Juhani Hämäläinen

336 paikkaa Finnairin 359:eihin.

23 viestiä aiheessa

Finnair lisää paikkoja uusiin 350-900 XWB koneisiinsa. Koneet tulevat lentämään Bangkokin, Pekingiin ja Seouliin. Paikkajako koneissa on J32 Y304.

 

 

www.routesonline.com/news/38/airlineroute/271471/finnair-outlines-hig-density-a350-900-operational-routes

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuriositeetti joka harvalle merkitsee mitään mutta vuosikaudet säännöllisesti EFHK:lta liikennöivistä koneista on TUI:n/Thomsonin Boeing 767-300 kesäisessä välimeren versiossaan ollut eniten matkaajia kerralla kuljettanut lentolaite. Y328.

 

Nyt Finnair hyppää edelle.  J32 Y304. Tietäjät muuten kun tietää niin miksi J, miksei C??

 

Vieläkin lienee väkimäärältään Finnairin DC-10 lomaversio Y345 kärjessä? En laske tähän vierailijoita, esim. Corsairin Jumboja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Finnairin Olgassa (MD11 OH-LGA) ollut peräti 405 paikkaa?

 

 

Muistaakseni MD-11:n kapasiteetti oli rajoitettu 399 matkustajapaikkaan. OH-LGD oli pitkaan talvikaudet taysturistiversiona, mutta sai usein kesakaudeksi bisnesluokan etupaahan. OH-LGA operoi vuosikaudet muistaakseni 363-paikkaisena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta puhutte.

 

Parissa M11:sta oli 408 tuolia täysituristiversiossa mutta väkilukuku oli 399. Näin se muisti pätkii DC-10 ajoilta....

 

No mutta en mennyt ihan pieleen kun onhan nuista ajoista jo "vuosikausia".  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän Airlineroutes haistaa kahden eri version olemassaolon? Koodi on kuitenkin A359 aikatauluissa molemmilla.

Järjestelmistä löytyvät seat mapit ainakin paljastaa asian. Tässä esim. 12.6.2016 AY89. Kuten näkyy, business rajautuu vain 1. ja 2. oven väliin 8 riviin ja loput koneesta on economyä(comfort- ja normaalia).

 

 

humbnailed" alt="screen_shot_2017-0t_13_16_30.png.de33a36dc23a4a8aa9e1a97a3ec8d958.png" />

 

 

[attachment]424281_screen_shot_2017-0t_13.16.30.png[/attachment]

screen_shot_2017-0t_13_16_37.png.485158c74970214a72c5458a30429a2d.png

  • Niin onhan tämä uusi konfiguraatio ollu tiedossa jo kuukausia. Ensimmäisen pitäisi olla siis yhdeksäs, OH-LWI -kone.

     

    Yksinkertaisuudessahan "minicabin" business lähtee pois. Jostain muistelisin lukeneeni, että tämä mini-J olisi tarvittaessa 24 tunnissa vaihdettavissa Y:ksi, esimerkiksi kausien ja kysynnän mukaan. Tiedä sitten onko Finnairin kohdalla tällainen edes todennäköistä.

     

    A350_seatmap.jpg

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Joo, sitä en epäillyt etteikö se näin ole ja näinhän se on. Vaan kiinnostaisi tietää mistä koodista se luetaan että PEK BKK ja ICN on tuota marsuhäkkimallia ensi kesänä.

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla
    Joo, sitä en epäillyt etteikö se näin ole ja näinhän se on. Vaan kiinnostaisi tietää mistä koodista se luetaan että PEK BKK ja ICN on tuota marsuhäkkimallia ensi kesänä.

     

    Turistin ei sitä tarvitsekaan tietää, ostaa sitten luokan A tai luokan Ö lipun. Lippuja on tietty määrä jaossa.

     

    Mikä muuten tekee lentokoneesta marsuhäkin jos 14 businesspaikkaa vaihtuu turistijakkaroiksi ? Charterjuhdat B757 olivat marsujen kokoisille matkaajille luotuja mutta tässä ei oikein vaihdu mikään.

     

    OPS käyttää kuitenkin koneita ristiinrastiin ja penkinvaihtajat painavat koneesta toiseen tukka putkella.

     

    Niillä mennään mitkä lähtee ja loput perutaan, kuten tähänkin asti.

     

     

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Economy comfort näyttää myös pienenevän yhdellä penkillä, 32J + 42W + 262Y.

     

    Sinänsä kehityssuunta on ollut oikea kun eco comfort on lanseerattu, vielä kun saisivat premium enonomyn aikaiseksi. Sellainen olisi sopinut kivasti tuon entisen minikabiinin tilalle.

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Mikä muuten tekee lentokoneesta marsuhäkin jos 14 businesspaikkaa vaihtuu turistijakkaroiksi ? Charterjuhdat B757 olivat marsujen kokoisille matkaajille luotuja mutta tässä ei oikein vaihdu mikään.

     

    Tottakai vaihtuu. 53 lisää muulipuolelle tarkoittaa lisää vessajonoa ja hitaampaa tarjoilua ja muuta palvelua. =lisää marsuhäkkiä ja huonoa matkustusmukavuutta.

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Tottakai vaihtuu. 53 lisää muulipuolelle tarkoittaa lisää vessajonoa ja hitaampaa tarjoilua ja muuta palvelua. =lisää marsuhäkkiä ja huonoa matkustusmukavuutta.

     

    Nopeampaa palvelua bisnekseen. Siis jos sama määrä kabiinihenkilökuntaa jatkaisi bisneksen palvelua, eikä siirry economyn puolelle. Eikös tämä ole sinun kannaltasi vain hyvä asia?-) Vai matkustatko sinäkin meidän köyhien joukossa?  :o

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla
    Vai matkustatko sinäkin meidän köyhien joukossa?  :o

     

    Enhän asiasta mitään tietäisi ios en siellä muulissa istuisi. Eikä marsuhäkkiconffi paljoa puristele jos aina keulassa istuu.

     

    Ja sehän on lentoyhtiöillä tarkoituskin koko ajan heikentää muulipuolta että saataisiin kansaa eteen maksamaan katteet jotka nekin pienenee koko ajan.

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Enhän asiasta mitään tietäisi ios en siellä muulissa istuisi. Eikä marsuhäkkiconffi paljoa puristele jos aina keulassa istuu.

     

    Ja sehän on lentoyhtiöillä tarkoituskin koko ajan heikentää muulipuolta että saataisiin kansaa eteen maksamaan katteet jotka nekin pienenee koko ajan.

     

    On muuten vähän kaksipiippuinen homma se (muuliluokan) edessä istuminen. Ruuan saa nopeammin, mutta koska ruuan ja juoman jakaminen kestää vielä pitkään sen jälkeen, tarjottimien pois keräämistä joutuu usein odottamaan aika pitkään. Takana istuessa tarjoilu tapahtuu myöhemmin, mutta aika jonka tarjotin viettää naaman edessä, on lyhyempi. Lennon saapuessa joutuu toki usein odottamaan ulospääsyä paljon pidempään, jos on aivan takana (ainakin, jos kone tulee portille).

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Kaukoturistiluokassa istumisen yksi rasittavimpia puolia onkin juuri tuo kun tunti istutaan tarjotin naaman edessä syönnin jälkeen ja romut sitten kerätään kollektiivisesti kun jaksetaan.

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Kaukoturistiluokassa istumisen yksi rasittavimpia puolia onkin juuri tuo kun tunti istutaan tarjotin naaman edessä syönnin jälkeen ja romut sitten kerätään kollektiivisesti kun jaksetaan.

     

    Tähänkin sellainen minikabiinin premium economy olisi oikein toimiva ratkaisu. Vaikka ruoka olisi ihan samaa kuin turistissa muutenkin (mikä normaalisti on ihan ok, varsinaisia makuelämyksiä varten menen ravintolaan enkä lennolle), niin palvelun saisi nopeammaksi ilman, että muu kabiini tuijottaa vihaisena erilaista palvelutasoa ;-)

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Istuinkartan mukaan toilettien määrää per matkustaja paranee turistissa ja heikkenee bisneksessä, vaikka toki lyhyt matka viimeisiltä bisnespenkeiltä rahvaan puolelle.

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Istuinkartan mukaan toilettien määrää per matkustaja paranee turistissa ja heikkenee bisneksessä, vaikka toki lyhyt matka viimeisiltä bisnespenkeiltä rahvaan puolelle.

    Minä väitän kyllä, että nuo 2. oven kohdalla olevat vessat on bisneksen puolella. Ainakin edellisessä istuinkonfiguraatiossa ko. vessojen ovet aukeavat menosuunnassa eteenpäin lentokoneen oven viereen. Samoin verhot on piirretty samoihin kohtiin kuin edellisessä konfiguraatiossa.

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Totta tosiaan, nykyisessä versiossa vessat avautuvat menosuuntaan päin. Ovi voinee tässä avautua myös käytävälle jolloin luontevasti turistiluokan käytössä?

     

    Tuskinpa tuo kaksi toilettia 32 bisnesmatkustajille mikään ongelma olisi. Lufthansalla (A350) näkyy olevan kaksi ja bisnespenkkejä 48, jos istuinkarttaa oikein tulkitsen.

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

    Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

    Luo käyttäjätili

    Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


    Luo uusi käyttäjätili

    Kirjaudu sisään

    Sinulla on jo käyttäjätili?


    Kirjaudu sisään