Ilkka Mäkelä

Surf Air ja Wheels Up tulossa Eurooppaan

10 viestiä aiheessa

Kaliforniassa vuonna 2013 toimintansa aloittanut "lennä-kuukausittaisella-jäsenhinnalla-niin-usein-kuin-haluat"-lentoyhtiö Surf Air ilmoitti jo kesällä suunnitelmistaan laajentaa toimintaansa Euroopan puolelle Lontoosta käsin, ja nyt tuore uutinen kertoo lentotoiminnan alkavan marraskuun lopulla. Ensimmäinen reitti tulee olemaan Lontoo Luton-Zürich, ja seuraavat kohteet Geneve ja Cannes, ja myöhemmin reittiverkostoon lisätään Pariisi, Dublin, Ibiza ja Amsterdam.

 

Surf Air Europe aikoo aloittaa (Kaliforniasta poiketen) eurooppalaisten operaattoreiden Cessna Citation- ja Phenom 300-vuokrakalustolla ja hankkia myöhemmin itselleen viiden vuoden kuluessa jopa 50 vastaavaa bisnesjettiä ja ensi vuoden puolella myös Pilatus PC-12NG-koneita, jotka voidaan ottaa emoyhtiön 53 kappaleen tilauskannasta. - Surf Air Europen johdossa oleva Simon Talling-Smith, joka on työskennellyt 22 vuotta British Airwaysillä viimeksi Amerikan mantereista vastaavana johtajana, uskoo vakaasti Surf Air Europen tulevaisuuteen. Tällä hetkellä jäseniä on Euroopan puolella 150, Kaliforniassa jo 3000.

 

Members-only VIP airline Surf Air is preparing to launch European services at the end of November, and is confident it can emulate the success of its burgeoning US-based programme.

 

Members pay a monthly subscription fee – starting at £1,950 ($2,400) – which entitles them to unlimited flights on its scheduled services. London Luton to Zurich will be the inaugural service, with flights departing and arriving at the Signature and ExecuJet FBOs, respectively. Within three months, Surf Air will add Geneva and Cannes to the network, with TAG Aviation the service provider at the former airport. Other European destinations are planned including Paris, Dublin, Ibiza and Amsterdam.

 

Surf Air Europe is currently in discussion with Cessna and Embraer with a view to acquiring up to 50 Citation CJ4 or Phenom 300 light business jets, to be delivered over a five-year period. “We hope to make a decision by early next year,” says Talling-Smith. He admits he is driving a hard bargain with the two airframers, which would welcome such a lucrative contract in the current economic climate.

 

The company is also looking to add Pilatus PC-12NG single-engined turboprops next year. “We will take these from Surf Air US’s significant orderbook,” he says. The Santa Monica, California-based venture operates a fleet of 12 PC-12NGs and has an order for 53 units.

 

Ahead of the new aircraft arrivals, Surf Air will charter business aircraft from a number of European operators. “We have a purchased a significant number of hours on seven- and eight-seat models, including the CJ4 and Phenom 300,” says Talling-Smith, who believes the programme will mirror the US operation’s success.

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/surf-air-europe-poised-for-november-take-off-430523/

 

http://www.surfair.com/eu/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraava Euroopan valloitusta yrittävä jäsenlentoja välittävä yhtiö on newyorkilainen Wheels Up, joka käyttää King Air 350i-kalustoa (ja USA:ssa myös Cessna-bisnesjettejä). Myös Wheels Up aikoo aloittaa Englannista käsin.

 

Wheels Up has begun the process of launching in Europe, where it will also use the Beechcraft King Air 350i, as it already does in the U.S. The membership-based aircraft charter firm incorporated a UK-based subsidiary in June, and last month founding partner John Colucci moved to the UK to oversee the task of establishing Wheels Up Europe.

 

Hinnoittelu Euroopassa tulee todennäköisesti olemaan samanlainen kuin USA:ssa, jossa 1. vuoden liittymis- ja jäsenmaksu on 17500 USD ja seuraavien vuosien jäsenmaksu 8500 USD, minkä lisäksi King Airin käytöstä veloitetaan 3950 USD per lentotunti (siirtolentoja ei lasketa). Jäsenet pystyvät "myymään" koneeseen jäävät tyhjät paikat toisille jäsenille. Toisinsanoen, ei ole kyse "kiinteistä reiteistä" vaan vapaavalintaisista kohteista, joista jäsenet voivat sopia keskenään.

 

Pricing for Wheels Up Europe would also conform to the U.S. model, in which the first year’s membership is priced at $17,500 ($8,500 annually for renewals) and the King Air costs $3,950 per occupied hour. Members are free to sell space on their bookings through Wheels Up’s app, and empty leg seats are available at a flat rate of $200. Wheels Up reports an 89 percent renewal rate. While the company owns the aircraft, they are operated in the U.S. by Gama Aviation on its AOC.

 

http://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2016-10-19/wheels-lays-foundation-european-expansion

 

Billing is for occupied hours only (plus applicable tax) and hourly rates are all inclusive. There is no daily minimum fee, though there is a one-hour minimum per flight segment. There are also no ferry fees for flights taken within or between Wheels Up’s operating regions.

 

http://www.fly-corporate.com/wheels-up-sets-sights-on-europe/

 

Pitkä artikkeli mm. siitä, onko Wheels Upin toimintamalli "tyhjien paikkojen myynnin" suhteen ylipäänsä laillinen:

 

http://observer.com/2016/02/wheels-up-rushes-to-be-the-uber-of-private-plane-travel/

 

Wheels Upin omat sivut: https://wheelsup.com/

 

Wheels Upilla on USA:ssa jo 3500 jäsentä, joten idea ilmeisesti toimii ainakin sikäläisissä oloissa. Noin 90 % jäsenistä kuulemma uusii jäsenyytensä toiseksi vuodeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaliforniassa vuonna 2013 toimintansa aloittanut "lennä-kuukausittaisella-jäsenhinnalla-niin-usein-kuin-haluat"-lentoyhtiö Surf Air ilmoitti jo kesällä suunnitelmistaan laajentaa toimintaansa Euroopan puolelle Lontoosta käsin, ja nyt tuore uutinen kertoo lentotoiminnan alkavan marraskuun lopulla. Ensimmäinen reitti tulee olemaan Lontoo Luton-Zürich, ja seuraavat kohteet Geneve ja Cannes, ja myöhemmin reittiverkostoon lisätään Pariisi, Dublin, Ibiza ja Amsterdam.

 

Surf Air Europe aikoo aloittaa (Kaliforniasta poiketen) eurooppalaisten operaattoreiden Cessna Citation- ja Phenom 300-vuokrakalustolla ja hankkia myöhemmin itselleen viiden vuoden kuluessa jopa 50 vastaavaa bisnesjettiä ja ensi vuoden puolella myös Pilatus PC-12NG-koneita, jotka voidaan ottaa emoyhtiön 53 kappaleen tilauskannasta. - Surf Air Europen johdossa oleva Simon Talling-Smith, joka on työskennellyt 22 vuotta British Airwaysillä viimeksi Amerikan mantereista vastaavana johtajana, uskoo vakaasti Surf Air Europen tulevaisuuteen. Tällä hetkellä jäseniä on Euroopan puolella 150, Kaliforniassa jo 3000.

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/surf-air-europe-poised-for-november-take-off-430523/

 

http://www.surfair.com/eu/

 

 

Surf Airin aloitus Euroopassa viivästyi, mutta nyt Surf Air Europe ilmoittaa aloittavansa lentotoiminnan toukokuussa. Viikolla on tarkoitus lentää Lontoo/ Lutonin ja Zürichin väliä ja viikonloppuna Lontoon ja Ibizan väliä. Rajattoman määrän lentoja takaava jäsenyys maksaa 1750 puntaa/kk eli vaihtokurssin mukaan 2068 euroa kuussa. - Cannes, München ja Milano ovat seuraavien kohteiden listalla.

 

U.S. subscription-based airline Surf Air will launch in Europe in May, targeting people who fly business class in a potential challenge to the continent's traditional airlines.

 

Surf Air Europe will start connecting London to Zurich during the week and Ibiza in Spain at weekends, operating a subscription model where customers pay a 1,750 pound ($2,180) monthly fee for unlimited travel.

 

It will later add routes to Cannes, Munich and Milan, Surf Air Europe Chief Executive Simon Talling-Smith said.

 

http://www.reuters.com/article/surfair-europe-idUSL8N1G82O3

 

Reutersin uutinen kertoo myös, että Eurowings on aloittanut "Flightpass"-nimisen jäsenyyskokeilun, jossa matkustaja ostaa 10 one-way-lennon paketin "tietyille reiteille" 499 eurolla tai bisnesluokassa vastaavan paketin 1499 eurolla. Enempiä yksityiskohtia ei uutinen kerro.

 

Lufthansa's low-cost division Eurowings started testing a subscription model called Flightpass this month. Passengers pay for 10 one-way flights, starting with packages restricted to certain routes from 499 euros ($526).

 

But with an eye to the lucrative business market, Eurowings is also offering a Flightpass package for business passengers who want more flexibility, starting from 1,499 euros for a 10 flight pass.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.reuters.com/article/surfair-europe-idUSL8N1G82O3

 

Reutersin uutinen kertoo myös, että Eurowings on aloittanut "Flightpass"-nimisen jäsenyyskokeilun, jossa matkustaja ostaa 10 one-way-lennon paketin "tietyille reiteille" 499 eurolla tai bisnesluokassa vastaavan paketin 1499 eurolla. Enempiä yksityiskohtia ei uutinen kerro.

 

 

499e hinta on vain opiskelijoille. Infoa saksaksi:

https://www.flightpass.de/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Surf Airin aloitus Euroopassa tapahtuu lopultakin tänään. Ensimmäinen lento on Lontoo Lutonista Ibizalle, koneena Embraer Phenom 300.

http://fortune.com/2017/06/23/surf-air-subscription-airline-europe/

USA:n puolella Surf Air on hankkinut omistukseensa samalla periaatteella Teksasissa toimivan kilpailijansa RISE airin:

https://www.avweb.com/avwebflash/news/Surf-Air-Acquires-Rise-229138-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Surf Air Europe laajentaa toimintaansa lisäämällä kohteisiinsa Ibizan ja Cannesin lisäksi Zürichin.Yhtiö aloittaa Lontoo Luton - Zürich-lennot 25. syyskuuta, aluksi 3 kertaa viikossa, mutta jo lokakuussa lennoista tulee päivittäiset. Ennen vuoden loppua laivastoon tulee toinen kevyt businessjetti ja ensi vuonna mahdollisesti jopa kuusi Pilatus PC-12NG:tä.

https://www.flightglobal.com/news/articles/surf-air-europe-plots-route-and-fleet-expansion-441082/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10/19/2016 at 19.33, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Kaliforniassa vuonna 2013 toimintansa aloittanut "lennä-kuukausittaisella-jäsenhinnalla-niin-usein-kuin-haluat"-lentoyhtiö Surf Air ilmoitti jo kesällä suunnitelmistaan laajentaa toimintaansa Euroopan puolelle Lontoosta käsin, ja nyt tuore uutinen kertoo lentotoiminnan alkavan marraskuun lopulla. Ensimmäinen reitti tulee olemaan Lontoo Luton-Zürich, ja seuraavat kohteet Geneve ja Cannes, ja myöhemmin reittiverkostoon lisätään Pariisi, Dublin, Ibiza ja Amsterdam.

Surf Air Europe aikoo aloittaa (Kaliforniasta poiketen) eurooppalaisten operaattoreiden Cessna Citation- ja Phenom 300-vuokrakalustolla ja hankkia myöhemmin itselleen viiden vuoden kuluessa jopa 50 vastaavaa bisnesjettiä ja ensi vuoden puolella myös Pilatus PC-12NG-koneita, jotka voidaan ottaa emoyhtiön 53 kappaleen tilauskannasta. - Surf Air Europen johdossa oleva Simon Talling-Smith, joka on työskennellyt 22 vuotta British Airwaysillä viimeksi Amerikan mantereista vastaavana johtajana, uskoo vakaasti Surf Air Europen tulevaisuuteen. Tällä hetkellä jäseniä on Euroopan puolella 150, Kaliforniassa jo 3000.

https://www.flightglobal.com/news/articles/surf-air-europe-poised-for-november-take-off-430523/

http://www.surfair.com/eu/

Surf Air häippäsee takaisin Kaliforniaan, koska Euroopan toiminta ei lähtenyt kunnolla käyntiin. Syynä oli mm. se, että Surf Air käytti Euroopassa ulkopuolisia operaattoreita eikä omia koneitaan, mikä taisi käydä kalliiksi. Kaliforniassa toiminta on kuitenkin laajentunut. Surf Air yrittää vielä saada yksityistä rahaa kasaan aloittaakseen Surf Air Express-nimellä Euroopassa lennot uudelleen.

Lainaa

Santa Monica, California-based Surf Air has closed its European operation that was flying Cessna Citation Mustangs under Globe Air’s AOC, with scheduled services from London City Airport. Surf Air’s core model is an all-you-can-fly membership with access to scheduled, "semi-private” flights.

“We shut down the European company last week and have decided to focus on our core markets in the U.S.,” Surf Air chairman and CEO Sudhin Shahani told Doug Gollan of Private Jet Card Comparisons.

Surf Air was started in California in 2013 and has grown steadily linking cities in California and Texas using Pilatus PC-12NGs. The company is “now serving 11 destinations in California and Nevada with many more to come,” according to its website.

Its European operations have not been all plain sailing, however, and early on it decided to contract with third-party operators rather than having its own aircraft. In late October, the company launched a crowdfunding effort on Indiegogo ahead of a planned launch of Surf Air Express. It announced this move saying it wanted to “bring semi-private air travel to everyone,” offering “an affordable ‘per-seat’ membership with seat prices comparable to business and last-minute economy fares.”

Surf Air Express flights will begin at the conclusion of the Indiegogo campaign and require an annual membership fee of $2,500. One way flights start at $445.

https://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2018-12-03/surf-air-pulls-out-europe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään