Guest extremes

PPL ja sen jälkeiset kustannukset?

86 viestiä aiheessa

Terve! Olisi tarkoitus suorittaaa ppl tänä vuonna, varmaan keväällä aloittaisin. Se mietityttää että kun lupakirja on taskussa, niiin millaisia kustannuksia sen jälkeen tulee, muita kuin koneen vuokraus ja jäsenmaksut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten jo sanoitkin niin tietysti pitää lentelemässä käydä ja se maksaa jotakin. Lieneekö tuntihinnat jossain 100 euron huitteilla nykyään?

 

Oikeastaan ainoa muu isompi kustannus on medikaalin uusiminen, joka ei sekään ole jokavuotinen, vaan 2-luokan medikaali pysyy iästä riippuen voimassa useita vuosia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten joka toinen vuosi pitää lentää tarkastuslentäjän kanssa joko koululento tai tarkastuslento, riiippuen omista tuntimääristä viimeisen 12 kk aikana. Tämä kustannus on yleensä luokkaa 50-100 euroa. Tällä saa siis SEP kelpuutuksen pysymään voimassa. 100 ekaa tuntia on kalliita, mutta sitten tiimaa voi keräillä esim.hyppykoneen puikoissa ja 140h kohdalla voi aloittaa palolento/sarkelpuutuksen hankkimisen, jonka saa sitten kun on 150 tuntia kasassa. Purjekoneita voi alkaa hinailemaan kans, jos hommaa itelle purjelentolupakirjan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten joka toinen vuosi pitää lentää tarkastuslentäjän kanssa joko koululento tai tarkastuslento, riiippuen omista tuntimääristä viimeisen 12 kk aikana.

 

Kertauskoululennon lentämiseen ei tarvita tarkastuslentäjää vaan ihan tavallinen lennonopettajakin kelpaa.

 

/Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuo koneen tuntihinta laskettu todellisen ajan perusteella vai "moottorin käyntiajan" perusteella?

Monesti pohtinut sitä, että aikaahan siinä kuluu, kun laittaa vermeita valmiiksi yms ennen lentoa. Puhumattakaan lennon jälkeisistä jutuista.

PPL olis joo pop.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jotkut taitavat lentoaikaan jotain lisätä päälle eli esim. Esmolla on lentoaika (eli nousun ja laskun välinen aika) pyöristettynä lähimpään 5 minuuttiin ja tähän sitten lisätään 5 minuuttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista, vielä yksi kysymys että kertyykö lentotunteja ollenkaan koulutuksen aikana vai vasta sen jälkeen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kertyy. 45 tuntia taitaa olla minimi pitää olla, kun anotaan sitten PPL lupakirjaa. Ja lentoaika kertyy siitä hetkestä kun ilma-alus lähtee omin voimin rullamaan eli ns. Block aika. Ja lento päättyy kun moottori sammuu. Koneen päiväkirjaan merkitään sitten aika siitä hetkestä kun kone nousee ilmaan ja päättyminen kun rattaat/ponttoonit/sukset osuu maapalloon.

 

Edit: Sadas viesti, ja loppua ei näy.. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kustannuksista noin yleensä voin sanoa että PPL on oikeastaan ansiolentäjän lupakirja. Koska kaikki ansiot menevät lentämiseen.

 

Tarvitset lentämiseen rahaa neliöjuuri 2 X nykyiset varasi. Tämä pätee aina. Myös vuosien karrtuessa. Ja aina sitä jostain löytyy.

 

Nimim. prioriteetit kunniaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osalla kerhoista on olemassa erilaisia ratkaisuja lennon hinnoitteluun.

 

Maksa kerholle konemaksu esim. 1700€ - maksetaan vain kerran eli ostetaan ikäänkuin osuus. Sitten lisäksi joku noin 300€ kalustomaksu, joka on vuosittainen sekä kerhon oma jäsenmaksu esim n. 100€ / vuosi. Nämä maksettuasi saat lentää vaikkapa Cessna 172:lla 70€/h.

 

Kannattaa laskea, että onko tuo edellinen vaihtoehto kannattavaa verrattuna siihen että kuuluu kerhoon, jossa maksetaan vain kerhon jäsenmaksu ja lennosta vaikka 115€/h - olkoon esimerkki koneena samainen Cessna 172.

 

Itse en ole vielä laskeskellut, että paljonko on vara sijottaa vuosittaiseen lentämiseen...Vaimo ainakin kauhistelee noita hintoja, mutta on se kyllä sen arvoista!

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varoitan kaikkia aloittamasta laskeskelua, sen paremmin etu- kuin jälkikäteenkään. Pitäkää vaan jalat tukevasti ilmassa.

 

Toisekseen, saatuanne PPL:n tulette huomaamaan kuinka itse lentäen pienkoneella pääsee nopeasti paikasta toisen. Kunhan on riittävästi aikaa.

 

Vakavammin puhuen, panostakaa myös perheen mukana olemiseen alusta alkaen, muuten PPL jää miehen harastuksksi, joka EVVK vaimoväkeä. Nimenomaan matkalennot ovat tähän tarkoituksen parasta vierihoitoa.

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs noiden matkalentojen hinta?

Jos esimerkiksi Malmilta haluaa suunnata etelään lahden yli päiväksi, joutuuko reissusta maksamaan 16h x 100e vai laskutetaanko edelleen lentoaika?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

lentoaika eli kun nytkähdät liikkeelle parkista ja siihen kun sammutat koneen.

 

lentoaika=noususta laskuun

blokkiaika=parkista liikkeelle -> sammutus

 

Näistä yleisempi taitaa olla tuo lentoaikapohjainen laskutus, joskin jotkut laskuttavat käyntiaikamittarin mukaankin. Jotkut kerhot lisäksi edellyttävät tiettyä minimilentomäärää pitkissä varauksissa eli koneen varaaminen viikoksi Tallinnan matkaan ei välttämättä onnistu pelkkien lentoaikojen mukaisten lentomaksujen maksamisella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varoitan kaikkia aloittamasta laskeskelua, sen paremmin etu- kuin jälkikäteenkään. Pitäkää vaan jalat tukevasti ilmassa.

 

Toisekseen, saatuanne PPL:n tulette huomaamaan kuinka itse lentäen pienkoneella pääsee nopeasti paikasta toisen. Kunhan on riittävästi aikaa.

 

Niin, kunhan on riittävästi aikaa odottaa että tulee hyvä lentosää. Lupakirjan jälkeen

tulee ihan toisenlainen katse taivaalle, OVC007 mälsää ... BKB044 kivaa

kunhan saa vain juuri hyvien säiden ajaksi varatuksi kerhon koneen eikä

satu olemaan töissä.

 

Tänään olisi ollut ihana lentosää mutta ei sattu konetta, huomenna

on kone mutta toivottavasti on sää.....

Tätä touhua on ollut jo lentokuurssista lähtien ....

Edellisestä kerrrasta kun pääsi lentämään on jo 2.5kk :(

Muutama kerta on tässä välissä lyhyinä talvipäivinä

ollut lentosäätä ja silloin sitten aina joku tyhmä este kuten työ.....

 

Kyllä tässä on todella monta kertaa haaveiltu IFR-pahvista ...

 

Vakavammin puhuen, panostakaa myös perheen mukana olemiseen alusta alkaen, muuten PPL jää miehen harastuksksi, joka EVVK vaimoväkeä. Nimenomaan matkalennot ovat tähän tarkoituksen parasta vierihoitoa.

 

Kaikkein paras toki on jos taloudesta molemmilla on lupakirja :)

Maksaa tosin sitten sen hankkiminen tuplahinnan ...

Mutta jaettu ilo on enemmän kuin tuplailo :)

 

Matkalennot on toki kivoja mutta onhan se kivaa myös raskaan työviikon

jelkeen käydä rentoutumassa ja katsella näitä pääkaupunkiseudun kauniita

merellisiä maisemia.

 

Toki, pian alkaa taas olla senverran pitkät päivät että kerkeää

käydä vaikka kahvilla työpäivän jälkeen vaikka Tampereella...

 

Ei se lentäminen nyt sentään NIIN miesten yksinoikeus ole, on meilläkin

naislentäjiä kerhossa useita ja jopa huoltokurssillakin kolme.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...panostakaa myös perheen mukana olemiseen alusta alkaen, muuten PPL jää miehen harastuksksi, joka EVVK vaimoväkeä.

 

Siinäpä piilee asian ydin , lentoharrastuksesta pitää saada koko perheen harrastus.

 

Nimimerkillä

en ole vielä onnistunut :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskaltaakohan kukaan PPL-pahvin omistava arvioida paljonko omiin lentoihin yms menee kuukaudessa ja vuodessa rahaa?

100e /kk ei olisi vielä kovin paha, mutta halu taivaalle lienee monella enemmän kuin kerran kuussa.. :D Mites noiden koneiden saatavuus.. Millon pitää varata, jos tahtoo tiettyyn aikaan vuokrata?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskaltaakohan kukaan PPL-pahvin omistava arvioida paljonko omiin lentoihin yms menee kuukaudessa ja vuodessa rahaa?

100e /kk ei olisi vielä kovin paha, mutta halu taivaalle lienee monella enemmän kuin kerran kuussa.. :D Mites noiden koneiden saatavuus.. Millon pitää varata, jos tahtoo tiettyyn aikaan vuokrata?

 

Lensin viime vuonna 99 tuntia 50 minuuttia. Suurimman osan tosin hyppykoneella (sitä saa/joutuu lentämään ilmaiseksi :), mutta jäipä sitä itellekkin maksettavaa. N.1000 euroa meni viime kesänä. Meillä Rovaniemellä ei ainakaan ollut koneongelmaa, jäiköhän yksi lento viime kesänä lentämättä kun ei ollut konetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm.. PPL itessään kiinnostais ja samoin lentäminen. Tuntuu vaan hassulta laittaa rahaa pahviin ja kituutella näkkärillä, kun rahat ei riitä! :D

Pitänee varmaan harkita jo pikkuhiljaa lottovoittoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta se näkkäri maistuu paljon paremmalta lennon jälkeen ;D Tämähän on halpa harrastus verrattuna vaikkapa moottoripyöräilyyn, golfin peluuseen tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta, kaikki on suhteellista. Kyllä sitä lupakirjasta pitää nyt taas alkaa vakavasti harkita.. :)

 

Entäs sen suorittaminen. Onko halvinta/fiksuinta lentokerhoissa vai yksityisillä firmoilla (vrt. pilot factory)?

PF on ainakin helvetin kallis! :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta, kaikki on suhteellista. Kyllä sitä lupakirjasta pitää nyt taas alkaa vakavasti harkita.. :)

 

Entäs sen suorittaminen. Onko halvinta/fiksuinta lentokerhoissa vai yksityisillä firmoilla (vrt. pilot factory)?

PF on ainakin helv**** kallis! :D

 

Tämähän on varmastakin semmoinen ns. ikuisuuskysymys..Kaupallisessa koulussa aikataulu pitää melko varmasti ja koulutus on varmastikin tehokasta. Kerhopohjalta voi olla että lupakirjan saaminen venyy (johtuen opettajan omista kiireistä tms.), mutta toisaalta kustannus jakautuu näin ollen pidemmälle välille. Opetuksen laadusta näiden kahden vaihtoehdon välillä vaaka kallistuu varmaankin kaupallisen koulun puolelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äh.. Vaikea kysymys tosiaan.. Mistäs itse olet(te) lupakirjenne hankkinut?

 

Kerho / yhdistyspohjalta olen lupakirjani lentänyt. Tyytyväinen olen ollut opetuksen tasoon ainakin täällä pohjoisessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään