Kari Kandelberg

Keitä lentäjiä kuvassa ?

23 viestiä aiheessa

Tekstissä päivämäärä, eli ajoittuisi sen mukaan joulukuun loppuun 1940. Keskellä olevalla lentäjällä "vanhan malliset" lentolasit. Äkkiseltään tuntuisi olevan jonkin tiedustelulaivueen henkilöstöä. On vasta arvaus tietenkin. Toki tuossa puhutaan pommituskohteista, joten voivat olla hyvin pommituslentäjiä. Mutta miesten kasvonpiirteet eivät tuo ketään "tuttua" mieleen...Täytyy verrata kirjoissa oleviin kuviin.

 

JukKa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väittäisin että tuo kuva löytyy jostain kirjasta nimineen, vaihtoehtona että ollut täällä esillä jossain vaiheessa.Kukaa selaa nopeiten kirjansa. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko kuvassa Lentolaivue 12:n 3. lentueen päällikkö luutnantti Aulis Bremer vasemmalla? Keskellä ylikersantti O.Marttila? Löysin SIH 20 LeR1-kirjasta (Keskinen-Stenman) pari kuvaa sivulla 14, johon vertasin. Lensivät Fokker C.X koneilla.

 

Edit: Lentolaivue 12 suoritti pommituksia jo joulukuussa. Mm. 19.12 ja 23.12. -39. Myös 19.1-40 yöllä pommitettiin Konnunsuon tukikohdasta käsin 30 tiedustelu - ja häirintäpommitusta. Voisiko kuva liittyä niihin, jos pvm on 18.1.1940?

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostakin ehkä löytyvää tilannekuvaa odotellessa voimme ainakin nyt spekuloida. Tekstitys voisi tarkoittaa: SM (=Suur-Merijoki lentokenttä) 19.1.1940 kello 12:20.

 

Lentolaivue 10 (LLv.10) suoritti ryhmäsyöksypommitus -tehtävän 19.1.1940 kello 12:15-13:05 välisenä aikana. Löysin kolmen tehtävään osallistuneen Fokker C.X. syöksypommittajan merkinnät lentopäiväkirjoista: FK-86/Ylik Louko, FK-88/Ltn Pietarinen, FK-89/Ltm Hämelä.

 

 

Lisätty. Päivän aikana (19.1.40) tehtiin useampia syöksypommitus iskuja eri kohteisiin, koneitakin oli käytössä enemmän kuin vain nuo kolme mainitsemaani. Heikki Kauranteen kirjassa Toivo Heilä - Suojeluskuntalentäjästä talvisodan syöksypommittajaksi (Apali 2011) kerrotaan päivän hyökkäysoperaatioista perusteellisesti. Jos nyt siis tunnistettava kuva ylipäätään liittyy näihin tapahtumiin.. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostakin ehkä löytyvää tilannekuvaa odotellessa voimme ainakin nyt spekuloida. Tekstitys voisi tarkoittaa: SM (=Suur-Merijoki lentokenttä) 19.1.1940 kello 12:20.

 

Lentolaivue 10 (LLv.10) suoritti ryhmäsyöksypommitus -tehtävän 19.1.1940 kello 12:15-13:05 välisenä aikana. Löysin kolmen tehtävään osallistuneen Fokker C.X. syöksypommittajan merkinnät lentopäiväkirjoista: FK-86/Ylik Louko, FK-88/Ltn Pietarinen, FK-89/Ltm Hämelä.

 

Raimo voi hyvinkin olla oikeassa. Tuossa jo arvuuttelin, että kuvan luutnantti olisi Aulis Bremer Lentolaivue 12:sta. Aulis Bremer oli hieman eri näköinen kasvonpiirteiltään ja hiuksistaan. Joten hän se ei ole. Löysin kuvan kuitenkin hänen veljestään Lauri Bremeristä. Yhdennäköisyys kuvissa on huomattava. Joten veikkaan luutnantti Lauri Bremerin olevan vasemmalla kuvassa. Bremer palveli Suur-Merijoella 1930-luvulla Lentoasema 5:ssa ja myöhemmin Lentorykmentti 1:ssä, johon kuuluivat Lentolaivueet 10 ja 12. Raimo, pystytkö tarkistamaan luutnantti ? Lauri Bremerin palveluspaikan talvisodan aikana. Nyt juuri en ehdi itse...

 

EDIT: sain juuri tiedon, että SM kaukokirjoittimen tekstissä tarkoittaa Special Message (ei Suur-Merijokea.) Kellonaika ja päivämäärä ovat oikein.

 

Lauri Bremer Lentoasema 5, Suur-Merijoki, 6.3.1935:

img_20160909_0001.jpg.0a477a71c87857939dfeab1f7d5cc989.jpg

 

Tässä linkissä vielä Lauri Bremer jo majurina 1943. Olettamukseni vaan vahvistuu, että sama mies on Kari Kandelbergin laittamassa kuvassa: (klikkaa kuvaa isommaksi)

 

https://museot.finna.fi/Record/sa-kuva.sa-kuva-25524

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo. Menipäs hankalaksi. Alkuperäisessä kuvassa on luutnantti ja Lauri Bremerkin oli jo siis kapteeni talvisodan aikoihin. Melkeinpä olisin lyönyt vetoa L. Bremeristä... ;)

 

Kuvan tyyppisiä "vanhan mallisia" kanttisia lentolaseja ei paljon näe enää Ilmavoimien 1940-luvun kuvissa. 1920-1930-luvuilla kylläkin, ja juuri muutamissa talvisodan tiedustelulaivueissa otetuissa kuvissa. Myös Ilmasotakoulussa Kauhavalla käytettiin niitä vielä sota-aikana.

 

Ote Lentolaivue 10:n sotapäiväkirjasta(lähde:Kansallisarkisto/diginarc) Allekirjoitus: luutnantti H. Kalaja (Heikki Kalaja?. Valokuvien mukaan H. Kalaja ei ole samannäköinen mies kuin kuvassa)

 

lentolaivue_10_89.jpg.91f51376ff456720b9659d73c6c86978.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SM on todennäköisesti kuvaajan nimen lyhenne. Päivämäärä lienee 19.1.1940 eli brittitavalla kerrottu. Kuvausaika voi olla 12.20 tai sitten joku muu aika. Kuva voi olla lavastettu jossakin, missä, sillä lehtimiehet eivät päässeet paljoa Kämpiä pidemmälle. Suomalaisiin arkistoihin, mitä sillä tarkoitetaankin, kuva tuskin päätyi. Pieni pala Talvisodan historiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Loistavasti kunnostautunut ilma-aseemme" on otsikkona Suomen Kuvalehden numerossa 1-1940. Jutussa, missä pääpaino on valokuvissa, näyttäisi että kaikki kuvat on otettu samassa yksikössä; Lentolaivue 10:ssä, mahdollisesti Lappeenrannassa. Porukka seisoo FK:n edessä, tunnistan varmasti lentomestari Toivo Heilän (LLv.10). Hän katosi/kaatui sotalennolla 26.1.1940/FK-81. Näyttäisi siinä seisovan myös samainen tunnistusta vailla oleva luutnanttimmekin. Yritin ottaa kuvan mainitusta artikkelista liitettäväksi foorumilla, mutta eihän se enää näin illalla onnistunut. Jos huomenna sitten..

 

Tämän ketjun samainen otsikkokuva on myös mukana Suomen Kuvalehden jutussa tekstityksellä; "Lentäjä valimistautuu pommitusmatkalle, pommituskohteet on ensin tarkoin tutkittava kartalta".

 

Nyt näyttäisi siltä, että hakemamme luutnantti olisi Lentolaivue 10:ssä palvellut Aimo Olavi Pietarinen; Ltn/22.2.1934, kpt/1940. Lentorykmentti 1/1938-40.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin kuvaaja lienee suomalainen ja saanut kuvansa kansainväliseen jakeluun. Uutta minulle, mutta varmaan silloin tavallista. Yksi kuvaussessio, jonka yksi (tai monta kuvaa) on läpäissyt sensuurin kansainväliseen jakeluun. Raimo, ammattimaista työtä taas kerran, en olisi SK:sta osannut ensimmäisenä etsiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt näyttäisi siltä, että hakemamme luutnantti olisi Lentolaivue 10:ssä palvellut Aimo Olavi Pietarinen; Ltn/22.2.1934, kpt/1940. Lentorykmentti 1/1938-40.

 

Tässä kuva Aimo Olavi Pietarisesta (s.15.10.1910), Suomen Lentomerkki 310/167. Kuva otettu sotien jälkeen, sen näkee jo uniformustakin tietysti. Pietarinen toimi koelentäjänä vuodesta 1941 lähtien ja majurina Koelaivueen komentajana 1943. Tämän Aimo E. Juholan "Koelentotoiminta 1939-1945" kuvan perusteella voi verrata, onko sama mies. Minusta SK:n kuvan luutnantti on eri mies, mm. korvan lehden muoto miehillä on erilainen, se on hyvä tunnistuskeino. Voin olla toki väärässäkin.

 

suomietu.jpg.eac0b5e5babe05d9c45f6fbe39e504ed.jpg

 

 

Jukka

>img_20160910_0001_aimo_pietarinen.jpg.3f10294ab517219138c33f1a61423661.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, ei ole Pietarinenkaan otsikkokuvassa. Tässä kuitenkin Suomen Kuvalehden n:o 1-1940 juttu. Lentomestari Toivo Heilä (LLv.10) on FK:n ohjaamossa, "suomalainen lentäjä" sekä rivissä se lyhin mies.

 

 

img_2628.jpg.c123a8cb9b12cb1fdef608b4b0fe3cec.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelin nähneeni ko. kuvan joskus pikkupoikana.

 

Pikainen tarkistus kirjasta -Ilmamme Puolustajat Sodassa- (Suomen Ilmapuolustusliiton julkaisu) osoitti kuitenkin muistikuvan vääräksi. Kuva, joka mulle oli tullut mieleen olikin tämä. Ko. vihjeillä vastaus saattaisi löytyä Ilmapuolustusliiton vanhoista arkistoista. Kuva-aineisto liittynee LeLv 12. toimintaan Talvisodan alussa ?

 

PS Harmi, etten tullut kysyneeksi enkä laittaneeksi mitään paperille Isä-Villen eläessä: Hän oli aloittanut Ilmavoimissa tiedustelulaivueessa.

 

Jussi Salminen

 

ipl_kuva.jpg.8dbb4d4e99c4edcd1222473f0732fa24.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jussi Salmisen kuvassa LLv 46:een kuuluvan BL-133:n miehistö kartan äärellä tiedustelu-upseerin kanssa. Vasemmalta tähystäjä res.ltn A.Sopenlehto, kapt J.Piponius, tiedustelu-upseeri ltn Ahtiainen (?).

 

Säikeen alkuperäinen kuva saattaa liittyä samantyyppiseen tilanteeseen. Kuinkahan pitkä lista syntyisi, jos saisi kerätyksi Lentolaivueista (10, 12 ja14) kaikki talvisodan lopulla vaikuttaneet ohjaajat, tähystäjät ja tiedustelu-upseerit? Eliminoimalla tutut pois saattaisi vaihtoehtojen lukumäärä pienentyä huomattavasti. Työteliästä.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet  oikeassa.

 

Katselin asiaa uudestaan & tarkemmin: Olin päätellyt asian kuvan visuaalisen vaikutelman perusteella. Olisi pitänyt huomioida oikea asiayhteys kun kuva on kirjassa  Bleheimin

kuvan alapuolella. Sitäpaitsi tunnistan kuvasta Ahtiaisenkin. Mulla on Isä-Villen jäämistössä joukko vanhoja valokuvia, joiden yksityiskohtia voin vain arvailla.Täytyypä ottaa esille

niitä tänne foorumille oikeissa asiayhtyksissä.

 

Jussi Salminen

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työteliästähän se on...sitähän tämä ilmailuhistorian penkominen on. Ja arkistoja kahlaamalla löytyy palasia. Tässä linkissä loppuvuoden 1939 tilanne Lentolaivue 10:n osalta. Aikaisemmassa luettelossa merkitty kolmosella ilmeisesti 3. lentueen miehet. On siellä joku luutnanttikin...

 

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1544420

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Kuvalehden toimittajien käynti laivueessa on varmaan tehnyt maininnan sotapäiväkirjaan. Raimo varmaan löytää sen suht´helpolla ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukan nimilistasta voisi poimia seuraavia potentiaalisia ehdokkaita, LLv 10:n  toimintaan liittyen.

(sotapäiväkirjoista)

 

14/1-40 tiedustelulento

    FK-89 ohj. ltn Pietarinen, täh. resltn Bärlund. (Ei tietoa, pommittivatko ko.tiedustelulennolla)

 

15/1-40 syöksypommituslennolla

    FK-108 ohj. ltm Hämelä, täh. resltn Bärlund

    FK-111 ohj. resvänr Nenonen, täh. resvänr Roschier

 

16/1-40 syöksypommituslennolla

    FK-86 ohj. ltm Hämelä, täh. resltn Bärlund

    FK-111 ohj. ltm Nurminen, täh. alik Laine

 

17/1-40 kaikki koneet epäkunnossa

 

18/1-40 kaikki koneet epäkunnossa

   

Ko. valokuva oli lähetetty 18/1-40, joten ehkä se on napattu 15. tai  16. tammikuuta syöksypommituslentoihin liittyen, jos se koskee LLv 10:n henkilöitä.

LLv 10:n tiedustelu-upseerina näyttää noina aikoina olleen ltn Metsola.

 

Jos jollakin sattuisi olemaan valokuvia ym. henkilöistä, voisi saada asialle vahvistusta. Tai sitten siirtyä LLv 12:een.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellainen seikka tuli mieleen että kuvan luutnanttihan on reserviläinen, häneltä puuttuu kadettiupseerin lehvät kauluslaatasta. Tämän perusteella olisi tällä hetkellä vahva ehdokas res.ltn Bärlund LLv.10:ssä. Onko hänestä kuvaa?

 

Lisätty. LLv.10:n luutnantit; Nurminen, Kalaja, Pietarinen, Leo Mustonen (kaatui 15.1.40), olivat kadettiupseereita. Myös LLv.12:ssa palvellut Kalervo Mustonen oli kadettikoulun käynyt luutnantti.

 

(Heikille kiitos, käytin taas henkilöluetteloasi hyväksi)

 

Suomen Lentomerkkiluettelosta: Bärlund, Kurt Ole. Syntynyt 03.01.1906. Koulutus: Kertausharjoituksia 1930-luvulla. Reservinluutnantti. Myönnetty lentomerkki; Honoris Causa (HC) K 69, pvm:llä 05.06.1940.

 

Lisätty 17.9. Sain asiantuntevalta taholta kuulla, että lehvät (havut) kauluslaatoissa eivät käytännön syistä (saatavuus) aina olleet kadettiupseereillakaan. Sen sijaan arvomerkkien värillä oli ratkaiseva merkitys: reservinupseereilla hopeiset ja kadettiupseereilla kultaiset ruusukkeet. Minulle kerrottiin, että heti jatkosodan alussa Mannerheimin käskystä poistettiin sana "reservin". Lisäksi ruusukkeiden väri muuttui kaikilla kultaiseksi.

Mutta talvisodan aikana oli vanha upseerijako vielä voimassa. Eipä tuota värieroa mustavalkoisesta kuvasta pysty toteamaan, eikä auta tässä tunnistuksessa.

 

Lisätty 20.9. Itse asiassa kauluslaatat lehvineen/havuineen tuli käyttöön virkapuku-uudistuksen myötä vuonna 1936 (M36). Tätä ennen vain kentsuilla oli lehvät kauluksessaan. Talvisodan aikaan monet käyttivät vielä virkapukua joka oli vuosimallia 1922. Sanottakoon sekin, että arvomerkkien värit (kultainen/hopeinen) juontaa Venäjän vallan ajalta vuodesta 1885. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään