Petri Valo

Potkuri irtosi kesken laskun Australiassa

8 viestiä aiheessa

Avheraldissa näkyi olevan lähikuvia. Potkuriakseli vaihteistosta katkipoikki.  :o  Ehkä näissä on jotain pientä ikääntymistä näkyvissä kun ex-työmaan 2000-Saapaksiinkin kävi paja vaihtelemassa akselitumppeja. (ok, eri moottori ja vaihteisto kuin 340:ssä)

Kyllä on tuuri käynyt ettei se huiska tullut kenenkään syliin.

 

http://avherald.com/h?article=4a651f6e&opt=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä lailla ja millaisella jaksolla noiden 'akselitumppien' kuntoa valvotaan? Onko niille määritelty joku käyttötuntimäärä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä lailla ja millaisella jaksolla noiden 'akselitumppien' kuntoa valvotaan? Onko niille määritelty joku käyttötuntimäärä?

 

Joku voisi tietää ihan tarkkaankin, joku käyntituntimäärä näillä todennäköisesti on ja vaihtuvat sitten vaihteiston korjauksen/peruskorjauksen yhteydessä. Tarkastus NDT-menetelmillä, onko se sitten pyörrevirta vai mikä sitä ei tässä kylmiltään osaa sanoa.

Eikä silmämääräista tarkastusta muun huollon, esim. potkurinvaihdon, yhteydessä sovi aliarvioda. Korroosio näihinkin iskee ja miksei sopivalla hetkellä osunut tarkastus bongaa repeämänkin kun vaan viitsii nopeasti silmäillä.

 

Uskaltaisin epäillä että tässä on syynä joku ulkoinen syy, korroosio tai kolhu. Ei nämä kuitenkaan kovin yleisesti petä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä potrkureissa ja potkurin akseleissa, alennusvaihteissa yms. on joku jakso, joka on laitekohtainen.  Isommista koneista ei ole kokemusta, mutta sekä ultrakevyisen että tavallisimpien yleisilmailukoneiden lasikuituisilla potkureilla on yleensä 1000 tunnin jakso,  Rotaxin alennusvaihteen jakso on 700 tuntia, kun moottorin peruskorjausjakso on 2000 tuntia.  Olen muutaman kerran seurannut vierestä kun Rotaxin alennusvaihteelle tehdään isku/jaksotarkistus. Se puretaan osiin, kaikki osat tarkastetaan vähänkin kuluneet osat vaihdetaan ja potkurinakselille tehdään "magneettivuo-tarkistus"  Akseli magnetoidaan ja sen pinnalle sirotellaan metallijauhetta, jos akselissa on säröjä, niin magneettivuo katkeaa.  Lasikuitupotkurit lähetetään tehtaalle, joka tekee jonkun ultraäänitarkastuksen ja palauttaa potkurin todistuksen kanssa tai kehoittaa ostamaan uuden.  Kun moottori tulee jaksonsa päähän, niin se menee tehtaalle tai valtuutetulle huoltajalle, joka purkaa sen "atomeiksi" tarkastaa kaikki kriittiset osatm vaihtaa ne ja kokoaa ja koeajaa mottorin. Sen jälkeen jakso alkaa nollasta jälleen.  Moottorin täysremontti on yleensä noin 25 - 40 % halvempi kuin kokonaan uusi moottori.  Joskus takavuosina jaksohuoltoon menevät moottorit saattoivat mennä rajan taakse, siellä kuulema jakso nollattiin paperilla moottoria avaamatta. Tämä on tietenkin vain pahaa puhetta.  Ilmailukerhot myivät usein moottoreita, joiden 2000 tunnin  jaksosta oli käytetty 1800 tuntia, koska moottoreita ei saanut käyttää koululentoiihin  1800 ja 2000 tunnin välillä, mutta joku yksityinen saattoi lentää tuolla 200 tunnin reservillä  5 - 10 vuotta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karkuteille lähtenyt potkuri on löytynyt. Potkuri oli irronnut sen jälkeen, kun moottori oli (jostain syystä) pysäytetty ja potkuri lepuutettu.

 

The New South Wales Police says that one of its Air Wing helicopters spotted the propeller in bushland near Revesby, south-west of Sydney.

 

The right-hand propeller assembly sheared off from the aircraft’s engine shortly after it was feathered following an in-flight shut down of the General Electric CT7 engine during a flight from Albury to Sydney. It was around 10nm from Sydney when the incident happened.

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/missing-rex-saab-340-propeller-located-435388/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..... Ilmailukerhot myivät usein moottoreita, joiden 2000 tunnin  jaksosta oli käytetty 1800 tuntia, koska moottoreita ei saanut käyttää koululentoiihin  1800 ja 2000 tunnin välillä, mutta joku yksityinen saattoi lentää tuolla 200 tunnin reservillä  5 - 10 vuotta.   

 

Kansalliset ilma-alukset, moottoreiden peruskorjausjakson jatkaminen (liite II) Kts AIR 1-5

 

9.4.2 Peruskorjausjakson jatkaminen

 

9.4.2.1 Muussa kuin kaupallisessa ilmakuljetuksessa käytettävän moottorin peruskorjausjaksoa saa jatkaa rajoituksetta, paitsi alla mainituissa tilanteissa seuraavin rajoituksin ja poikkeuksin:

a) Peruslentokoulutuksessa tai lentotyössä käytettävän moottorin peruskorjausjaksoa saa jatkaa enintään 50 prosenttia tyyppihyväksynnän haltijan tai valmistajan suosittelemasta tai Liikenteen turvallisuusviraston hyväksymästä peruskorjausjaksosta.

b) Jos tyyppihyväksynnän haltija tai valmistaja on määritellyt vesilento-, laskuvarjo- hyppytoimintaan, purjelentokoneiden hinaustoimintaan tai näihin verrattavissa ole- vaan lentotoimintaan liittyviä rajoituksia, ja moottoria käytetään yli 50 prosenttia käyntiajasta tällaiseen toimintaan, tyyppihyväksynnän haltijan tai valmistajan suosit- telemia käyntiaikajaksoa ei saa ylittää ilman Liikenteen turvallisuusviraston antamaa erillistä hyväksyntää.

c) Tyyppihyväksyntävaltion ilmailuviranomaisen asettamia jakson rajoituksia tai tyyppi- hyväksynnän haltijan tai valmistajan asettamia jakson rajoituksia, jotka toimivaltai- sen viranomainen on vahvistanut, moottorille tai sen osille tulee noudattaa.

9.4.2.2 Jaksonpidennystarkastuksessa peruskorjausjakson käynti- ja kalenteriaikaa voidaan jatkaa enintään 100 käyntituntia ja 24 kuukautta kerrallaan ellei Liikenteen turvallisuusvirasto anna erillistä hyväksyntää muulle pidennystarkastusjaksolle.

 

9.7.5 Potkurien peruskorjausjaksot ja niiden jatkaminen

9.7.5.1 Jos tyyppihyväksynnän haltija tai valmistaja ei ole määritellyt potkurin peruskorjausjaksoa, on potkurin kuntoa seurattava ja se on tarvittaessa peruskorjattava.

9.7.5.2 Kalenteriaikajakso lasketaan potkurin peruskorjauksesta tai sellaisesta suuresta korjauksesta, jossa potkuri on täydellisesti purettu ja sillä on tehty kohdan 9.7.5.7 mukaiset toimenpiteet, ja josta korjaaja on tehnyt merkinnän uuden kalenteriaikajakson alkamisesta huoltotodisteeseen ja potkurin tekniseen kirjanpitoon.

9.7.5.3 Tyyppihyväksynnän haltijan tai valmistajan suosittama kalenteriaikajakso voidaan ylittää 9.7.5.7 kohdan potkurin peruskorjausjakson tarkastusmenettelyllä. Potkurin käyntiaikajaksoa ei voida pidentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alustava tutkintaraportti on ilmestynyt: http://www.atsb.gov.au/publications/investigation_reports/2017/aair/ao-2017-032/

 

Potkurin yhdistetty akseli/kiinnityslaippa on murtunut laipan kohdalta väsymysmurtuman johdosta.

 

Laipassa on kiinnityspulttien lisäksi kaksi tappia (dowel pin), jotka siirtävät väännön laipalta potkurille. Murtuma on alkanut toisen tapin reiästä, jossa on havaittu korroosiota. (kts. raportin kuvat)

 

Ilmeisesti särö on alkanut reiän sisällä, eikä siten olut havaittavissa ulkoapäin visuaalitarkastuksessa.

 

Raportin mukaan tämä on ensimmäinen tämänkaltainen vahinko tässä moottorityypissä, joka on käytössä Saab 340 ja CASA CN-235-konetyypeissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään