Petri Valo

Matkustajakone pudonnut Kolumbiassa

52 viestiä aiheessa

LAMIA Bolivia British Aerospace Avro RJ85, reg. CP-2933, on pudonnut  lennolla Santa Cruzista Medelliniin. Matkustajien kohtalosta ei vielä tiedetä.

 

Lennolla oli mukana mm. brasilialaisen Chapecoense Real -jalkapallojoukkueen jäseniä.

 

Lento  katosi  tutkasta Campoalegren kaupungin paikkeilla.

 

Twitterissä tilanneseurantaa lennonnumerolla:

 

https://twitter.com/hashtag/LMI2933

 

--------------

 

Viimeisimpien tietojen mukaan ainakin kuusi hengissä selvinnyttä. Kone oli tiettävästi ilmoittanut sähköissä olleen vikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennon pituus oli 1606 NM, mikä on aivan konetyypin kantaman ylärajoilla (olettaen ettei tähän koneyksilöön olisi hiljattain asennettu lisätankkeja).

 

Joissakin lähteissä mainitaan että kone olisi ollut yhteydessä ja ilmoittanut sähköhäiriöstä. Lennonjohto selvitti koneen holdingiin, mutta minuutin päästä kone pyysi etuoikeutettua laskua. Toisissa lähteissä sanotaan että kone olisi ilmoittanut polttoaineen olevan vähissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Josko polttoainetta ei sen takia ollut enää tulipaloksi saakka kun olivat dumpanneet polttoaineet pois. Näin arveltiin wikipediassa....

 

Harmittava tapaus, kuten aina onnettomuudet ovat. Lack of fuel, arvatenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Josko polttoainetta ei sen takia ollut enää tulipaloksi saakka kun olivat dumpanneet polttoaineet pois. Näin arveltiin wikipediassa....

 

Harmittava tapaus, kuten aina onnettomuudet ovat. Lack of fuel, arvatenkin.

 

Avheraldissa kommentoivat että RJ85:ssä ei ole dumppausmahdollisuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkomaisilla foorumeilla on kerrottu erikoisesta tilanteesta.  Onnettomuuskoneen (Lamia RJ85 CP-2933) lähestyessä Medelliniä, sinne oli jo lähestymässä toinen kone, VivaColombian Airbus 320, joka oli divertannut Medelliniin ja ilmoittanut hätätilanteesta polttoainevuodon johdosta. Airbusille oli annettu lähestymislupa ja se laskeutuikin 02:51z. Onnettomuuskone oli liittynyt odotuskuvioon (holding) vain hetkeä aikaisemmin eli 02:48z ja kertonut sähköongelmista. Kello 02:54z se poistui holdingista omatoimisesti ja aloitti lähestymisen kertoen samalla polttoaineongelmista, ja heti perään ilmoitti hätätilanteesta. Sen jälkeen se katosi tutkasta.

 

Näiden tietojen tarkkuus ei ole aivan varma, mutta yksi lähteistä kertoi olevansa Avianca-koneen ohjaaja, joka oli samassa odotuskuviossa ja olisi ollut laskeutumisvuorossa ennen onnettomuuskonetta. Ilmeisesti kuitenkin Medellinin lennonjohdolla on ollut aikamoinen tilanne päällä, kun on ollut kaksi erillistä hätätilannetta liki yhtaikaisesti. Olisiko RJ85 päässyt perille, jos ei tuo Airbus olisi joutunut diverttaamaan? Sitä tuskin saamme koskaan tietää varmasti. 

 

Joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että Lamian koneen polttoaine on saattanut loppua. Ainakin yhden moottorin vahingot näyttävät kuvissa sellaisilta, että se on tullut maahan sammuneena.

 

Molemmat mustat laatikot eli CVR ja FDR ovat löytyneet ja näyttävät hyväkuntoisilta. Mahdollisuudet siihen, että onnettomuuden syy selviää nopeasti, ovat siis hyvät.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sähköongelmat ovat voineet tulla sen takia kun uloimmat moottorit ovat hörpänneet ekana tyhjää. Ja kohta sen jälkeen sammuneet myös sisemmät ja transponderi sammunut ja näinollen kadonnut SSR yhteys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Foorumeissa on keskusteltu RJ85-koneen varasähköjärjestelyistä. Koneessa on 2 generaattoria 1- ja 4-moottorien yhteydessä ja niiden lisäksi nikkeli-kadmium-akku, joka antaa sähköä 30 minuutin ajan. RJ85:ssä ei ole tuulimyllytyyppistä RAT-turbiinia.

 

Polttoaineen loppuessa kun AC-sähkö loppuu ja hydraulipaineetkin loppuvat ja jäädään akun varaan, mittaristossa jää varahorisontti ja sen suuntasäde/liukukulmaosoitin, radio #1, NAV #1, varanopeus-ja korkeusmittari sekä mittarivalot toimintaan.  Transponderi sammuu, ja tällä on saattanut olla vaikutusta, kun kone katosi tutkaseurannasta eikä lennonjohto voinut heti antaa vektoreita kentälle. Ei hauska tilanne, varsinkin yöllä mittarilento-olosuhteissa ja vuoristoisessa maastossa.

 

Kone oli seissyt varastoituna 2-3 vuotta ennen päätymistä Lamialle. NiCd-tyyppinen akku vaatii varastoinnin aikanakin huolenpitoa (ylläpitolatausta) ja vanhenee muutenkin. Ei ole tiedossa, oliko onnettomuuskoneen akku vielä hyvässä kunnossa. Se, että onnettomuuskone oli ainoa lentokelpoinen Lamian kolmesta RJ85-yksilöstä, ehkä indikoi jotakin.

 

Sen verran akussa oli kuitenkin virtaa, että radio toimi loppuun saakka. Huomattavaa on kuitenkin, että laskutelineiden ulosotto syö reilusti akun energiaa.

 

Kone on tullut maahan noin 8 mailia kiitotieltä, miltei VOR-majakan viereen. Tämä ihmetyttää, koska odotuskuviokorkeudesta (21 000 ft) sen olisi ilmeisesti pitänyt kyetä liukumaan kentälle saakka. Olikohan ohjaaja vahingossa pyrkinyt kohti VOR-majakkaa? Näin foorumeissa spekuloidaan. Aviancan koneen ohjaaja oli nähnyt onnettomuuskoneen valot ja kertoi sen pudottaneen korkeutta jyrkästi. Medialle päätyneestä radionauhoitteesta kuuluu, kuinka miehistö ottaa laskutelinettä ulos, vaikka kentälle on vielä matkaa. Tämäkin ihmetyttää. Tosin se saattaa olla järkevää, jos viimeisetkin akkusähköt ovat loppumassa.

 

Naispuolinen lennonjohtaja on saanut tunnustusta useammalta taholta siitä, kuinka hän hoiti tilanteen. Nauhoite keskustelusta löytyy netistä (espanjaksi).

 

Onnettomuuskoneen perämiehen poika, joka itse opiskelee lentäjäksi, on kertonut että jalkapallojoukkueen ohjelmassa oli vielä lepo ja harjoitus ennen cup-ottelua Medellinissä. Lähtö Sao Paulosta oli kuitenkin jo viivästynyt, joten koneen ohjaajalla oli tietyt paineet päästä perille nopeasti. Tankkausvälilasku Bogotassa olisi vielä vienyt joukkueelta yli tunnin tätä valmistutumisaikaa. Lamia-yhtiön aiemmin käyttämä tankkausvälilaskupaikka (jonka nimeä en juuri nyt löydä) Edit: Cobija on auki vain päivisin. Ilman alkupään viivettä lento olisi voitu suorittaa sen kautta paremmilla polttoainereserveillä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko Medellinin kansainvälinen lentokenttä suljettu onnettomuuden jälkeen? Tai näkeekö jostakin vielä kentältä lähtevien peruttujen lentojen historian ka. päivältä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää isoreikäisiä sveitsinjuustosiivuja: Onnettomuuskoneen ohjaamossa oli, joko kolmantena henkilönä tai jos Daily Mailiin on uskomista peräti perämiehenä, suosittu kolombialainen malli nimeltään Sisy Arias. Hän oli ilmeisesti ainakin yksityislentäjän lupakirjan haltija.

Jotenkin tuntuu, että tällaisen julkkiksen mukanaolo koneen ohjaamossa ei välttämättä edistä miehistön keskittymistä lennon turvalliseen suoritukseen...  ???

 

EDIT: Ylen uutisen mukaan viranomaiset ovat nyt vahvistaneet, että koneen polttoainetankit olivat tyhjät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Polttoaineen loppuessa kun AC-sähkö loppuu ja hydraulipaineetkin loppuvat ja jäädään akun varaan, mittaristossa jää varahorisontti ja sen suuntasäde/liukukulmaosoitin, radio #1, NAV #1, varanopeus-ja korkeusmittari sekä mittarivalot toimintaan.  Transponderi sammuu, ja tällä on saattanut olla vaikutusta, kun kone katosi tutkaseurannasta eikä lennonjohto voinut heti antaa vektoreita kentälle. Ei hauska tilanne, varsinkin yöllä mittarilento-olosuhteissa ja vuoristoisessa maastossa.

 

Onko tämä normaali käytäntö liikennekoneissa, että transponderia ei ole kytketty varasähköjärjestelmään? Vektoroinnin lisäksi se tietysti vaikeuttaa myös koneiden pitämistä erossa toisistaan, jos ei ole mitään tietoa, missä tämä yksi kone haahuilee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä on ajateltu niin, että säästetään ne vähät akun amppeerit välttämättömille lennonvalvontamittareille. Konehan kyllä näkyy primääritutkassa vaikkea transponderi enää jytääkkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko osittainen hypoksia olla mahdollinen moottoreiden sammuttua? Mistä moottoreista rj85 saa paineistuksensa? Ajattelin vaan, ettei ne varmaan laittanut maskeja kuitenkaan päähän... Holding oli kuitenkin FL210. Kenttäkin jotain 7000 jalan korkeudessa kai? Huono happi voisi selittää huonon liitolentämisen ja telineet yms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki moottorit työntää ilmaa ilmastoinnille/paineistukselle. Jotain pikku nippelijuttuja on jaoteltu vain kahdelle, mutta ne lähinnä toisarvoisia juttuja eikä liity tähän.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä on ajateltu niin, että säästetään ne vähät akun amppeerit välttämättömille lennonvalvontamittareille. Konehan kyllä näkyy primääritutkassa vaikkea transponderi enää jytääkkään.

 

Primääritutkia ei siviililennonjohdoilla vaan enää juurikaan ole, ei ainakaan 'kehittyneissä' maissa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Primääritutkia ei siviililennonjohdoilla vaan enää juurikaan ole, ei ainakaan 'kehittyneissä' maissa!

 

Aijaa, liekö USA "kehittynyt" maa  ;D, siirryin hiljattain sieltä lentämästä Euroopan systeemiin ja käsittääkseni suurin osa mm. kenttien surveillance tutkista oli sekä primary ja secondary samassa, voin tietty olla väärässäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutta tietoa. Nyt on onnettomuuskoneen lentosuunnitelma tullut julkisuuteen. Lentoajaksi (EET) on suunnitelmaan merkitty 4:22 tuntia ja koneen toiminta-ajaksi samoin 4:22 tuntia eli ei yhtään varapolttoainetta.

Tämä on täysin vastoin lentotoiminnan määräyksiä, jotka vaativat vähintään 30-45 minuutin reservejä (ammattilentäjät korjatkaa please jos olen pahasti väärässä).

 

Santa Cruzin briefingissä toimiva Celia Castanedo, joka otti lentosuunnitelman vastaan Lamian dispatcherilta, oli protestoinut ja vaatinut korjattua lentosuunnitelmaa. Lamian dispatcher oli kuitenkin tylysti vastannut tyyliin "kyllä me hoidetaan tämä lento". Celia:  "Then I didn't insist any more, upon seeing the obstinacy (stubborn attitude) of the dispatcher."

 

Huh huh, tämä ylittää jo kohta pahimmat ennakkoluulot kolmannen maailman lentotoiminnasta.

 

 

Mediassa pyörii myös tietoja, joiden mukaan lennonjohtajaa, jonka toimintaa ilmailuväki on ylistänyt, on uhkailtu, koska hän ei selvittänyt Lamian konetta välittömästi laskuun. Toki tunteet varmasti käyvät kuumina, kun liki kokonainen jalkapallojoukkue on kuollut, mutta joku tolkku sentään. Lennonjohtajallahan oli jo yksi hätätilanne päällä eli VivaColombian Airbussi, kun tämän Lamia-koneen vaikeudet alkoivat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Primääritutkia ei siviililennonjohdoilla vaan enää juurikaan ole, ei ainakaan 'kehittyneissä' maissa!

Ei Suomessa, mutta (onneksi) esim. K-Eurooppa on aika hyvin katettu. Eipähän sitä yläilmatilassa juuri tarvitse, mutta kutsumattomat vieraat on aina kiva nähdä. Kerran osui kohdalle tilanne, jossa B737:n transponderit putosivat pois pelistä Saksan ilmatilassa, mutta onneksi primääritutkalla pystyi seuraamaan koneen liikeitä. Pudotus RVSM-ilmatilan alapuolelle, lyhyt keskustelu riittääkö polttoaine siellä alempana aina kohteeseen (riitti) ja pikainen selvitys voivatko ja suostuvatko kaikki seuraavat lennonjohdot käsitellä pelkällä primäärillä näkyvää konetta. Perille Italiaan (kenttää en muista) se pääsi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Primääritutkia ei siviililennonjohdoilla vaan enää juurikaan ole, ei ainakaan 'kehittyneissä' maissa!

 

Näyttää ihan tuossa naapurissa Baltiassa olevan. Just vähän aikaa sitten oli jotain transponderiongelmaa itsellä Liettuassa, kyselin että näkyykö nyt, "Negative, only on primary". Virolla ja Latvialla kanssa. Eiköhän Kolumbialaiseltakin moinen löydy..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään