Juha Paulavuo

Venäjän ilmavoimien Tu-154 pudonnut Mustaanmereen

57 viestiä aiheessa

Aamuyöllä Suomen aikaa tutkalta kadonnut venäläinen sotilaskone on uutistoimisto TASS:n mukaan tippunut Mustaanmereen. Koneessa oli uutistoimistotietojen mukaan yhteensä 91 ihmistä, 83 matkustajaa ja 8 miehistön jäsentä.

 

Kone, Tupolev Tu-154, katosi tutkalta pian noustuaan ilmaan Sotšin lentokentältä. Kone oli matkalla Sotšista Syyrian Latakiaan. BBC:n mukaan kone katosi ollessaan yhä Venäjän aluevesien yllä.    Matkustajat ovat Venäjän armeijan kuoron, Alexandrov Ensemblen jäseniä, sotilaita sekä median edustajia. ]yle[

 

yle

 

EDIT: Koneen laskuteline ja muita osia on löytynyt vain kilometrien päästä Mustanmeren rannikolta.

Koneen osia on löytynyt merestä 50-70 metrin syvyydestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se taitaa vaan olla valitettavasti aika että nuo B-mallin TU-154 koneet poistetaan vähitellen käytöstä. Joskus tullut mietittyä miksei paikalliset ilmavoimat vaan korvaa näitä M-malleilla joita on ollut runsaasti saatavilla ympäri Venäjän, sen sijaan että aktivoivat näitä vanhoja B-malleja joista monet taisivat olla viime vuosiin asti useita vuosia varastoituina.

 

Ideaali ratkaisu olisi tietysti uusi TU-204/214 laivasto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mustaanmereen lähellä Sotshia aamulla syöksyneen Venäjän armeijan koneen putoamissyy ei ole selvinnyt. Aiemmin tänään Venäjän puolustusvaliokuntalähde ehti sulkea pois terrorismin mahdollisuuden, mutta liikenneministeri Maksim Sokolovin mukaan sekin on ennenaikaista. Ministerin mukaan teorioiden koko kirjo on yhä selvityksessä.

 

Puolustusministeriön mukaan ei ole merkkejä siitä, että yksikään koneen matkustajista olisi selvinnyt hengissä.

 

 

 

iltalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Adlerin rantakameroihin on tallentunut välähdys pimeältä mereltä:

 

Tupolev TU-154Б-2. RA-85572 oli teknisesti kunnossa, peruskorjaus tehty Samarassa 2014, viimeisin iso huolto syyskuussa 2016. Kertynyt tuntimäärä keväästä 83 oli 6689 h. Se on vähän verrattuna halpalentoyhtiöiden B737:hin, joille voi kertyä 5000 h vuodessa. Koneen määritelty elinikä on 60 000 tuntia tai 35 vuotta. Iän puolesta sitä olisi voinut käyttää vielä pari vuotta.

 

https://www.novayagazeta.ru/articles/2016/12/25/71021-tu-154-minoborony-upal-v-chernoe-more-glavnoe

 

Viimeisin kuolonuhreja vaatinut onnettomuus on vuodelta 2010, jolloin Puolan presidenttä kuljettanut kone tuhoutui Smolenskissa. Turman syy ei ollut tekninen.

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,99907.0.html

 

Puna-armeijan kuoron lisäksi koneessa oli NTV ja Zvezda kanavan toimittajia, kenties korkea-arvoisia sotilashenkilöitä ja muita Kreml-myönteisiä henkilöitä.  MAK ei ilmeisesti tutki tätä, saitilla ei ollut asiasta minkäänlaista kommenttia.  Epäilemättä "kompetentit elimet" löytävät syyn onnettomuuteen, mutta sitä ei kerrota, vaan jotain poliittiseen tilanteeseen paremmin sopivaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen koneen mustista laatikoista on löydetty:

 

The ministry said in a statement that the flight recorder was found a mile from the shore today.

 

State television showed footage of rescue workers on an inflatable boat carrying a container with a bright orange object covered in water.

 

https://www.tvnz.co.nz/one-news/world/rescuers-find-flight-recorder-deadly-russian-military-plane-crash

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vain 1,5 km rannikosta! Törmäsikö se toiseen koneeseen vai ammuttiinko alas kannettavalla ohjuksella? Ilmeisesti kone kuitenkin hajosi ilmassa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei luulisi väsymys painavan juuri pysähdyksen jälkeen, verikokeen tulos olisi mielenkiintoista nähdä.

 

Myös aikajana CVR puheille olisi hyvä. Ilmeisesti perämies ei ole heti huomannut virhettään. (laipat ei tule parissa sekunnissa sisään)

 

Täytyy vaan ihmetellä mikä on syynä että koulutettu ammattilainen siirtää väärää vipua, jossa on erilainen pää, erilainen lukitus, ja useampi lukitusasento. Sen lisäksi että vipu sijaitsee kattopaneelin keskiosassa, eikä perämiehen omassa reunassa oikealla. Ja luulisi että telineille on merkkivalokin.

 

Tämä kaikki tapahtuu, eikä perämies huomaa sitä ehkäpä minuuttiin? (oletuksena että kokonaislentoaika oli noin kaksi minuuttia, ja että telineet oli tarkoitus nostaa heti ilmaan nousun jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai laipat oli kokonaan avaamatta jo lähdössä? Sellainenkin virhe jossakin käsittämättömässä onnettomuudessa tehtiin. Sitä muistaakseni edesautti se, että varoitus oli jatkuvan virhetoiminnan vuoksi kytketty tilapäisesti irti.  No, joku muu muistaa tuon kymmeniä vuosia vanhan läntisen casen minua tarkemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai laipat oli kokonaan avaamatta jo lähdössä? Sellainenkin virhe jossakin käsittämättömässä onnettomuudessa tehtiin. Sitä muistaakseni edesautti se, että varoitus oli jatkuvan virhetoiminnan vuoksi kytketty tilapäisesti irti.  No, joku muu muistaa tuon kymmeniä vuosia vanhan läntisen casen minua tarkemmin.

 

Spanair 5022 oli 2008, ei "kymmeniä vuosia vanha".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näillähän ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

 

Adlerin rantakameroihin on tallentunut välähdys pimeältä mereltä:

 

 

On vedetty laskutelineiden sijasta laipat sisään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näillähän ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

 

No, kapistus räjähti pintaan osuessaan? Laipoista CVR:n nauhalla kuitenkin kiroillaan..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei luulisi väsymys painavan juuri pysähdyksen jälkeen, verikokeen tulos olisi mielenkiintoista nähdä.

 

No jos aamusta saakka on lennetty (tai vaikka pidempäänkin, ja vielä valvottu edellinenkin yö tms.. Tai mitä tahansa) niin ei se hetken tankkauspysähdys väsymystasoon vaikuta. Voi jopa pahentaa tilannetta..

 

Tämä kaikki tapahtuu, eikä perämies huomaa sitä ehkäpä minuuttiin? (oletuksena että kokonaislentoaika oli noin kaksi minuuttia, ja että telineet oli tarkoitus nostaa heti ilmaan nousun jälkeen.

 

Ei kai siihen nyt minuuttia tarvita että laipat sisällä ovat? Ei ole Tupolevista tarkempaa tietoa ja en oikein löytänyt luotettavaa lähdettä suoritusarvoille, mutta.. Ainoa lähde jonka löysin (joku simumanuska suorituskykytaulukoineen eli luotettavuus kyseenalainen) oli raskaalla koneella sisällöltään suunnilleen sellainen että ~300km/h paikkeilla normaali nousunopeus, telineiden sisäänvedolle max 325km/h ja laipat otetaan 15 -> 0 vasta 380km/h paikkeilla.

 

Eli voisi olettaa että sakkausnopeus sileänä on jossain tuossa välissä ja koneen muuttuessa sileäksi alkaa tapahtua aika ikäviä asioita nopeasti? Korkeutta muutama sata metriä tuossa vaiheessa niin oikaisuun ei ole oikein aikaakaan. Yö merellä vielä hidastanee asian tajuamista kriittisen sekunnin tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, kapistus räjähti pintaan osuessaan? Laipoista CVR:n nauhalla kuitenkin kiroillaan..

 

Ihmettelin, kun minun silmäni mukaan videon valopilkahdus olisi tapahtunut merenpinnan yläpuolella selkeästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelin, kun minun silmäni mukaan videon valopilkahdus olisi tapahtunut merenpinnan yläpuolella selkeästi.

 

Joo siltähän se näytti. Tosin etäisyyttä on jonkin verran ja kameran kuvanlaatu mikä on, joten paha siitä on varmaksi sanoa. Joka tapauksessa ääninauha ainakin tuki muuta teoriaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelin, kun minun silmäni mukaan videon valopilkahdus olisi tapahtunut merenpinnan yläpuolella selkeästi.

Lämpötilaerot meren päällä voivat taittaa valoa siihen malliin, että välähdyksen todellista korkeutta on aika mahdotonta arvioida yhdestä kamerakuvasta. Ei olisi mahdotonta, että tuollainen välähdys näkyisi jopa todellisen horisontin alapuolelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin jos laipat olis vahingossa otettu sisään ja telineet edelleen alhaalla niin eiköhän joku varoituskello tai summeri pärähdä soimaan väärästä config. Olen joskus katsellut Tu 154 ohjaamovideoita ja kyllä siellä aika äänekkäitä varoitusääniä tulee.

Niin että ei voi jäädä huomaamatta jotta väärää vipua liikuteltu. Olettaen että hälytykset olivat käytössä ei poiskytkettynä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään