Mika Laakso

HX-hanke, Hornetin seuraaja

10 viestiä aiheessa

Laitan kysymykseni tänne ilmailuhistoriapuolelle, kun Hornet, ja sen proto, Northtrop YF-17 lensivät jo -70-luvulla. Nyt kun media on täynnä "mikä Hornetin seuraajaksi?" juttuja, niin varsinkin radiotoimittajat muistavat aina kertoa että JAS Gripen olisi muuten hyvä kone, mutta se ei pysy ilmassa! Joo'o, 90-luvulla putosi kaksi Gripeniä, ENNENKUIN se kone tuli palveluskäyttöön. Muistan kuitenkin lukeneeni jostain netistä, että F-16 koneita putos 16, ennen palveluskäyttöa (hävittäjähankinnoissa mukana -90-luvulla). Ja meidän Hornetteja / YF-17 koneita olisi pudonnut kymmenkunta, ennen palveluskäyttöön tuloa? En nyt kuitenkaan löydä enää mistään ko. nettisivuja. Osaako kukaan vahvistaa / löytääkö kukaan tietoja?. Minulla on ollut sellainen mielikuva, että Gripen on päässyt vähällä, kun vaan kaksi putosi, mutta nyt pitäisi löytää jotain faktaa lyömäaseeksi tallikeskusteluihin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistisi taitaa pettää. Omien tietojeni mukaan kummankaan koneen kehityshistoriaan ei mahdu merkittäviä onnettomuuksia eikä pikainen tarkistus paljastanut ensimmäistäkään ellei yhtä F-16:n mahalaskua lasketa. Jotain vastaavia väitteitä muistan kyllä nettikeskusteluissa nähneeni. Arvelisin, että näiden lukujen takana voivat olla alkuvuosina palveluskäytössä tapahtuneet onnettomuudet, joita on kyllä ainakin F-16:lla jonkinlainen nippu. Yleisesti ottaen nykyaikaisessa lentokonekehityksessä onnettomuudet alkavat olla hyvin harvinaisia, joten eivät Gripen-onnettomuudet varsinaisesti normaaleja olleet. Nykyisen koneen kanssa niillä ei vaan ole mitään tekemistä.

 

Mikäli irvailuun ilmestyy ruotsalaisiin kohdistuva vivahde, niin siihen voi ainakin vastata muistuttamalla Redigosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on ollut sellainen mielikuva, että Gripen on päässyt vähällä, kun vaan kaksi putosi, mutta nyt pitäisi löytää jotain faktaa lyömäaseeksi tallikeskusteluihin!

Miten niin kaksi putosi? Tämä

laskeutui! Hieman raskaasti tosin.

 

Irvailu sikseen. Kaikki jotka olivat Kuopio Tour de Sky'ssa viime kesänä, näkivät että Gripen on kovassa iskussa ja erinomaisen ketterä kone. Toinen tarina on, onko kurvatappelu enää nykyään mikään tekijä, vai onko asearsenaali ja tulenjohto tärkeämpää. Viisaammat voivat valistaa. Ja SAAB on rummuttanut Gripen-järjestelmän edullisuutta. Rahakin on tekijä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan kysymykseni tänne ilmailuhistoriapuolelle, kun Hornet, ja sen proto, Northtrop YF-17 lensivät jo -70-luvulla. Nyt kun media on täynnä "mikä Hornetin seuraajaksi?" juttuja,

 

Ja meidän Hornetteja / YF-17 koneita olisi pudonnut kymmenkunta, ennen palveluskäyttöön tuloa? En nyt kuitenkaan löydä enää mistään ko. nettisivuja. Osaako kukaan vahvistaa / löytääkö kukaan tietoja?. 

 

Eipä ainakaan muistikuvasi YF-17/ Horneteista pidä paikkaansa. Molemmat YF-17 protot löytyvät museoista.

Ohessa myös linkki hyppyyn johtaneista onnettomuuksista.

 

http://www.johnweeks.com/yf17/index.html

 

http://www.ejection-history.org.uk/aircraft_by_type/f_18_hornet.htm

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harhaanjohtava otsikko, koska eihän tässä ketjussa ole keskustelua Hornetin seuraajasta vaan sen kilpailijoista neljännesvuosisata sitten. Silloista hävittäjähankintaa kutsuttiin DX-hankkeeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sorry otsikosta, mutta tämän HX-hankkeen mukana tuli taas se Gripenin mollaaminen, kuten myös silloin DX-hankkeen aikana. Ja nythän Gripen on taas mukana kilpailussa. Gripenistä en ota kantaa puolesta tai vastaan, tehkööt viisaammat päätöksiä. Ketuttaa vaan se, kun toimittajat aina muistaa sen prototyypin putoamisen! Tuomiselle kiitokset erittäin mielenkiintoisista linkeistä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raivio koplannut asioita yhteen.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/ilmavoimissa-paljastui-jo-kolmas-vakava-sotku-voiko-syytteessa-oleva-komentaja-sampo-eskelinen-ratkaista-havittajahankintaa/

Lainaa

Ilmavoimissa paljastui jo kolmas vakava sotku – Voiko syytteessä oleva komentaja Sampo Eskelinen ratkaista hävittäjähankintaa?

Uutisanalyysi: Eskelinen kuuluu kolmikkoon, jolla on hävittäjähankinnasta enemmän tietoa kuin kellään muulla. Se tekee hänen asemansa arvioinnista kinkkisen tehtävän.

MIKÄ Suomen ilmavoimia oikein vaivaa? Monien mielestä ei mikään, pikemminkin päinvastoin. Hornetien sanotaan siivittäneen ilmavoimat kaikkien aikojen mahtavimpaan iskuun. Samaan aikaan ilmavoimissa on kuitenkin sattunut sarja tapahtumia, joille ei löydy vertaa aselajin kunniakkaassa historiassa. Esitutkintaa suorittavista viranomaisista on tullut tai tulossa tuttuja vieraita ilmavoimien tiloissa, komentajan virkahuonetta myöten.
...
Suomi odottaa näinä viikkoina viiden hävittäjävalmistajan vastauksia viime huhtikuussa lähetettyyn tarjouspyyntöön. Nyt eletään ilmavoimien komentajan vaihtamisen kannalta mahdollisimman kinkkisiä aikoja. Se ei välttämättä pelasta Eskelisen työpaikkaa, mutta ei toisaalta ole omiaan helpottamaankaan päätöstä komentajan vaihtamisesta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä. Pikaisesti tutkailin Yleistä ja Uutiset alueiden paria ensimmäistä sivua löytämättä sopivaa ketjua. Hakusella sitten löytyi tämä otsikko, en tarkemmin katsonut miltä keskustelualueelta se löytyi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään