Antti Salste

Asiavirheitä medioissa

8 viestiä aiheessa

En pikaisella haulla löytänyt vastaavaa ketjua.

 

Finavia esittelee Qatar Airwaysiä:

 

2. Lentoyhtiön koneiden keski-ikä on vain viisi vuotta ja yhtiön laivue onkin yksi ilmailualan nuorimmista. Qatar Airways otti ensimmäisenä käyttöön Airbusin A350-, Dreamliner- ja Super Jumbo A350-koneet ja on niiden myötä ainoa toimija, jonka laivueeseen kuuluu koko Airbusin nykyvalikoima.

 

4. Yhtiön 14 539 kilometrin mittainen Doha – Auckland-reitti on maailman pisin välipysähdyksetön lentoreitti. Lennon kesto on 18 tuntia 34 minuuttia.

 

Tämä jälkimmäinen menee ehkä saivarteluksi, mutta ajallisesti se pidempi lento on kylläkin Auckland-Doha. ;) Ja käsittääkseni aikataulun mukainen lentoaika länteen on kylläkin "vain" 17 tuntia 30 minuuttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiavirhe otsikossa.

 

Media

Media on monikko sanasta medium, joka tarkoittaa väliainetta, välittäjää tai keinoa, välinettä. Media tarkoittaa viestintäkanavia tai viestin välittäjiä. Sanaa käytetään toisinaan synonyyminä joukkotiedotusvälineille eli massamedialle, mutta media on käsitteenä laajempi, sisältäen myös niin sanotun sosiaalisen median.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan vaihdoin otsikon "mediassa" -> "medioissa".

 

Kielitohtori.fi:

 

Sen lisäksi media-sanalla voidaan kuitenkin viitata myös yksittäiseen viestimeen tai viestintäkanavaan. Kun näistä puhutaan monikossa, suomenkielinen monikkomuoto on mediat, kuten esimerkki-ilmauksessa painetut ja sähköiset mediat. (Ks. Kielitoimiston sanakirja, hakusana media.)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltasanomien uutisesta:

 

Oneworld on kolmesta globaalista allianssista pienin, eikä siihen kuulu yhtäkään kiinalaisyhtiötä.

 

Sky Teamissa niitä on neljä: China Airlines, China Eastern, China Southern Airline ja Xiamen Airlines. Suurimpaan allianssiin Star Allianceen kuuluu kolme: Air China, Asiana Airlines ja Shenzhen Airlines.

 

::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

Helsinki-Vantaan lentoasema takoo jälleen matkustajaennätyksen.

Viime vuonna lentoasemaa käytti ennätysmäiset 17 miljoonaa matkustajaa, eikä tänä vuonna jäädä jälkeen.

– Ennätys menee rikki myös tänä vuonna, ennakoi lentoasemajohtaja Ville Haapasaari.

Viimeisten 15 vuoden aikana lentoasema on mennyt joka vuosi uuden miljoonapyykin yli.

Arvio on, että vuonna 2020 Helsinki-Vantaan matkustajamäärä on 20 miljoonaa ja 2020-luvun lopulla 30 miljoonaa.

Lentoasematerminaalin uusin eteläsiipi avattiin matkustajille maanantaina.

Vantaansanomat.fi 12.7.2017: Helsinki-Vantaan lentoasema tekee taas ennätyksen

Mitenköhän hankalaa olisi ollut tuokin "tieto" tarkistaa jostakin. Vai luuleeko joku, että vuosituhannen alussa Helsinki-Vantaalla oli vaivaiset 2 miljoonaa matkustajaa. Esimerkiksi siellä Wikipediassa on lukemat vuodesta 1999, jolloin matkustajia oli 9 564 028.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiennytkään, että Kiina on Kaakkois-Aasiassa. Tai että Siperian ilmatila kattaa koko Venäjän. Yle kirjoittaa Siperian ylilennoista seuraavanlaisesti:

Finnair kiihdyttää kasvua Aasian reiteillä – Siperian ylilentoluvat tuovat kilpailuedun

Lainaa

Finnairin uudet Airbus A350-koneet ovat sysänneet Finnairin kesällä ennätysnopeaan kasvuun ja vauhti kiihtyy loppuvuonna. Yhtiö kasvattaa kapasiteettia erityisesti Kaakkois-Aasiassa, koska Finnairin saamat Siperian ylilentoluvat mahdollistavat lyhimmän lentoreitin käytön.

Lainaa

Näitä reittejä käyttäisi moni muukin eurooppalainen yhtiö, jos vain lupa Siperian ilmatilaan heltiäisi. Osa eurooppalaisista lentoyhtiöistä on lopettanut suoria reittejä Kaakkois-Aasiaan, sillä ylilentolupien puuttuminen pakottaa yhtiöt kiertoreiteille. Tämä pidentää lentomatkaa ja tekee reiteistä kannattamattomia.

Esimerkiksi halpalentoyhtiö Norwegianin Aasian valloitus on typistynyt vain Bangkokiin ja Singaporeen avattuihin reitteihin – koneet eivät lennä Siperian kautta.

Lainaa

Nykyiset ylilentoluvat takaavat siten Finnairille lähivuosiksi hyvän kasvun Kaakkois-Aasiaan. Mutta eniten kiinalaisten kasvavasta matkustuksesta hyötyvät Persianlahden suuret lentoyhtiöt:

Euroopan ja Kaakkois-Aasian välinen matkustajaliikenne kasvaa viisi prosenttia vuodessa ja suuri osa kasvusta menee Persianlahden yhtiöille, koska lentoyhteyksiä on karsittu, jatkaa Hololei.

Miksi Finnair tai Norwegian lentäisivät Bangkokiin ja Singaporeen Siperian kautta, kyseessähän olisi aikamoinen koukkaus? Etenkin Norwegianin reitiltä LGW-SIN.

Tässä jutussa on kyllä nyt mennyt puurot ja vellit sekaisin maantieteen suhteen. Osaisiko joku muuten sanoa, mitä suoria lentoyhteyksiä eurooppalaiset lentoyhtiöt ovat lopettaneet Itä-Aasiassa (ei siis Kaakkois-Aasiassa), sillä sitä tässä varmaankin tarkoitettiin? Itselleni ei muistu mieleen viime vuosilta kuin British Airwaysin Chengdu -reitti, jota kyllä sitäkin lennettiin ihan "suoraa" Siperian reittiä ilman "kiertotietä". En ole tietoinen muista tämänhetkisistä kiertoreiteistä, kuin Norwegianin ARN-BKK ja CPH-BKK, jotka kiertävät Venäjän ilmatilan.

Entä sitten tuo mainittu Kaakkois-Aasia, mitä yhteyksiä on karsittu? Olisikohan sen suunnan lentojen mahdolliseen karsimiseen kenties syynä Lähi-Idän lentoyhtiöt, eikä Venäjän "Siperian ylilentoluvat".

Lainaa

Eurooppalaisiin lentoyhtiöihin verrattuna Finnair kasvaa nyt ennätysvauhtia.

Prosentteina varmaankin on yksi nopeimmin kasvavista, mutta mitenköhän tuon reaalikasvun suhteen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Antti Salste kirjoitti:

Osaisiko joku muuten sanoa, mitä suoria lentoyhteyksiä eurooppalaiset lentoyhtiöt ovat lopettaneet Itä-Aasiassa

Virgin Atlantic lopetti LHR-NRT reitin 2015 helmikuussa, mutta eipä silläkään tietääkseni ollut mitään tekemistä Venäjän ylilentolupien kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lueskelin noin 10v vanhaa Airliner Worldia ja siinä Icelandair-juttua. Pahhuuttani katsoin "hubi"-kaaviota, josko silloin oli Helsinki listoilla. Olihan se, vähän kummassa paikkaa.

maantietoa.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään