Petri Lehtovirta

Helsinkiin tilapäinen rajoitusalue EFR334, 4.4 – 6.4.2017

20 viestiä aiheessa

Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) perustaa tilapäisen rajoitusalueen 4.4.2017 klo 06.00 LMT – 6.4.2017 klo 12.00 LMT väliseksi ajaksi Helsinkiin. Tilapäinen rajoitusalue jakaantuu kahteen osa alueeseen.

 

Kaikki ilmailu on kielletty osa-alueella EFR334A – HELSINKI, pois lukien viranomaislennot ja viranomaisen tilaamat lennot sekä kaupallinen ilma liikenne, jonka määränpää tai lähtökenttä on Helsinki-Vantaan lentoasema.

 

EFR334B – HELSINKI, jolle asetetaan lentosuunnitelmapakko (FPL MZ), HelsinkiVantaan TMA lower ja TMA upper alapuoliseen valvomattomaan ilmatilaan.

 

Huom! kaikki ilmailu on kielletty pl. viranomaistoiminta osa-alueella A, Helsingin kaupunki mm. Malmin lentopaikka mukaanluettuna, SFC- 1300 ft MSL

 

 

https://lentopaikat.fi/helsingin-tilapainen-rajoitusalue-efr334-4-4-6-4-2017/

 

 

Ja rajoituksen syynähän on Kiinan presidentin vierailu 5.4. Helsingissä

 

http://yle.fi/uutiset/3-9526758

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öh. Miksei tuota näy AIP SUPissa?

 

Varmaan siksi, että päätös tästä yleisen turvallisuuden ja järjestyksen kannalta välttämättömästä rajoituksesta on annettu vasta eilen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka osaa kertoa, miksi Kiinan presidentti tarvitsee tällaisen järjestelyn? Miksei tällaista kieltämistä nähdä muiden valtioiden päämiesten vierailujen yhteydessä?

 

Mikä on se turvallisuusriski jota tällä torjutaan?

 

Jos Suomen presidentti vierailisi Kiinassa, olisiko siellä vastaava lentokielto Pekingin alueella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan siksi, että päätös tästä yleisen turvallisuuden ja järjestyksen kannalta välttämättömästä rajoituksesta on annettu vasta eilen.

 

No se.. Mutta kai sen silti kuvittelisi päätyvän AIP:hen ensin eikä johonkin lentopaikat.fi jos Trafi/Finavia suunnilleen hoitaisi hommansa? :)

 

On tosiaan aika.. Jännän laaja alue. Malmi kiinni melkein kolmeksi päiväksi ja tuo plaanin vaativa alue ylttyy tänne Turkuunkin päin Karjaalle asti..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka osaa kertoa, miksi Kiinan presidentti tarvitsee tällaisen järjestelyn? Miksei tällaista kieltämistä nähdä muiden valtioiden päämiesten vierailujen yhteydessä?

 

Ellen ihan väärin muista, niin USA:n presidentin viimeisimmän vierailun yhteydessä oli jotain vastaavia rajoituksia. Epäilen, että kyse on vierailijan toiveista/vaatimuksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka osaa kertoa, miksi Kiinan presidentti tarvitsee tällaisen järjestelyn? Miksei tällaista kieltämistä nähdä muiden valtioiden päämiesten vierailujen yhteydessä?

 

Mikä on se turvallisuusriski jota tällä torjutaan?

 

Jos Suomen presidentti vierailisi Kiinassa, olisiko siellä vastaava lentokielto Pekingin alueella?

 

Muistaakseni Pekingissä on vähintään tuota vastaava lentokielto aina...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni Pekingissä on vähintään tuota vastaava lentokielto aina...

 

Taitaapa peräti olla niin, että on ihan erikseen mainittu, että sille Pekingin kieltoalueelle ei pääse edes ukkospilviä väistämään, vai muistanko taas väärin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän vierailuunko liittyy ilmavoimien ja rajan aktiivisuus eilen ja tänään?

 

Hornetit pyyhkäisseet muutamaan otteeseen Kerava Järvenpää linjalla eilen ja tänään.

Tänään puolenpäivän jälkeen Hornet kaartoi Sibeliuksen Ainolan yli ja heti perään rajan kopteri teki saman kierroksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaapa peräti olla niin, että on ihan erikseen mainittu, että sille Pekingin kieltoalueelle ei pääse edes ukkospilviä väistämään, vai muistanko taas väärin?

 

Joo ei pääse. Tai jos menee koettamaan onneaan, voi olla että maahantulo tapahtuu muualla kuin lentokentällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka osaa kertoa, miksi Kiinan presidentti tarvitsee tällaisen järjestelyn? Miksei tällaista kieltämistä nähdä muiden valtioiden päämiesten vierailujen yhteydessä?

 

Mikä on se turvallisuusriski jota tällä torjutaan?

 

Jos Suomen presidentti vierailisi Kiinassa, olisiko siellä vastaava lentokielto Pekingin alueella?

 

Jokaisen vierailun/tapahtuman yhteydessä turvallisuusviranomaiset eli tässä tapauksessa poliisi Suomen ja Kiinan puolelta tekevät riskiarvion ja -analyysin jonka perusteella syntyy varautumissuunnitelmat ja muut vastaavat toimintasuunnitelmat.

 

Tässä tapauksessa asiantuntijat ovat nähneet tarpeelliseksi rajoitusalueen. Ei tuota rajoitusaluetta aina tule, esimerkiksi kun Uruguayn presidentti oli, ei muistaakseni mitään rajoitusaluetta ollut. Mutta toisaalta, kaikki presidentit ja muut päämiehet eivät ole niin vaikutusvaltaisia tai kiistanalaisia, on turha verrata Kiinan, Venäjän tai USA:n presidenttiä vaikkapa Viron presidenttiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muuten vieläkään ole AIP SUPissa? Eikä missään NOTAMeissa yms sen paremmin. Mistähän tuo on tarkoitus nähdä lentoa Helsinkiin suunnitellessa, kuitenkin alkaa ajankohta lähestyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muuten vieläkään ole AIP SUPissa? Eikä missään NOTAMeissa yms sen paremmin. Mistähän tuo on tarkoitus nähdä lentoa Helsinkiin suunnitellessa, kuitenkin alkaa ajankohta lähestyä.

 

Etköhän sinä sen notameista näe siinä vaiheessa, kun olet laittamassa plaania systeemiin. Tai kuulet, kun soitat Hesan briefingiin. Nämä siis, mikäli ko. rajoitusalueella on vaikutusta lentoosi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etköhän sinä sen notameista näe siinä vaiheessa, kun olet laittamassa plaania systeemiin. Tai kuulet, kun soitat Hesan briefingiin. Nämä siis, mikäli ko. rajoitusalueella on vaikutusta lentoosi.

 

Ihmisillä on suunniteltuja menoja pidemmällekin kuin 120 tunnin päähän. On joka tapauksessa aivan selvää, että viranomaistoiminta on ollut tämän asian hoitamisessa ala-arvoista niin Poliisin kuin Trafinkin osalta. Vierailusta on tiedetty iät ja ajat, ja asian olisi voinut hoitaa ajoissakin niin, että tieto tästä järjettömästä rajoituksesta olisi saatu ilmailutiedotusjärjestelmään ajoissa.

 

On aivan järjetöntä perustella päätöksen mukaisia rajoitusalueita jotka astuvat voimaan 4.4. klo 06 Suomen aikaa sillä, että ne ovat ehdottoman välttämättömiä "yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi", kuten viranomaispäätöksessä todetaan. Siis on aivan välttämätöntä tehdä lentosuunnitelma Hyvinkäällä tai Nummelassa laskukierroslentämistä varten, vaikka päätöksen mukaan Helsingin poliisi ei tälläistä järjettömyyttä edes pyytänyt?! Samaan aikaan on toki myös aivan välttämätöntä kieltää yleisilmailu kokonaan Malmilla, mutta Helsinki-Vantaalla saisi kyllä vetää cessnapiperilla ihan koko vierailun ajan jos vaan slotteja riittää, eikä mikään estä vesikonelentämistäkään 1,5 mailin päässä kalastajatorpasta, laajalahden länsireunalta.

 

Supplementti on julkaistu tänään. https://ais.fi/ais/aipsup/Sup/S2017/EF_SUP_2017_043_en.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinalainen Xinhua-uutistoimisto kertoo taustaa Kiinan presidentin vierailulle Suomessa ja heti senjälkeen USA:ssa. Kiinan presidentti todennäköisesti lähtee Suomesta aikaisin aamulla 6.4., koska hän tapaa Donald Trumpin jo samana päivänä Trumpin lomanviettopaikassa Floridassa.

 

President Xi Jinping will pay a state visit to Finland before he heads to Florida, the United States, for a China-US presidents' meeting next week, Foreign Ministry spokesperson Lu Kang announced Thursday.

 

"At the invitation of President Sauli Niinisto of the Republic of Finland and President Donald Trump of the United States of America, President Xi Jinping will pay a state visit to Finland from April 4 to 6, and he will meet with President Trump at Mar-a-lago, Florida, the United States from April 6 to 7," Lu announced at a daily press briefing.

 

Suomen vierailusta ja sen tärkeydestä maiden välisille suhteille, jne, kerrotaan näin:

 

Xi's visit to Finland will be his first trip to a European Union member state this year, and also Xi's first visit to northern Europe as president, Lu said.

 

"This shows the importance China attaches to a future-oriented new type of partnership with Finland, and support for the EU," the spokesperson added.

 

http://news.xinhuanet.com/english/2017-03/30/c_136171185.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(...)mutta Helsinki-Vantaalla saisi kyllä vetää cessnapiperilla ihan koko vierailun ajan jos vaan slotteja riittää, eikä mikään estä vesikonelentämistäkään 1,5 mailin päässä kalastajatorpasta, laajalahden länsireunalta.

Huom "...Restrictions do not either concern commercial air traffic to/from EFHK". Yleisilmailu = vaarallinen. Kaupallinen liikenne = ei vaarallinen. Problem solved.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huom "...Restrictions do not either concern commercial air traffic to/from EFHK". Yleisilmailu = vaarallinen. Kaupallinen liikenne = ei vaarallinen. Problem solved.

 

Ei tuo tarkoita, etteikö cessnapiperilla voisi vetää EFHK:lla privaatilentoa. Tuo tarkoittaa vain, että sillä privaattikoneella ei saa vetästä Helsinki-Vantaalta sille Helsingin päällä olevalle rajoitusaluelle EFR334A (eli välillä SFC-1300 ft), mutta Airbussilla saa lentää vaikkapa 1000 jalassa rajoitusalueella. Privaattikoneella on tyytyminen vain yli 1300 jalan korkeuksiin, siis myös TMA:lla vaikkapa Helsingin keskustan päällä. Jos vaikka sulla Armin on aikaa ja joku kone saatavilla läheltä Helsinkiä, käy ihmeessä tekemässä plaani TMA:lle ja koita tuleeko selvitystä, itse oon valitettavasti ma-pe Porissa.

 

Epäilen muuten myös, että tuota oikeutta lentää rajoitusalueella EFR334A ei tule käyttämään yksikään kaupallisen liikenteen (ellei finnhemmsiä lasketa) ilma-alus, ellei sitten joku lennätä TV-ryhmää Helsingissä :-)

 

Aiheesta on näemmä myös kirjoitettu lyhyt ploki: http://www.aviastar.fi/eff334/ - Aviastar saisi tosin heittää EFHK:lta hyppylentoja ihan miten lystää, koska se on kaupallista lentotoimintaa :-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmisillä on suunniteltuja menoja pidemmällekin kuin 120 tunnin päähän. On joka tapauksessa aivan selvää, että viranomaistoiminta on ollut tämän asian hoitamisessa ala-arvoista niin Poliisin kuin Trafinkin osalta. Vierailusta on tiedetty iät ja ajat, ja asian olisi voinut hoitaa ajoissakin niin, että tieto tästä järjettömästä rajoituksesta olisi saatu ilmailutiedotusjärjestelmään ajoissa.

 

On aivan järjetöntä perustella päätöksen mukaisia rajoitusalueita jotka astuvat voimaan 4.4. klo 06 Suomen aikaa sillä, että ne ovat ehdottoman välttämättömiä "yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi", kuten viranomaispäätöksessä todetaan. Siis on aivan välttämätöntä tehdä lentosuunnitelma Hyvinkäällä tai Nummelassa laskukierroslentämistä varten, vaikka päätöksen mukaan Helsingin poliisi ei tälläistä järjettömyyttä edes pyytänyt?! Samaan aikaan on toki myös aivan välttämätöntä kieltää yleisilmailu kokonaan Malmilla, mutta Helsinki-Vantaalla saisi kyllä vetää cessnapiperilla ihan koko vierailun ajan jos vaan slotteja riittää, eikä mikään estä vesikonelentämistäkään 1,5 mailin päässä kalastajatorpasta, laajalahden länsireunalta.

 

Supplementti on julkaistu tänään. https://ais.fi/ais/aipsup/Sup/S2017/EF_SUP_2017_043_en.pdf

 

Tuskinpa siellä Helsinki-Vantaalla niitä läpäreitä saisi cessnapiperilla vetää tuon rajoitusalueen voimassaoloaikana... :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia on suhtautunut niihin läpäreihin yleisesti ottaen nuivasti, mutta tuon rajoitusalueen voimassaoloaikana toiminnasta vastaa ymmärtääkseni ANS Finland eikä Finavia! Ehkä homma muuttuu, tai jos ei muutu, niin ainakin voi käydä heittämässä maisemalennon Helsingin keskustan päällä TMA:lla  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään