Ilkka Mäkelä

American Airlines riisuu näyttöruudut B737 MAX:ien istuinselkämyksistä

13 viestiä aiheessa

American Airlines on päättänyt, että yhtiön tulevien 737 MAX-koneiden istuinselkämyksiin ei enää asenneta henkilökohtaisia näyttöruutuja. Sensijaan matkustajat voivat käyttää omia puhelimiaan, tablettejaan ja läppäreitään nettisurffailuun, jonka avulla on mahdollista striimata sisältöä myös koneen viihdejärjestelmästä eikä pelkästään netistä. Nettiyhteys tulee olemaan uusi, satelliittipohjainen laajakaistayhteys. Yhtiön mukaan matkustajat käyttävät jo nyt enimmäkseen (jopa 90 %) omia laitteitaan. - American säästää tuolien johdotuksen ja näyttöruutujen painonvähennyksen tuoman polttoainesäästön myötä selvää käteistä  ;) ja koska nettisurffailu on maksullista, tulee siitäkin lisää pennosia kassaan, koska jos et maksa, et näe mitään muuta kuin sen, mitä sisältöä omassa laitteessasi sattuu olemaan valmiina  :P

 

American Airlines says it dropping seat-back screens from its in-flight entertainment on its 100 new Boeing 737 Max jets because most passengers carry their own screens.

 

In a statement Tuesday, American Airlines (AAL) said 90% of its passengers bring their own devices aboard. American contends that smartphones, tablets or laptops do a better job than the airline's individual screens.

 

the Fort Worth, Texas-based airline is adding satellite-based high-speed internet connectivity to its planes from Gogo (GOGO) and Via Sat (VSAT), a major upgrade from its existing sluggish air-to-ground cellular network. The broadband connection will enable video streaming from services like Netflix (NFLX, Tech30) and Amazon (AMZN, Tech30).

 

"It makes sense for American to focus on giving customers the best entertainment and fast connection options rather than installing seatback monitors that will be obsolete within a few years," the company said in a statement.

 

Yhtiö siirtää koneessa katsottavat live TV-kanavat ja elokuvat lentokoneen omalle streamausserverille, mikä mahdollistaa lähes saman sisällön katsomisen omilla laitteilla kuin mikä näkyi aikaisemmin istuinselkämyksien näyttöruuduista.

 

While American will charge for streaming and internet surfing, it will move its live TV channels and stored TV episode and movie libraries from the seat back screen to an on-board streaming server to access much of the same content to your device.

 

http://money.cnn.com/2017/01/25/technology/american-dropping-screens-from-boeing-737-max/

 

(Ja United Airlines näyttää seuraavan esimerkkiä.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäänee mainostamatta, että ilman viihdeyksikköä ei jakkaroille vedetä myöskään sitä virtapiuhaa. Vai olenkohan kovin väärässä?

 

Kovin pottumaista kun niitä on metsästää kentiltäkään, jopa monessa loungessa ovat kovin vähissä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäänee mainostamatta, että ilman viihdeyksikköä ei jakkaroille vedetä myöskään sitä virtapiuhaa. Vai olenkohan kovin väärässä?

 

Kovin pottumaista kun niitä on metsästää kentiltäkään, jopa monessa loungessa ovat kovin vähissä.

 

Tuossa katsonut omalla kotilinjalla Pohjolan Liikenteen uusissa kaupunkidösissä, niissä on USB- pistokkeet suunnilleen joka toisessa penkkirivissä ikkunan alla :thmbup:

Jotenkin kuvittelisi, että näihin nykyajan lentäviin alumiiniputkiin saataisi standardinmukainen USB- paikka joka penkkiin, vaikka ei olisi omia ruutuja nenän edessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä verran laskennallisesti virtaa vaikkapa 737:ssa on varaa antaa ulos tablettien ym. lataukseen?

Laitteethan vievät sinällään aivan mitättömän määrän nykyisin, mutta jos ajatellaan, että 150 laitetta latautuu yhtäaikaa lentokoneessa.

Jos koneessa on latausjärjestelmä matkustajille kai se on täysin eristetty koneen muusta elektroniikasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USB käyttää 5 voltin jännitettä, ja tablettien laturit on nykyisin ~1,5-2A virtaa antavia malleja. Äkkipäätään laskettuna jos 150 matkustajaa lataa samaan aikaan 2A laturilla, niin tehoa kuluu 150 x 2A x 5V = 1500W (1,5kW). Tuo toki vain summittaisena lukuna, laturissa on pientä häviötä joten heitetään että tehontarve olisi vaikka 2kW mikä varmasti on jo yläkanttiin.

 

En tiedä mikä lentokoneen pääsähköjärjestelmien jännite on, enkä tiedä miten suuret laturit/ generaattorit lentokoneessa yleensä on. Väitän kuitenkin, että tuo 2kW tehontarve on yksi kärpäsen paska kapearunkoisessakin lentokoneessa suhteessa siihen mitä lentokoneen muut järjestelmät vaatii.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenköhän tuo järjestelmä on suojattu? Sekä tietoturvan, että tulipalo riskin varalta?

 

USB:n (lataus)virtajohdossa ei kulje dataa ollenkaan, sille on omat pinninsä. Eli tietoturva on kunnossa jos tuodaan pelkkä latausvirta.

 

Paloturvallisuuden osalta voisi kuvitella että tuollainen järjestelmä toteutetaan lentokoneessa omalla virransyötöllä alkaen "jostain", ja siinä määrin itsenäisenä systeeminä että siellä on sulakkeet tjsp. per sopivankokoinen ryhmä, ja nallit napsahtaa jos jotain hämminkiä on. Ei tuon tarvitse sen kummoisempi olla kuin lentokoneen muidenkaan sähköjärjestelmien.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä verran laskennallisesti virtaa vaikkapa 737:ssa on varaa antaa ulos tablettien ym. lataukseen?

Laitteethan vievät sinällään aivan mitättömän määrän nykyisin, mutta jos ajatellaan, että 150 laitetta latautuu yhtäaikaa lentokoneessa.

 

Hatusta heittäisin, että kaikkien ilmastohihhulien riemuksi kun siellä Ivalossa hurisee bojossa yksi generaattori lämmittämässä putkea yli yönkin, niin eiköhän ilmassa kolmestakin sit riitä parit usbivirratkin asiakkaille... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtiön mukaan matkustajat käyttävät jo nyt enimmäkseen (jopa 90 %) omia laitteitaan. - American säästää tuolien johdotuksen ja näyttöruutujen painonvähennyksen tuoman polttoainesäästön myötä selvää käteistä  ;) ja koska nettisurffailu on maksullista, tulee siitäkin lisää pennosia kassaan, koska jos et maksa, et näe mitään muuta kuin sen, mitä sisältöä omassa laitteessasi sattuu olemaan valmiina  :P

 

Viimeisin väitteesi ei pidä paikkaansa, ja perustelutkin löytyvät omasta kirjoituksestasi. Käytännössä lennolla tarjottava viihdesisältö tuskin on ainakaan kutistumassa, vaan päin vastoin, tarjonnalla on mahdollisuus laajentua. Nettiyhteys ei ymmärtääkseni tule olemaan niin nopea, että sitä kautta mikään laajempi streamaus onnistuisi muutenkaan.

 

Yhtiö siirtää koneessa katsottavat live TV-kanavat ja elokuvat lentokoneen omalle streamausserverille, mikä mahdollistaa lähes saman sisällön katsomisen omilla laitteilla kuin mikä näkyi aikaisemmin istuinselkämyksien näyttöruuduista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä mikä lentokoneen pääsähköjärjestelmien jännite on, enkä tiedä miten suuret laturit/ generaattorit lentokoneessa yleensä on. Väitän kuitenkin, että tuo 2kW tehontarve on yksi kärpäsen paska kapearunkoisessakin lentokoneessa suhteessa siihen mitä lentokoneen muut järjestelmät vaatii.

 

115V/400Hz. Yksi kärpäsen paska tosiaan. perinteisten lentokoneiden suurimmat yksittäiset sähkönkuluttajat on keittiön uunit ja kahvinkeittimet, ja vanhat viihdejärjestelmät nekin veivät moninkertaisesti enemmän tehoa kuin mitä USB-latausmahdollisuus veisi (jos unohdetaan vaikka 787, jossa sähköllä tehdään juttuja jotka perinteisesti on tehty vuodatusilmalla).

 

Jäänee mainostamatta, että ilman viihdeyksikköä ei jakkaroille vedetä myöskään sitä virtapiuhaa. Vai olenkohan kovin väärässä?

 

Ymmärtääkseni AA on asennuttamassa joka penkkiin 115VAC-pistorasian, ei ole nyt lähdeviitettä antaa, mutta jostain näin luin. Läppäreitä ei USB:llä latailla vielä hetkeen - ja vaatii se USB-latauskin virransyötön. Ainut ongelma noissa lentokoneiden pistorasioissa (joka itsellä on tullut vastaan) on se, että ne ovat usein aika älyttömissä paikoissa (monessa vanhemmassa bisnespenkissä penkin sisäreunassa, johon on ihan mahdotonta isompaa muuntajaa laittaa tököttämään), tai koska ne on tehty sopimaan about kaikille olemassaoleville pistoketyypeille, ne ovat aika löysiä, eikä suurempi muuntaja välttämättä pysy niissä kiinni. Joissakin tapauksissa ongelman voi kiertää, esimerkiksi Asuksen käyttämään muuntajaan sopii suoraa vakiopistokkeen tilalle polarisoimaton IEC30620 C7 -liitin, joka on tuttu esimerkiksi matkaradioista. Itselläni on siihen piuhat eur- ja jenkkipistokkeilla, jolloin matkustaessa säästyy myös erillisen adapterin käyttämiseltä kohdemaassa (kuvat: vakiomuuntaja ja C7-johdot). Yksi vaihtoehto on tietysti joko tavallisen tai EUR-jatkojohdon käyttäminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisin väitteesi ei pidä paikkaansa, ja perustelutkin löytyvät omasta kirjoituksestasi. Käytännössä lennolla tarjottava viihdesisältö tuskin on ainakaan kutistumassa, vaan päin vastoin, tarjonnalla on mahdollisuus laajentua. Nettiyhteys ei ymmärtääkseni tule olemaan niin nopea, että sitä kautta mikään laajempi streamaus onnistuisi muutenkaan.

 

 

Ymmärsin tämän lauseen perusteella asian niin, että koska uutisen mukaan sekä surffailu että streamaus maksaa, niin viihdejärjestelmän sisältöönkään (TV-kanavat ja elokuvat yms) ei pääse käsiksi maksamatta:

 

While American will charge for streaming and internet surfing, it will move its live TV channels and stored TV episode and movie libraries from the seat back screen to an on-board streaming server to access much of the same content to your device.

 

Toisaalta, viihdejärjestelmien teknisistä ratkaisuista en ole juurikaan perillä.

 

http://money.cnn.com/2017/01/25/technology/american-dropping-screens-from-boeing-737-max/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään