Jaakko Lampo

Stiegglitz SZ-2

22 viestiä aiheessa

Isäni jäämistöstä löytyi Sz-2:n konekirjat ja lentomoottorin ( 25223) kansio. Isäni perusti Forssan Ilmailuyhdistyksen joskus tn. 60-luvun alussa. Yhdistys osti heti alkajaisiksi kaksi Stigua ( Sz-2 ja Sz-4, joka nykyisin Tikkakoskella). Sz-2 lensi kokoamisen jälkeen tunnuksella OH-SZE aluksi Parolassa ja ennen Räyskälän käyttöönottoa Nummelassakin. Oli vielä sen verran nuori, että en muista, enkä löydä tietoa siitä, milloin ja mihin SZE myytiin ja missähän lienee tällä hetkellä? Olen löytänyt myös muutamia valokuvia koneen siviiliajalta. Kansiosta löytyy koneen tarkka historia -54 - -58. Mielenkiintoinen paketti. SZE:n jälkeen kasattiin sitten SZO, joka lensi pääasiassa hinauskoneena Räyskälässä. Jos muistan oikein, niin koneeseen joudduttiin tekemään ainakin uudet siivet. Palattuaan palvelukseen, kone oli saanut silmiä hivelevän valkoisen värin pintaansa punaisin raidoin. Korjaus oli sen verran kallis urakka pienelle yhdistykselle, että se jouduttiin luovuttamaan ( korjaa, jos olen väärässä ) Ilmmavoimille tai sen jollekin killalle. Siellä sillä vielä lennettiinainakin tyyppientoja 70 - luvulla. Olen sen itsekin siellä nähnyt lentävän aikanaan. Kuriositeettinä voisin mainita, että juuri ennen siirtoa Tikkakoskelle, isäni lennätti allekirjoittanutta kuin viimeistä päivää Räyskälän sinitaivaalla - melkoinen temppukeikka. Vielä yksi muisto: Öljy-yhtiö Shell teetti julisteen, jossa SZO komeilee uudessa kuosissaan. Tämä tapahtui varmaan vähän ennen luovutusta. Löytyyköhän ko julistetta mistään?      Jaakko Lampo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

SZE olinpaikasta en osaa sanoa mitään.

 

Isäukko kertoi olleensa -SZO kyydissä temppukeikalla Räyskälässä vielä 1969, joten Ilmavoimille se meni sitten 1970. Taisivat ostaa koneen ?

Laukkasen Jyrkin hyvässä kirjassa "Lentäjä Laukkanen" on kerrottu koneen vaiheista Ilmavoimissa. Viimeinen lento ennen museointia taisi olla 1984.

 

Illalla voin katsoa Ritarannan teoksesta tuota SZE vaiheita. Ettei vaan olisi ostettu sinne Nummelaan Lehtiniityn Erkille ?

 

Yt

 

Riku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mäkinen&Ritaranta kertoo mm. seuraavaa:

 

OH-SZE, ex. D-EXWO, SZ-2

020760 Forssan IK ry

040563 Salon Ik ry

031169 H. Rekola, Somerniemi, op. E.Lehtiniitty, Salo

260877 Poistettu rekisteristä käytöstä poistuneena.

 

OH-SZO, ex. D-EXWK, SZ-4

160763 Forssan Seudun Ik, ry

021170 poistettu rekisteristä myytynä ilmavoimille SZ-4

 

Muoks: Ja tässä ansioituneen leko- kuvaajan Juhani Sipilän otos -SZO:sta T:re Härmälässä 07.1969:

1411233.jpg?v=v40

:thmbup:

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi vaan. En ole ihanvarma, mutta lieneekö Eino Erkko forssalaisen "romuliikkeen" omistaja. Osti huutokaupasta jonkunkin verran poistettavaa leko-kamaa. Mulla sellainen kutina, että olisiko firma jossain muodossa vieläkin toiminnassa - Eino ei varmaan enää ole kuvioissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parahin Raimo. Mielenkiintoinen dokumentti. Otin yhteyden Forssaan ja selvisi, että Erkon liike on toiminnassa. Einon pojanpoika siellä nykyään toimii. Hän kertoili mielenkiintoisia juttuja isoisänsä toimista lekojen huutokaupassa. Oli ostanut tn. 4-5 Stigua joista kahdesta oli vielä koneeksi. Mikäli ymmärsin oikein niin isäni tai oikeastaan Forssan Ilmailuyhdistys osti Erkolta juuri nuo kaksi eli SZE:n ja SZO:n. Olen menossa tässä parin viikon päästä katsomaan, löytyisikö vielä jotakin noista vanhoista koneista.olisi mielenkiintoista tietää SZE:n kohtaloa rekisteristä poistumisen jälkeen - olisiko vielä jossain jemmassa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eino Erkko osti huutokaupasta myös Stieglitz´it SZ-33 ja SZ-35. Stigu 33 meni nopeasti Järvenpään Ilmailukerholle saaden tunnuksen OH-SZD. Sen sijaan Stigu SZ-35 on kateissa, siitä ei sen koommin ole löytynyt tietoa, ehkä myyty varaosiksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan kuulleeni, että moottorin peruskorjaus olisi maksanut huomattavasti arvioitua enemmän. Kerholla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin myydä kone. Ostajataho ja moottorikorjaamo olivat läheisissä suhteessa toisiinsa. Osa kerholaisista epäili, että taustalla olisi ollut likaista peliä...

 

Myös sellaisen tarinan kuulin, että juuri ennen koneen joutumista peruskorjaukseen, konekirjaan merkittyjä tunteja olisi pyöristelty Räyskälässä erittäin rankalla kädellä alaspäin. Näin hinaustoimintaa kyettiin jatkamaan pidempään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone saattaa olla tallessa jossain, koska konetta koskeva aineisto on vielä käyttörajoitettua:

 

http://digi.narc.fi/digi/dosearch.ka?new=1&haku=OH-SZE

 

Jukka

 

Käyttörajoituksen ehtona taisi noissa lentokonedokumenteissa olla 40 vuotta tuoreemmat tiedot, eli jos konekansiossa on tätä uudempaa materiaalia, aineisto on käyttörajoitettua. Eli sinällään koneen nykystatus ei ole välttämättä rajoittava tekijä.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se menee. Olisi pitänyt tarkistaa, ennen kuin kirjoitin. Sain myös Mannisen Penalta saman kommentin, joskin hänen mukaansa se koskee alle 50 vuotta vanhoja asiakirjoja. Tuo digiarkistohan oli ensiksi avoin, mutta laki muuttui ja siksi uusi käytäntö ja tuo suoja-aika. Hyvä kun asia tuli esille, kiitokset molemmille.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä kestä. 40 vuotta lienee totuus, koska 1970-luvun puolivälin paikkeille raja asettuu - ja taisin saada tämän kirjallisenakin, kun taannoin selvitimme muutamia historiatietoja. Onnettomuusaineiston kanssa asia on toinen. Niihin pätee ilmeisesti sama 50 vuoden suoja-aika kuin vaikkapa Kansallisarkiston kantakorttien lääketieteellisen aineistoon. Vikkelyys olisi tainnut olla valttia materiaalin suhteen, joskin aineiston rajoitus taisi astua voimaan ennen kuin läheskään kaikki materiaali oli saatettu digitaaliseen arkistoon.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käyttörajoitus on nykyisin pääsääntöisesti 25 vuotta. Tämä muuttui tuossa 2000-luvulle tultaessa. Aikaisemmin raja oli 50 vuotta ja tämän muuttuessa yhtäkkiä tavaraa oli tarjolla. Tästä taitaa tulla tuo luulo 40 vuoden ajasta, koska iso kasa vanhaa tavaraa vapautui kai 2001, siitä takaperin tulee 70-luvun puoliväli.

Tuota 40 vuotta en ole kuullut. Toki valtioneuvoston päätöksellä tuota 25 vuoden salassapitoa voi jatkaa. Tuskin Stigun tiedot ovat sellaisia. Henkilötiedoissa on tosiaan salassapitoaika 50 vuotta kuolemasta, jos se ei ole selvilä, jopa 100.

Yksityisarkistot on toinen juttu. Niissä on usein pitempi aika sukulaisten toiveista johtuen. Aiheesta on kiinnostuneille hyvä Pekka Lähteenkorvan selvitys Urho Kekkosen arkiston sivuilla.

Tässä kansallisarkiston vähäinen  tieto.

 

http://www.arkisto.fi/sv/tjanster/tutkijoille-2/asiakirjojen-tilaaminen-ja-kaeyttoerajoitukset-2

 

Toinen juttu taitaa sitten olla, jos esimerkiksi kauppasopimuksessa on sovittu että kaikki materiaali on hävitettävä käytön päätyttyä. Erään toisen isomman casen kohdalla näitä kauppasopimus- yms. nyt pohditaan. Onko tätä tulkittava niin, että niin kauan kuin esim. MIG-21 on valtion omistuksessa, kone saa olla näytillä, mutta käsikirjat lukkojen takana. Jos kone poistetaan, se menee paalaimeen ja käsikirja sekä konekirjat  silppuriin ?  Vai pitääkö odottaa poistosta 25 vuotta ? Tähän en ole saanut vielä vastausta, mutta kovin vanhojakin tietoja on ollut vaikea välillä löytää salassapitoon vedoten. Museoissa on myös vehkeitä, mutta dokumentteja ei löydy, tai niitä ei saa nähdä. Toki tutkijalupia myös auliisti myönnetään.

 

Nostakaa tämä eri säikeiseen, jos syntyy keskustelua.

 

Museoterveisin Jorma

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Julkisuuslain (621/1999) 31 § 2 mom: "Viranomaisen asiakirjan salassapitoaika on 25 vuotta, jollei toisin ole säädetty tai lain nojalla määrätty. Yksityiselämän suojaamiseksi 24 §:n 1 momentin 24–32 kohdassa salassa pidettäväksi säädetyn asiakirjan tai niitä vastaavan muussa laissa salassa pidettäväksi säädetyn tai muun lain nojalla salassa pidettäväksi määrätyn asiakirjan salassapitoaika on 50 vuotta sen henkilön kuolemasta, jota asiakirja koskee tai, jollei tästä ole tietoa, 100 vuotta."

 

...ja 3 mom: "Asiakirja, joka sisältää kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetun lain mukaan turvallisuusluokiteltua tietoa, tai tietoa sellaisesta kiinteistöstä, rakennuksesta, rakennelmasta, järjestelmästä, laitteesta tai menetelmästä, joka on käytössä 2 momentissa tarkoitetun 25 vuoden määräajan jälkeenkin, samoin kuin sellainen maanpuolustusta tai väestönsuojelua tai poikkeusoloihin varautumista varten laadittu suunnitelma ja arvio, jonka tietoja sisältyy voimassa olevaan vastaavaan suunnitelmaan, on kuitenkin pidettävä salassa 1 momentissa tarkoitetun ajan jälkeenkin, jos tiedon antaminen asiakirjasta aiheuttaisi edelleen tämän lain 24 §:n 1 momentin 2, 7 ja 8 tai 10 kohdassa tarkoitetun seurauksen. Tällaiset asiakirjat tulevat julkisiksi, kun kiinteistöä, rakennelmaa tai laitetta ei enää käytetä sellaiseen käyttötarkoitukseen, jonka johdosta asiakirjat ovat olleet salassa pidettäviä, taikka kun tiedot eivät enää sisälly voimassa olevaan suunnitelmaan taikka kun turvallisuusluokitus on kumottu."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No juu, minustakin 40 vuotta on ollut vähän outo juttu eikä sille ole perusteitakaan. Hain yhtä käyttörajoitettua arkistoyksikköä ja siellä mainitaan:

 

"Käyttörajoitukset

Käyttörajoitus 100 vuotta

 

Arkistoyksikkökohtaiset kuvailutiedot

 

Käyttöluvan ehto

Sisältää julkisuuslainsäädännön perusteella salassa pidettäviä yksityisyyden suojaan liittyviä tietoja, joiden käyttö edellyttää käyttölupaa. (50/100 v JulkL 621/1999, 24 § 1 mom. kohdat 24-32)"

 

Ei ole ilmailuhistorian penkominen kohta helppoa ei.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, vaikeaksi menee... Onneksi on olemassa sentään yksityiset arkistot, albumit ja kokoelmat. Osmo Jalovaara lähetti oheisen kuvan ja kertoi, että hän on siinä koneen vieressä harmaassa lentohaalarissa aloittamassa hinauslentäjän uraansa. Kenttä on Nummela ja vuosi 1961. Hieno värikuva, kiitos Osmo!

 

1961_hinaajan_uraa_aloittamassa_fw_stieglitzilla_nummelassa_1961_-_copy.jpg.e926dca31fe60682789fe8a46776441c.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienostihan tämä menee. Joo, onneksi on yksityiset "arkistot". Tuo Nummelan kuva vuodelta -61 vähän koneen värin suhteen. Mullä on vanha muoviin prässätty kuva SZE:stä, siinä väri Seura-lehden kaltainen. Liekö aika muuttanut tuon Nummelan Stigun väriä keltaisemmaksi? Hienoa, että tietoa tulee. Vielä, kun sais tietää, missä konevanhus nyt luuraa? Onkhan kellään tietoa noista herroista, jotka koneen ostivat sinne Salon seudulle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, jos katsoo sitä minun kuvaani tarkemmin, niin huomaa, että koneen nokka, joka on yläsiiven varjossa, on selvästi punainen. Valitettavasti värien säilyvyys tuon aikaisissa kuvissa oli varsin heikkoa. On todennäköistä, että lehden painoväri on säilynyt paremmin kuin paperikopion.

Muuten, koneen tyyppi on Stieglitz (tilhi), ei Stiegglitz.

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään