Jukka Luoma

Muutama vähän huono ja vanha kuva jostain silloin joskus

23 viestiä aiheessa

Nortjet EC-EMI Boeing 737-4YO

HEL-AGP 21.6.1991

Espanjalainen tilauslentoyhtiö Nortjet toimi vuosina 1989-1992.

image0-001.jpg.a3402f6b112ff810423ca4a137a60332.jpg

 

Balkan LZ-BOC Boeing 737-53A

HEL-SOF 2/1998

 

 

Czech Government OK-BYO Tupolev Tu-154M

HEL 7/1992

image0-007-3.jpg.83ecee414b020b4217533861002b9890.jpg

 

Polish Government Tupolev Tu-154M

HEL 7/1992

image0-008-5.jpg.efef8f4ac8838be938f53b2c672a51a1.jpg

 

 

 

Oasis International Airlines EC-117 Airbus A310-324

Oasis oli espanjalainen tilauslentoyhtiö 1986-1995

HEL-AGP 19.4.1992

p> 

 

Eurocypria 5B-DBC Airbus A320-231

Eurocypria oli 1992-2010 kyproslainen tilauslentoyhtiö

HEL-LCA 2.5.1992

image0-3.jpg.05eddc741769c749d0f4a85001e37d2d.jpg

 

Pan Am N814PA Airbus A310-300

HEL-JFK-FLL 24.8.1991

image0-007-5.jpg.79a5b8b07a66cdc6bf008e005771a04a.jpg

 

Scanair MD DC-9

Scanair oli tanskalainen tilauslentoyhtiö, aikoinaan pohjoismaiden suurin, toimi vuosina 1961-1994

STO

image0-002.jpg.4f961589fe0c829821830dbbcce28c17.jpg

 

Estonian Air ES-AAL Tupolev Tu-134A

TLL 7/1993

1-image0-006-5.jpg.a7c06fc88b311a57ad7caf372ccbfd2a.jpg

 

 

Avialinii Ukraina Tupolev Tu-134A-3 UR-65718

TLL 7/1993

image0-003-2.jpg.3176cc3dccedececddeb818ae7b88127.jpg

 

 

Estonian Air ES-ABD Boeing 737-5Q8

TLL

image0-008-2.jpg.ea1836f1388af2860eb587ad16ffa9f7.jpg

 

 

Atlantic Airways OY-CRG BAe 146-200A

CPH 31.8.1992

Atlantic Airways on Färsaarten lentoyhtiö.

p> 

 

Lithuanian Airlines LY-SBB Saab 340B

VNO

image0-002-5.jpg.90020897a5f8c95dad6cc82659c921e6.jpg

 

Lithuanian Airlines LY-GPA Boeing 737-2Q8

VNO

p> 

 

Balaircta HB-IPL Airbus A310-325ET

Balair (myöhemmin Balaircta) oli sveitsiläinen lentoyhtiä vuosina 1953-1993

ZRH

p> 

Lotus Air SU-LBB Airbus A320-212

Lotus Air oli egyptiläinen tilauslentoyhtiö vuosina 1997-2011

ZRH

image0-004-2.jpg.05024cc3e87bc188d1864a3ab0e6cb1a.jpg

 

 

Macedonian Airlines SX-CBH Boeing 727-230

GVA

image0-005-3.jpg.361c28d74f6cc5f07572fda68cbc8086.jpg

 

 

Hemus Air LZ-TUL Tupolev Tu-134A-3

Hemus Air oli vuosina 1991-2010 bulgarialainen lentoyhtiö, nykyään osa Bulgaria Air -yhtiötä.

TLV 7/1998

image0-003-7.jpg.18c73f8bf162a2269b9dc2be4acee5cd.jpg

 

 

Air Caraibes F-ODZG Dornier 228-202

Air Caraibes on karibianranskalainen lentoyhtiö.

FDF

p> 

Surinam Airways PZ-TCK MD DC-9-50

CAY

image0-005.jpg.12f0cd353c607ec0590ad84ca8953d15.jpg

 

Air France / Air Caraibes F-OIJF Embraer 145MP

CAY

 

 

Air Force One

HEL 8.9.1990

50.jpg" />>image0-006.jpg.c1e5e1190d4ed43b7e838278458d4b95.jpg>image0-008.jpg.3e693d9ee6935d9de22cc623744147fe.jpg

 

 

 

 

>image0-001-2.jpg.78611b16ba782e4639fb803ac3147660.jpg>image0-002-2a.jpg.e36a49322a68afc0a6c5cc1695a01e0e.jpg

>image0-003-3.jpg.485ca0b3cea32edc78793d9a7cc91309.jpg

>image0-004.jpg.cd1ebddc29bf1fb6422cf69b61d7704d.jpg>image0-004-3.jpg.b1fb81a8876ef5b6b71c7edd5f78d0c0.jpg>image0-005-2.jpg.2f0d84b803e7daf3b722900249f02f<a class=1-image0-4.jpg.b563cdbfc370f02e9990b0edd7d590b4.jpg>image0-008-5.jpg.ac26b32bef5e0da882dfef2c7e3c9c02.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno setti, harvemmin nähtyjä yhtiöitä. Osa aivan uusia tuttavuuksia meikäläiselle. Pengohan vaan lisää niitä kuviasi :thmbup:

 

Ok, kiva!

 

Juu, kuvia on tuhansittain kansioissa, laatikoissa, hyllyillä, tietokoneella, monia lentokonekuviakin mukana, kun vaan löytyis niitä!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa kuvamateriaalia! Air Force One oli tosiaankin Helsinki-Vantaalla syyskuussa 1990 Georg Bush vanhemman ja Neuvostoliiton päämiehen Gorbatsovin Helsingissä olleen tapaamisen takia. Air Force One Boeing jumbo 747-mallina oli käytössä tuolla vierailulla kai melkein ensimmäistä kertaa "virkatehtävissä". Aiemmin presidentti Ronald Reagan puolisoineen yöpyi Helsingissä toukokuussa 1988, silloin koneena oli vanhempi mallinen Air Force One, Boeing 707.  Muutama muukin USA:n presidentin vierailu Suomessa oli vuosien saatossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa kuvamateriaalia! Air Force One oli tosiaankin Helsinki-Vantaalla syyskuussa 1990 Georg Bush vanhemman ja Neuvostoliiton päämiehen Gorbatsovin Helsingissä olleen tapaamisen takia. Air Force One Boeing jumbo 747-mallina oli käytössä tuolla vierailulla kai melkein ensimmäistä kertaa "virkatehtävissä". Aiemmin presidentti Ronald Reagan puolisoineen yöpyi Helsingissä toukokuussa 1988, silloin koneena oli vanhempi mallinen Air Force One, Boeing 707.  Muutama muukin USA:n presidentin vierailu Suomessa oli vuosien saatossa.

 

 

Juu, näin oli!

Mulla oli sieltä muutama muukin kuva, mutta en vielä löytänyt niitä.

 

Olis kiva nähdä muidenkin kuvia tuosta päivästä! :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä nostalgiapläjäys! kiitos näistä.

 

Pan Am N814PA Airbus A310-300

HEL-JFK-FLL 24.8.1991

 

Muistaakos kukaan oliko tuo Pan Amin Helsingin JFK reitti A310 kalustolla non-stop?

 

Mulla jyskyttää takaraivossa hyvin vahvasti mielikuva, että ainakin kahdeksankymmentäluvun lopulla lennot oisi lennetty Oslon kautta? Olen yrittänyt penkoa netistä Pan Amin 86-90 vuosien aikatauluja huonolla menestyksellä. Hitto kun mulla oli joskus kattava aikataulukokoelmakin, mutta heitin sen paperinkeräykseen vuonna 2003 muuton yhteydessä "kun ei näillä mitään käyttöä ole". Niistä tuokin asia olisi selvinnyt..

 

Toinen asia mikä Pan Amin Helsingin liikennöinnin kanssa mietityttää, että jatkoiko joku vuoro Helsingistä vielä LED tai SVO keikalle? Tällaistakin muistelisin. Oliko ne sitten B727 koneilla ajettuja vuoroja, jotka tulivat Helsinkiin kai Lontoosta tai Frankfurtista jotka mahdollisesti jatkoivat Neuvostoliittoon?

 

Vai muistanko vaan kaiken väärin  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdeksänkymmentäluvun alkupuolella olen matkannut muutaman kerran Pan Amin non-stopilla Hesasta New Yorkiin. Matkustajina oli runsaastikin itäisen naapurimme kansalaisia, jotka olivat nousseet koneeseen iloisella matkamielellä. Muistamani mukaan kyseinen koneyksilö aloitti yleensä matkansa Moskovasta, tehden Hesaan välilaskun. Jossain vaiheessa matka jatkui ilmeisesti Oslon kautta, mutta omalle kohdalleni  ei Oslon pysäkkiä sattunut. Oi aikoja, oi tapoja..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdeksänkymmentäluvun alkupuolella olen matkannut muutaman kerran Pan Amin non-stopilla Hesasta New Yorkiin. Matkustajina oli runsaastikin itäisen naapurimme kansalaisia, jotka olivat nousseet koneeseen iloisella matkamielellä. Muistamani mukaan kyseinen koneyksilö aloitti yleensä matkansa Moskovasta, tehden Hesaan välilaskun. Jossain vaiheessa matka jatkui ilmeisesti Oslon kautta, mutta omalle kohdalleni  ei Oslon pysäkkiä sattunut. Oi aikoja, oi tapoja..

 

Joskus inaki lennettiin JFK-Helsinki-Arlanda-JFK, saattoi tuo tietysti jossakin vaiheessa myös olla Helsinki-Oslokin. Silloin, kun varmasti tiedän lennetyn tuota lenkkiä Arlandan kautta, ei ainakaan poikettu Moskovassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Muistaakos kukaan oliko tuo Pan Amin Helsingin JFK reitti A310 kalustolla non-stop?

 

Mulla jyskyttää takaraivossa hyvin vahvasti mielikuva, että ainakin kahdeksankymmentäluvun lopulla lennot oisi lennetty Oslon kautta? Olen yrittänyt penkoa netistä Pan Amin 86-90 vuosien aikatauluja huonolla menestyksellä. Hitto kun mulla oli joskus kattava aikataulukokoelmakin, mutta heitin sen paperinkeräykseen vuonna 2003 muuton yhteydessä "kun ei näillä mitään käyttöä ole". Niistä tuokin asia olisi selvinnyt..

 

Toinen asia mikä Pan Amin Helsingin liikennöinnin kanssa mietityttää, että jatkoiko joku vuoro Helsingistä vielä LED tai SVO keikalle? Tällaistakin muistelisin. Oliko ne sitten B727 koneilla ajettuja vuoroja, jotka tulivat Helsinkiin kai Lontoosta tai Frankfurtista jotka mahdollisesti jatkoivat Neuvostoliittoon?

 

Vai muistanko vaan kaiken väärin  :P

 

Pari vanhaa ketjua asian tiimoilta:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,35934.20.html

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php?FFSESS=079iapcfltvrcbmn4i7u0so535&topic=83642.5

 

Ja tuolla joitakin vanhoja reittikarttoja ja aikataulujakin tuolta löytyy:

http://www.departedflights.com/routemaps7b.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä nostalgiapläjäys! kiitos näistä.Muistaakos kukaan oliko tuo Pan Amin Helsingin JFK reitti A310 kalustolla non-stop?

 

Muistan hämärästi jotain. Sitä aikaa kun Finnair poimi Moskovan ja Leningradin ihmiset reitille HEL-JFK. Siitä se lähti kasvuun, AY-liike, tarkoitan Finnair.  ;)

 

PanAm lensi vaihtelevasti eri viikonpäivinä JFK-ARN/OSL(FBU)-HEL ja takaisin, bussilla, A310-300. Moskovaa en koskaan kuullut, en väitä kun en tiedä, enkä Floridaa. Silloisessa työssäni en koneita nähnyt, ne olivat vaan asiakaita. Boing-727 koneet lensivät LHR-HEL, joskus via FRA joskus via OSL. Ainakaan caterinkilässä ei tietty mistä tulevat minne menevät? Kesällä PanAm lensi nonstoppina JFK-HEL-JFK, A310-300.

 

Sitten tuli Delta, huumassa kun "mitään ei muuteta" kävi meikäläinenkin poikasena OSLossa työmatkoilla syystä jos kolmannestakin. Hauskaa oli vaan OSL jäi äkkiä HEL reitiltä koska OSL ja ARN alkoi nonstoppina tai JFK-OSL-ARN ja HEL tietenkin rinnastettiin Neuvostoliittoon. JFK-HEL-LED-HEL-JFK. Ja aina kun kun kone laskeutui JFKlta Helsinkiin luulivat jenkkipöhköt olevansa Neuvostoliitossa ja aina kun kone laskeutui LEDstä luulivat ryssät olevansa jenkkipöhkölässä.  ;D:laugh:;D

 

Delta lensi Tristarilla JFK-HEL-LED-HEL-JFK reittiä jonkin vuoden, en kirjannut. Muistan elävästi kun kiikari oli ainoa laite jolla odoteltiin DL:n konetta saapuvaksi idästä, DEP-sähkettä ei silloin vielä LEDistä lähetetty. Eikä ollut Flightradaria saati inteerneettiä. En muista Tristarista oliko -100, -200 vai mikä lie sarjalainen L1011. Etupään keittiö oli kuitenkin ruumassa ja cateringkuormaus tehtiin myös alakautta, nykykoneen eturuumaluukun kautta.. Senkin muistan että kone halusi usein rullata löpöä säästääkseen kiitotien odotuspaikalle kahdella myllyllä, sitten se kolmas ei lähtenytkääm käyntiin ja paluu asematasolle. Jes...se oli säästöä silloiseen maailman aikaan, jenkkipöhköt luulivat jo silloin olevansa fiksuja.  :(

 

Toisaalta silloin oli yleensäkin asiat vielä muutenkin kunnossa.  :thmbup: 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan hämärästi jotain. Sitä aikaa kun Finnair poimi Moskovan ja Leningradin ihmiset reitille HEL-JFK. Siitä se lähti kasvuun, AY-liike, tarkoitan Finnair.  ;)

 

PanAm lensi vaihtelevasti eri viikonpäivinä JFK-ARN/OSL(FBU)-HEL ja takaisin, bussilla, A310-300. Moskovaa en koskaan kuullut, en väitä kun en tiedä, enkä Floridaa. Silloisessa työssäni en koneita nähnyt, ne olivat vaan asiakaita. Boing-727 koneet lensivät LHR-HEL, joskus via FRA joskus via OSL. Ainakaan caterinkilässä ei tietty mistä tulevat minne menevät? Kesällä PanAm lensi nonstoppina JFK-HEL-JFK, A310-300.

 

Sitten tuli Delta, huumassa kun "mitään ei muuteta" kävi meikäläinenkin poikasena OSLossa työmatkoilla syystä jos kolmannestakin. Hauskaa oli vaan OSL jäi äkkiä HEL reitiltä koska OSL ja ARN alkoi nonstoppina tai JFK-OSL-ARN ja HEL tietenkin rinnastettiin Neuvostoliittoon. JFK-HEL-LED-HEL-JFK. Ja aina kun kun kone laskeutui JFKlta Helsinkiin luulivat jenkkipöhköt olevansa Neuvostoliitossa ja aina kun kone laskeutui LEDstä luulivat ryssät olevansa jenkkipöhkölässä.  ;D:laugh:;D

 

Delta lensi Tristarilla JFK-HEL-LED-HEL-JFK reittiä jonkin vuoden, en kirjannut. Muistan elävästi kun kiikari oli ainoa laite jolla odoteltiin DL:n konetta saapuvaksi idästä, DEP-sähkettä ei silloin vielä LEDistä lähetetty. Eikä ollut Flightradaria saati inteerneettiä. En muista Tristarista oliko -100, -200 vai mikä lie sarjalainen L1011. Etupään keittiö oli kuitenkin ruumassa ja cateringkuormaus tehtiin myös alakautta, nykykoneen eturuumaluukun kautta.. Senkin muistan että kone halusi usein rullata löpöä säästääkseen kiitotien odotuspaikalle kahdella myllyllä, sitten se kolmas ei lähtenytkääm käyntiin ja paluu asematasolle. Jes...se oli säästöä silloiseen maailman aikaan, jenkkipöhköt luulivat jo silloin olevansa fiksuja.  :(

 

Toisaalta silloin oli yleensäkin asiat vielä muutenkin kunnossa.  :thmbup: 

 

 

 

 

Kiva, kiitos tiedoista!

Aina kiva, kun jollakin on enemmän ja tarkempaa tietoa kuin mitä yleensä on saatavilla - ja hauskasti kerrottu!  :thmbup:

Wikipedian mukaan muutama Tristar olisi vielä jossain käytössä.  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisattakoon muutama omakohtainen kokemus: syksylla 1989 lensin Pan Amin A310-200:lla reitin HEL-ARN-JFK ja samaa reittia takaisin. Joulukuussa 1991 Pan Am meni konkurssiin ja reitin otti haltuunsa Delta, joka otti valtaosan Pan Amin A310-koneista ja tilaisi viela muutaman uudenkin Airbusilta.

 

Se oli muuten Lockheed Tristarin 500-versio, joka operoi ainakin yhtena kesana reittia JFK-HEL-LED-HEL-JFK. Deltalla tein pari m/p-reissua A310-300-koneilla Helsingista New Yorkiin. Maaliskuussa 1995 lahdin ensimmaista kertaa Seatrade-risteilymessuille Deltan kyydilla -- sittemmin olen osallistunut samoille messuille joka vuosi -- viimeksi viime viikolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisattakoon muutama omakohtainen kokemus: syksylla 1989 lensin Pan Amin A310-200:lla reitin HEL-ARN-JFK ja samaa reittia takaisin. Joulukuussa 1991 Pan Am meni konkurssiin ja reitin otti haltuunsa Delta, joka otti valtaosan Pan Amin A310-koneista ja tilaisi viela muutaman uudenkin Airbusilta.

 

Se oli muuten Lockheed Tristarin 500-versio, joka operoi ainakin yhtena kesana reittia JFK-HEL-LED-HEL-JFK. Deltalla tein pari m/p-reissua A310-300-koneilla Helsingista New Yorkiin. Maaliskuussa 1995 lahdin ensimmaista kertaa Seatrade-risteilymessuille Deltan kyydilla -- sittemmin olen osallistunut samoille messuille joka vuosi -- viimeksi viime viikolla.

 

Ok, hienoa!

Olisi kiva nähdä valokuva tuollaisesta Tristarista Helsingissä  :thmbup:

 

Parin viikon kuluttua Kiinan presidentti tulee vierailulle.

Toivottavasti tulee koneesta/koneista hyviä kuvia!  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa ja nostalgista materiaalia! Kiitokset.

 

Mulla lienee jossakin ainakin terminaalin ikkunasta otettu kuva, jossa näkyy Deltan Tristar. Syyskuulta 1995. Samoin on Panamin A310:sta ja 727:sta. Täytyypä katsella, jos tulevat vastaan. Se Delta lienee täälläkin joskus julkaistu.

 

Lithuanian S340:t tehtiin Vantaalla silloisen Finnair Propin toimesta. SBA ja SBB taisivat olla Saabin kautta tulleita käytettyjä yksilöitä. Alfa oli muistaakseni erikoisessa rekkarissa SE-G48. Puuhastelin sen parissa työharjoittelussa. Ajankohta taisi olla kevättalvea 1997. SBB:n kanssakin tuli jotakin väkerretyksi. Alfa-projektistakin olisi aika monta diaa olemassa...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka kaikille!

 

Varsinkin tuo PanAmin logo on nostalgisuudessaan aika kiva. Minulle tosin vain leffojen ja vanhojen lehtien kautta, sillä en ole koskaan PanAmin koneessa istunut. Mutta aika ihania kuvia kuitenkin. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa ja nostalgista materiaalia! Kiitokset.

 

Mulla lienee jossakin ainakin terminaalin ikkunasta otettu kuva, jossa näkyy Deltan Tristar. Syyskuulta 1995. Samoin on Panamin A310:sta ja 727:sta. Täytyypä katsella, jos tulevat vastaan. Se Delta lienee täälläkin joskus julkaistu.

 

Lithuanian S340:t tehtiin Vantaalla silloisen Finnair Propin toimesta. SBA ja SBB taisivat olla Saabin kautta tulleita käytettyjä yksilöitä. Alfa oli muistaakseni erikoisessa rekkarissa SE-G48. Puuhastelin sen parissa työharjoittelussa. Ajankohta taisi olla kevättalvea 1997. SBB:n kanssakin tuli jotakin väkerretyksi. Alfa-projektistakin olisi aika monta diaa olemassa...

 

-A-

 

Ahaa, ok, kuulostaa mielenkiintoiselta!

Laita ihmeessä kuvia, sit ku löydät ne!  :thmbup:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla