esim. japanilaiset tai korealaiset tykkää metvurstista, lihapullista ja perunamuusista? ;) Norski voisi ehkä vastaavasti ottaa listalle "kjøttkaker med ertestuing" ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vai oliko toiveena, että saksalainen olisi saanut painettua tuotantokustannuksia alaspäin ja sillä saanut lentokoneisiin tarjottavan sapuskan halvemmaksi. Vaan kun ei onnistunut, niin germaanit totesivat, että ei jatkoon. järkevin vaihtoehto siinä vaiheessa ottaa takaisin haltuun, ettei hinnat ainakaan nouse, jos menee jollekin kolmannelle osapuolelle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisi mielenkiintoista tietää, että kuinka paljon matkailun alallakin tehdyt muutokset erilaisilla yritysjärjestelyillä ja -kaupoilla sekä yt-neuvotteluilla ovat tulleet kustantamaan. Pitkän ajan suunnitelmat tuntuvat olevan korkeintaan kvarttaalin mittaisia, työntekijöillä jatkuva stressi työpaikkojen puolesta, johtajilla bonuksistaan... Toivon todella kaikkea hyvää Finnair Kitchen Oy:lle ja ennen kaikkea pitkää ikää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
kourallinen kunnollisia lihapullia vanhanajan perunamuussin kanssa pääruokana ja muutama suklaakeksi kahvin kanssa jälkiruokana. Kyytipoikana olutta tai punkkua järkihintaan.

Olen samoilla linjoilla Sepon kanssa. Kyllä minulle lihapyörykät kelpaisivat.

Mieluiten söisin lentokoneessa pikaruokaa. Semmoista missä muoviaterimia ei tarvita. Hampurilaisia, hodareita ja patonkeja. KFC kelpaisi hyvin.

Koska en saa haluamaani, niin olen vuosia sitten lopettanut lentokoneaterioiden syömisen kokonaan. Myös bisneksessä.

Minulla on lennolla mukanani pussillinen suolapähkinöitä. Niitä nautin henkilökunnan kiikuttaman terveellisen oluen ja GT:n kanssa.

En ole ainoa lentokoneessa paastoava. Kokki Gordon Ramsay ei myöskään syö lentokoneessa. Hän on kokannut isolle kaakkoisaasialaiselle lentoyhtiölle.

:-)  Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun asiaa miettii analyyttisesti, niin Finnair aiheutti itselleen tai mahdolliselle erilliselle cateringyhtiölle ylitsepääsemättömän ongelman lopettamalla ilmaisen pakkopullan jakelun economyssa.

No, tämä pakkosämpylä ei ole iso päänsärky mutta historia tuntee kansainvälisiä suuryhtiöitä jotka ovat menettäneet valtavia omaisuuksia luupäisten johtajien vuoksi.

Tästäpä on ihan kansan tuntema sanonta johon liittyy näkökyvyn lisäksi puut ja metsät.

8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä en ole koskaan kaivannut lyhyillä Euroopan lennoilla sitä ruokaa. Oli sitten loma- tai työmatka, yleensä on ollut lounas tai päivällinen perillä tiedossa.

Tai jos ei ole ollut, olen syönyt mukavammissa oloissa HeVan ravintoloissa.

Sitä kuitenkin ihmettelen, että Finnair kehtasi tarjota maksua vastaan ihan hirveää moskaa, jopa heikkolaatuisempaa kuin moni lentoyhtiö tarjoaa ilman erillistä veloitusta turistiluokassa. Joskus tuli ostettua erehdyksessä se ruoka nälkäisenä jonkun pitkän kokousmatkan päätteeksi.

Esitteen kuvilla ei ollut mitään tekemistä todellisuuden kanssa. >:(

Sellaisessa tilanteessa maksaa ihan mielellään 10-20 euroa kohtalaisesta ruoasta ja tilkasta viiniä, mutta ruoan pitäisi olla syömäkelpoista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sellaisessa tilanteessa maksaa ihan mielellään 10-20 euroa kohtalaisesta ruoasta ja tilkasta viiniä, mutta ruoan pitäisi olla syömäkelpoista.

Samoilla linjoilla olen myös minä. Varsinkin tuon syömäkelpoisuuden kanssa. Toivottavasti panostavat siihen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään